JD: Unamerican graffiti jaksossa esiintyy hymiö. Samoin Dredd-leffassa yhden rakennuksen kyljessä vilahtaa hymiö.
Rastikuvassa esiintyi Firan Capella asumisoikeuskohde.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
JD: Unamerican graffiti jaksossa esiintyy hymiö. Samoin Dredd-leffassa yhden rakennuksen kyljessä vilahtaa hymiö.
Rastikuvassa esiintyi Firan Capella asumisoikeuskohde.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Koko viikonloppu oli tarkoitus pitää vapaata satulassa istumisesta, mutta viisivuotiaan kuvarasti-into tarttui isäänkin.
Rasti 1389 Viikissä. Koetilankadun päässä on näköjään paljon vanhoja, hienoja, suojeltuja rakennuksia, joita en ollut koskaan aiemmin käynytkään katsomassa. Taas kannatti kuvarasteilla.
Tämä saapas tuli mieleen aamupäivän sateista. Viime kerran paikalla käydessäni tuossa oli vettä - mutta se taisi olla 90-luvulla se.
![]()
casanova muokkasi tätä : 19.08.2018 at 19.56 Syy: karttalinkki, höpöttely, 103
Jaa se oli Viikissä, minä haeskelin harehare-mestalta sopivaa rakennusta.
No hyvä ettet kertonut tietäväsi ja lähteväsi *ehkä* hakemaanMikä ja missä muuten on tuo "harehare-mesta"?
Helsingin yliopiston maa- ja metsätieteellisen tiedekunnan Viikin opetus- ja koetilakokonaisuus kuuluu Museoviraston katsannossa valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin - ja onhan siellä Jussi Paatelan arkkitehtuuria jota ei ole onnistuttu myöhemminkäänn pilaamaan laajennuksilla, korjauksilla tai täydennyksillä. Erityisesi 1939 valmistunut laboratoriorakennus on hieno, mutta minusta myös tässä 1950 valmistuneessa ruokala- ja asuntolarakennuksessa on sitä jotain.
1950-luvun alkupuolelta näyttäisi uusi rastikin olevan - tai sehän riippuu siitä mikä tarkemmin ottaen rastina onMulla on nyt sellainen post epic ride blues, joten en oikein jaksaisi hakea, mutta toisaalta eivät aivotkaan tunnu toimivan ihan urheiluselostuksista tutulla parhaalla mahdollisella tavalla
![]()
Rasti 1390 on Toivolan koulu Mikkolankujalla, Itä-Pakilassa:
![]()
Äh, kuva ei jostain syystä näy!![]()
ÄrKooPee muokkasi tätä : 19.08.2018 at 21.04 Syy: Tekniset ongelmat!
Joo, turvallisuussyistä vettä ei ole ollut saappaan kasteluun enää aikoihin. No, minäpä nyt poikkean tavoistani ja lähden käymään rastilla.
10k-kerhon jäsen
Kyseessä siis Aarne Jämsän teos "Kenkä" https://www.hamhelsinki.fi/sculpture/kenka-aarne-jamsa/
Miten tuon valokuvan saa oikein näkymään? Onkohan kyseessä joku tilapäinen tekninen häiriö vai onko kyse vain tunaroivasta aloittelijasta foorumilla?
Ja nyt vielä kertaalleen kuvan kanssa eli rasti paljastui Aarne Jämsän Kenkä- taideteokseksi vuodelta 1994, taustalla Toivolan koulu.![]()
Kiitos Casanova!![]()
Tässä seuraava rasti:
![]()
No pahus, kuvakin ilmestyi tänne... sen kerran kun minäkin kävin hakemassa
Mullakin olisi ollut niin hieno aasinsilta seuraavaan rastiin. Onnittelut ÄrKooPeelle.
10k-kerhon jäsen
Muistomerkki Haagan Sankaritien varrella. Tunnetaan nimillä Haagan sankaripatsas sekä Pioneeri. Tekijä Emil Filén, vuosi 1947. Rasti 1391.
Uudessa on omenapuita - eikä mitä tahansa omenapuita.
![]()
casanova muokkasi tätä : 20.08.2018 at 12.37 Syy: karttalinkki, tiedot, 104
Jaaha. Pelasin upporikasta ja rutiköyhää. Espoossa nimittäin vaihtui rasti viime yönä, ja ajattelin että nyt on mahdollisuus tuplaan. Etsin Espoon rastia yli tunnin aamulla koneelta vaikka tiesin että riski on suuri. Ja näin tappio muodostui :-) tarkistin tässä juuri ennen Espoon ja Helsingin rajan yrittämistä että kannattaako jatkaa.
Maanantaina satoi ja eilen tuuli tuiversi. Oletan, että rasti liikkuu tänään...
...vai onko tämä liian vaikea?![]()
Oletus ei liene täysin kohtuuton.
Mä tosin olen juuri kehittänyt itselleni uuden säännön että en ihan heti lähde hakemaan pingpongina uutta rastia eli jos olen asettanut vanhan, en hae uutta rastia. Noudatan sääntöä tinkimättömästi silloin kun en tosiaan tiedä missä uusi rasti sijaitsee tai mistä sitä lähtisi hakemaan.
Ilmeisesti ne, jotka tietävät paikan, eivät ehdi hakemaan tai keksivät jotain kummallisia sääntöjä esteeksi. Pieni vihje tai useampi lienee paikallaan, jotta rasti taas liikkuisi.
Kuvassa on lehmuksia ja omenapuita siisteissä riveissä. Kuvaajasta katsoen takaoikealla on näkyvissä tyypillinen, paloista tehty, ankea, teräsaita, jonka takana pilkottaa jotain rakenteita.
Paremmin näkyvän rakennuksen takana on huonommin näkyvä rakennus. Ei mikään maamerkki, mutta voihan siellä esimerkiksi tänään osallistua pubivisaan klo 19.
Mainitsinko jo, että nämä eivät ole mitä tahansa omenapuita?
Elämä ilman muiden silmissä kenties kummallisia sääntöjä olisi pelkkää kaaosta ja anarkiaa!
Veikkaan että useimmat kuvarastien harrastajat tunnistavat lehmuksen ja omenapuun vaikkeivat ihan kaikkia lehtipuita saisi edes arvaamalla oikein. Ja jos minä joka olen tunnetusti huono lukemaan kuvasta yksityiskohtia osasin nähdä teräsaidan, luulen ettei se ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. Enkä usko että kukaan kuvitteli näkevänsä taaempana esimerkiksi vihreäkylkistä raitiovaunua
Eikä fillaristeilla ole aikaa istua pubeissa visailemassa, sillä pitää käydä ajamassa tai speksata uutta pyörää tai ainakin uusia osia
Mainitsit. Eikä kukaan epäile että sen täytyy liittyä siihen että esimerkiksi kiipesit niistä suurimpaan yhdeksänvuotiaana, putosit ja vietit lopun kesää käsi kantositeessä solisluu murtuneena
Hivenen vakavammin: käsitykseni on että rastia ei ole haettu siksi että tuulinen keli ei ole ollut kuvarastiharrastukselle otollinen eli ketään ei ole erityisemmin huvittanut lähteä ajamaan tai edes poiketa työmatkareitiltään tai treenilenkiltään rastin takia. Mutta koska säännöt on tehty rikottavaksi, lupaan että se on haettu ennen huomista iltaa. Jos ei jonkun muun, niin minun toimestani!
Sori, ei millään ehdi noin kauas. Ensin tuli kaikenlaista, ja nyt vielä Taiteiden yö.
Helsingin Polkupyöräilijät
Oulunkylästä löyty omppupuu vihjeen perusteella. Ikkunasta ihmeteltiin, miksi kuvailen. En kehdannut kertoa, että kuvarastin perässä, eikä puiden lajikaan selvinnyt, mutta muurama omppu luvattiin mukaan.
En ole perehtynyt tähän Tapatalkiin, joten nuo kuvat meni tuolleen kummasti peräkkäin. Jälkimmäisen olisi tarkoitus olla helppo uusi rasti.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Olin asettanut fillarin kylttiä vasten nojailin ja ehdin ottaa muutaman askeleen taaksepäin kamera kädessä, kun kuulin jostain takaa oikealta "Hei!" ja kun käännyin katsomaan näin asemarakennuksen yläkerroksen avoimessa ikkunassa miehen remonttihomissa. "Saanko mä kysyä mikä juttu toi on?" hän tiedusteli. Kerroin lyhyesti fillarifoorumia mainitsematta kuinka pyöräilyn ystävillä on tällainenkin harrastus. Kuvarastien idean kuultuaan hän kertoi ihmetelleensä koska oli jo aiemmin nähnyt paikalla pyöräilijän samoissa puuhissa...
Paikka on tietenkin osa Oulunkylän vanhaa asemapuistoa. "Nykyisestä hajanaisuudesta ja uusista elementeistä huolimatta alueella on säilynyt myös perinteisen asemapuiston piirteitä ja kasvillisuutta, jotka ovat säilyttämisen arvoisia." Lehmukset olivat aiemmin osa pitempää kujannetta. Omenapuut ovat rautatieomenapuita, lajike on aikanaan eli joskus 130 vuotta sitten jalostettu VR:n keskuspuutarhassa Tuusulan Nuppulinnassa. Pömpeli on 1970-luvulta ja pitänee sisällään jotain rataliikennetekniikkaa.
(Pub on tietenkin "irlantilaistyylinen" O'Gelis Bar, entinen Ogelin Grilli joka tunnettiin kulttuurikapakkanakin, kuuluivathan mm. Tapio Rautavaara ja Vappu Jurkka sen kantavieraisiin.)
^Ha ha, sama pyörätukikin vielä. On varmasti kummastuttanut asia... hyvä kun sait jutun juonen kerrottua.
Itseltäni kun asiaa ei ihan suoraan kysytty, niin tiedustelin vain, että olinko luvattomassa paikassa. Nolotti kulmille tullessa, että jos vaikka osuisin samaan aikaa jonkun toisen kuvailijan kanssa, mutta en jotenkin ajatellut olevani jonkun pihalla. Ja hienoa tietää, että mukaan poimimani omenat ovat rautatieomenoita.
Yritin kyllä laittaa kuvan tänne kohtapian kotiin tultuani, jotta aivan hirveän moni ei ramppaisi paikalla, mutta pientä teknistä säätämistä tuli.
Kirjanmerkit