^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
https://www.talouselama.fi/uutiset/s...c-51e96e07a804
^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
https://www.talouselama.fi/uutiset/s...c-51e96e07a804
epäasiallinen maastopyöräilijä
Viikon hienoin suoritus: Oopperan kulma perjantaina 19:35. Kaksi heppapoliisia seisoo Helsinginkadun liikennevaloissa. Pysähdyn hepanmitan päähän poliisien vasemmalle puolelle. Samanaikaisesti edelläni oleva keski-ikäinen naispyöräilijä lähtee poliisien edestä ylittämään Helsinginkatua päin punaisia (samaan aikaan palaa ajoradalla Manskulta Hesarille kääntyville vihreä nuolivalo). Poliiseilla ei ilmekään värähdä, hörppäävät vain lisää vissyä.
(On kyllä ihme, että tuossa risteyksessä ei tule enempää ruumiita, on sen verran pöllö tuo liikennevalojen rytmitys)
Eilen pimeän jo laskeuduttua kypärätön ja valoton spandexhemmo ajoi hiilikuitu-unelmallaan syöksähti alikulkumutkasta vastaantulevien puolelle leikaten eikä tervehtinyt.
PS Tarina ei ole tosi, sillä pyöräilijä oli pukeutunut vuodenajan mukaiseen TMT-asuun, pyörä ei ollut droppitankoinen eikä ehkä hiilikuituinenkaan. Enkä olettanutkaan että hän olisi vastannut tervehdykseeni joka kuului suurinpiirtein "Perkeleen idiootti!"
Mahtaako joillain itseluottamus olla niin kovalla tasolla, että uskaltaa tietoisesti tehdä noin poliisin edessä? Vai onko kyse siitä, että jotain jäi havaitsematta. Tällöin kannattaisi kysyä itseltään, mitä muuta jää huomaamatta, kun punaisia päin tuollaisessa ympäristössä kulkee. Esim. vihreiden suunnasta lähestyvä auto. Vaan millä tuollaisen kaverin saisi esittämään itselleen kysymyksiä. Kun riskinä on omalta kantilta katsottuna epämiellyttävä vastaus (minultako muka voisi jäädä jotain olennaista huomaamatta), parempi sivuuttaa koko asia, laittaa laput silmille ja jatkaa kuten ennenkin.
On se melkoista tuo elämä Helsingissä, ei voi maalainen kuin hämmästellä.
Vai olisiko sittenkin ollut niin että ratsupoliisit olivat se koripallokentän poikki astellut gorilla-asuun pukeutunut tutkimusavustaja ja punaisia päin ajamisen kannalta oleellisiin suuntiin ajavat autot niitä tietynvärisiin paitoihin pukeutuneita pelaajia?
Niin, täällä pääkaupungissa poliisilla piisaa hommia ilmankin. Kevyttä liikennettä valvotaan lähinnä silloin kun käynnissä on kampanja - ja silloinkin poliisi tiedottaa erikseen että vasten punaisia valoja kulkevia jalankulkijoita tai jalkakäytävällä ajavia pyöräilijöitä tullaan huomauttamaan tai sakottamaan.
Jos rikon tahallan lakia, minulle vieressä seisova poliisi = pelaaja. Toisaalta eihän liikenteessäkään kaikki osaa varoa esim. pyöräilijöitä, kun katsoo vain ajoradalla liikkuvia autoja. Mielestäni on siis aiheellista kysyä itseltään, mitä muuta kuin gorilla jää havaitsematta. Jos vastaus on "ei mitään", pitää kysyä, mistä tiedät, mitä et näe? Oikea vastaus on tietysti, että näkee ettei gorillaa ole. Mutta jos tätä ei ole harjoitellut, ei rehellisesti noin voi vastata. Jos on harjoitellut, pokka siis riittää moiseen puuhaan poliisin edessä. Mutta ehkä se on maan tapa Helsingissä. Sen hämmästelyä jatkan edelleen.
Joel Lindholm turhautui toistuviin vaaratilanteisiin ja päätti kuvata työmatkapyöräilyään viikon ajan Tampereella – Lopputulos vetää hiljaiseksi
https://www.aamulehti.fi/uutiset/joel-lindholm-turhautui-toistuviin-vaaratilanteisiin-ja-paatti-kuvata-tyomatkapyorailyaan-viikon-ajan-tampereella-lopputulos-vetaa-hiljaiseksi-201211397/
Osa autoilijoista toki törttöilee liikenteessä mutta nuo videon esimerkit eivät ole oikein vakuuttavia. Parissa kohtaa autoilijalla on noin kolme sekuntia aikaa reagoida siitä kun ylipäätään on mahdollista nähdä että pyöräilijä on tulossa. Pulla-auton kuljettajan lienee täysin mahdoton havaita reippaasti kulkevaa pyöräilijää tuosta kulmasta. Eri asia on miksi sen ylipäätään piti tunkea osa autostaan kevyen liikenteen väylälle.
Ja autoilijoiden nopeus on maltillinen joka kohdassa. Tässä ei ole sellaisia mestarisuorituksia joita näkee
(= autoilija näkee pyöräilijän mutta ei jaksa hiljentää tai ajattelee että menen nyt kuitenkin ensin)
Mutta Joel ajelee kyllä reipasta vauhtia risteyksiin. Toivottavasti ei kohdata...
Eipäs tuohon sattunu vaaratilanteita. Liikenteessä on ihan tavallista että joustetaan ja kokeneemmat osaa nähdä nuo tilanteet ja hidastaa/kiihdyttää vähän ennakkoon että auto pääsee ajamaan pois pimennosta ja edestä. Toki siinä loukataan "esteetön kulku"-suveriniteettia mutta liikenne on semmonen ja jos sitä ei hyväksy on parempi pysyä poissa.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Reipasta vauhtia pyöräilijä kyllä etenee mutta pitää sillä autollakin ajaa risteykseen niin, että reagointi aikaa jää enemmän kuin 3 sekuntia. Siihen voi ratin takana aivan itse vaikuttaa.
Jokatapaukessa fiillaristikin voisi vähän himmailla.
Sillä tavalla hyvä se ruotsin päätös sallia pyöräily ajaradalla kaupunkialueella tjsp. niin ajorataa ajava pyöräilijä tulee niidenkin autoilijoiden näkökenttään, jotka kääntyessään oikealle katsovat vain vasemmalle.
Jokainen noista kolmesta pyörätienjatkeelle ajamisesta olisi voitu välttää jos autoilija olisi viitsinyt katsoa tuleeko kevyenliikenteenväyllä joku. Siihen suojatien eteen SAA pysähtyä ja tarkistaa onko muuta liikennettä tulossa. Siihen pysähtymiseen ja liikkeelle lähtemiseen menee n 3 sekuntia mikä tietysti on nykyihmiselle TOSI pitkä aika. Niille mussuttajille jotka puhuu näissä tapauksissa pyöräilijöiden joustamattomuudesta niin suosittelen ajamaan ajoradalle siihen oikealle menevän kaistan päälle odottamaan risteyksen ylittämistä. Tuskin kukaan soittaa torvea vaan ymmärtää että pitää sitä vähän joustaa.
PS Jakeluauton kohdalla olisi ollut vapaa pysäköintiruutu 5 m päässä mutta ...
Ai perkele ajatteko te urpot katsomatta ajoradalle autojenkin eteen? Ette. Hienoja nämä liikenteen kaksoisstandardit. Joka ikinen tilanne olis vältetty, jos autoilija olisi katsonut tulevia pyöräilijöitä ennen jatkeen päälle ajamista. Mutta sitä ilmeisesti ei voida vaatia? Kumma, että 99% autokuskeista sen osaa. Kuskin nopeus muuten on käsitelty artikkelissa ja jokainen kameroita tunteva näkee jo videosta, mikä on linssin vaikutus nopeusvaikutelmaan. Mikäs se sopiva nopeus sitten olisi? 15 km/h? Kumma, että autoilijat saa mennä risteylseen 40 km/h, mutta pyöräilijöiltä vaaditaan jotain ihan muuta.
Totta tuokin, voisi sen oikealle vilkaisun autoilijat ottaa tavaksi.
Mutta ei näistä mikään ollut sellainen vaaratilanne että selkäpiitä karmii. Tuolta se näyttää jos pitää pilkuntarkasti omasta nopeudesta ja ajolinjasta kiinni välittämättä muista. Ekassa kohdassa ei ollut mikään pakko kiskaista lähes auton renkaaseen kiinni.
Mutta sittenhän tapahtuukin kun kaksi jäärää kohtaa...elämänalueesta riippumatta.
^Ja mikäs sen renkaan viereen ajamisen ongelma on? Se, että autoilija saattaisi vaikka tajuta virheensä?
Itse väistämisvelvollisen auton alle jääneenä selkäpiitä karmii lähinnä nämä asenteet siitä, että pyöräliikenne ei olisi oikeaa liikennettä. Näkeehän sen videollakin, että tyyppi jarruttelee eikä onnettomuusriskiä ole, mutta hyvähän noille autoilijoille olis tehdä se ajojärjestys selväksi. Mikä määrä tässäkin maassa olis onnettomuuksia, jos pyöräilijät ei noita väistämisvelvollisia autoilijoita väistelisi? Onnettomuusriski on kuitenkin aika iso, kun jatkeen päälle ajetaan katsomatta, että tuleeko pyöriä.
Jos autoilijat ajais samassa määrin muiden autojen eteen niin olis foorumeilla ja mediassa helvetti irti, kun ihmisten perusoikeuksia riistetään.
Pitäs varmaan tehdä video. Muutama sellainen risteys tuolla missä sais aika autenttista matskua kun vähän ajais ees taas. Eikä tarvis edes yrittää ajaa lähelle kuten tuolla videolla kun siihen pellille pääsee ihan yrittämättäkin.
Näinhän se on, mutta mitäs muilla väliä. Tuo Juhlatalonkadun ja Lapintien risteys (videon 1. kohtaus) on itsellekin tuttu ja se olis siitä hieno risteys, että henkilöautoilla mahtuisi ylittämään jatkeen ja pysähtymään olematta autojen tai pyörien tiellä. Ehkä 1% näkemistäni autoilijoista on tajunnut ja osannut tuon.
Eihän se ole. Pyöräilijät noudattavat sääntöjä kaikista liikenteen käyttäjistä huonoiten. Eivät he kunnioita liikennettä, joten miksi pyöräliikennettä pitäisi kunnioittaa?
Tuon tapaisia tilanteita, joita videolla näkyy, sattuu minulle pyörän selässä yhtenään, mutta enpä ole koskaan niitä ongelmaksi kokenut. Kun pitää tilannenopeuden kohtuullisena ja ennakoi, noista selviää kevyellä löysäämisellä.
Suoraan sanoen en oikein usko, että pyöräilijät itsekään tahtovat poliisin tulkitsevan pyörän samanarvoiseksi kulkuneuvoksi auton kanssa. Tällä hetkellä poliisi päästää varsin surutta läpi pyöräilijöiden jatkuvat rikkeet. Autoilijat eivät yhtä helpolla selviä.
Menkää seisomaan johonkin vilkkaaseen risteykseen, Tampereella vaikkapa Viinikkaan, ja katsokaa, kuinka suuri osa autoilijoista ja kuinka suuri osa pyöräilijöistä ajaa punaisia päin. Arvaan, että yhtä punaista päin ajavaa autoilijaa kohti on 40-70 punaista päin ajavaa pyöräilijää.
Pyöräilijöille on myös kevyen liikenteen väylillä tyypillistä kohtuuton tilannenopeus. Edes vanhusten tai lasten kohdalla ei hidasteta ja varauduta poukkoiluun.
EDIT: Ja nuo autoilijoiden valojen rikkomiset ovat vain harvoin muita kuin vanhoilla vihreillä ajamisia. Sen sijaan monet pyöräilijät ajavat punaisia päin täysin härskisti, jos vain mahtuu. Ratkaisua lain rikkomisesta ei määritä valojen vaihtumisen ajankohta vaan tulkinta siitä, ehtiikö yli mennä ennen autoja.
En viitsi katsoa videota koska olen mulkku ja koska en usko sen kertovan minulle mitään mitä en ennestään omakohtaisesti tietäisi.
Olen joskus huvikseni tai saman lenkin neljännestä tai viidennestä väistämisvelvollisuutensa laiminlyöneestä autoilijasta innoituksen saaneena tuumannut että tästäkin lenkistä olisi saanut mainion opetusvideon - kunnes olen tajunnut että videolta nähtynäkään kaikki katsojat eivät huomaisi tai tajuaisi milloin olen ennakoinut, varonut, joutunut hidastamaan jne.
Koska videolta erottuisi vain äkkijarrutus jollaiselta olen puhtaasti ja vain ennakoiden ja siitä paljon puhutusta omista oikeuksista luopumisen ansiosta yleensä välttynyt, ennakkoasenteella varustettu katsoja näkisi vain liian suurella tilannenopeudella ja omista oikeuksistaan kiinnipitävän pyöräilijän...
PS Eilisellä lenkillä oli taas yksi komeasti ja vauhdilla kolmion takaa ajanut lippalakki, jonka pää ei missään vaiheessa kääntynyt piiruakaan kelvin suuntaan. Tapaus oli sen verran törkeä - ja minun varovaisuudestani huolimatta jarruttamaan vielä joutumiseni oli niin selvää että jopa vastaantullut autoilija joka oli kääntymässä samalle sivukadulle pudisti päätään ja teki ikään kuin tolkun autoilijoiden puolesta pahoittelevan eleen.
Kirjanmerkit