GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 14 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 533

Aihe: Valottomat

Keltainen sivulle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Männäviikolla näin punainen eteen/vihreä taakse -kombon.
    Veneellä ajettu sivuttain?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Männäviikolla näin punainen eteen/vihreä taakse -kombon.
    Tänään keltainen "Hälytysvilkku" eteen! Taakse ei mitään...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Ehdin tässä ympäri kaupunkia ajellessa joitain kuukausia jo ihmetellä miten monella pyöräilijällä on aikaisempaan verrattuna jonkinlaiset valot pyörässä, mutta se kerta kun työmatka sattui viereisen koulun ohi vähän ennen 08 aamulla kyllä pysäytti. Luokat 1-9 ajoivat lähes kaikki pimeänä. Liekö jotain "jos ei muutkaan en mäkään" meininkiä mutta näkisin kyllä selvän eron muihin fillaroijiin. Jotta ohjeistusta niille mussukoille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viriviri Katso viesti
    Ehdin tässä ympäri kaupunkia ajellessa joitain kuukausia jo ihmetellä miten monella pyöräilijällä on aikaisempaan verrattuna jonkinlaiset valot pyörässä, mutta se kerta kun työmatka sattui viereisen koulun ohi vähän ennen 08 aamulla kyllä pysäytti. Luokat 1-9 ajoivat lähes kaikki pimeänä. Liekö jotain "jos ei muutkaan en mäkään" meininkiä mutta näkisin kyllä selvän eron muihin fillaroijiin. Jotta ohjeistusta niille mussukoille.
    Samansuuntaisia havaintoja. Peräänkuuluttaisin vähän nyt vanhempien vastuuta lasten valojen suhteen sekä käytön että lamppujen olemassaolon suhteen.

Valojen vilkkumoodikeskustelusta tuli muuten mieleen kategorinen imperatiivi ja .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Oikeastaan kommentoin tätä vain siksi että pääsen kertomaan eilisiltaisesta hiukan - mutta vain hiukan - samantyyppisestä tilanteesta, josta minun oikeastaan pitäisi avautua jossain ihan muussa ketjussa: ajoin maantienlaitaa auringon laskeuduttua jo hyvän aikaa sitten eli kun täyttä pimeyttä valaisivat vain katuvalot, omat StVZO-lamppuni ja tiellä ajavien autojen valot.

Eräällä heikommin valaistulla tie osuudella vastaantulevalla autolla oli päällä ne kai lyhyiksi kutsutut ajovalot, mutta juuri kohdallani ne vaihtuivat pitkiksi. Kun sellaiset jumalattoman kirkkaat valot räpsäytetään päälle lähietäisyydeltä, ei tarvitse tuijottaa niitä tullakseen hetkeksi häikäistyksi niin pahoin että olisi ajanut mihin tahansa tiellä olevaan kuoppaan tai esteeseen tai jos tie olisi tehnyt mutkan, ajanut ulos.

Yritin selittää tapahtunutta itselleni pelkästä sattumasta johtuvaksi tai siitä ettei autoilija syystä tai toisesta ollut nähnyt valoani. mutta taivuin vähitellen ajatukseen siitä että kyseessä oli aivan sama "opetustarkoitus" kuin kovaäänisellä torvenhuudatuksella, tuulilasinpesunesteen ruiskutuksella, lähietäisyydeltä ohittamisella, eteen kiilauksella ja äkkijarrutuksella ym. sillä vasemmalla tosiaan kulki pyörätie.
    Melko todennäköisesti Kuovipolun arvio tapahtuman syystä on oikea ja myös yleinen, mutta tähän liittyen kysymys: Uusissa autoissa on yleistynyt automatiikka, joka tunnistaa vastaantulevan valot ja vaihtaa lyhyille ja joissakin on niitä ns. mukautuvia valoja, jotka vähentää valoja vain juuri vastaantulevan kohdalta. Miten nämä tunnistaa vastaantulevan kohtuutehoisen, liikennekäyttöön soveltuvan pyörän valon?
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Uusissa autoissa on yleistynyt automatiikka, joka tunnistaa vastaantulevan valot ja vaihtaa lyhyille ja joissakin on niitä ns. mukautuvia valoja, jotka vähentää valoja vain juuri vastaantulevan kohdalta. Miten nämä tunnistaa vastaantulevan kohtuutehoisen, liikennekäyttöön soveltuvan pyörän valon?
    Todennäköisesti aika heikosti. Ja noita toteutuksiakin on monentasoisia lähtien mukautuvista laser- ja LED-ajovaloista aina sitten perneteisempään Xenon-toteutukseen. Nuo kaksi ensimmäistä muokkaavat ajovalojen muotoa lennossa ja onkohan niihin ohjeimoitu yksittäistä pyöräilijää, tuskin. Tosin silloin luulisi, että automatiikka pimentää jopa tarpeettoman paljon, jos pimentää lainkaan.

Sinänsä polkupyörässä oleva StVZO-valo ei kerro yhtään mitään, kun sen(kin) voi suunnata ihan miten sattuu. Onhan kaikissa moottoripyörissäkin tieliikennehyväsytyt valot, mutta niin ne joillakin sohottaa mihin sattuu. Autoissa on oltava automaattinen ajovalojen tasojen korjaus, jos valoteho ylittää jonkun rajan. Näinhän oli alunperin kaikissa Xenon-valoissa, mutta tilanne on muuttunut, kun valmistajat ovat säästösyistä ruvenneet asentamaan heikkotehoisempia ajovaloja.

Ja on tullut huomattua, ettei automaattinen valonsäätö auta, jos syystä tai toisesta perussäätö on pielessä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Jotta en joutunut otsikon mukaiseen kastiin ja normivaloilla oli latautumaton olo, nykäisin tuommoisen "työvalon" tohon. Mitäs sanotte nykypertit laillisuudesta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MäkiHiiri Katso viesti
    ...Mitäs sanotte nykypertit laillisuudesta?
    Vastaan vaikken ole nykyinen enkä entinen pertti, että ei tuota laissa ole kielletty.

Muun liikenteen haittaaminen on kielletty. Jos häikäisee niin kielletty.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

tempokisu Guest
    ^ joo, puna-vihreää havaittu....mutta noi 5000luumenin valoilla kelvillä ajelevat...apua, sokaistuu ja vähän aikaa ei näe mitään. Tästä oli juttua Aamulehdessäkin, että vähän pitäisi aatella.
    Ilmeisesti ei ole millä aatella...

Vaikka moisesta taruolennosta olen huhuja kuullut, en tähän päivään mennessä ollut tavannut liikenteestä yhtään valollista Jopoa. Nyt olen, joskin siinä oli punainen vilkku eteen. En oikein tiedä, olisiko kuskilta voinut pyytää valoja päälle vai sitten kuitenkin pois.

Kiitos, ei se ilmeisesti häikäissyt, kun vierestä vilahtaneet koiranulkoiluttajat hymyilivät ja katsoivat kohti.

No - parempi tietty Liian Kirkas kuin Ei Valoa Ollenkaan....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Vaikka moisesta taruolennosta olen huhuja kuullut, en tähän päivään mennessä ollut tavannut liikenteestä yhtään valollista Jopoa. Nyt olen, joskin siinä oli punainen vilkku eteen. En oikein tiedä, olisiko kuskilta voinut pyytää valoja päälle vai sitten kuitenkin pois.
    Minä olen nähnyt nyt parikin kertaa samanlaisen kummajaisen työmatkalla pilkkopimeällä Vantaanjoen vieressä kulkevalla hiekkatiellä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Minä olen nähnyt nyt parikin kertaa samanlaisen kummajaisen työmatkalla pilkkopimeällä Vantaanjoen vieressä kulkevalla hiekkatiellä.
    Varmaan puhutaan samasta tapauksesta. Tämä havaittu yksilö matkasi lännestä juuri tuonne Vantaanjokivarren suuntaan tyypilliseen iltapäivän työmatkan aikaan.

Sinäkö se ajelit tänään aamulla Tampereen Leinolassa vilkkuvalolla, joka vilkutteli SOS SOS SOS. Hieman kannattaa miettiä, minkälaista vilkkumoodia lampustaan käyttää.

Valobingossa tämän vuoden alkutalven osalta ovat jo osuneet vilkkuvalo, vilkkuvalo SOS, punainen edessä ja sininen edessä. Ei puutu kuin vihreä etuvalo, niin voin karjaista BINGO.
    www.club15k.com/SR

^On muuten ton jonkun Retki otsalampun vilkkumoodi. Site ei vilkuttajakaan heti tajuu mitä sieltä tulee

Yks päivä tuli olisko ollut punainen tanko ja valkoinen otsalamppu vai toisinpäin, vähän hämmentävä vastaantulija

Tämän syksyn uutuutena on minusta ollut pyöräilijä, jolla on samanlainen tai samantyyppinen valopanta kuin koirilla on nähty jo useampana vuotena. Onhan niitä ollut myös koirien emännillä ja sauvojen ulkoiluttajilla, mutta en muista että niitä olisi aiemmin ollut näillä hyöty- tai elämäntapapyöräilijöillä.

Paras tapaus oli mies, jolla oli toisessa kädessä punaisia ja toisessa vihreitä valoja - eikä pyörässä tietenkään minkäänlaista.

Paras tapaus oli mies, jolla oli toisessa kädessä punaisia ja toisessa vihreitä valoja - eikä pyörässä tietenkään minkäänlaista.
    Kutsun näitä veneilijöiksi.

Muutaman kerran täyspimeällä hiekkatiellä on tullut joku vastaan cycloilija, jolla miljoonan lumenin otsalamppu tosi hitaalla vilkkumoodilla. Silleen, että silmä just sopivasti tottuu pimeään ja zädäm! Epäilisin tämän olevan yksi ja sama henkilö.

Ei pitäsi tietenkään kovin hirveästi moittia *minkäänlaisista* valoista, kun valottomuus kuitenkin on kymmenen kertaa enemmän perseestä, mutta kieltämättä tuollaisille idiooteille tulee huudettua joskus perkelettäkin.

Viimeksi kun sellaisen ylitehoisen ja väärinsuunnatun lampun ylpeä omistaja ajoi vastaan valaisemattomalla ulkoilutiellä, seuraus oli se tavanomainen eli hetkeen en nähnyt mitään. Onneksi otan tällöin vauhdin hetkeksi kokonaan pois, sillä edessä oli heijastimeton juoksija, jonka päälle olisin muuten ajanut.

Aiemmin on käynyt mm. niin että tällaisen tehovalokuskin vieressä on ajanut toinen heikkotehoisemmalla lampulla varustautunut. Kun tällainen kaksikko tulee sopivasti vastaan mutkassa - luonnollisesti leveähköllä ajolinjalla - on yllätys lähellä, kun ei näe eikä voi nähdä kuin sen saatanan kirkkaan etuvalon eikä mitään sen takana. Onneksi sillä kertaa puheenpölinä antoi vihjeen että vastaantulijoita oli useampi kuin yksi.

Muutenkin on käsittämätöntä tämä nykyaikainen valoriippuvuus. Esimerkiksi keskuspuiston hyvin valaistuilla pääväylillä joillekin ei riitä mikään huomiovaloasetus ja sen lisäksi tarvitaan vielä kypärälamppu. Tai otetaan esimerkiksi tämäniltaiset olosuhteet: ohutkin lumipeite riitti siihen että ilman valojakin olisi nähnyt ajaa, mutta kun kerran miljoonan lumenin lamppu on hankittu, pitäähän sitä käyttää - ja mitä turhaan alimmalla teholla, kun akussa kerran varausta piisaa...

tempokisu Guest
    ^ näyttää olevan juurikin noin että kun se lamppu on hankittu niin valoisallakin se on hyvä olla, toiminnassa. Ja laitetaan vielä se vilkku-toiminto päälle. grrr. Tänään ohitin mummelin jolla takavalo vilkutti, sanoin että onko sun kuule ihan pakko yrittää saada takana ajavalle migreeni, prkleen vilkkumummo. Tosin noita viimesiä sanoja ei varmaan kuullu kun olin jo kaukana. Miten mä onnistunkin aina joutumaan jonkun pirun vilkuttajan taakse, joskus pitää sitten vaan mennä toista kautta tai tehdä sakkolenkki ettei tarvi katsoo sitä vilkkua, ellei siis pääse ohitte. Etuvalovilkuttajillekin lähtee palautetta, mä oikeesti kärsin noista vilkkuvaloista.

Kuovipolku tuossa kiinnitti huomiota sinänsä ihan oikeaan asiaan. Tuosta syystä tulee itse laitettua tehoja alas aina, kun vastaantulijan näkee ajoissa. Joskus on kyllä niin pimeitä vastaantulijoita, ettei aina onnistu ajoissa. Valaistuilla osuuksilla sitten voi ajaa minimitehoilla vaikka koko ajan. Yhteen avainsanaan kuitenkin kiinnittäisin huomiota ja se on tuo valaisemattomuus väylillä. Jos väylä on valaisematon, niin tehoja saa ja pitää käyttää riittävästi. Turvallisempaa se on niin päin. Välillä tulee näitä megavalonheittimiä vastaan, mutta onneksi ihmisellä pää ja silmät kääntyy.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Mistä <piip> tulee tämä ylläkin esitetty käsitys että ongelman ydin olisikin siinä etteivät toiset osaa tai ymmärrä olla tuijottamatta suoraan vastaantulijan valoa päin tai että ongelmaa ei olisi jos vastaantulijat vain kääntäisivät kohdattaessa päätään ja suuntaisivat katseensa muualle?

Ei saatana, ensinnäkin on aivan perseestä se lähtökohta että muiden on tehtävä sitä tai tätä jos heitä haittaa tai kiusaa että minä teen niin kuin haluan. Toisekseen ei ole ihan ongelmatonta eikä vaaratonta että joutuu katsomaan suoraan alaspäin taki sivulle välttääkseen häikäsyhaitat. Kolmanneksi pitäisi olla aivan päivänselvää ettei muille liikkujille saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Ja neljänneksi tällainen megavalokuski ei läheskään aina aja vastaan siten että hänen lähestymisensä huomaisi ja ehtisi jotenkin varautua vaan valo vain läjähtää silmiin.

Omn valaisettomia teitä ja valaisemattomia teitä. Olosuhteet vaihtelevat. Tehoja saa ja pitää käyttää riittävästi,. mutta vain riittävästi. Jos valaisematon tie on olosuhteista johtuen kuitenkin niin valoisa että siellä näkisi ilman valojakin, kenenkään ei tule ajaa sellaisilla valotehoilla joita ehkä saatettaisiin tarvita pimeimmässä yössä synkimmässä syyssäässä.

Turvallisuuteen ei tarvita sitä että yö muutetaan päiväksi. Ja jos oman turvallisuuden hintana on turvallisuuden vieminen muilta ja pitää sitä hyväksyttävänä, on syytä tarkistaa omia prioriteettejaan (kuten joskus tavattiin hokea).

Ei saatana, ensinnäkin on aivan perseestä se lähtökohta että muiden on tehtävä sitä tai tätä jos heitä haittaa tai kiusaa että minä teen niin kuin haluan.
    Tämä pätee myös valottomiin. Varmaan osasyy siihen että keinoauringot ovat yleistyneet on siinä, että näitä "iloiseen mustaan ja pirteään harmaaseen" pukeutuneita, valottomia kanssakulkijoita yritetään bongata pimeyden keskeltä että eivät jää alle tai aja päin.

Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että 90% pimeän ajoistani on täysin pimeitä hiekka/lumiteitä, joilla on ihme että kohtaan auton. Jos ajan isoa tietä pätkän, niin pidän vilkkuvaa takavaloa tahallani, mutta pimeällä tiellä ainoastaan sen takia, että se on valmiina isoa tietä varten. Kammissa on cyclossa heijastinteipit kaikinpuolin, vanteissa on heijastinteipit otsapinnassa ja sivuilla, perperi on heijastavaa kangasta, kuten osa kengistä ja muista liikkuvista osista. Olen umpipimeällä kuin välkkyvä joulukuusi. Jos joskus käy niin hyvä tuuri, että auto tulee vastaan, niin en toimi mitenkään. Valoni on suunnattu siten, että se ei kohtuuttomasti häikäise vastaantulijaa. Painelen välkkyvänä joulukuusena ympäri mantuja. Oma turvallisuuteni menee muiden mukavuuden halujen edelle.

Isolla tiellä tai maantiellä sumussa, sateessa, poikkeuksellisen hämärässä tai muuten vain erikoisen synkässä tilanteessa vilkkuva takavalo voi olla ihan hyvä turvallisuutta lisäämään. Yleensä niissä olosuhteissa ei muita pyöräilijöitä hirveän paljon liiku eli kovin moni jos kukaan joutuu vilkkuvasta takavalosta kärsimään.

Itse kuulun kuitenkin siihen koulukuntaan joka käyttää vilkkuvaloa takana vain normaalin takavalon lisänä. Eli ei koskaan eikä missään tilanteessa pelkkää vilkkua.

Heijastimet kaikissa muodoissaan ovat tavattoman hieno juttu! En ole vielä kertaakaan nähnyt sellaista heijastinvarustusta jota en olisi pystynyt hahmottamaan tiettyyn suuntaan liiikkuvaksi pyöräilijäksi, juoksijaksi tai jalankulkijaksi tai joka olisi muuten aiheuttanut minulle minkäänlaista haittaa.

Sen sijaan olen nähnyt jos jonkinlaista valoviritelmää: vilkkuvia ja erilaisia kuvioita muodostavia valoja pinnoihin kiinnitettynä tai nauhana rungon ja haarukan ympäri kierrettynä. Jotkut niistä ovat oikeasti olleet sellaisia että pyörän kulkusuunnan tai nopeuden saattoi arvioida väärin vaikka sen hyvin näkikin...

Larouten loppukaneetti on minusta täysin turha: ensinnäkin tässä ei ole kysymys muiden mukavuuden haluista vaan muiden turvallisuudesta - joka lienee ainakin eräoiden moraalikäsitysten mukaan aivan yhtä arvokas kuin itse kunkin oma. Ja toisekseen Larouten valonkäytössä ei minusta ole mitään muiden kustannuksella tapahtuvaa.

PS Tämäniltainen spesiaali oli tummansininen vilkkuvalo aivan etuhaarukan alaosaan kiinnitettynä.

^ Pakko kysyä, että miksi tämän illan kattauksessa oli tummansininen vilkkukuvalo etuhaarukassa? Eikös tuo vilkkuva sininen, olkoonkin tumma tai vaalea, ole jo varattu muille instansseille?

Itse ajan vuosittain niin pirun kymmentä tuhatta kilometriä autolla ja katselen niitä pientareita iltapimeässä toisen auton takana ja aina kun näen vilkkuvan valon pyöräilijällä, niin olen tyytyväinen.

Valon käyttö valaisemattomalla vs valaistulla tieosuudella. Tuossa on sellainenkin juttu, että monesti klv ei ole erikseen valaistu, vaan valaistaan ajoradan valoilla. Tällöin valaistus on aika heikko ja pylväiden välissä usein pimeä kohta. Silmiin kuitenkin tulee ympäristön valoa ja sehän vain korostaa pimeyttä. Ja kun päällysteessä usein on esim. halkeamia tai kuoppia, kaipaan keino aurinkoa, jotta osaantuollaiset väistää. Se taas edellyttää häikäisemätöntä valokeilaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •