Kaksi asiaa kannattaisi huomioida, ennen kuin alkaa maallikkona ammattilaisia neuvoa.

Tietyömailla edellytetään törmäyssuojausta lähestyvien ajoneuvojen suunnasta.Tämä siksi, että vuosittain tapahtuu useita onnettomuuksia, jossa silmät auki nukkuva, juopunut tms. kuski täräyttää suoraan työmaalle kaikista merkeistä, vilkuista ja punakeltaisista sulkuaidoista huolimatta. Suojaus estää sen, ettei työmaan kavereille käy yleensä mitenkään ja toisaalta vahingotkin pienenee, kun auto ei päädy monttuun saakka. Kuvassa ollaan taajamassa, joten nopeudet ovat alhaisia verrattuna maantielle, mutta osataan taajamassakin samalla tavalla nukkua ja aiheuttaa vahinkoa.

Onnettomuustapauksissa ensimmäisten hoidettavien asioiden joukossa on lisäonnettomuuksien ehkäisy. Tuossa on mielestäni täysin perusteltua ajaa ambulanssi pyörätielle, jossa ajonopeudet ovat alempia kuin ajoradalla. Vaikka joku pyöräilijä hiukan varomattomasti paikan ohittaakin, mahdollisen törmäyksen seuraukset ovat silti ihan eri suuruusluokassa kuin 30-40 km/h törmäävällä autolla.

Kaveri ei kuulosta sokkipotilaalta, vaan pyöräilijoiden edunvalvontaa käsittelevien kirjoitusten katkeroittamalta, yksipuolisen ajattelutavan omaavalta kaverilta, joka turhaan niputtaa välinpitämättömät pullakuskit ja ambulanssit.