Roval CLX 50 disc kiekot on pitkähkön odottelun jälkeen hallussa ja vaikuttaa punnituksenkin jälkeen lupaavalta:
- etukiekko 650g
- takakiekko 766g
= 1416g (sisältäen mukana tulleet tubelessteipit ja venttiilit)
Aina ei voi voittaa... ostin uudet kiekot painavahkojen ja kapeiden orggiskiekkojen tilalle. Ajatus oli hankkia vähän lisää tilaa 28 mm renkaan ja etuhaarukan väliin, pariin kertaan jäänyt sorahiukkanen nahnikkaan sinne väliin. Valmius sisärenkaattomuudelle oli myös plussaa.
Kävin tänään sitten tsekkaamassa tuon välysjutun. Jep, kevyemmät ja leveämmät (15C -> 18C) kiekot tuli, mutta edessä väli etuhaarukkaan *pieneni*. Aivan hiinä ja hiinä ettei osu rengas kiinni. Ilmeisesti rengas asettuu uudelle vanteelle korkeammalle kuin vanhoilla kiekoilla. Ilmankos rengas oli niin tiukka kammeta vanteelle. Eikä millään viitsisi ostaa 25 mm renkaita tuon vuoksi. Uudet kiekot ovat DT Swiss P1800 Spline 23, siltä varalta että joku muu harkitsee vastaavaa liikkua. Hiukan riepoo nimittäin.
Sisämitaltaan leveämmällä vanteella renkaan pitäisikin teoriassa olla leveämpi ja korkeampi kuin kapealla. Meni siis ihan kuten pitikin vaikka ei ollutkaan toivottu lopputulos.
Kun vanne levenee riittävästi suhteessa renkaan leveyteen alkaa rengas taas madaltua, mutta silloin vanteen pitäisi olla järjettömän leveä. En muista tarkkaa rajaa tälle.
Ilmeisesti sitten näin. Tyhmyydestä (ja riittämättömästä asian tutkimisesta etukäteen) sakotetaan, pian on fillaritorilla käytännössä käyttämättömät DT Swissit myynnissä.
Jeps, kun vanne levenee, niin siihen renkaan profiilin/kokonaiskehään tulee lisämittaa, mikä sitten leväntää ja korottaa rengasta, kun paineet lyödään sisään.
En nyt itse hallitse tuota trigonometriaa ihan täydellisesti, mutta järkeilisin niin, että n. 28mm rengas rupeaa kapenemaan vasta siinä vaiheessa kun vanteen sisäleveys on yli 28mm, koska tällöin rengas rupeaa oikeasti vasta venymään vanteelle (vrt. nyky muoti auto tunningissa, jossa yli leveille vanteille venytetään kapeita renkaita hyvän "stancen" saavuttamiseksi.)
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Visioneista meni taas pinna poikki, eli pähkäily kiekkojen tai wattipolkimien välillä taisi ratketa ikään kuin itsestään.
Olisko foorumilaisilla tietoa hyvistä aleista? Mulla on hakusessa hiilukuituiset kiekot levyjarrullisena versiona maantiepyörään. Budjetti olisi siellä maksiissaan 1000 €: paikkeilla. Ja ei haittaa vaikka jäisi reilusti allekkin.
Ei alennusmyynnissä, mutta itse saattaisin tuolla budjetilla päätyä Huntteihin: aerot, kevyet ja tubelessit.
https://www.huntbikewheels.com/colle...e-24spoke-1099
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Siinä on aika houkuttelevasti hinnoitellut kiekot. Samalta sivustolta alumiinisina vielä paljon halvemmalla.
https://www.uk.kinetic-one.com/2019-...-fit-576-p.asp
^Onko noista kokemuksia?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eipä kyllä oleItsellä on nyt kesältä kokemuksia Prime RP-50 -kiekoista (vannejarruversio), enkä ole keksinyt vielä muuta moitittavaa kuin että eivät olleet ihan luotisuorat paketista otettuna ja että 25 mm Schwalbe Pro One tubeless-kumien päälle vetäminen oli aikamoinen urakka.
CRC:llä on tarjouksessa 38 mm syvä versio tavallisilla J-pinnoilla. Eivät ole erityisen kevyet, mutta peruskäytössä ajavat varmasti asiansa.
http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod142958
No ei kyllä ollut kovin houkuttelevasti hinnoteltu. Tai no saahan sitä 800€:lla kun ottaa halvat pinnat ja hubit. Sit kun valitsee laadukkadukkaampaa hubia ja pinnoja (dt240 + cxray) niin yli 1200€. Ei todellakaan edullista kun kehätkin kaposet nykystandardeilla ja perus Kiinabulkkia.
Totta turiset. Mutta tehtävänanto oli löytää tarjous, jossa levari-hiilikuitukiekot saa alle tonnilla, joten ... there you goKiinabulkkia ne taitaa olla suurin osa alle tonnin hiilari-kiekkoseteistä, onhan nuo nyt kuitenkin modernimmalla U-profiililla, tubeless ja kevyet eli huonomminkin voisi olla.
Itse kyllä pistäisin kättä syvemmälle taskuun ja ostaisin nuo 27 mm leveät Huntit: https://www.huntbikewheels.com/colle...e-24spoke-1099
Jättäisin Huntit muille https://www.hambini.com/blog/post/bi...ne-is-fastest/
Jos navoilla on huono maine, niin aero-ominaisuuksien takia en myöskään ostaisi
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ohhoh, tämäpä yllätys. Kiitos jakamisesta!
Kiinakuitu-Yoeleon kiekot yllättivät tuossa positiivisesti. Lähtöhintakaan ei ole paha, mutta paljonkohan lie napsahtaa veroja ja tulleja päälle..
https://www.yoeleobike.com/tubeless-...-c50-road.html
Mulle tuli nyt sitten kaikkien käänteiden jälkeen Campagnolo Bora onet. Huomenna pääsis sitten jo toivottavasti ihan ajamaan asti niillä![]()
https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/ne...e/tullilaskuri
^Tuolta se selviää, jos kiekkojen hinta on siis tuon $853, niin siihen tulee tullimaksua 34,99€ (4,7%) sekä alv (24%) 187,08€, eli kokonaisuudessaan 966,60€.
Itsekin noita joskus katselin, mutta eipä tuossa ole juuri järkeän, kun mm. Briteistä ja Saksasta saa monenlaisia merkkikiekkoja alesta 600-1000€ rahaan ja samalla mm. takuu asioiden hoitaminen on monesti huomattavasti helpompaa sekä nopeampaa.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Itse päädyin tilaamaan nämä --> Prime RR-38 Carbon Clincher Disc Road Wheelset.
Jos tonni olis budjetti niin ostaisin varmaan parcours passistat:
https://www.parcours.cc/products/pas...nt=24471641799
Paljoa pahaa en ole noista löytänyt joskin kommetteja on niukanlaisesti. Varmasti nämä saavat mielipiteitä siitä että ovat vain brändättyä kiinakamaa mutta ainakin on jotain aerotuloksia olemassa.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Jyväskylän XXL:n poistopöydällä bongasin Ultegra kiekkosetin -20%, josta nähtävästi nyt vielä tuon -20% kaikesta-kampppiksen takia lähtee vielä toinen 20% ja hintaa jää 300€
Itsellä ei ole tarvetta mutta ajattelin vinkata jos jollain näillä seuduilla on hakusessa vaikka treenikiekot.
Huomasin, että maantiepyörän Mavic Cosmic Carbone SL -takakiekossa on hieman sivuttaisheittoa. Pikaisella tarkastuksella kehässä nippeleiden juuressa on halkeamia eli alumiinikehä on sökö eikä sitä enää saa rihdattua kuntoon. Viimeksi saman sattuessa Mavic vaihtoi takakiekon takuuseen, mutta nyt on sen verran ikää tullut lisää, että Mavic haluaa korjauksesta rahaa. Korjauksen hinta olisi 244,65 € + 24 € postitus + ALV. Saan tuosta noin 330 € kokonaishinnan. Mavic ei myy kehää varaosana. Pohdin tässä, että kannattaako kiekko korjauttaa vai ei. Hieman korjauksen hinta tuntuu suolaiselta ottaen huomioon, että se on noin puolet koko kiekkosetin ostohinnasta uutena. Uusia ei tosin juuri enää saa, koska malli on poistunut valikoimasta. Pahoin pelkään, että korjattunakin kiekko hajoaisi jossakin kohdassa samalla tavalla, koska kehän murtuminen taitaa olla kyseisen kiekon ominaisuus, joka on sattunut monelle. Ehkä kevyemmällä kuskilla kiekko kestäisi paremmin.
Vaihtoehtoja olisivat varmaankin korjauttaminen, kehän osto jostakin tai uuden tai käytetyn takakiekon hankinta. Ja tietenkin myös se, että ajaa kiekon loppuun ja heittää pois, kun nippelit korkkaavat kunnolla.
^Onhan tuo korjaamisen hinta aika suolainen. Itse korjautin hiilikuitukehän, hintalappu noin puolet tuosta.
Esimerkkinä MCarbon myy uutta muovikehää hintaan 319 euroa. Navan hinta tuohon tietty päälle, jos vanhaa ei voi hyödyntää.
Holokki auki ku H. Moilane.
Nyt olis taas Cosmic pro carbonia 599,99€ + toimitus.
http://www.rczbikeshop.fr/fr/mavic-2...1sp-black.html
Koodilla RCZOLY
Sent from my iPhone using Tapatalk
Testiin liittyvä keskustelu: https://weightweenies.starbike.com/f...f=113&t=153138
Nyt tilattu uudet kiekot. Merlinillä hyvä tarjous Bora Oneista Campan vapaarattaalla![]()
https://www.merlincycles.com/campagn...et-120096.html
Kirjanmerkit