Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
No ainakin meillä näin. Pistorasiaan se tulee sähkökeskuksesta ja keskukseen maasta. Sieltä se kaapeli nousee.

Paljonko sähköauto tuottaa hiilidioksidia, verraten dieselkäyttöiseen, jos sähkö tuotetaan a. Hiilivoimalla, b, selluteollisuuden sivutuotteena, c, tuulivoimalla. Ja jos sähköauton akut ladataan pikalatausasemalla, jossa siis syntyy lataus ja purkuhäviöt yhden ylimääräisen kerran.
CO2-tasapainoa ajatellen paremmuusjärjestys on b > c > a. Selluteollisuus synnyttää CO2-päästöjä polttaessaan. Käyttää kuitenkin puuta raaka-aineena, joka on nopeasti uusiutuvaa verrattuna kivihiileen. Uusiutuessaan eli kasvaessaan puu myös sitoo CO2 eli parantaa CO2-tasapainoa. Kivihiiltä polttamalla syntyy sekä CO2-päästöjä että kulutetaan kivihiiltä.

2MW tuulivoimala käyttää hiiltä teräksen ja sementin muodossa n. 150000 kg. Sementtiä käytetään enimmäkseen perustassa ja terästä rungossa, lavat ovat lasikuitua. Hiiltä tarvitaan sekä teräksen raaka-aineena että sen valmistuksessa. Valmistuksessa syntyy CO2-päästöjä. Lisäksi tuulivoimalan dynamon valmistamiseen tarvitaan harvinaisia metallleja, jotka tuottavat myrkyllisiä ja radioaktiivisia jätteitä. Tuulivoimalan ongelma on myös sen raaka-aine eli tuulen liike-energia, joka on matalatiheyksinen energianlähde. Vaikka nykyisellä tekniikalla rakennetut tuulivoimalat ovat tehokkaita eli tuulen liike-energia pystytään muuttamaan tehokkaasti sähköksi on niiden tehon tuotto raaka-aineesta johtuen todella surkea. Lisäksi tuulivoimaloiden käyttöikä on lyhyt.

En usko että tuulivoima tulee nykyisellä energiankulutuksella ikinä olemaan mikään pää energianlähde. Sen vaatima pinta-ala verrattuna tehontuottoon on niin pieni. Tarvitaan ihan järjettömän paljon maapallolta pinta-alaa, jotta nykyisellä energiankulutuksella edes kohonnut tarve pystyttäisiin täyttämään.

https://www.spectator.co.uk/2017/05/...global-energy/

Sähköauton syntinä ovat valmistuksen päästöt, jotka aiheutuvat akun valmistuksesta. Laskelmia sähköauton CO2-päästöistä verrattuna moderniin diesel-autoihin, jotka käyttää uusiutuvaa dieseliä on tehty ja niissä muistaakseni diesel-auto oli CO2-päästö ystävällisempi 100000 km saakka. Suomessa muistaakseni auton käyttöikä kilometreissä on n. 250000 - 300000 km.