Mulle avaimen rastiin tarjosi Pylöris ja hänen kommenttinsa;

"Muuria en muista nähneeni, oisko rakennettu vasta Trumpin kaudella?"

ja sitten sopivilla hakusanoilla heti ensimmäisten joukosta löytynyt ja selvästi erottunut Länsiväylä-lehden artikkeli:

"Länsiväylää parannettiin, mutta nopeusrajoitusta laskettiin – "Tuntuu kiusaamiselta"
Länsiväylälle rakennettiin meluaidat Suomenojalta Kivenlahteen ja väylää levennettiin. Sen jälkeen nopeusrajoitus vuodenvaihteessa alentui 80 kilometriin tunnissa"

ja oma pikkuoivallus siitä ettei tuommoinen matala hyväksyttyjä standardeja vastaamaton tunneli voi mitenkään olla minkään kevyen liikenteen tai edes ulkoilualueen reittiverkoston osa. Mahdollisuuksiksi jäivät siis vanhalta ajalta peräisin oleva "hiihtoputki" (jollainen kulkee esimerkiksi Keinukalliossa Keravantien alitse) ja vastaava "puolivirallinen" paikallisten asukkaiden käyttöön jätetty läheiselle bussipysäkille vievä alikulku (jollaisen muistan jonkun ympäristökunnan jonkun väylän varrella nähneeni).

Kun vielä ymmärsi tai arvasi että nopeusrajoitus vaihtui liittymän kohdalla, karttaa ei sitten tarvinnut silmäillä kahta minuuttia pitempään...

...mutta kun sopivaa aikarakoa sinne täältä katsoen miltei Espoon väärälle laidalle (ja takaisin) ajamiselle ei pahus vieköön löytynyt ennen kuin Smo ehti kauppamatkalleen


PS Ylläolevalla kertomuksella haluan toki röyhistää rintaani mutta myös tuoda esiin ettei tässä tarvinnut tunnistaa Länsiväylän meluaitaa eikä noin yleisesti tarvitse olla mikään Espoota ristiin rastiin ja ympäri pyöräillyt ja kaikki nurkat kolunnut ekspertti, jotta voi olla mukana ja olla joskus jopa mahiksia pärjätä kuvarasteilla.