HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 359 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 259 309 349 357 358 359 360 361 369 409 459 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.741 - 10.770 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #10741
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
    https://www.talouselama.fi/uutiset/s...c-51e96e07a804
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  2. #10742
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
    https://www.talouselama.fi/uutiset/s...c-51e96e07a804
    Näin on, tuntuu olevan mopoilijoiden tiedossa aika hyvin, joskus mopopoikia näkee kelvillä mutta se tuskin johtuu siitä että eivät tuntisi liikennesääntöjä.

  3. #10743
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
    Niin... tämähän muuttui jo joskus 1990-luvulla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #10744
    Viikon hienoin suoritus: Oopperan kulma perjantaina 19:35. Kaksi heppapoliisia seisoo Helsinginkadun liikennevaloissa. Pysähdyn hepanmitan päähän poliisien vasemmalle puolelle. Samanaikaisesti edelläni oleva keski-ikäinen naispyöräilijä lähtee poliisien edestä ylittämään Helsinginkatua päin punaisia (samaan aikaan palaa ajoradalla Manskulta Hesarille kääntyville vihreä nuolivalo). Poliiseilla ei ilmekään värähdä, hörppäävät vain lisää vissyä.

    (On kyllä ihme, että tuossa risteyksessä ei tule enempää ruumiita, on sen verran pöllö tuo liikennevalojen rytmitys)

  5. #10745
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempoilija Katso viesti
    Viikon hienoin suoritus: Oopperan kulma perjantaina 19:35. Kaksi heppapoliisia seisoo Helsinginkadun liikennevaloissa. Pysähdyn hepanmitan päähän poliisien vasemmalle puolelle. Samanaikaisesti edelläni oleva keski-ikäinen naispyöräilijä lähtee poliisien edestä ylittämään Helsinginkatua päin punaisia (samaan aikaan palaa ajoradalla Manskulta Hesarille kääntyville vihreä nuolivalo). Poliiseilla ei ilmekään värähdä, hörppäävät vain lisää vissyä.

    (On kyllä ihme, että tuossa risteyksessä ei tule enempää ruumiita, on sen verran pöllö tuo liikennevalojen rytmitys)
    Olen päässyt todistamaan liki saman asetelman. Tosin poliiseilla oli silloin auto, ei heppoja. Varmaan niillä on joku systeemi siihen milloin punaisia päin menemiseen ei puututa tms?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  6. #10746
    Eilen pimeän jo laskeuduttua kypärätön ja valoton spandexhemmo ajoi hiilikuitu-unelmallaan syöksähti alikulkumutkasta vastaantulevien puolelle leikaten eikä tervehtinyt.

    PS Tarina ei ole tosi, sillä pyöräilijä oli pukeutunut vuodenajan mukaiseen TMT-asuun, pyörä ei ollut droppitankoinen eikä ehkä hiilikuituinenkaan. Enkä olettanutkaan että hän olisi vastannut tervehdykseeni joka kuului suurinpiirtein "Perkeleen idiootti!"

  7. #10747
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Olen päässyt todistamaan liki saman asetelman. Tosin poliiseilla oli silloin auto, ei heppoja. Varmaan niillä on joku systeemi siihen milloin punaisia päin menemiseen ei puututa tms?
    Punasia päin meneminen kiinnostaa lähinnä palstapoliiseja ja joitain mielensä pahoittavia autoilijoita. Riippuen varmaan aiheutetun vaaran määrästä.

  8. #10748
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Olen päässyt todistamaan liki saman asetelman. Tosin poliiseilla oli silloin auto, ei heppoja. Varmaan niillä on joku systeemi siihen milloin punaisia päin menemiseen ei puututa tms?
    Mahtaako joillain itseluottamus olla niin kovalla tasolla, että uskaltaa tietoisesti tehdä noin poliisin edessä? Vai onko kyse siitä, että jotain jäi havaitsematta. Tällöin kannattaisi kysyä itseltään, mitä muuta jää huomaamatta, kun punaisia päin tuollaisessa ympäristössä kulkee. Esim. vihreiden suunnasta lähestyvä auto. Vaan millä tuollaisen kaverin saisi esittämään itselleen kysymyksiä. Kun riskinä on omalta kantilta katsottuna epämiellyttävä vastaus (minultako muka voisi jäädä jotain olennaista huomaamatta), parempi sivuuttaa koko asia, laittaa laput silmille ja jatkaa kuten ennenkin.

  9. #10749
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mahtaako joillain itseluottamus olla niin kovalla tasolla, että uskaltaa tietoisesti tehdä noin poliisin edessä? Vai onko kyse siitä, että jotain jäi havaitsematta. Tällöin kannattaisi kysyä itseltään, mitä muuta jää huomaamatta, kun punaisia päin tuollaisessa ympäristössä kulkee. Esim. vihreiden suunnasta lähestyvä auto. Vaan millä tuollaisen kaverin saisi esittämään itselleen kysymyksiä. Kun riskinä on omalta kantilta katsottuna epämiellyttävä vastaus (minultako muka voisi jäädä jotain olennaista huomaamatta), parempi sivuuttaa koko asia, laittaa laput silmille ja jatkaa kuten ennenkin.
    Kävelijöitä saattaa mennä kymmenen kerralla poliisiauton edestä punaisia päin. Itekkin joskus muinoin ajanut poliisin nähden punaisia päin. Ehkä useamminkin.

  10. #10750
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    On se melkoista tuo elämä Helsingissä, ei voi maalainen kuin hämmästellä.

  11. #10751
    Vai olisiko sittenkin ollut niin että ratsupoliisit olivat se koripallokentän poikki astellut gorilla-asuun pukeutunut tutkimusavustaja ja punaisia päin ajamisen kannalta oleellisiin suuntiin ajavat autot niitä tietynvärisiin paitoihin pukeutuneita pelaajia?

  12. #10752
    Niin, täällä pääkaupungissa poliisilla piisaa hommia ilmankin. Kevyttä liikennettä valvotaan lähinnä silloin kun käynnissä on kampanja - ja silloinkin poliisi tiedottaa erikseen että vasten punaisia valoja kulkevia jalankulkijoita tai jalkakäytävällä ajavia pyöräilijöitä tullaan huomauttamaan tai sakottamaan.

  13. #10753
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Jos rikon tahallan lakia, minulle vieressä seisova poliisi = pelaaja. Toisaalta eihän liikenteessäkään kaikki osaa varoa esim. pyöräilijöitä, kun katsoo vain ajoradalla liikkuvia autoja. Mielestäni on siis aiheellista kysyä itseltään, mitä muuta kuin gorilla jää havaitsematta. Jos vastaus on "ei mitään", pitää kysyä, mistä tiedät, mitä et näe? Oikea vastaus on tietysti, että näkee ettei gorillaa ole. Mutta jos tätä ei ole harjoitellut, ei rehellisesti noin voi vastata. Jos on harjoitellut, pokka siis riittää moiseen puuhaan poliisin edessä. Mutta ehkä se on maan tapa Helsingissä. Sen hämmästelyä jatkan edelleen.

  14. #10754
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Joel Lindholm turhautui toistuviin vaaratilanteisiin ja päätti kuvata työmatkapyöräilyään viikon ajan Tampereella – Lopputulos vetää hiljaiseksi


    https://www.aamulehti.fi/uutiset/joel-lindholm-turhautui-toistuviin-vaaratilanteisiin-ja-paatti-kuvata-tyomatkapyorailyaan-viikon-ajan-tampereella-lopputulos-vetaa-hiljaiseksi-201211397/

  15. #10755
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Joel Lindholm turhautui toistuviin vaaratilanteisiin ja päätti kuvata työmatkapyöräilyään viikon ajan Tampereella – Lopputulos vetää hiljaiseksi


    https://www.aamulehti.fi/uutiset/joel-lindholm-turhautui-toistuviin-vaaratilanteisiin-ja-paatti-kuvata-tyomatkapyorailyaan-viikon-ajan-tampereella-lopputulos-vetaa-hiljaiseksi-201211397/
    Osa autoilijoista toki törttöilee liikenteessä mutta nuo videon esimerkit eivät ole oikein vakuuttavia. Parissa kohtaa autoilijalla on noin kolme sekuntia aikaa reagoida siitä kun ylipäätään on mahdollista nähdä että pyöräilijä on tulossa. Pulla-auton kuljettajan lienee täysin mahdoton havaita reippaasti kulkevaa pyöräilijää tuosta kulmasta. Eri asia on miksi sen ylipäätään piti tunkea osa autostaan kevyen liikenteen väylälle.

    Ja autoilijoiden nopeus on maltillinen joka kohdassa. Tässä ei ole sellaisia mestarisuorituksia joita näkee
    (= autoilija näkee pyöräilijän mutta ei jaksa hiljentää tai ajattelee että menen nyt kuitenkin ensin)

    Mutta Joel ajelee kyllä reipasta vauhtia risteyksiin. Toivottavasti ei kohdata...

  16. #10756
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Eipäs tuohon sattunu vaaratilanteita. Liikenteessä on ihan tavallista että joustetaan ja kokeneemmat osaa nähdä nuo tilanteet ja hidastaa/kiihdyttää vähän ennakkoon että auto pääsee ajamaan pois pimennosta ja edestä. Toki siinä loukataan "esteetön kulku"-suveriniteettia mutta liikenne on semmonen ja jos sitä ei hyväksy on parempi pysyä poissa.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  17. #10757
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Osa autoilijoista toki törttöilee liikenteessä mutta nuo videon esimerkit eivät ole oikein vakuuttavia. Parissa kohtaa autoilijalla on noin kolme sekuntia aikaa reagoida siitä kun ylipäätään on mahdollista nähdä että pyöräilijä on tulossa. Pulla-auton kuljettajan lienee täysin mahdoton havaita reippaasti kulkevaa pyöräilijää tuosta kulmasta. Eri asia on miksi sen ylipäätään piti tunkea osa autostaan kevyen liikenteen väylälle.

    Ja autoilijoiden nopeus on maltillinen joka kohdassa. Tässä ei ole sellaisia mestarisuorituksia joita näkee
    (= autoilija näkee pyöräilijän mutta ei jaksa hiljentää tai ajattelee että menen nyt kuitenkin ensin)

    Mutta Joel ajelee kyllä reipasta vauhtia risteyksiin. Toivottavasti ei kohdata...
    Reipasta vauhtia pyöräilijä kyllä etenee mutta pitää sillä autollakin ajaa risteykseen niin, että reagointi aikaa jää enemmän kuin 3 sekuntia. Siihen voi ratin takana aivan itse vaikuttaa.
    Jokatapaukessa fiillaristikin voisi vähän himmailla.

    Sillä tavalla hyvä se ruotsin päätös sallia pyöräily ajaradalla kaupunkialueella tjsp. niin ajorataa ajava pyöräilijä tulee niidenkin autoilijoiden näkökenttään, jotka kääntyessään oikealle katsovat vain vasemmalle.

  18. #10758
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Joel Lindholm turhautui toistuviin vaaratilanteisiin ja päätti kuvata työmatkapyöräilyään viikon ajan Tampereella – Lopputulos vetää hiljaiseksi


    https://www.aamulehti.fi/uutiset/joel-lindholm-turhautui-toistuviin-vaaratilanteisiin-ja-paatti-kuvata-tyomatkapyorailyaan-viikon-ajan-tampereella-lopputulos-vetaa-hiljaiseksi-201211397/
    Jokainen noista kolmesta pyörätienjatkeelle ajamisesta olisi voitu välttää jos autoilija olisi viitsinyt katsoa tuleeko kevyenliikenteenväyllä joku. Siihen suojatien eteen SAA pysähtyä ja tarkistaa onko muuta liikennettä tulossa. Siihen pysähtymiseen ja liikkeelle lähtemiseen menee n 3 sekuntia mikä tietysti on nykyihmiselle TOSI pitkä aika. Niille mussuttajille jotka puhuu näissä tapauksissa pyöräilijöiden joustamattomuudesta niin suosittelen ajamaan ajoradalle siihen oikealle menevän kaistan päälle odottamaan risteyksen ylittämistä. Tuskin kukaan soittaa torvea vaan ymmärtää että pitää sitä vähän joustaa.
    PS Jakeluauton kohdalla olisi ollut vapaa pysäköintiruutu 5 m päässä mutta ...

  19. #10759
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Ai perkele ajatteko te urpot katsomatta ajoradalle autojenkin eteen? Ette. Hienoja nämä liikenteen kaksoisstandardit. Joka ikinen tilanne olis vältetty, jos autoilija olisi katsonut tulevia pyöräilijöitä ennen jatkeen päälle ajamista. Mutta sitä ilmeisesti ei voida vaatia? Kumma, että 99% autokuskeista sen osaa. Kuskin nopeus muuten on käsitelty artikkelissa ja jokainen kameroita tunteva näkee jo videosta, mikä on linssin vaikutus nopeusvaikutelmaan. Mikäs se sopiva nopeus sitten olisi? 15 km/h? Kumma, että autoilijat saa mennä risteylseen 40 km/h, mutta pyöräilijöiltä vaaditaan jotain ihan muuta.

  20. #10760
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Reipasta vauhtia pyöräilijä kyllä etenee mutta pitää sillä autollakin ajaa risteykseen niin, että reagointi aikaa jää enemmän kuin 3 sekuntia. Siihen voi ratin takana aivan itse vaikuttaa.
    Jokatapaukessa fiillaristikin voisi vähän himmailla.

    Sillä tavalla hyvä se ruotsin päätös sallia pyöräily ajaradalla kaupunkialueella tjsp. niin ajorataa ajava pyöräilijä tulee niidenkin autoilijoiden näkökenttään, jotka kääntyessään oikealle katsovat vain vasemmalle.
    Totta tuokin, voisi sen oikealle vilkaisun autoilijat ottaa tavaksi.

    Mutta ei näistä mikään ollut sellainen vaaratilanne että selkäpiitä karmii. Tuolta se näyttää jos pitää pilkuntarkasti omasta nopeudesta ja ajolinjasta kiinni välittämättä muista. Ekassa kohdassa ei ollut mikään pakko kiskaista lähes auton renkaaseen kiinni.

    Mutta sittenhän tapahtuukin kun kaksi jäärää kohtaa...elämänalueesta riippumatta.

  21. #10761
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    ^Ja mikäs sen renkaan viereen ajamisen ongelma on? Se, että autoilija saattaisi vaikka tajuta virheensä?

  22. #10762
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Itse väistämisvelvollisen auton alle jääneenä selkäpiitä karmii lähinnä nämä asenteet siitä, että pyöräliikenne ei olisi oikeaa liikennettä. Näkeehän sen videollakin, että tyyppi jarruttelee eikä onnettomuusriskiä ole, mutta hyvähän noille autoilijoille olis tehdä se ajojärjestys selväksi. Mikä määrä tässäkin maassa olis onnettomuuksia, jos pyöräilijät ei noita väistämisvelvollisia autoilijoita väistelisi? Onnettomuusriski on kuitenkin aika iso, kun jatkeen päälle ajetaan katsomatta, että tuleeko pyöriä.

    Jos autoilijat ajais samassa määrin muiden autojen eteen niin olis foorumeilla ja mediassa helvetti irti, kun ihmisten perusoikeuksia riistetään.

  23. #10763
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Pitäs varmaan tehdä video. Muutama sellainen risteys tuolla missä sais aika autenttista matskua kun vähän ajais ees taas. Eikä tarvis edes yrittää ajaa lähelle kuten tuolla videolla kun siihen pellille pääsee ihan yrittämättäkin.

  24. #10764
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    ^Ja mikäs sen renkaan viereen ajamisen ongelma on? Se, että autoilija saattaisi vaikka tajuta virheensä?
    Joo, toisille liikenne on muiden opettamista. Siinä tapauksessa se on looginen liike. Liikenteen sujuvuutta se ei paranna.

  25. #10765
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Joo, toisille liikenne on muiden opettamista. Siinä tapauksessa se on looginen liike. Liikenteen sujuvuutta se ei paranna.
    Ai ei pitkässä juoksussa paranna liikenteen sujuvuutta se, että ihmiset osaa säännöt ja noudattaa niitä? Timanttinen logiikka.

  26. #10766
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Liikenteen sujuvuutta se ei paranna.
    Pyörätien jatkeelle pysähtyminen parantaa (autoilun) sujuvuutta?

  27. #10767
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Joo, toisille liikenne on muiden opettamista. Siinä tapauksessa se on looginen liike. Liikenteen sujuvuutta se ei paranna.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Pyörätien jatkeelle pysähtyminen parantaa (autoilun) sujuvuutta?
    Näinhän se on, mutta mitäs muilla väliä. Tuo Juhlatalonkadun ja Lapintien risteys (videon 1. kohtaus) on itsellekin tuttu ja se olis siitä hieno risteys, että henkilöautoilla mahtuisi ylittämään jatkeen ja pysähtymään olematta autojen tai pyörien tiellä. Ehkä 1% näkemistäni autoilijoista on tajunnut ja osannut tuon.

  28. #10768
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    2.192
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Totta tuokin, voisi sen oikealle vilkaisun autoilijat ottaa tavaksi.

    Mutta ei näistä mikään ollut sellainen vaaratilanne että selkäpiitä karmii. Tuolta se näyttää jos pitää pilkuntarkasti omasta nopeudesta ja ajolinjasta kiinni välittämättä muista. Ekassa kohdassa ei ollut mikään pakko kiskaista lähes auton renkaaseen kiinni.

    Mutta sittenhän tapahtuukin kun kaksi jäärää kohtaa...elämänalueesta riippumatta.
    Hyvin sanottu sieltä takapulpetista
    Nautittavan jouhea pelisilmä kaverilla kieltämättä, melkein palkinnon paikka, karvahattu kenties?
    -Usot sie jot myö uitiin?

  29. #10769
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Itse väistämisvelvollisen auton alle jääneenä selkäpiitä karmii lähinnä nämä asenteet siitä, että pyöräliikenne ei olisi oikeaa liikennettä.
    Eihän se ole. Pyöräilijät noudattavat sääntöjä kaikista liikenteen käyttäjistä huonoiten. Eivät he kunnioita liikennettä, joten miksi pyöräliikennettä pitäisi kunnioittaa?

    Tuon tapaisia tilanteita, joita videolla näkyy, sattuu minulle pyörän selässä yhtenään, mutta enpä ole koskaan niitä ongelmaksi kokenut. Kun pitää tilannenopeuden kohtuullisena ja ennakoi, noista selviää kevyellä löysäämisellä.

    Suoraan sanoen en oikein usko, että pyöräilijät itsekään tahtovat poliisin tulkitsevan pyörän samanarvoiseksi kulkuneuvoksi auton kanssa. Tällä hetkellä poliisi päästää varsin surutta läpi pyöräilijöiden jatkuvat rikkeet. Autoilijat eivät yhtä helpolla selviä.

    Menkää seisomaan johonkin vilkkaaseen risteykseen, Tampereella vaikkapa Viinikkaan, ja katsokaa, kuinka suuri osa autoilijoista ja kuinka suuri osa pyöräilijöistä ajaa punaisia päin. Arvaan, että yhtä punaista päin ajavaa autoilijaa kohti on 40-70 punaista päin ajavaa pyöräilijää.

    Pyöräilijöille on myös kevyen liikenteen väylillä tyypillistä kohtuuton tilannenopeus. Edes vanhusten tai lasten kohdalla ei hidasteta ja varauduta poukkoiluun.

    EDIT: Ja nuo autoilijoiden valojen rikkomiset ovat vain harvoin muita kuin vanhoilla vihreillä ajamisia. Sen sijaan monet pyöräilijät ajavat punaisia päin täysin härskisti, jos vain mahtuu. Ratkaisua lain rikkomisesta ei määritä valojen vaihtumisen ajankohta vaan tulkinta siitä, ehtiikö yli mennä ennen autoja.

  30. #10770
    En viitsi katsoa videota koska olen mulkku ja koska en usko sen kertovan minulle mitään mitä en ennestään omakohtaisesti tietäisi.

    Olen joskus huvikseni tai saman lenkin neljännestä tai viidennestä väistämisvelvollisuutensa laiminlyöneestä autoilijasta innoituksen saaneena tuumannut että tästäkin lenkistä olisi saanut mainion opetusvideon - kunnes olen tajunnut että videolta nähtynäkään kaikki katsojat eivät huomaisi tai tajuaisi milloin olen ennakoinut, varonut, joutunut hidastamaan jne.

    Koska videolta erottuisi vain äkkijarrutus jollaiselta olen puhtaasti ja vain ennakoiden ja siitä paljon puhutusta omista oikeuksista luopumisen ansiosta yleensä välttynyt, ennakkoasenteella varustettu katsoja näkisi vain liian suurella tilannenopeudella ja omista oikeuksistaan kiinnipitävän pyöräilijän...


    PS Eilisellä lenkillä oli taas yksi komeasti ja vauhdilla kolmion takaa ajanut lippalakki, jonka pää ei missään vaiheessa kääntynyt piiruakaan kelvin suuntaan. Tapaus oli sen verran törkeä - ja minun varovaisuudestani huolimatta jarruttamaan vielä joutumiseni oli niin selvää että jopa vastaantullut autoilija joka oli kääntymässä samalle sivukadulle pudisti päätään ja teki ikään kuin tolkun autoilijoiden puolesta pahoittelevan eleen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •