ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 18 / 73 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 68 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 2175

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

  1. #511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Larss Katso viesti
    On noita reach/vtt mittoja tullut aika hartaasti kyylättyä. Olen kokeillut tuota satulan eteenpäinsiirtoa ja tuntuu että painoa käsille tulee aika kohtuuttomasti. Pitkät reidet vielä painottaa satulan taaksepäin siirtoa. En ole myöskään aivan varma mihin tuo jyrkkä satulakulma perustuu kun eikö satulan sijainti keskiöön pitäisi olla aika vakio. Ylämäkeen polkiessa siitä on varmasti hyötyä.

    Omat mitat ovat siis 180/89cm ja kädet ehkä vielä hieman normaalia lyhyemmät.
    Itse olen tykännyt tuosta jyrkästä satulakulmasta. Tuohan laittaa (imo) lantion ajaessa luonnollisempaan asentoon. Ts. lantio on "suorempana" ajaessa. Itsellä on kovasti ollut selän kanssa ongelmia, tuo on auttanut mielestäni selkävaivojen kanssa.
    Ei ehkä kannata pelkästään tuijottaa noita mittoja, vaan käydä koeajamassa.

  2. #512
    Kyynärpää satulan nokkaan ja siitä sormet stemmin puoleen väliin. Tällä saan itselleni sopivan satulan etäisyyden, ei varmaan tomi kaikilla. En pidä xc otb ajoasennosta yhtään kun tuntuu että paino on käsillä ja kivikkoiset alamäet ei mene niin rennosti.

  3. #513
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Miksi satulan sijainti keskiöön nähden pitäisi maastoajossa olla vakio? Koska UCI sanelee satulan paikan maantiekisoissa? Ja jos olet siirtänyt lyhyellä pyörällä satulaa eteenpäin, olet tehnyt satula-asennosta vieläkin lyhyemmän. Pitkällä rungolla jyrkkä satulakulma tekee satulan ja tangon etäisyydestä "normaalimman". Jyrkässä (todellisessa) satulakulmassa on sekin etu että pitkäjalkaisena korkealla satulan asennolla satula ei karkaa niin taakse. Eli vaikka ilmoitettu toptube olisikin vähän pidempi (joka usein mitataan emäputken yläpään korkeudelta, satula on korkeammalla), ei pitkäjalkaisella satula välttämättä olekaan niin takana.
    Satulan fore/aft sijainnin määrittämiseen on varmaan yhtä monta "oikeaa" keinoa kuin on ajajia. Yleinen kops-menetelmä perustuu polven sijaintiin kampiin nähden joka tosin sekin on monen kirjoittajan mukaan debunkattu. Varmaan yleinen konsensus silti on että satulan sijainnin määrittää ajajan biometria ja käyttötarkoitus. TT-pyörissä satula menee eteenpäin koska jaloille ja käsille varataan enemmän painoa. En vain ymmärrä miksi pitkään maastoajossa hyväksi todettu satula/keskiö suhde on yhtäkkiä väärä. Ylämäkeen siitä on varmasti hyötyä mutta onko niitä mäkiä niin paljoa?

    UCI määrittää maantiepyörien geometriaa jotta maantiepyörät pysyvät yleisesti pyörinä ajatellun näköisinä. Muuten tuloksena on nojapyörä. Sillä on tuskin mitään tekemistä maastopyörien kanssa. Moni XCO ajaja tuntuu suosivan eteenpäintyönnettyä satulaa joka varmasti onkin lyhyissä intensiteetiltään kovissa ajoissa hyvä.

    Eipä siinä, ihmettelen vaan. Moni tuntuu tykkäävän ja se on hyvä. Itse en vain ole oikein päässyt sisälle tähän uuteen geometriamaailmaan joka todennäköisesti johtuu poikkeavista mittasuhteistani.

  4. #514
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Olihan 26” kiekotkin pitkään hyväks todettu(miksei vieläkin) kuten myös jyrkkä keulakulma, pitkä chainstay ym. Niin ne ajat vaan muuttuu

  5. #515
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miklo Katso viesti
    Ajeleeko joku täällä vielä Mondraker Vantagella (ei + versio)? Vai onko jo sen verran vanhaa tekniikkaa, että on laitettu kiertoon.. lähinnä pidempiaikaiset käyttökokemukset kiinnostaisi. Miten on esim kiekot kestäneet.
    Toki, tämä kyseinen jo toinen versio kyseisestä mallista. Ensimmäinen runko murtui seatstayn ja satulaputken hitsaussaumasta. "Uudessa" (vm. 2017) rungossa lisätty vähän tukea ko. kohdassa.




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #516
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179
    Fiskarissa pääsi tänään koeajamaan tähän topiikkiin hyvin uppoavia Pässilä Bicyclesin runkoja, ja ainakin Rähinä Long L-kokoisena 29-kiekoilla oli oikein soiva peli. 515 mm reach 172 cm kuskille vähän hirvitti etukäteen, mutta ei olisi tarvinnut.

    Fillari kulki oikein hyvin ja tuntui varsin ketterältä vaikka oli paperilla teoriassa aivan liian suuri. Kurvit taittuivat siinä missä omalla lähes 5 cm(!) lyhyemmällä Mondrakerilla, ja myös lyhyet kivikkojuurakko-osuudet Pässilä selvitti kunnialla. Pahaa kivikkojuurakkoa reitillä ei ollutkaan. Alamäessä pyörä oli odotetun hyvä, ei pahaa sanottavaa.

    Pari vuotta lähes pelkästään täysjoustolla ajaneelle oli taas hyvä päivitys nykyisten jäykkäperien suorituskyvystä. Vahva suositus jos titaani mahtuu budjettiin.

  7. #517
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Kuumeillaampa lisää... Mitäs mieltä arvon raati on on-onen deedarista.

    https://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/m...n-bikes/deedar

    Ois kiva tietää mikä kumi mahtuu maksimissaan. Olen kokemukseni mukaan 2,8 ystävä ja 27,5 rengaskoolle mukana tulevat 2,4 on kyllä turhan kaposet. Jos ajan kaposella ajan sitte 29:llä...


  8. #518
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.835
    2.4 contin trailking oli kyllä maksimi mitä tuohon taakse meni, 25mm sisäleveellä kehällä.^ joku oli jenkkifoorumilla laittanut 26+ kumin tuohon, olisko ollut 2.8 leveä.

    Mutta oikeen räyhä vehje noin muuten.

  9. #519
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    268
    ^^ wheelbase 1135mm/M koko, nykymuodin ja omienkin kokemuksien mukaan lyhyt.. ei jatkoon

  10. #520
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Noi Pässilän rungot ovat nyt ilmestyneet firman sivuille: https://passilabicycles.com/collections/hardtails.

    Herkullisia, mielestäni.
    Tiedän että 29+ fillarit ei ole yleisesti kovinkaan hyvässä huudossa foorumilla, mutta ihan noin ajatuksena; mitä hävittäisiin tai mitä haittaa olisi jos esimerkiksi Pässilän rungoissa olisi 2.6" kumin mahtumisen sijasta rengastilaa 3.0" mahtumiseen?
    Noitahan saa jo nyt halutessaan 148x12 perällä eli boostina. Keskiö varmaan pitäisi olla 92mm, mutta ei se vielä ainakaan q-factoria paljon kasvata. Painoero ei myöskään ole merkittävä.
    Eli jos olisi 29er raami jolla voi ajaa normi 29 kumilla, mutta 3" sopii tarvittaessa. Ainakin olisi monikäyttöinen.

  11. #521
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lego Katso viesti
    ^^ wheelbase 1135mm/M koko, nykymuodin ja omienkin kokemuksien mukaan lyhyt.. ei jatkoon
    Ollaan äärimmäisten makuasioiden äärellä...

  12. #522
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Mutta musta tossa taikasana oli "nykymuodin". Jos haluat ajaa sillä mistä hehkutetaan, ei jatkoon. En sano että se sen parempi olisi. Itse säätelin Honzon perää lyhyeksi ja pitkäksi (siinä on muutaman sentin säätö) enkä huomannut mitään oikeaa eroa missään. Pystyn kyllä pitkässä asennossa psyykkaamaan itteni että nousee mäet paremmin
    Tämä voi olla tosiaan ainoastaan mun henkilökohtainen haaste (kuten totesin makuasia) mutta itsellä on syntymästä sen verran betoninen herkkyysasetus päällä että tuskin erottaisin 20 mm eroa akselivälissä sokkona vrt vaikka Vitus Sentier VR+ joka on kai nyt sitten "nykumuodikas".

  13. #523
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Big Honzon keulakulma "vaan" 68 astetta. Eikös toi ole ihan liian jyrkkä "nykymuotiin" En tiiä mistä johtuu mutta Big Honzo on arvoiltaan jotenkin miedompi mitä se päälle päin näyttää (=erittäin räyhäkäs)...

  14. #524
    Ajoin viikko sitten Ruunaalla Karhunpolkua noin 60 km Big Honzolla. Kyllä pyörä aika ketterä on, alaspäin mentäessä, kun on möykkyä tiellä. Tasamaalla ei ehkä niin herkkä - liekö plussan ominaisuus, tai sitten en osaa laittaa oikeita paineita kumeihin. Muista vastaavista fillareista ei ole kokemusta, joten en osaa verrata. Hyvä peli joka tapauksessa.

  15. #525
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Tiedän että 29+ fillarit ei ole yleisesti kovinkaan hyvässä huudossa foorumilla, mutta ihan noin ajatuksena; mitä hävittäisiin tai mitä haittaa olisi jos esimerkiksi Pässilän rungoissa olisi 2.6" kumin mahtumisen sijasta rengastilaa 3.0" mahtumiseen?
    En ole runkosuunnittelun asiantuntija, mutta 29+ ja normaalikokoisten esim. 2,25" kumien korkeudessa on aika iso ero niin yksi asia mikä tulee mieleen on keskiön korkeus. Tulisiko siitä 3.0 tossulla hontelo painopisteen noustessa tai sitten tavallisilla kumeilla niin matala, että kammet kolisee koko ajan. Matalahkot keskiöthän on muotia muutenkin. Tai sitten kompromissina sellainen, että ei ole hyvä millään.

    Pässilän rungot on kyllä hienoja, mutta en oikein ymmärrä tuota pressfit-keskiötä tässä kohtaa. Mitä olisi BSA:lla hävitty? Ehkäpä vähän rengastilaa. No anyway omistamisen haluahan nuo aiheuttaa.

  16. #526
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Pässilän rungot on kyllä hienoja, mutta en oikein ymmärrä tuota pressfit-keskiötä tässä kohtaa. Mitä olisi BSA:lla hävitty? Ehkäpä vähän rengastilaa. No anyway omistamisen haluahan nuo aiheuttaa.
    Rungon saa tilattua joko BSA:lla tai pressfitillä. Erona se, että BSA:lla mahtuu vain 2,8 tuumainen rengas ja pressfitillä 3 tuumainen. Itsekin tuota vähän ihmettelin. Mitenkä tuo BSA tuota hommaa rajoittaa? Oletettavasti jotain rungon suunnitteluun liittyen? Ei toki Polen uuteen Taival runkoonkaan ilmeisesti sovi 3-tuumainen vasta kuin L-kokoisesta rungosta eteenpäin.

  17. #527
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    En ota kantaa onko nuo geometrioiden ”uuden muodin” erot vain sanahelinää vai todellisia eroja käytännössä, mutta ymmärrän kyllä, että jos on uutta pyörää ostamassa, haluaa siinä olevan jotain uutta. Mielellään sitä varmaa kokeilee uusia villityksiä

  18. #528
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Mitenkä tuo BSA tuota hommaa rajoittaa?
    BB92 on nimensä mukaisesti 92 milliä leveä, kun BSA taasen on 73 milliä, joten BB92 runkoon saanee chainstayt keskiön lähellä vähän leveämmälle tai ainakin näin oletan.

  19. #529
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    BB92 on nimensä mukaisesti 92 milliä leveä, kun BSA taasen on 73 milliä, joten BB92 runkoon saanee chainstayt keskiön lähellä vähän leveämmälle tai ainakin näin oletan.
    Näin juuri.
    BSA:ssa on ulkoiset laakeripesät ja siten keskiö on hiukan kapeampi vs. BB92 jossa laakerit on keskiön sisällä.

  20. #530
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Olikos kellään tarkempaa tietoa Pole Taival -vehkeen saatavuudesta? Olis mukava ajatus tukea suomalaista yrittäjää.

  21. #531
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Olikos kellään tarkempaa tietoa Pole Taival -vehkeen saatavuudesta? Olis mukava ajatus tukea suomalaista yrittäjää.
    No olihan se siellä webbisivulla kun vaan osaa katsoa... "Delivery time will be approx end of October 2018"

  22. #532
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Vertailin tuossa Kona Big Honzo DL 2018 ja 2019 mallia. Revelation keula on vaihtunut Sektoriksi. En ole mikään keula asiantuntija mutta varsinkin ajatellen tämän topicin ajoja eikös toi ole melkoinen heikennys.

  23. #533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Son just eikä melekeen. Kaipa on XL?
    Sattumallisesti.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  24. #534
    F. Kotlerburg Guest
    Ehkä lievä offtopic, mutta en viitsi aloittaa uuttakaan. Jäykkiskuume on aika kova viime viikonloppuna enimmäkseen työmatkakäyttöön valjastetulla jyrkällä XC-jäykkäperällä ajetun kisan jälkeen. Kuitenkin tekisi mieleni vähän loivempaa, mutta ei kuitenkaan ehkä näitä AM-tason kamppeita. 29er kiekot luonnollisesti ja ehkäpä 120mm keula. Keulakulma siinä 67-68 astetta, että nuo työmatkat menisi vielä kohtuudella. Terästäkin sen varmaan pitäisi olla. Cotic Solarista ja Kona Honzo ST runkosettejä olen katsellut, mutta jälkimmäistä ei oikein vissiin saa mistään. Olisikos mitä vaihtoehtoja? Mielellään vielä perinteisellä 142x12mm perällä, kun olisi nuo kiekot valmiina.

  25. #535
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    394
    Itsellä Kona Explosif 2015 runko. Sain sen takuuna rikki menneestä Kona Blastista. Näitä Explosif runkoja tuntuu vielä löytyvän kauppiailta.
    Runko terästä, keulakulma 68, alunperin 27.5 mutta itsellä 100mm 29" keula ja takana on siirrettävät dropit niin menee 29" 2.2 vielä.
    Kaikinpuolin se runko jota en tule laittamaan eteenpäin ikuna!

  26. #536
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    394
    Ja lisäyksenä vielä että takadropit voi vaihtaa 135-142 välillä. 148 en tiedä löytyykö sopivia mutta niitähän ei edes kyselty.

  27. #537
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Olikos kellään tarkempaa tietoa Pole Taival -vehkeen saatavuudesta? Olis mukava ajatus tukea suomalaista yrittäjää.
    Puhelivat että lokakuun puolivälissä tulisi toimitus, eli tuo lokakuun loppu voi jopa pitää paikkaansa

  28. #538
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Puhelivat että lokakuun puolivälissä tulisi toimitus, eli tuo lokakuun loppu voi jopa pitää paikkaansa
    Kannattaa kuitenkin varautua, että aikaisintaan joulupakettiin saa uuden rungon vanhojen merkkien pitäessä paikkaansa

  29. #539
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kannattaa kuitenkin varautua, että aikaisintaan joulupakettiin saa uuden rungon vanhojen merkkien pitäessä paikkaansa
    niin ennakkotilaus on varmaan pitänyt olla "sisässä" jo hyvän aikaa....

  30. #540
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    No tänään sain alle testiin Kona Big Honzo DL vm 2018 ja onpahan hauska pyörä. Aivan älytön etenemis kyky ja kunnolla sloupattu runko on kyllä omiaan teknisiin paikkoihin. Pari himmentävää puolta mitallissa oli. Runko oli M kokoa ja kun pituutta löytyy 178 cm ja inseam on 84 cm niin runko tuntui auttamattomasti lyhyeltä. Ratti sylissä fiilis väkisinkin. Lisäksi ko malli on 120 mm sinänsä jämäkällä rokkarin revelationilla ja fiilis jäi että keula saisi olla sen 10 mm pitempi. 2019 malleissahan keulat sitten on 130 mm.

    Eli kyllä tää voisi mennä hankintaan mutta oikean kokoinen pitäis olla. 120 mm keulan kanssa voisi kai elää, senhän voi aina sitten vaihtaa pitempään. Anyway hieno ja hauska pyörä. Ja ainakin tässä fillarissa ja minulle plussa renkaat ihan ehdottomat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •