En tiedä mikä osa tuosta reitityksestä on proto asteella vielä, toimii niin törkeän hyvin jo nyt! Testasin win10 / Firefox 61.0.2
En tiedä mikä osa tuosta reitityksestä on proto asteella vielä, toimii niin törkeän hyvin jo nyt! Testasin win10 / Firefox 61.0.2
Kiitos ja kumarrus. Safarilla v11.1.2 (Mac OS) toimii melkolailla hyvin.
Hieno systeemi tosiaan! Tuntuu toimivan napakamminkin kuin esim. Stravan vastaava. Proton edetessä varmaan tulee matkamittaa ja/tai reitin muokkkausta, ne ominaisuudet mitä nyt on pelittävät täälläkin erittäin hyvin, iso peukku ylös.
Joskus on tuuria protojen kanssa, tällä kertaa näköjään oli.
Mielenkiintoisia nuo reitityksen ongelmat mitä tuolla löytää: TAYS vieressä Arvo Ylpön kadun itäinen pääty, Arvo rakennuksen vieressä OSM-segmentti jonka yli ei suostu reitittämään. Mutta taas OSRM-demoserveri jossa auto-profiili suostuu. Tuossa pätkässä ilmeisesti jokin tagi, mahdollisesti "Construction: Tertiary" ongelma reititysalgoritmille. Joku noista enemmän ymmärtävä, Myrtillus tai muut, osannevat kommentoida niin noita voipi alkaa korjailla.
Lisää fiitsereitä tullee jahka ehtii. Reittiä voi muuten muokata piirron loputtua aloittamalla vain uudelleen. Tallentaminen ja palauttaminen ei vielä toimi ja sen verran työläs tehdä että ei ihan listan kärjessä.
Hienosti toimii. Yläreunan napit ei näy (pienellä ikkunalla) ja editointi-ikonit on rikki, mutta eipä kumpikaan hidasta menoa. Sama tulos selaimilla Firefox, Seamonkey ja Chrome (kaikki vähän vanhempia).
![]()
Hattu pois päästä ja kumarrus!
Toimii hienosti ja on helppokäyttöinen ja nopea reititys (pikanappien avulla erityisesti). Joku kommentoikin että kehitysehdotuksena se matkan näyttö olisi hieno homma. Ja sitten mahdollisesti myös sen oman tekemän reitin "tallennus" ja jako linkkinä. Esim voisi porukkalenkin suunnitellun reitin piirtää ja linkittää tän avulla niin vois kaveritkin sitten ladata sen tiedoston Garminiin jos haluaa.
https://www.finomena.fi/bikemap proto elää:
- Reitin pituuden näyttö ylärivillä kun piirretään tai editoidaan
- GPX tracking "activity name" määrittäminen tallennuksessa: tämä on se mikä näkyy Garminin valikossa "Courses" eli hyödyllisempi kuin tiedostonnimi
- Piirrettyä reittiä voi nyt editoida: lopeta piirtäminen ja sitten napsauta reittiviivaa, sen jälkeen sitä voi repiä uuteen asentoon ja päitäkin voi siirrellä. Samalla siirtyy suorat viivat joita ei muuten suoraan voi editoida.
- Näppiskomennot muuttui: Toggle on nyt 't' (oli 's') ja uusia d, f, s jotka nyt helppo arvata...
Editointia varten joutui tekemään niin paljon remonttia että nyt ei ole enää kaukana reitin talletus levylle myöhempää latausta ja editointia varten.
www.finomena.fi levypalvelin on ongelmissa joten stabiilius on nyt huono. Kohta pitäisi olla varapaikka valmiina hostaukselle.
Jakamista kun kyseltiin: se GPX-tiedoston jakaminenhan emaililla / whatsapilla tms. on helppoa. Toki olisi hienoa jos sen saisi suoraan appsin kautta mutta en heti keksi miten olisi suoraviivaista tehdä eli vaiva vs. lisähyöty.
^^^
Levypalvelin edelleen juntturassa joten appis siirtyi evakkoon pilveen: https://bikemap.finomena.fi
Reititys näyttää hienolle ja tuottaa näköjään gpx fileen, missä ei kuitenkaan ole miljoonaa pistettä. Hieno homma.
Kyssäri: Saako olemassa olevan reittipisteen tuhottua pois?
Testasin myös uusia muutoksia. Hienosti toimii reititykset ja matkan laskenta. Tallennuksessa tuli sellainen pulma että pikanäppäimet aiheuttavat tekstikentän tyhjentymisen kun kirjoittaa nimeä tiedostolle. Win10 / Firefox 61.0.2
Pikanäppäinten käsittelyssä ollut bugi korjattu, kiitos nostosta.
Reittipisteitä ei saa tuhottua, mutta oletko kokeillut niiden muokkausta siirtelemällä? Omissa piirtelyissä ei ole oikein tullut tarvetta poistamiseen koska siirtämällä olen saanut käytännössä saman lopputuloksen. Jos piirrettyjen reittipisteiden käsittely sekä käyttöliittymässä että koodissa on jossain määrin kompleksista joten siihen ei mielellään koske jollei se tuo selkeästi isoa arvoa.
Isot propsit tälle !
Tosi hienoa saada viimein fillarikartta pullautinkartan päälle näkymään.
Toi heatmappi näkyy kovin kehnolla resoluutiolla - siinä on parannuksen sauma. Mutta vaikkei näykään tarkasti niin heatmapista pystyy arvioimaan heti mitä polkuja ei ole piirretty bikemappiin.
Vanha mutta lihava.
Levypalvelimeni laastaripaikkauksen myötä sain nyt myös kotiverkkoni 2 eri alkuperäistä versiota päivitettyä. Niistä www.finomena.fi/bikemap alle voisin laittaa jatkuvasti kehittyvää protoversiota. Olkoon tuon bikemap.finomena.fi nyt stabiilimpi versio. Huom. varjokartoista vain uudempi on pilvessä turvassa ja tarjolla.
Stravan heatmap on "tarjolla" helposti vain tuolla resoluutiolla, mutta arvelin samaa että vaikka se onkin ruma niin siitä kuitenkin saa sen olennaisen irti eli näkee millä uralla jengi on liikkunut. Huom. sehän on cycling-heatmap eli tossuttelijat ei siellä näy.
Fiitserimielessä pieniä muutoksia mutta rakenteessa isoja:
- 10s kartta paikallaan = se tallettaa kartan keskipisteen seuraavaa latausta varten, ratkonee muiden kun Treen käyttäjien tarpeita ilman lisänappuloita kartan päälle
- Help
- Strava datan käyttö nyt tehty Stravan virallisella tavalla: lopputulos sama eli Strava aktiviteettien jälkiä kartalle, helpompi käyttäjälle mutta OAuth-authentikoinnin toteutus vaati pienen proxy-serverin pilveen yms. muutoksia rakenteeseen + toistaiseksi vain https://bikemap.finomena.fi toimii oikein uudella tapaa. Olisin kiitollinen jos joku testaa tuota, koska minulla applikaation luojana se toimii eri tavalla kuin normaalilla käyttäjällä ja dummy Strava tilin perustaminen datoineen testaamista varten on toivottavasti vältettävissä oleva vaiva ;=)
Muutin keväällä päähesaan ja kyllä on ikävä polkukarttaa :'(
Jos tässä joku päivä ehtisi Tampereelle polkuja ajaan, niin mikä olisi paras paikka jättää auto? Hämeenlinnan suunnasta tulossa...
Aika hankala kysymys, kun polkuja on joka puolella :-)
http://kartta.arpotechno.fi/kartta.html (sivun ylälaidassa linkki Garmin karttoihin)
https://bikemap.finomena.fi/ (tuolta saa hillshadingin ja korkeuskäppyrät mukaan)
Jos haluat melko todennäköisesti hirvikärpäsvapaan alueen ja tykkäät vähän teknisemmästä ajamisesta, niin Kauppi on helppo valinta ja siellä UKK instituutin parkkipaikka. Ennen UKK:ta myös isot ilmaiset parkkipaikat.
https://osm.org/go/0xW98rbjV--?m=
Jos taas tykkäät ajella ihan tasaisia polkuja, niin sitten Lamminpäähän ajamaan ja auto Teivon raviradan viereen.
https://osm.org/go/0xXgo_Wp?m=
Pullautuskartan mukaansaaminen tekee tuosta sovelluksesta jo harkinnan arvoisen. Pelkkä OSM jälkipankki tai Starva ei houkuttele.
Toistaiseksi on kartoitettuna läpikoluttua PK-lähiseutua perinteistä MTBO-suunnistusformaattia OCADilla pullautuskäyräpohjalle.
Eksportti mobiilimuotoon vielä tutkimatta. Tuplatyötä ei viitsi tehdä. Ylläpidossakin riittää ajamista nykyisellä muutostahdilla.
Onko noista Hgin (esim. keskuspuisto) / Espoon alueen poluista siis tarjolla webissä jo joku kattavampi kartta mihin yllä viittaat? Oma arki ja osa arki-öistä menee Hgissä, mutta fillarointi on jäänyt vain cyclolla kuntopoluille yms. kun ei ole aikaa / viitseliäisyyttä ollut lähteä yksittäisiä polunpäitä ihmettelemään kovin pitkälle. Tämä OSM-pohjainen jälkipankki on kyllä tuossa aika ylivoimainen niille jotka ei maastoa ennestään tunne, ehätä porukkalenkeille tahi jaksa ajella kartoituslenkkejä joilla kehittää itselleen mielekkäitä reittejä.
Viittaattekohan jälkipankilla jalki.fi web sivustoon?
Kyseessähän on eri asia kuin OSM kartta, jolle on tehty omat renderöintisäännöt, jotta saadaan mtb tägit hyötykäyttöön.
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
MAS, mites iso homma olisi sellainen, että kartan päälle saisi valinnaisesti gridi viivat, jotka osoittaisivat karttapohjoisen? Jos vielä oikein hifistelisi, niin vielä hienompi homma olisi se, että kartan päällä olisi gridi, mikä olisi magneettisen pohjoisen suuntaan. Tässä tapauksessa noin 9 astetta kallellaan oikealle. Hifistelyn toisessa potenssissa olisi vielä se, että voisi antaa viivojen tiheyden kartan päällä esim. metreinä maastossa.
Helpottaisi, kun tulosteiden kanssa puljaa metsässä ja käyttelee kompassia kaverina, kun yrittää pähkäillä polkuviidakkoa paikalleen ja merkkailla uusia. Peitteisessä maastossa GPS:n kanssa puuhaaminen on välillä aikamoista arpapeliä.
OSM kartat ymmärtääkseni Mercator projektiolla laadittuja (pystyssä oleva sylinteriprojektio), jolloin karttapohjoinen ja napapohjoinen ovat samat. Transverse Mercatorilla (esim. MML:n kartat) tämä on totta vai keskimeridiaanilla. Näin ollen OSM kartan kanssa tarvitsee enää puljata magneettisen erannon kanssa.
Tuli vähästä aikaa karttarendauksen kanssa leikittyä. Jos jossain kohtia menee rendaussäännöstö päivitykseen, niin polkujen laittaminen omiksi tiilikseen ja leafletiin overlayna tarjoaa ihan mukavasti joustoa, ks. kuvasarja alla:
Nokian seudun z15 polkutiilien (ylimmän kuvan malliin siis) rendaus kesti pari sekuntia, eli murto-osan varsinaisten karttatiilten laskennasta – laskennallista lisäkuormaa ei siis varsinaisesti tuota. Periaatteessa "taustatiilet" voisi tällöin laskea ilman polkuja, mikä vastaavasti keventäisi sitä operaatiota, mutta aiheuttaa sen että polut piirtyvät aina kaiken päälle. Hyvin harvoin toki on ongelma käytännössä. Kokeilu sinänsä ei uusi, erillisen talvipolkuoverlayn kanssa tuli aikanaan puuhasteltua, muttei jostain syystä tullut mieleen testata mml jne. pohjilla. Visuaalisesti yhdistelmä kieltämättä käy suht raskaaksi, hienoinen saturaatio-/kirkkaussäätö taustakartoille overlayn aktivoidessa ei olisi pahitteeksi.
Gridiongelma ratkaistu: http://sporkforge.com/imaging/grid.php
Kirjanmerkit