GarminGiantElectrobike
Sivu 14 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 814

Aihe: Makuupussit makuualustat ja bivybagit

Erityisesti untuva-alustoihin ei parane henkäillä. Hengitysilmassa oleva kosteus jää untuviin ja heikentää eristävyyttä. Periaatteessa pätee myös muihin siinä, että kosteus alustan sisällä jäätyy ja heikentää eristävyyttä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Voiko sisuksia kuivata järkevästi ilmatäytteisissä?
    Miten kauan porukalla pysyy neoair xlitessa ilmat sisällä? Omassa yleensä 10 tuntia niin alkaa olla jo havaittavasti tyhjä. Onko jossain reikä vai onko se ominaisuus? Muualla sen sanottiin olevan ominaisuus.

Thermarest neoairin mukana mulla tuli aikanaan patterikäyttöinen hönkijä mutta sen teho oli niin heikko, että vähintään viitisen täyttä keuhkollista piti lisäksi lopuksi puhaltaa. Mutta saa sillä siis alun hissukseen puuhkutettua, kun onhan se neoair largen tilavuus kuitenkin jo aika iso ja puhaltelu ihan tyhjästä vie kyllä aikaa ja keuhkoja. Voi sen säästyneen ajan kun patja täyttyy laavussa tai teltassa juoda itse nuotiolla olutta.

Neoairin täyttöön käyttövalmiiksi meni videolla reilu minuutti. Joskus ollut vielä nopeampaa. Pakkaaminen minulla yleensä hitaampi.

Mulla ei duunissa videot näy eli en näe puhalsitko siinä ilman suulla kokonaan. Katselin, että mun all season large on 32 % suurempi tilavuudeltaan kuin xlite regular mutta puolessatoista minuutissa siitäkin siis pitäisi selvitä. Pumppua olen kuitenkin pari kertaa käyttänyt juuri sillä ajatuksella, että kosteutta ei mene niin paljoa patjan sisään, kun suurimman osan saa pumpun avulla teltan kasauksen yhteydessä. Loppusilaus sitten keuhkovoimin nukkumaan mennessä.

Jonkin verran tuntuu välillä, että patja vuotaa yön aikana mutta ei niin paljoa, että lisäpuhalluksia patja tarvitsisi. Oletko miettinyt myös sitä, että puhaltaessa patja täyttyy lämpimällä ilmalla ja kylmässä säässä patjan sisällä oleva ilma yön aikana viilenee ja paine sitä myöten pienenee. En osaa sanoa paljonko se vaikuttaa mutta kerran asia konkretisoitui selvästi, kun olin talvella täyttänyt patjan huoneenlämmössä sisällä ja siirsin sen sitten parvekkeelle, jonne menin yöksi -5 asteessa nukkumaan. Jonkin ajan päästä patja oli huomattavan tyhjä siihen verrattuna mitä se oli sisällä pumppauksen jäljiltä.

edit. Ja lisättäkööt vielä, että se pieni rapina ei minua ole käytännössä koskaan häirinnyt. Jos vaihdan yöllä asentoa kuuluu patjasta tietysti hieman ääntä mutta minä ainakin olen puoliksi hereillä kääntyessäni muutoinkin eikä ääni minua silloin yhtään enempää herätä.

Mä täytän kans Neoairin aluksi sillä onnettomalla patteripumpulla ja loput puhaltamalla.
    Tuollainen täyttöpussi mennee hankintaan.

Tuota Speedvalvea moittivat vuotavaksi https://www.outdoorgearlab.com/revie...-all-season-sv
    Pientä ekonomisestikin mahdollista ostokiinnostusta oli mutta lykkäsin, kohtahan kesäkin tulee.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Tämä on ollut jonkun 5v käytössä ja nyt viimeaikoina olen havainnut ilman osittain katoavan yön aikana. Sillä aloin uutta katella. 5cm paksu riittää vallan hyvin omaan makuun, kun kotonakaan ole tuon paksumpaa patjaa punkassani. Ei kestä selekä pehmyellä vellomista. Hotelleissa yms vieraissa paikoissa nukun lattialla joko petauspatjalla, tahi omalla retkipatjalla.
    https://varuste.net/Therm-a-Rest+Neo...arge?_tu=63534

Tuon täyttösäkin kanssa joutuu hieman opettelemaan sujuvaa tekniikkaa. Sillä hommasin tuon täyttösäkin ettei uusi alusta menetä eristävyyttän kosteuden takia.

https://www.youtube.com/watch?v=fhTZHp4VHL0

Kyllähän ilma-alustat löystyvät vähän kun ne laittaa viileää maata vasten ja yöllä ympäristön lämpötilojen laskiessa. Varsinkin jos ne on täyttänyt puhaltamalla eli lämpimällä ilmalla. Oman Expedini täytän Schnozzlella eli täyttöpussilla, ja siltikin patja löystyy vähän yön kuluessa vaikka täyttöilma ei illalla enää kauhean lämmintä yleensä ole. Tilavuuden ei loppupeleissä tarvi paljon kutistua jotta napakaksi täytetystä patjasta tulee vähän lötkön oloinen.
    Vaellusta, pyöräilyä, valokuvia - https://exposedpaths.exposure.co
    https://www.instagram.com/xposedpaths/

Neoair x-liteni tyhjenee testissä myös huoneenlämmössä ilman, että sen päällä makaa. Testasin yön ajan ja oli jo verraten tyhjä. Jostain siinä pääsee ilmaa ulos. Jostain mistä ei pitäisi.

Ei muuta kuin takuuvaihtoon siis.

En tiedä päteekö ns. parempiin alustoihin, mutta mun halpis-ilma-alusta tyhjeni yhdellä reissulla tosi hitaasti, tai siis niin hitaasti että ehti nukahtaa herätäkseen myöhemmin yöllä kylmältä maalta. Korjaaminen oli mahdotonta verrattuna rehtiin yksittäiseen vahinkopistoreikään, koska ilma karkasi useista pikkuriikkisistä vuodoista. Ilmeisesti matsku oli vain hapertunut vaikkei patja varsinaisen vanha ollut. Ainakin Expedeissä on joskus aikanaan ollut vastaavia tapauksia.

Jos tuollaisia mysteerivuotoja alkaa patjassa olla niin itse en enää paikkauksenkaan jälkeen uskaltaisi ottaa mihinkään kaukaisempaan reissuun.
    Vaellusta, pyöräilyä, valokuvia - https://exposedpaths.exposure.co
    https://www.instagram.com/xposedpaths/

Thermarestilla on elinikäinen takuu eli siinä mielessä luetettava ostos. Jotta ne ei joudu vaihtamaan niitä tuhansia vuodessa, on laatukin luultavasti sellainen että todennäköisemmin tuote kyllä toimii. Mutta jos siis Mikko sinulla vuotaa noin selvästi niin ei muuta kuin vaihtamaan ehjä tilalle takuuseen.

Thermarest x-litessäni ollut reikä löytyi. Pyykkituvalla oli tarpeeksi iso allas, että sai patjan upotettua. https://twitter.com/mkpaa/status/984399247960346629

Paikkasin tavallisella rengaspaikalla. Katsotaan kuinka hyvin se pitää...

Olinpas unohtannut kesämakuupussit kompressiopussukan sisälle ja vielä asuntovaunuun, kannattaako koittaa pelastaa ja miten?
    Eli näyttäisi eristeet olevan painuneet kasaan, ensiapuna laitoin ne tuulettumaan.

^Kuivausrumpuun.

Untuva vai kuitupussi? Untuvapussi, no samalla vaivalla pesee sen vähällä pesuainemäärällä ja kuivaa rummussa muutaman tennispallon kera. Pallot kuulemma auttaa pöyhimisessä. Ite olen kuivannut narulla ja käsin käyny pöyhimässä tiuhaan tahtiin kuivumisen aikana. Aika iso hommahan tuo pöyhiminen on.

Kuitupussi hankalampi möyhiä, koska kuitu on levyinä, jotka ei saisi mennä rikki. Muuten tulee kylmiä kohtia. Kuituhan on muovia ja muovilla on muistia, eli littuun taittunut kuitu palautu jossain määrin itsestään. Veikkaan, että lämmin kuitu palautuu helpommin. Pellepelottomana kokeilisin ehkä kevyttä pöyhintää saunassa.

Mä vaan tuulettasin ja möyhyttelisin, mökillä tulee muutenkin pidettyä pusseja pakattuna

Kuitu pussukoitahan nuo ovat, nyt tuulettumassa, jos ei auta, kokeillaan saunaa tai kuivuria.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Sorruin tänään tällaiseen. Suht pieni pakkauskoko, pitäs mennä vaivatta kajakin luukusta. Voi levittää myös peitoksi jos pussina liian lämmin.
    XXL sunnuntain tarjous. https://www.xxl.fi/helsport-svadalen-v-black-untuvamakuupussi/p/1125855_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email& utm_campaign=08%2F2018+SuperSunnuntai+2

Eipä mennyt hukkaan tämä asuntosijoitus.
    Päinvastoin, on osoittautunut erittäin mukavaksi näillä kevään keleillä. Tarkenee hyvin nollan tietämillä, eikä hiosta lämpöisemmillä keleillä, kun saa kätevästi muunnetua peitoksi.
    Mukana tuli kompressiopussi sekä väljä verkkomainen säilytyspussi.
    Kompressiopussia en käytä, vaan 13L kuivasäkkiä.

Sen pahemmin makuupussi kuin muutkaan retkeilyvälineet eivät ole kereneet tänä kevännä varastossa pölyttyä.
    5 vkl putkeen on tullut vietettyä ulkoruokinnassa

Onkos porukalla jo kokemuksia/mielipiteitä tuosta hydrofobisesta untuvasta? Ajattelin tilailla lyhennetyn Panyam 450 pussin Cumulukselta ja mietin pitäsikö tuota modailla vielä tuolla hydrofobisella untuvalla. Kylmimmät reissut lähinnä lapinmatkailua syksyllä, jolloin toki vettä voi tulla vaikka koko viikon, mutta kondenssi se kai eniten kastelee teltassa. Taitaa olla vähän fifty/sixty kannattaako lisäsatsaus.

Koitin etsiä kokemuksia tuosta hydrofobisesta untuvasta ja ilmeisesti se heikentää kuivan untuvan kykyä kuohkeutua jonkin verran. Erittäin kosteissa oloissa tilanne on huono joka tapauksessa, mutta hydrofobiseella pärjää vähän pitempään. Tekisihän sitä mieli kokeilla, mutta koska tavallisesta untuvasta mulla on vain 30 vuotta kokemusta ilman kosteusongelmia, niin hiukan on haastavaa perustella. Edellinen hömpötys oli hengittävät kalvokankaat untuvapussissa ja se ainakin oli aivan sysipaska keksintö tavallisiin retkeilyoloihin. Bivittelyt hangessa sitten erikseen.

Noissa Cumuluksen makuupusseissa itse asiassa suositellaan valitsemaan vettä pitävempi Pertex-kangas, jos ottaa tuon hydrofobisen untuvan. Onko tuo nyt sitten verrattavissa vähän kalvokankaaseen. Jos lähtis vaan normi untuvalla liikenteeseen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hoopee Katso viesti
    Jos lähtis vaan normi untuvalla liikenteeseen...
    Luulisi normi untuvan olevan ihan toimiva. Untuvapussi kannattaa tuulettaa aina heti kun kömpii ulos makuupussista. Tietenkin syksyllä kun ilmankosteus on 97%, makuupussi tuskin kuivuu kosteassa vesisumussa. Jos reitin varrelle osuu edes tauko lämpimässä autiotuvassa kannattaa yrittää kuivata makuupussi.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Täälläkin muutamat ovat sanoneet käyttävänsä makuupussilakanaa lisälämpöä tuomaan. Mitä foorumilaiset on mieltä, kannattaako untuvapussin likaantumisen välttämiseksi käyttää lakanaa? Kylmällä kelillä voi toisaalta käyttää kevyttä kerrastoa, joka myös pitää pussia puhtaampana rasvasta. Paikallisessa kaupassa olisi silkkinen Cocoonin lakana tarjouksessa (60€) ja mietin, että kävisinkö ostamassa kokeeksi.

Osta ihmeessä. Vähentää moninkertaisesti itse pussin pesu tarvetta.
    Silkkistä käytän itsekin ja se on myös kuumalla hyvä kun voi nukkua pelkästään siinä.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Tilasin myös säkkimallisen pumpun alustan täyttämiseen. Ei menis kosteutta sisuksiin, kuten käy puhaltamalla täytettäessä. On ihan toimiva säkki, jota voi hyödyntää myös pakkauspussina.
    https://www.partioaitta.fi/shop/ther...ybreak-orange/
    Onkohan käsitystä kellään, käykö tämmöinen säkki kaikkiin vanhoihinkin NeoAireihin? Mulla on ehkä ihan eka patjamalli vuosien takaa, mutta on palvellut vieläkin hyvin. Toinen suupieli falskaa ja puhallustäyttö oli varsin hidasta nyt, vaikka onnistui, niin tuli mieleen pumpun hankinta, vaikka 100 gr pumppu reilun 400 gr patjaan tuntuu vähän painavalta. Mutta jos taas jää yksi pakkauspussi pois, niin se kompensoi.

Onko tullut vastaan makuualustaa, joka olisi mallia lyhyt, mutta normaalin levyinen? Kuvittelisin, että reisien alapuolelle ei välttämättä tarvitsisi makuualustaa, ainakaan kesäkäytössä. Säästäisi painossa ja tilavuudessa, jos olisi sellainen 2/3-pituinen alusta. Tokihan perusvaahtomuovialustasta voisi itselleen leikata sopivan mittaisen, mutta olen tykännyt nukkua ilmatäytteisillä patjoilla. Esim. Expedin kesäalusta 5M integroidulla pumpulla on varsin kevyt ja pieni jo täydessä mitassaan, mutta jos jostain saisi jotain vastaavaa lyhyempänä...

Toinen keventelyinnostuksesta kumpuava mietintö... bivyistä aika vähän puhetta täällä, vaikka breveteillä tuntuvat olevan suosittuja. Liekö monilla käytössä? Kiinnostaisi edukas n. 500g retkiasumus. Telttojakin toki alkaa saada jo tosi kevyinä, mutta hintaa sitten piisaa. En toisaalta pelkässä ruumissäkissä usko pystyväni viihtymään, mutta sellaisia päänkohdalta kaaritettuja hyönteisverkollisia bivyjä tuntuu olevan. Esim. tämä:
    https://www.outdoorresearch.com/us/e.../2428280008222

Nukkumistottumukset ovat yksilöllisiä, mutta liekö tuollaisissa nukkuminen ihan ok kuitenkin?

Nykyinen yhden hengen telttani painaa 1,5 kiloa ja maksoi 7 vuotta sitten n. 250 euroa. Jos suht järkevään hintaan saisi selvästi alle kilon painoisen teltan, niin sitten en välttämättä bivyä miettisikään.

^Jos n.50cm on normi niin niitähän useita?
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Nukkumistottumukset ovat yksilöllisiä, mutta liekö tuollaisissa nukkuminen ihan ok kuitenkin?
    Nukkumaan pystyy vaikka levittäisi pelkän tarppikankaan makuupussin päälle. Bivyn ja teltan ero on, että teltassa pystyy vaihtamaan vaatteet tahkoamatta itseään märkiin kankaisiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •