CO2-tasapainoa ajatellen paremmuusjärjestys on b > c > a. Selluteollisuus synnyttää CO2-päästöjä polttaessaan. Käyttää kuitenkin puuta raaka-aineena, joka on nopeasti uusiutuvaa verrattuna kivihiileen. Uusiutuessaan eli kasvaessaan puu myös sitoo CO2 eli parantaa CO2-tasapainoa. Kivihiiltä polttamalla syntyy sekä CO2-päästöjä että kulutetaan kivihiiltä.
2MW tuulivoimala käyttää hiiltä teräksen ja sementin muodossa n. 150000 kg. Sementtiä käytetään enimmäkseen perustassa ja terästä rungossa, lavat ovat lasikuitua. Hiiltä tarvitaan sekä teräksen raaka-aineena että sen valmistuksessa. Valmistuksessa syntyy CO2-päästöjä. Lisäksi tuulivoimalan dynamon valmistamiseen tarvitaan harvinaisia metallleja, jotka tuottavat myrkyllisiä ja radioaktiivisia jätteitä. Tuulivoimalan ongelma on myös sen raaka-aine eli tuulen liike-energia, joka on matalatiheyksinen energianlähde. Vaikka nykyisellä tekniikalla rakennetut tuulivoimalat ovat tehokkaita eli tuulen liike-energia pystytään muuttamaan tehokkaasti sähköksi on niiden tehon tuotto raaka-aineesta johtuen todella surkea. Lisäksi tuulivoimaloiden käyttöikä on lyhyt.
En usko että tuulivoima tulee nykyisellä energiankulutuksella ikinä olemaan mikään pää energianlähde. Sen vaatima pinta-ala verrattuna tehontuottoon on niin pieni. Tarvitaan ihan järjettömän paljon maapallolta pinta-alaa, jotta nykyisellä energiankulutuksella edes kohonnut tarve pystyttäisiin täyttämään.
https://www.spectator.co.uk/2017/05/...global-energy/
Sähköauton syntinä ovat valmistuksen päästöt, jotka aiheutuvat akun valmistuksesta. Laskelmia sähköauton CO2-päästöistä verrattuna moderniin diesel-autoihin, jotka käyttää uusiutuvaa dieseliä on tehty ja niissä muistaakseni diesel-auto oli CO2-päästö ystävällisempi 100000 km saakka. Suomessa muistaakseni auton käyttöikä kilometreissä on n. 250000 - 300000 km.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit