Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
jep. pitää muistaa että kauppa kannattaa eli 1000eur laite tehdään sulle 200 tms eurolla. käytetäänkö 200euroa sitten mihin, niin sen jokainen voi ite valita. mä ostin patarautaa, mutta kaikki ne treinerit on riittävän hyviä, jotka liikuttaa meitä. loppujen lopuksi lihas on aikas tyhmä, se vaan supistuu jos on energiaa.
Niin, vaikea sanoa paljon noiden hintahaarukan yläpään älytrailereiden omakustannushinta on. Nykyisin lähes laitteessa kun laitteessa iso osa tuotekehityksestä on ohjelmistokehitystä jolle myös täytyy laskea tietty kotiutumisaika ja 20-30% tuotto. Tuotteesta riippuen puhutaan 2-5 vuoden aikajaksosta. Eli, tuotetta pitää myydä se 2vuotta että päästään nollille. Vasta sen jälkeen alkaa investointi tuottamaan hyvää omistajille. Siinä on vielä todellinen riski, että joku toinen yritys tekee samaan aikaa piirun verran paremman laitteen ja myy 20% halvemmalla. Ja kun odotellaan sitä kotiutuvat ”hyvää” täytyy olla jo kehittämässä seuraavaa vieläkin parempaa laitetta.
Eli, itse ”raudan” valmistus voi siis olla hyvinkin halpaa, jos pääosa kehityskustannuksista on softan vääntämistä.

Tacx NEOn hinnat on tulleet alas noin n.25% tämän syksyn aikana. Ostin itse sen UK:sta ”halvalla” 2 vuotta sitten... ja lopulta koko tähän ”lihaksen supistamiseen” meni pieni omaisuus, kun piti päivittää iPad (silloin ei ollut AppleTV app:ia) ja hankkia talliin 50” telkkari ja AppleTV streemausta varten. Mut täytyy sanoa, että jonkinlaisena tekniikkafriikkinä en ole katunut sekuntiakaan. Nykytekniikka ja osaavat ihmiset mahdollistavat meille kylien ”Saganeille” ihan huikeita laitteita/palveluja.
Tällä hetkellä on ajoa kertynyt +250h (olen jo reilusti alle 10€/h tasolla ) ja kertaakaan ei ole tuntunut tylsältä. Eli, mun kohdalla on toiminut juuri niin kuin olen toivonut.