LostInLaplandBikeshopElectrobikeGiant
Sivu 51 / 348 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 49 50 51 52 53 61 101 151 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 10432

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Löytyykö kahvasta kuitenkin kaikki pykälät?

Todennäköisesti kahvasta löytyy tämän näköinen vaijerinpää.

Pikaihmettelyn perusteella kahvasta löytyy kyllä kaikki pykälät, mutta risa vaijeri olisi tosiaan looginen selitys. Kiitoksia vinkeistä jo tässä vaiheessa tragediaa

Käytin eturengasta irti jotta sain fillarin auton kyytiin. Nyt levyjarrun(neste) vasen pala laahaa. Onko se vaan rengas irti ja painaa sitä sisään vai mitä temppuja vaaditaan?

^Jarrusatulan keskittäminen, etukiekon asentaminen uudellen (=oikeasti paikalleen) tai sitten viimeisenä tuo mäntien painaminen sisään. Mitään näistä ei kyllä yleensä tarvi tehdä, ellei jarrukahvaa ole painanut kiekon ollessa irti tai vaihtoehtoisesti kiekko ei ole kunnolla paikallaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Hei,

Tuli ajettua etuvanne solmuun ja nyt pitäisi saada pyörä takaisin ajoon.

Olen nyt yrittänyt löytää kyseistä vannetta netistä mutta huonolla menestyksellä.
    Tuli myös mieleen että jos vaan vaihtaisi kehän ja veisi pyöräliikkeeseen koottavaksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos ostan pelkästään uuden kehän?

Vai onko tässä nyt vain pakko ostaa uudet vanteet että pääsee ajamaan. Ei olisi nyt kyllä hirveästi rahaa laittaa palamaan.

Kyseessä tämä vanne 27.5 koossa ja boostina

https://www.dtswiss.com/en/products/...900-spline-30/

-Mika

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Jarrusatulan keskittäminen, etukiekon asentaminen uudellen (=oikeasti paikalleen) tai sitten viimeisenä tuo mäntien painaminen sisään. Mitään näistä ei kyllä yleensä tarvi tehdä, ellei jarrukahvaa ole painanut kiekon ollessa irti tai vaihtoehtoisesti kiekko ei ole kunnolla paikallaan.
    Ehkä ei yleensä mutta ilmeisesti joskus kuitenkin, sillä mulla kävi ihan sama juttu vaikka (1) se asia mistä voin mennä takuuseen on nimenomaan etten koskettanutkaan jarrukahvaa eikä siihen mikään voinut osuakaan, ja (2) en ymmärrä vieläkään miten sillä paljon mainostetulla ja ylistetyllä läpiakselilla kiekko voisi olla olematta kunnolla paikallaan,

Selitys jota silloin minulle tarjottiin että olin jotenkin onnistunut kiekkoa takaisin laittaessani osumaan jarrumäntään. Ongeman luvattiin poistuvan painamalla jarrumäntää. Koska kumpikaan ei minulle täysin auennut enkä viitsinyt vaivata lähipiiristä ketään asian päälle ymmärtävää enkä kehdannut viedä luottomekaanikolleni ja koska maantiekausi on jatkunut iloisesti, pyörä on vielä kellarissa samassa tilassa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huge004 Katso viesti
    Tuli myös mieleen että jos vaan vaihtaisi kehän ja veisi pyöräliikkeeseen koottavaksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos ostan pelkästään uuden kehän?
    Onhan tämäkin vaihtoehto. Ainoa huomioitava seikka on pinnareikien määrä (=oltava sama kuin navassa). Tosin kustannuksilla mitattuna tämä ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huge004 Katso viesti
    Olen nyt yrittänyt löytää kyseistä vannetta netistä mutta huonolla menestyksellä.

Vai onko tässä nyt vain pakko ostaa uudet vanteet että pääsee ajamaan. Ei olisi nyt kyllä hirveästi rahaa laittaa palamaan.
    Kyseessä tämä vanne 27.5 koossa ja boostina
    https://www.dtswiss.com/en/products/...900-spline-30/
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Onhan tämäkin vaihtoehto. Ainoa huomioitava seikka on pinnareikien määrä (=oltava sama kuin navassa). Tosin kustannuksilla mitattuna tämä ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto.
    Niin, jos se on sama kehä. Muuten pitää myös vanteen ERD (effective rim diameter ~pinnareikien halkaisija) täsmätä tai voi mennä pinnatkin vaihtoon.

Mitä teen väärin?

Muksun pyörässä halpa Shimano TZ30 etuvaihtaja. Laitoin revoshiftin tilalle altus sl-m310 liipaisimen.

Nyt joko vaijeri on kireä ja vaihtaa suoraan pienimmältä rattaalta isoimmalle 1->2 liipaisulla (eli hyppää keskimmäisen yli).

Tai vaijeri on lerpattavan löysä ollessaan pienimmällä edessä, mutta vaihto 1->2->3 toimii ok.

Pitäisikö näillä saada toimiva kombo ilman tosi löysää vaijeria?

Käykö ketjulukot ristiin eri valmistajan ketjuun? Sramin lukot kmc ketjuun

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

^Ainakin KMC on käynyt Simppaan. Sama nopeus vaan niin pitäisi käydä. Tosin jotkut lukot sanotaan olevan kertakäyttöisiä ja toiset monta kertaa käytettäviä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Säädin täpärin gx eagle 12 takavaihtajan ensin kuntoon b-tensionsäädön osalta tällä työkalulla ja se edellytti ruuvaamista vain hieman vaihtajaa lähemmäs rattaita ruuvaamalla.
    https://r2-bike.com/SRAM-Chaingap-To...ear-Derailleur

Sen jälkeen siirryin gx 11 sarjalaisen takajäykän pariin ja huomasin, että mittari näytti vaihtajan ylemmän rissan kulkevan toooodella paljon liian lähellä. Kun aloin ruuvaamaan säätöruuvia lisää sisään niin ruuvi piti ruuvata aivan loppuun saakka ,jotta säädöt olivat työn työkalun mukaan kohdillaan. Aloin epäilemään sopiiko työkalu gx 11 vaihtajaan lainkaan mutta kyllä se yhteensopivaksi mainitaan tuon linkin tekstiosuudessa
    Onko samanlaisia kokemuksia?

^
    [OffT]
    Punnitsitko tuon muovinpalan painaako luvatut 7g? Siis lähinnä ihmettelen Ärkakkosen tyyppejä, pitääkö tuollaisen työkalun paino tietää ja mainostaa oikein vaakakuvan kanssa
    [/OffT]

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Onko samanlaisia kokemuksia?
    Tuon kalun kanssa kun säätää, rissa kulkee vähän turhankin kaukana pakasta. Kuluneen pakan kanssa ketju rupee herkästi loikkimaan hampaita yli. Säädin lähemmäksi ja pakalle tuli lisää elinkaarta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^
    [OffT]
    Punnitsitko tuon muovinpalan painaako luvatut 7g? Siis lähinnä ihmettelen Ärkakkosen tyyppejä, pitääkö tuollaisen työkalun paino tietää ja mainostaa oikein vaakakuvan kanssa
    [/OffT]
    Ärsyttävä-kakkonen ei olisi ärsyttävä-kakkonen, jos ei olisi punnittu. Siksi se on välillä ärsyttävä. Myös siksi, että sinne on uponnut sievoisia summia rahaa.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Meikäläinen on ihan käsi näissä pyörähommissa, joten heltiäisikö apua?
    White 3 lite siis ajossa ja edestä rattaasta piikkejä poikki. Kannattaa varmaankin uusia kaikki kerralla? Ihan sekaisin kammista ja kaseteista ja kaikesta muustakin. Että jos ei tähän viitsi niin vaikka yksityisviestillä jos joku voisi linkata minulle mitä tarvitsen kaikkiaan. .

Kammen sisäpuolella, lähellä poljinta, näkyy osanumero jolla löytyy siihen käyvät rattaat ja hammasluvun voi laskea, samoin takaa pienimmän ja suurimman ja rattaiden kappalemäärän.
    Ketjussakin lukee mitä tyyppiä se on.

Lisäksi tarvitset työkaluja.

Osa pyöräilijöistä korjauttaa ja huollattaa pyörän liikkeessä...
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^
    [OffT]
    [/OffT]
    No nyt punnitsin. Ei tarvitse reklamoida

Ehkä huonosti ilmaisin itseäni, rattaiden piikkimäärät tiedossa. Ketjuista en tiedä mitään enkä takakasetista(?)
    11-32T takana ja edessä 38-24. Pitääkö minun tilata kampisarjan lisäksi vielä eturatas?
    Kaikkia muita romuja on tullut nypittyä niin eiköhän osat asetu paikalleen kunhan vaan tiedän mitä tilata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Todennäköisesti kahvasta löytyy tämän näköinen vaijerinpää.
    Kiittää ja kumartaa Tämähän se.

Onnistuin vielä räpätessä katkaisemaan vaijerin ja sitä olikin kiva yrittää ronkkia ulos kahvasta kun oli niin rispaantunut, että mekanismi ei jaksanut pyöriä vaihdevipuja naksuttamalla. En ole vielä ehtinyt hommata uutta vaijeria, mutta jännittää jo etukäteen, että kuinka sen saa läpi rungon alaputkesta (2015 jake the snake). On niin perhanan pieni reikä alapäässä, että hyvä kun paljas vaijeri mahtuu läpi. Tuskin siellä kuitenkaan minkäänlaista vaijerivientiäkään menee.

Vaijerinpudotuksessa itseäni on auttanut se, että vaijerin päähän tekee esim 1 cm ennen loppu muutaman kymmenen asteen mutkan. Sormilla vain vääntää pään hieman vinoon siis. Tällä keinoin vaijerin pään saa vähän helpommin kenties ulos sieltä toisesta päästä samalla kun sisäänmenon puolelta pyörittelee vaijeria eri suuntiin. Otsalamppu myös päähän, niin sen avulla saa paremmin ulostuloreiästä urkittua milloin vaijerinpää on about tulossa ulos.

Olen myös lukenut (ja kokeillut onnistumatta) pölynimurikikkaa. Eli laitatkin ensin rungon sisään villalankaa, jonka koitat imeä pölynimurin suulakkeella ulos toisesta päästä. Jos langan saa kulkemaan ensin läpi tuolla keinoin, voi lankaan koittaa sitten teipata vaijerinpään ja vetää langan avulla vaijerin rungon läpi. Joitan magneettikikkojakin voi kai koittaa mutta eikai se itse vaijeri magneettiin ota kovin hyvin. En ole tähän menetelmään tarkemmin tutustunut.

Milläs olette saaneet Stanimalit eli tubeless-litkuista muodostuneet kökkäreet vanteen sisältä?
    Jossain vaiheessa venttiilin juuri tai teippi vuotanut ja vaikka ongelma on korjattu niin kökkäreet rapisee siellä edelleen. Yritin imuroida, viritellä imuriin tiivistä suulaketta, vangita teippiin tms mutta ei vieläkään kaikki lähteneet. Muovivanteessa ääni on vielä melkoisen kova.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Kiittää ja kumartaa Tämähän se.

Onnistuin vielä räpätessä katkaisemaan vaijerin ja sitä olikin kiva yrittää ronkkia ulos kahvasta kun oli niin rispaantunut, että mekanismi ei jaksanut pyöriä vaihdevipuja naksuttamalla. En ole vielä ehtinyt hommata uutta vaijeria, mutta jännittää jo etukäteen, että kuinka sen saa läpi rungon alaputkesta (2015 jake the snake). On niin perhanan pieni reikä alapäässä, että hyvä kun paljas vaijeri mahtuu läpi. Tuskin siellä kuitenkaan minkäänlaista vaijerivientiäkään menee.
    Ohkaiset linerit on käteviä, kunhan sen pukkaa vaijerin päälle ennen vanhan poistoa. Osaan olen laittanut linerin pysyvästi, niin pelkkä vaijeri helppo ja nopea vaihtaa ja linerin uusinta onnistuu vaijerin avulla helposti.
    Esimerkiksi maantiepyörässä etuvaihtajalle menee lineri viistoputkesta, keskiön alta ja ylös haarukasta. Vaijerissa on kutistesukasta vesisuoja joka menee löysänä linerin päälle.

Maguran MT8:sit temppuilevat. Palat liian lähellä jarrulevyä, jarruja ei saa kesikitettyä siten etteivät ne hankaisi. Männät eivät penetroidu tasaisesti, vaan toisen liike on normaali ja toisen olematon. Kahvojen tuntuma on mielestäni sellainen kuin pitää.

Olen työntänyt männät sisään ei auta.
    Olen puhdistanut männät, ei auta
    Olen rasvannut männät, ei auta.

Joudunko ilmaus hommiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Ohkaiset linerit on käteviä, kunhan sen pukkaa vaijerin päälle ennen vanhan poistoa. Osaan olen laittanut linerin pysyvästi, niin pelkkä vaijeri helppo ja nopea vaihtaa ja linerin uusinta onnistuu vaijerin avulla helposti.
    Esimerkiksi maantiepyörässä etuvaihtajalle menee lineri viistoputkesta, keskiön alta ja ylös haarukasta. Vaijerissa on kutistesukasta vesisuoja joka menee löysänä linerin päälle.
    Kuulostaa ratkaisulta. Kovin vain tuntuu olevan tuntematonta tavaraa tuollainen lineri tamperelaisissa fillariliikkeissä. Ja fillarikin pitäisi tietenkin saada kuntoon huomiseksi

Nykyisessa vaijerissa on alaputken alemman läpiviennin kohdalla noin 10cm pitkä muovipilli. Tarkoitus on ilmeisesti estää kuran pääsy runkoon ja liukastaa vaijerin liikettä keskiön alla olevassa ohjurissa. Olisikohan tuo "muovipilli" nyt sitten jonkinlaista kutistesukkaa, on ainakin niin tiukasti kiinni, että ei taida olla vain päälle pujotettavaa lineria. Onko tähänkin olemassa joku varsinainen tuote? Näyttää siis tältä:

https://m.ebay.com/itm/New-JAGWIRE-S...EAAOSw9r1WABYf

Tällaista taitaa olla tuo mitä olen käyttänyt. Siinä oli valmiina kaulus toisessa päässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Maguran MT8:sit temppuilevat. Palat liian lähellä jarrulevyä, jarruja ei saa kesikitettyä siten etteivät ne hankaisi. Männät eivät penetroidu tasaisesti, vaan toisen liike on normaali ja toisen olematon. Kahvojen tuntuma on mielestäni sellainen kuin pitää.

Olen työntänyt männät sisään ei auta.
    Olen puhdistanut männät, ei auta
    Olen rasvannut männät, ei auta.

Joudunko ilmaus hommiin?
    Puhdista männät kunnolla ja kauttaaltaan. Eli pura koko satula. Ja sitten pääset lopulta ilmaamaan jarrun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Joudunko ilmaus hommiin?
    Joudut. Olisin siitä aloittanut, mäntien herkistely voi kai toimia mutta itse olen joskus siitä saanut vain marginaalista hyötyä jos sitäkään. Toivottavasti ilmaus onnistuu, itse jouduin ammattilaisen pakeille MT8:n etujarrun ilmauksen kanssa eikä itse ilmattu takajarrukaan ole kovin napakka.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Nuo MT8:t on aika hankalat ilmattavat. Itsellä auttoi tämä konsti kun keinot loppuivat normi-ilmauksen jälkeen:
    https://youtu.be/CKeSL_Z84E8

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7193
    Viimeinen viesti: 29.08.2025, 21.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään