Terrene Velobiasta ,pelolla jos loppuvat. Toivottavasti tuo Eastonin takakiekko on oikeesti tubelesready. Ainakin on Gorillateipattu .
Terrene Velobiasta ,pelolla jos loppuvat. Toivottavasti tuo Eastonin takakiekko on oikeesti tubelesready. Ainakin on Gorillateipattu .
I väntan på ännu dåligare tidet
Black Icet tilasin verkkokaupasta. Ens viikolla jos sais alle.
Näyttäisi että pk-seudullekin voi tulla lunta marraskuun lopussa.
Onko konsensus, että Marathon Winter on niin huono että kannattaa maksaa siihen verrattuna 2–3 -kertainen hinta 35–40mm talvirenkaasta?
Ei Marathon Winter aivan luokattoman huono ole. Ei ainakaan jos käyttäjä näkee vähän vaivaa löytääkseen itselleen ja kulloisiinkin olosuhteisiin sopivat paineet (minkä pitäisikin olla päivänselvä juttu).
Niiden suurin ongelma taitaa olla laadunvalvonnassa tai Schwalben valitsemassa linjassa että myyntiin asti päästetään rengaseriä jotka olisi pitänyt hylätä sekundana. Se ainakin selittäisi pitkälle sen miksi käyttäjien kokemukset samasta renkaasta voivat olla niin toisistaan poikkeavia.
Mutta koska talviajaminen on niin paljon kivempaa renkailla joista pitää ja joihin luottaa ja koska nastarenkaat kestävät useimpien käytössä pitempään kuin yhden talven, ei ole mitään syytä olla hankkimatta mieleisiään ja paremmaksi katsomiaan renkaita.
PS Ruotsissa on äskettäin julkaistu kaksikin nastarengastestiä. Testit ovat testejä ja niiden toteuttamistavat voivat eri syistä olla sellaisia että tulokset eivät ehkä täysin vastaa käyttäjien kokemuksia, mutta jos tykkää testejä vilkaista tai lueskella:
https://www.testfakta.se/sv/sport-fr...ck-bast-i-test
https://www.testfakta.se/sites/defau...8181018%29.pdf
(Kaikissa renkaissa oli sama ilmanpaine, 3 baria.)
https://www.lansforsakringar.se/stoc...-av-cykeldack/
https://www.lansforsakringar.se/glob...apport-vti.pdf
(Kaikissa renkaissa oli sama ilmanpaine, 4,5 baria.)
Siis tuossa Ruotsalaisten testissä oli 10 rengasta ja Gravdal jäi testissä viimeiseksi![]()
Niillä oli testissä liikaa painetta renkaissa... kuka ihme tuollaisilla paineilla ajaa. MaraWintterinkin on melkein siedettävä jos n. 1.8-2 bar.
Menikö nyt rengasmalli ihan oikein? En ole koskaan kuullutkaan vaihtelevan laatuisista Maraton Wintereista, sen sijan vaihtelevan laatuisia W240 renkaita olen nähnyt vaikka kuinka.
Maraton Winter ei ole ollenkaan huono, paitsi kapealla vanteella ja edessä.Nimittäin nastoja on vain reunassa (40mm versiossa) ja jos ne eivät kosketa tietä niin liukastahan silloin on. Painettakaan ei voi pudottaa koska silloin kovarunkoisen rankaan rullavuus häviää.
Rengasmalli meni ihan oikein. On melkeinpä pakko kysyä etkö ole lukenut foorumiaJa jos on aikaa ja harrastusta vilkaista mitä esimerkiksi naapurimaan suurimmalla ja suosituimmalla foorumilla rengasmallista ollaan mieltä, niin siellä on ihan sama juttu.
Muuten: ei kai Marathon Winterin eri malleissa (35-422, 42-422 tai toisin ilmoitettuna 700x35C, 700x40C) ole eroa nastojen sijoituksessa? Tarkoitatko että kokemuksesi mukaan kapealla vanteella leveämmän mallin nastat sijoittuvat toisin kuin kapeamman? Vai tarkoitatko sittenkin Winteriä (jota sitäkin löytyy koossa 700x40C)?
Ja mitä tulee Marathon Winterin optimaalisiin paineisiin, niin siitäkin ollaan monta mieltä - kuten JackOjankin viestistä voi päätellä. Tosin jos puhuitkin Winteristä, niin sehän tosiaan on kovarunkoisempi (EPI 50) kuin Marathon Winter (EPI 67)?
Marathon Winterit ovat oman kokemuksen mukaan erilaisia. Toisissa tulivat nastat läpi renkaan sisälle ja toisissa eivät. Jossakin vaiheessa myös pistosuojaus muuttui. Nyt Schwalben nettisivuilla ei enää ole lainkaan Marathon Winteriä, vaan vain Schwalbe Marathon Winter Plus ja Schwalbe Winter. Näissä näyttää olevan iso ero pistosuojauksessa. Voi olla, että vanha perimätieto renkaista ei enää päde.
https://www.schwalbe.com/de/spikes.html
Tarkoitan juurikin Maraton Winteria, Winterista ei ole kokemusta. Ja kyllä, kapealla vanteella leveä versio rullaa kovalla paineella iloisesti nastojen välisellä osuudella ilman että nastat pitää. Ja kyllä, kapeammassa versiossa keskimmäiset nastat ovat huomattavasti lähempänä toisiaan, joten ei pääse ajamaan kapeallakaan vanteella ja kovillakaan paineilla niin, että nastat eivät pitäisi, kuten leveämmässä versiossa.![]()
Paperitietojen mukaan vanhalla Marathon Winterillä ja uudella Marathon Winter Plussalla ei näyttäisi olevan eroa kuin pistosuojauksessa eli RaceGuard on vaihtunut SmartGuardiksi. Paino, EPI, kuvio ja nastojen määrä ovat pysyneet samoina.
Mutta ealex eittämättä toi peliin mukaan ilmanpaineen lisäksi toisenkin asiaan - eli siihen että meillä voi olla samasta renkaasta aivan erilaisia kokemuksia (ja tietenkin myös siihen miksi testitulokset voivat poiketa niin paljon omasta tai yleisestä kokemuksesta - vaikuttavan tekijän: erilevyisillä vanteilla rengas saa erilaisen muodon jolloin nastatkin voivat asettua pidon kannalta merkittävästi eri kohtiin.
Hankalaa tämä nastarengashomma![]()
Joopa joo. En epäile etteikö 120tpi Gravdal olisi vallan ihmeellinen rengas ajaa. Sitä ei vain mistään saa. Mietin että pitäisikö kokeilla halvempaa Gravdalia tai Grisvoldia, mutta ehkä kaivan Marathon Winterit varastosta.
Testit ovat hyödyllisiä kun (tai jos) niissä on edes onkinlainen yritys objektiivisuuteen. Foorumeille muodostuu helposti vääriä konsensuksia tai vaikutelmia. Olen itse ajanut joskus jollakin W-alkuisella Suomi-renkaalla, ehkä jopa kahdella eri mallilla, sittemmin Marathon Winterillä ja ISP:llä. MW:n jälkeen heitin W-renkaat roskiin, luultavasti rullaavuuden takia. Olen käyttänyt MW:issä n. 2,5 barin painetta, käytännössä ehkä vähän vähemmänkin. Tubelessointia voisi kokeilla.
ISP toki pitää mutten viitsisi hinkata kalliita nastoja loppuun Helsingin suolatulla asfaltilla.
MaraWintteri 35/240 on ihan kelpo rengas ja kun renkaat aina ajan loppuun, niin ensimmäisten nastojen tultua läpi, nehän tekevä kunnon reiän kudokseen, pistosuojanauha sisään, nastat pois, nehän onkin jo kuluneet ja kyljelläänkin usein, mutta renkaalla on vielä toinen elämä jäljellä, kulutuspinta on mielettömän kestävä ajossa, takana toimii kitkarenkaana eikä kesäajossakaan ole aivan huono. Taitaa kilomereja tulla omiini enemmän nastattomana. Tämä kuuluu niihin älä tee tätä kotona- extremeohjeisiin eikä tätä kenenkään Pidä tehdä.🤗
Nyt on kuvaa Contin uudesta Spike nastarenkaasta.
Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi
Hinnasta päätellen Gravdal lienee tuossa ruotsalaisten testissä 33 TPI versiona?
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Biltema myi aikaisemmin Innovan nastarenkaita. Niissä oli sellainen perusongelma, että nastat olivat liian pehmeää metallia. Parisataa kilsaa paljaalla asfaltilla kulutti nastoja niin pahasti, että pidosta jäällä ei kannattanut kannattanut enää hirveästi unelmoida. Eli menivät vahvasti osastoon halpa hankinta mutta erittäin huono investointi. Ruotsalaistenkaan testissä ei mitenkään huomioitu renkaan kulutuskestävyyttä, eli en ainakaan sen testin perusteella yksistään ostaisi mitään.
Tässä(kin) kohtaa noin pääsääntöisesti saa sitä, mistä maksaa. Paremmissa nastarenkaissa nastat on volframikarbidia -- samaa tavaraa käytetään esim. poranterissä. Materiaali on sen verran kallista, että jos renkaassa on paljon nastoja on myös hinta aika korkea. Kalleimmissa nastarenkaissa kuten Ice Spiker Pro ja Gravdal nastoissa on sitten vielä lisäksi alumiinirunko, koska n. 300 nastaa per rengas painaa muuten ihan tuntuvasti.
Ruotsalaisten testistä totean lisäksi sen, että testin hävinnyt Gravdal on varsinkin kalliimpana versiona täysin ylivoimainen yhdistelmä matalaa vierintävastusta ja hyvää pitoa. Se on ainoa hybridi/krossikoon nastarengas, joka on rakenteensa puolesta ylipäänsä suunniteltu rullaamaan kevyesti. Hintaa on, mutta eivät nuo silti ole poikkeuksellisen suuri kalustoinvestointi tässä lajissa. Maastopyöriin sopii sitten mainio Ice Spiker Pro.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
https://www.bike24.com/1.php?content...c%5B127%5D=454. Tuosta vois saada käsityksen jotta ehken syksyn mittaan Gravdalia saa.
No 1 kpl Terrene Griswoldia oottaa vanteelle laittamista. 240 nastaa ja painaa 765g.
I väntan på ännu dåligare tidet
XXL:ssä nyt ainakin vielä jonkun aikaa 33 tpi Gravdal tarjouksessa 59,90 kpl. Toisaalta ruotsalaisten testin mukaan vierintävastuksen ero vaikkapa tuohon W106:ään on suht pieni (tai no pieni ja pieni, Gravdalin vierintävastus on noin 15 % pienempi kuin W106:n, 60 W vs 51 W).
Ruotsalaistestissä 33tpi Gravdal, Marathon Winter ja Suomi W240 ovat vierintävastukseltaan käytännössä tasoissa (51W, 55W, 55W), joka on kyllä ihmeellinen tulos. Paineeksi on raportoitu 3 baria. Aika suuria vastuksia ylipäätään, kontrollina ollut Marathon Mondial on toisaalla mitattu samoilla paineilla n. 30 Wattiin (Evo-versio), tässä 39W.
Itse myös hiukan ihmettelin, miten tuossa testissä oli saatu W240 kevyemmin rullaavaksi kuin W106. Tosin minulla ei ole W240:stä kokemuksia, mutta olisin mutulla arvellut sen olevan raskaammin rullaava. Toisaalta oma kokemukseni ei kyllä tue testin arviota W106:n värinättömyydestä ja kiemurtamattomuudesta.
Ruotsalaistestejä oli kaksi, joten selvyyden vuoksi voisi mainita kummasta puhuu (vaikka toki pelkkä maininta siitä oliko renkaissa painetta 3 vai 4,5 baria riittääkin).
Testfaktan testin takana on (kuten jutun lukemalla selviää) maailmalla hyvinkin tunnettu ja arvostettu Wheel Energy. Toisessa, VTI:n testissä ajettiin jäähallissa eli olosuhteet olivat sikäli arkipäivätodellisuudesta poikkeavat.
Renkaiden kulutuskestävyys tai siis nastojen pysyvyys noteerattiin jollain tavalla kummassakin testissä, toisesssa "Hållbarhet dubbar" ja toisessa "Slitage", mutta vain testin ajalta eli VTI:n testisssä hyvin lyhyeltä ajalta. Jälkimmäisessä lisäksi huomautettiin (syystäkin) että parin rengasyksilön otos ei voi antaa luotettavaa tulosta. Testfaktan testissä Innova pärjäsi tältä osin paremmin kuin Gravdal.
PS Viitaten ealexin esittämiin kokemuksiin 40-millisestä Marathon Winteristä ja siitä miten se toimii ihan eri lailla kapeammilla ja leveämmillä vanteilla täytyy vielä erikseen kysyä millaisista vanteen sisämitoista tarkalleen ottaen oli kyse.
Kirjanmerkit