Joo, esim. Acera-tason 3x8/9 toimii kuin junan vessa. Ei se tietenkään mihinkään kilvanajoon olekkaan tarkoitettu.
Joo, esim. Acera-tason 3x8/9 toimii kuin junan vessa. Ei se tietenkään mihinkään kilvanajoon olekkaan tarkoitettu.
Käytettävyys ja tekninen toimivuus on täysin eri asiat.
Aihe lienee täällä jo kaluttu, mutta jokunen havainto ja ajatus lisää. Päivittäisessä työmatka-ajossa välitykset pahimpaan ylämäkeen ja järkeviin huippunopeuksiin mahtuu hyvin 1x11 asetelmaan. Vieläpä niin, että 6-7 lehteä voi laittaa pakkaan pykälän välein ja ääripäiden vaihteet on pidemmilläkin lenkeillä todella vähällä käytöllä. Ei tarvitse ronklata vaihteita esim. ylämäkeen edestä ja takaa - juuri oikea vaihde löytyy joka tilanteeseen yksinkertaisesti yhdestä vivusta.
Konseptin uskoisin riittävän vähintään 75%:lle 3x-vaihteisilla ajavista, joista suurin osa ei varmasti edes hahmota 3x-välitysten muodostusta saati sitten valintojen muodostamaa ketjulinjaa ja vaikutuksia. Liikenteessä näkee ja kuulee miten homma toimii - lue "ei toimi". Ja moniko peruspyöräilijä ajaa koko tyypillisen 3x-vaihteiston mahdollistamalla nopeusalueella, esim. ~15% nousuja alle kävelyvauhdin ja huippuja 40-50km/h?
Kummallinen jäänne taannoisesta maastopyöräbuumista (moniko niilläkään ajoi oikeasti maastossa?), jonka ainoat hyötyjät on valmistajat ja myyjät. Onneksi kehitys rationaalisempiin ratkaisuihin on kuitenkin jo vauhdissa.
Itse vaihdoin pyörän ja aiemmin oli 2x9 ja kevyesti kelviä mentiin jopa kotimatkalla... Nykyään 1x11 vaihteilla vähän väliä polkee putkelta. Vaikka kunto ei riitä. 1x11 pistää polkemaan kovempaa ;D Loppuu siis välitykset kesken, tai en vaan osaa pyörittää .
Nähdäksemme ei, pajallakin sitä katsottiin. Ketju oli kyllä liian pitkä, jyrinä loppui kun vaihdoin ketjun ja lyhensin sitä ja myös pakan vaihdoin. Nyt en muuten vain saa pelaamaan vaihteita.
Ylipäätään 11-vaihteet vaikuttavat huonompilaatuisilta kuin ysit ja kympit XTR:n ja Sramin takavaihtajia lukuunottamatta. Vivut ovat eri tavalla huonoja XT ja Sram mitä olen kokeillut, Sramin halpisketju taipuu kuin makaroni, ei kestä yhtään vääntämistä kun yrittää tunkea ketjun toista päätä sisään, ja linkkejä irtoaa ainakin huonolla ketjunkatkaisijalla.
Ko. tapauksessa Sunracen 11-46 pakka jyrinän lisäksi jumitti toiseksi isoimmalla rattaalla (ei vaihtanut alas, ellei ensin käyttänyt isoimmalla), joten vaihdoin pakat kahdessa pyörässä ristiin. XT:n 11-42 pakka toimii nyt ongelmatapauksessa, mutta vaihteita en saa pelaamaan. Sunracen 11-46 pelaa täysin XTR:n takavaihtajalla toisessa pyörässä, vaikka piti olla tarkkana kiinnittäessä kun heilui monta milliä sivuttaissuunnassa Tämä ehkä aiheutti em. jumituksen. MUTTA...................... , pakka on niin iso että puolivaiheilla vaihteita ketju ottaa fyysisesti kiinni XTR:n takavaihtajaan ja meinaa juuttua vaihtajan laitaan. Eikä vain meinaa, vaan myöskin juuttuu. Jokseenkin uskomatonta. Tämäkin on ongelma joka johtuu pelkästään siitä, että 1x voimansiirto vaatii isoja pakkoja. Mulla ainakin mielellään 46-hampaisen pakan, mistä syystä suosinkin esim. 2x9 voimansiirtoja. Ne nimittäin pelaa aivan ihanasti.
Pelaa ne 1x11 myös ihanasti, kahdessa pyörässä on itsellä.
1× vaihteet ei vaadi isoja pakkoja , monilla taitaa olla 11-36 kuten itsellä , edessä varmaan yleisin 30 tai 32 . Noilla kyllä pärjää mettässäkin , tosin allekirjoittanut jo yli 50 v papparainen , ja pyörässä vielä epämuodikkaat 26".
Mulla myös Sunrace 11-46 pakka (CSMX8, yksi alumiiniratas) ja XTR vaihtaja&triggeri jäykkäperässä. Kun siirryin KT:n takanavasta Hope 4 Prohon samalla pakalla, huomasin tuon ongelman 10->11 vaihteelle tiputuksessa. Hopen navalla pakka tuli aavistuksen ulommas ja vaihtaja vaati H-ruuvin siirtoa. Siltikään ei meinannut tiputtaa hyvin. Jos H-ruuvin laittoi aavistuksen liian ulos, tilanne parani vähän. Kuvittelin vaihtajan olevan niin liikeradan ääripäässsä ettei jousi tms. vedä enää niin tehokkaasti vaihtajaa ulospäin. Kilometrien (noin 1000km/vuosi) jälkeen ongelma on kuitenkin poissa.
Nyt havaitsin usean pakan rattaan vähän viipottavan eli vääntyneen. Ei tunnu polkemiseen tai vaihtamiseen vaikuttavan, mutta taaksepäin polkeminen tiputtaa nyt jo jollain 3-4 vaihteella herkästi ketjua kun viipottava ratas käy turhan lähellä naapuriaan. Myös alumiinisessa 1-rattaassa näkyy muutama siivu irronneen ja yhdessä kohtaa vähän enemmän vääntynyt. Toimii kuitenkin. Uutena tämä kyllä antoi pyörittää taaksepäinkin ongelmitta. Shimanon HG701-ketju, Absoluten 30T ovaali boostina. Ilmeisesti plussana ison kuskin vääntäminen tiukkaa mäkeä ylös näkyy pakassa.
On tuo Sunracen pakka kuitenkin tukevampi kuin pyörän mukana tullut täysteräksinen SLX CS-HG81-10 joissa teräsrattaat suoraan vaparattaasssa kiinni. Ne kun voiman alla taipuivat selvästi, toisin kuin nämä alumiinirungossa olevat Sunracen.
Tuota ketjun kiinni ottamista takavaihtajaan en hahmota.
Ko XTR:n takavaihde on vähän vanhempi, ennen kuin 11-46 pakkoja olikaan luulisin. Ketju ei mahdu putoamaan pakan ja vaihteen välistä.
Katson läskissä tarvitsevani jopa 46-ratasta, aika näyttää miten käy. Mulla on kyllä taipumus hakea niin pientä kuin vain löytyy.
Kaikenlaisia vaihteita olen ruuvannut kiinni myös 11-vaihteisia, mutta nämä Xt:n 11-vaihtajat tuntuvat mysteerilä. No saivat ne pajalla nuo vaihteet viimeksikin muuten pelaamaan mutta jyrisi isoimmalla rattaalla, jonka ratkaisin ketjua lyhentämällä. Tosi tarkka on ketjun pituudesta.
Olis näköjään noudettavissa. 70e takavaihtajan säätäminen. Aika kiinnostavaa.
BB Holland muokkasi tätä : 07.09.2018 at 11.19
Tätä on varmaan monesti kyselty mutta kyselen silti..
Eli promleemana on ettei 11 gx takavaihtaja aina vaihda 3->4 tai 4-> 5 vaihteelle heti vaan vaatii useamman pyöräytyksen että menee vaihde silmään, joskus joutuu jättämään vaihtamatta ja yrittää uudelleen jolloin saattaa vaihtaa heti.
Säätöjä olen yrittänyt tehdä vaihtajan kahvan pikkuruuvista jolloin tuntuu välillä vaihtavan hyvin mutta kohta taas ei vaihdu kunnolla. Vika kohdistuu usein noille vaihteille ja muut vaihteiden vaihdot yleensä toimii loistavasti.
Ketjut on uusittu viime talvena mutta takapakka ja etupakalla on ajettu nyt noin 1500km.
Vaihtajan pikkupyörätkin vaihtelin päikseen mutta eivät auttaneet ongelmaan, voisiko takapakka olla jo kulunut ettei vaihdot aina napsahda heti? Vaihtajaa en ole omasta mielestä mihinkään kolauttanut jolloin olisi korvake vääntynyt.
”Vika” ei ole iso eikä estä ajamista mutta häiritsee välillä kun ennen vaihteet napsahtivat kivasti paikalleen ilman temppuiluja![]()
B-tensioni on aika tarkka säädöstään, onhan sulla se punainen muoviläpyskä millä tuo on helppo tarkistaa.
Vaihtaja tai vaihtajankorvake ei ole löysällä, eihän?
Mitä on tuolla häkin päällä olevan kotelon vasemmassa alareunassa olevan kumiläpyskän alla?
![]()
Säätöruuvi jolla voi häkin kitkakytkimen säätää halutulle tiukkuudelle.
Sent from my Mi A2 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Onkos tämä 1x11 kanava pelkästään maastopuolelle tarkoitettu? Tein matkan varrelta pikakokeita enkä löytänyt yhtään mainintaa brittilehtien suosimalle yhden eturattaan gravel/adventure-osastolle eli kansanomaisesti todettuna käyräsarvipuolelle. Enkä löytänyt omaa ketjuakaan.
Olkaa hyvä ja ohjatkaa minut oikean ketjuun, mikäli olen väärässä seurassa (jälleen kerran) tai sitten jatkan täällä. Olisin vain tiedustellut minkälaisia komboja porukat ovat ostaneet/tehneet. Itsellä 105t tarkoitus muuttaa tyyliin 40t ja 11-36.
Olen ajanut nyt muutaman satkun verran 40/11-36 välityksillä. Tuo oli saksalaisen insinöörin mulle valmiiksi miettimä ratkaisu ja ihan hyvältä se on tuntunut.
Itseäni vahvemmat kuskit hieman kertoivat 40/11:n riittämättömyydestä maantiellä, mutta itseäni se ei ole suuresti vaivannut. 90 kadenssilla mennään mennään noin 43 km/h.
40/36 vastaa suunnilleen samaa välitystä kuin 36/32 eli sekin riittänee monille Suomen oloissa ja kevyellä kuormalla.
11-36 pakan hypytkään ei tunnu niin pahoilta kun ennakkoon odotin.
Edellisessä cyclocrossarissani oli 36/46x11-28 voimansiirto enkä ole kaivannut sitä hetkeäkään. Katsotaan sitten talvella uudestaan kun takapakka on jäätynyt umpeen loskasta ja olen jumissa liian raskaalla tai kevyellä välityksellä jossain kaukana kotoa...
The older I get the faster I was
Täällä krossarissa 1x11-setup edessä 40t ovulaatio + takana 11-34
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Yksin ajaessa tuo pitkä välitys riittää usein. Porukkalenkillä heti kun ajetaan mitä tahansa pidempää alamäkeä, vetomiehellä pitää olla välitykset vetää aika paljon kovempaa vauhtia. Itse kun ajan tuollaisella adventure-maantiepyörällä sekä cyclo- että maantielenkkiä kesällä ja talvella, niin ei tulisi mieleen vaihtaa 1x-systeemiin. Se ei toimisi omassa käytössäni.
Myös yksin ajaessa voi olla tarvetta pitää alamäessä tehot päällä esimerkiksi vetotreenissä. 52-11 loppui vime kesänä pidemmässä alamäessä nopeudessa 67 km/h, kun ei enää saanut pyöritettyä yli 113 kadenssilla. 90 minuutin VK-intervallissa tuli minuutin pakkohuili ja vauhti nousi 73 km/h:een vapaalla.
Jollakin ulkomaisella keskustelufoorumilla 1x-säikeessä harmiteltiin, että olisipa hienoa, kun olisi mahdollisuus vipua kääntämällä vaihtaa eturataskokoa. Sellaiselle ominaisuudelle olisi käyttöä. No ehkä joku sellaisen ominaisuuden vielä tuo 1x-päivityksenä.
1x toimii varmaankin mainiosti vaikkapa läskissä ja maastopyörässä, en epäile ollenkaan.
cyclossa on sram 40t+11/36, omille reisille varsin riittävä. Saattaa tulla toinen rengassetti johon tulee sitte 10/42
Kiitoksia kommenteistanne. Palsta lienee siis ollut oikea. Alkuun todettakoon, että puhun ensisijaisesti puhtaaseen hiekkatierymistelyyn ja kommutointiin tarkoitetusta setistä. Maantiellä menen edelleen minäkin vahvasti 2x-lähtöisesti. Eli pidetääs pokeri ja bridge edelleen eri pöydissä.
Kokeilin ennen lääkärin määräämää "pyöräilylomaa" 36-eturieskalla kuinka takapakka riittää. Siellä oli välityksenä 11-28. Ajelin toisen kuskin kanssa, joka on sangen kovajalkainen, huomatakseni että yli 100 km lenkillä en tarvinnut kertaakaan isompaa eturieskaa, vaikka oli mäkeä ylös ja alas sekä vauhtia välillä kovastikin. Itse olen jotenkin päätynyt ajatuksissani nyt tosiaan tuohon 40t (tai ehkä 38t) ja 11-36 settiin tutkittuani gear calculatoreilla eri vaihtoehtoja. Ajattelin laittaa eturattaan joko Wolf toothilta tai Superstar componentsilta. 105n takavaihtaja on jo pidempää mallia, mutta jos ei nouse 36n huipulle, niin sitten laitetaan roadlinkkiä. Tarkoitus siis hyödyntää uuteen runkoon vanhaa groupsettiä ja kiekkoja, ja siinä samalla kokeilla jotakin uutta. Maastopuolella kalustoa on jo tässä 1x11-moodissa.
Sram myy omia alkuperäisiä 1x-sarjojaan 10-42. Tuo on kyllä melkoista varmistelua ainakin täällä Etelä-Suomen lakeuksilla. Tietysti jos kauemmas lähtee ja pistää vähän laukkua päälle, niin kuvio on jo aivan toinen.
Minulla on vanhassa cyclossa 36 edessä ja 11-36 takana, vaihtaja on 10x XT vanhoilla Ultegra-kahvoilla, välissä Wolftooth Tanpan. Aiemmin oli isompi eturatas, mutta tuo 36 jäi kesäksikin talven jäljiltä. Lyhyt on asfaltilla mutta toisaalta ajelen pääosin hiekalla eikä ole niin kiire että pitäisi alamäessä polkea. Uudeksi pakaksi laitan varmaan 11-40 joskus. Uuteen fillariin on tulossa Rival, en muista nyt välityksiä.
Tanpan melkein toimii: pienimmältä rattaalta nostaminen vaatii avitusta. Vika voi olla vaijerin paksuudessa tai liian joustavassa kuoressa. En ole vielä jaksanut näitä vaihtaa. Ketjulinja on myös aika vino pienemmässä päässä pakkaa.
Nykyisessä cyclossa/gravelissa on edessä 42 ja takana 11-42. Ja tuo etunen 42 riittää minulla vaikka maantiepyöräilyn. Mutta puhtaaseen polkuajeluun se on hiukan liian suuri. Seuraavan rattaan ostan varmaankin 40 tai jopa 38 piikkisenä. Noista ovaaleista ei ole kokemuksia. Sram Apexia ovatten.
Omat pokerit ja pridketit olen pistänyt samaan lasiin ja käytän triathlon pyörässa 1x11 järjestelmä enkä kaipaa eteen toista ratasta. Enimmäkseen 50 mutta joskus 52 edessä, 11-32 takana, Ultegra Di2 (pikemminkin Di1) + Sram Force x1 custom made 155mm tai Rival x1 170mm kammet. 52 eturattaan välitykset on pikkasen harvat niin tykkään 50:sestä enemmän.
Juu, näinkin. Muotoilen väitteeni (henkilökohtaisen preferenssini) uusiksi: maantiellä saattaa olla enemmän syitä pitäytyä kahdessa eturattaassa, joskin yhdelläkin pärjää.
Kaikilla pääsee. Nykysin laitan maastoon mielellään 1x10 (30/11-42, 11-takavaihtajalla) mutta läskeissä on 1x11 (11-46), toisessa 30 edessä ja toisessa manuaalisesti vaihdettavat 28+32. Mutta useimmiten mulla on 2x9, tiellä aina. Saa mielestäni takapakan hyödyllisemmin käytettyä, vaikkei ysipakat tänä päivänä edes maksa. Ovaalien kanssa vähän sama juttu kuin tubelessviritysten kanssa. Joskus huomaa jotain eroa minä voi tulkita eduksi, useimmiten ei.
Käyräsarvisessa on muodikas 1x9 setup, Superstar ovaali 38t + Sunrace 11-40 pakka + Roadlink + Shimano 105 10v mediumcage. Laitoin eturattaan Soran kampiin pienen rattaan paikalle. Ketju (11v) tipahteli joskus kovassa vauhdissa sorateiden kuopissa, jos oli pienimmällä takarattaalla. Keksin laittaa hampaattoman 42t ison rattaan eturattaan seuraksi, niin pyssyypi paikallaan ketjukin. Ja itselle ihan sopivat välitykset nuo, testasin myös 36t ja 40t ovaalia, mutta 38t on minulle sopivin.
Kirjanmerkit