GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 83 / 98 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 73 81 82 83 84 85 93 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.461 - 2.490 / 2922

Aihe: Pyöräilijöiden tervehtiminen

Tänään opettelin vähäeleisen puolentoista sormen noston kahvalta. Toimi hyvin ja vastamoikkailut tuli kaikilta. Annoin ehkä maantiepyöräilijävaikutelman vaikka olinkin graindaamassa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tänään opettelin vähäeleisen puolentoista sormen noston kahvalta. Toimi hyvin ja vastamoikkailut tuli kaikilta. Annoin ehkä maantiepyöräilijävaikutelman vaikka olinin graindaamassa!
    Ai noinko se tehdään? Vasemmalla kädelläkö? Entä jos on cc:lla, kannattaako edes yrittää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Ai noinko se tehdään? Vasemmalla kädelläkö? Entä jos on cc:lla, kannattaako edes yrittää
    Vasurilla joo. Ennen tein neljän sormen moikkailut, mutta tänään tosiaan harjoittelin minimointia.

Mikäs se cc on? Oliko se sellainen työmatkakulkine, lokarillinen ja tarakallinen muunnos cx-pyörästä? Sellaisella voi joutua turistikategoriaan.

Niin maastossahan moikkailut yleensä sanallisesti.

Pyöräilijöiden tervehtiminen

CX kai olisi pitänyt kirjoittaa. Ei ole lokareita, mutta 35mm nappularenkaat kippurasarvisessa Kuskilla valitettavasti yleensä työmatkareppu tosiaan selässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pedalatleten Katso viesti
    Aasinsiltaa: joskus juoksulenkillä kun vastaan tulee pyöräilijä käsi meinaa refleksinomaisesti heilahtaa, varsinkin kesällä kun on tottunut morjestamaan. Tai mikä ettei, voisi vaan pyöräilijä katsoa pitkään että mitä toi lenkkeilijä huitoo...
    Saariston rengastiellä lenkkeillessä tervehdin pyöräilijöitä - osa vasta, osa ei.

PS Lautoilta liikkeelle lähdettäessä kannattaisi pyöräilijöiden päästää ne autot takaa ensin menemään, vaikka ensimmäisenä olisikin sattunut lauttaan ajamaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pedalatleten Katso viesti
    Aasinsiltaa: joskus juoksulenkillä kun vastaan tulee pyöräilijä käsi meinaa refleksinomaisesti heilahtaa, varsinkin kesällä kun on tottunut morjestamaan. Tai mikä ettei, voisi vaan pyöräilijä katsoa pitkään että mitä toi lenkkeilijä huitoo...
    Hawajilla (Mauilla) tää pyöräilijöiden ja lenkkeilijöiden tervehtiminen oli ihan normihommaa- ite vaan juoksentelin tienvarsia ja maantiefillariporukalta lähes poikkeuksetta käsi heilahti vastaantullessa johon oli sitten kohteliaana miehenä pakko vastata- sinänsä hämmentävä kokemus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ipa Katso viesti
    Maantie(pyörä)lenkillä moikkaan vastaantuleville maantiepyöräilijöille (ujosti, jos on kovin pron näköinen) ja retkipyöräilijöille, kauppareissulla ja työmatkalla vain tutuille ja retkipyöräilijöille, paitsi jos sataa kaatamalla vettä, räntää tai lunta, jolloin moikkaan kaikille kohtalotovereille.
    Retkipyöräillessäni moikkaan retkipyöräilijöille ja maantiepyöräilijöille (ja tuhahdan itsekseni, jos jälkimmäiset eivät moikkaa takaisin).
    Mulla on ihan sama taktiikka! Eilen joku iloinen herrasmies oikein ääneen tervehti vastaan tullessaan ja hämmennyin siitä niin paljon että en oo ihan varma kuuliko se mun moita ollenkaan Yleensä mun moikkauksiin jostain syystä ei nimittäin vastata ollenkaan, en sit tiiä onko Jyväskylän pyöräilijät jotenki harvinaisen tylyjä ihmisiä muutenkin vai mikä täällä ihmisiä vaivaa... Mut minä sitkeesti moikkaan silti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smy Katso viesti
    Mulla on ihan sama taktiikka! Eilen joku iloinen herrasmies oikein ääneen tervehti vastaan tullessaan ja hämmennyin siitä niin paljon että en oo ihan varma kuuliko se mun moita ollenkaan Yleensä mun moikkauksiin jostain syystä ei nimittäin vastata ollenkaan, en sit tiiä onko Jyväskylän pyöräilijät jotenki harvinaisen tylyjä ihmisiä muutenkin vai mikä täällä ihmisiä vaivaa... Mut minä sitkeesti moikkaan silti.
    Oma kokemukseni taas on, että suht aktiivisesti porukka täälläkin tervehtii. Tosin välillä ollaan niin hienostuneen pienieleisiä, että tervehdyksen tunnistaminen vaatii harjaantunutta silmää.

Itse olen vienyt tekniikkaani ihan päinvastaiseen suuntaan. Nykyisin nostan lapaa niin että varmasti huomataan ja yhä useammin myös morotan kovaäänisesti. Lisäksi moikkailen sujuvasti yli genrerajojen. Joskus jopa autoilijoita.

Minä olen juuri se, josta isät tyttäriään varoittavat. Se, jonka takia karskeimmatkin silosääri-uroot heräävät öisin hikisenä omaan huutoonsa.
    Moikkaaja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OneTen Katso viesti
    Minä olen juuri se, josta isät tyttäriään varoittavat. Se, jonka takia karskeimmatkin silosääri-uroot heräävät öisin hikisenä omaan huutoonsa.
    Moikkaaja.
    AAAARRRRGGGHHHH!!!!!! Meinaatko vielä moikkaajien klupia perustaa? Sehän olis aika hurja jos lähtis leviämään?

Moikkaan harrastajan näköisille ihmisille ja joskus saatan yrittää jututtaakin
    Mummopyörällä en moikkaa kellekään kun en ole harrastamassa

Poluilla tulee tervehdittyä ihan verbaalisesti. Aina ei tule mitään takaisin. Pari kertaa koittanut kanssapyöräilijää ihan jututtaakin ja silti jääty vaan tuijottamaan monttu auki. Lienee tyypillistä käytöstä täällä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Tää keskustelu on niin klassikko minulle jo moottoripyöräfoorumeilta. Kuka morjestaa kenelle, missä tilanteessa ja miten. Kuka pahoittaa mielensä mistäkin. Olen vuosia sitten jo lopettanut aiheesta stressaamisen. Joskus moikkaan, joskus taas (huonona päivänä) en. Moikkaan kun siltä tuntuu - yleensä aika eleettömästi kuten monet vastaavatkin sormilla tangosta. Silloin kun vastaan tulee "harrastajan näköinen". En menetä mielenrauhaani siitä, että joku ei vastaa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Poluilla tulee tervehdittyä ihan verbaalisesti. Aina ei tule mitään takaisin. Pari kertaa koittanut kanssapyöräilijää ihan jututtaakin ja silti jääty vaan tuijottamaan monttu auki. Lienee tyypillistä käytöstä täällä.
    Ainakin täällä tämä saattaa vaikuttaa tuijottavansa monttu auki, mutta se johtuu kovasta hengästymisestä. Yritän tervehtiä, mutten aina pysty. Käden nostan, jos se maaston huomioiden on mahdollista.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vasurilla joo. Ennen tein neljän sormen moikkailut, mutta tänään tosiaan harjoittelin minimointia.
    Tyylirikko, kun olen moikkaillut oikealla kädellä ja neljällä sormella. Vasurin eleet tosiaan näkyisi vastaantulijoille paremmin. Toivottavasti vastaantulleiden moikkailijoiden lenkki ei tuosta ole mennyt pilalle. Pahoittelut niille, jotka ovat mielensä pahoittaneet. Tarkoitus oli hyvä.

Mikäs se cc on? Oliko se sellainen työmatkakulkine, lokarillinen ja tarakallinen muunnos cx-pyörästä? Sellaisella voi joutua turistikategoriaan.
    Varsinais-Suomen avarakatseiset ja sosiaaliset maantiepyöräilijät ovat pääosin kelpuuttaneet minut moikkailtavien joukkoon. Tai ehkä ajolasit hämää, kun lokarit, tarakka ja 40 mm renkaat gg:ssä paljastuu vasta kohdalla. Päätös moikkaamisesta on jo aiemmin tehty ja sormet ojossa ei enää tilanteessa voi perääntyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Tää keskustelu on niin klassikko minulle jo moottoripyöräfoorumeilta.
    Klassikko alkaa olemaan täälläkin: jo vuodesta 2005 ja vajaan 2500 viestin verran on asiasta pahoitettu mieltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...Vasurin eleet tosiaan näkyisi vastaantulijoille paremmin. ....
    Se on kaiketi idea oikeanpuoleisen liikenteen maissa? En tosin ole moikkailun asiantuntija.

-... avarakatseiset ja sosiaaliset maantiepyöräilijät ovat pääosin kelpuuttaneet minut moikkailtavien joukkoon.
    Sama juttu täällä. Tosin minulla ei ole lokareita mutta vaatteetkin toisinaan lepattaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Klassikko alkaa olemaan täälläkin: jo vuodesta 2005 ja vajaan 2500 viestin verran on asiasta pahoitettu mieltä.
    Onko topicin jokainen viesti mielensä pahoittamista?

Koitin tänään tervehtiä sormennostolla jokaista Länsiväylän vartta tullutta kippurasarvista. 0/5 tunnisti tervehdyksen tai hyväksyi cyclocrossin tervehdittäväksi Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin

Maantiekonkelia en oo koskaan ajanu ja tuskin tulen ajamaankaan. Maasturilla ajellessa ihan vaan nyökkäys on riittävä. Riittää kun lippa käy muutaman sentin alempana.

Mikä on säällinen tervehdyväli, jos kohdataan usein saman lenkin aikana. Pitääkö tervehtiä kerta toisensa jälkeen jos ohitetaan tai kohdataan. Tervehtivätkö ratapyöräilijät toisiaan, joka kerta kun ohittelevat toisiaan harjoituksissa?

Mistä se vastaantulija tietää että tiedät kohdanneesi hänet jo aiemminkin saman lenkin aikana? Eikö olisi yksinkertaisinta vain jatkaa tervehtimistä samaan malliin kuin yleensäkin? '

Muuten: mitää tervehtimiseen liittyvää ei "pidä"; joko teet tai et teet, sehän on täysin oma asiasi.

Mutta onhan mahdollista että haluat osoittaa että tunnistat hänet nimenomaan sinä pyöräilijänä jonka jo kohtasit aiemmin samalla lenkillä. Silloin voit toki ottaa naamallesi iloisen yllättyneen ilmeen tai säestää tervehdystä ystävällisellä kommentilla. Tai olla tervehtimättä tai vaikka kääntyä heti seuraavassa mahdollisessa risteyksessä sellaiseen suuntaan ettette ainakaan kolmatta kertaa kohtaa.

Aloittelin maantiepyöräilyn n 20 vuoden jälkeen uudestaan. Hommasin cännärin 12 105 disc version ja painelin baanalle (n 15 kg tukevampana kuin silloin ennen eli MAMIL) ja yllätyin kulttuurin muutoksesta. Täällä länsi-Uudellamaalla ainakaan juuri kukaan vastaantulevista pyöräilijöistä ei tervehdi. Toista se oli silloin ennen. Vai voiko se johtua sittenkin siitä, että mun maantiekypärän lippa aiheuttaa kognitiivisen ristiriidan ja estää tervehtimisen?

Jos länsi-tampereella päin tulee vastaan musta Bianchi ja kuski nyökkää päällään tai sanoo päivää niin se on meikäläinen. Pyrin jotain tekeen jokaisen vastaantulijan kohdalla, ellen si oo niin puuskutusvaiheessa ettei pysty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SomeFinnishGuy Katso viesti
    Jos länsi-tampereella päin tulee vastaan musta Bianchi ja kuski nyökkää päällään tai sanoo päivää niin se on meikäläinen. Pyrin jotain tekeen jokaisen vastaantulijan kohdalla, ellen si oo niin puuskutusvaiheessa ettei pysty.
    Tamperelaiset saavat anteeksi tervehtimättömyytensä ainoastaan Eräjärven mäessä, kuten muutkin pyöräilijät. Siinä on mäki, jossa on vaikea tervehtiä muuten, kuin hieman nyökäten.

En tervehdi, koska en näe ikinä ketään, tiedä sit missä muut ajelee

Harva naisihminen tervehtii. Pariskuntiaki ku tulee vastaan niin se on mies joka moikkaa.

Tai sit mulla on vaan liian halpa fillari

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Tamperelaiset saavat anteeksi tervehtimättömyytensä ainoastaan Eräjärven mäessä, kuten muutkin pyöräilijät. Siinä on mäki, jossa on vaikea tervehtiä muuten, kuin hieman nyökäten.
    joo siinä tarvii keskittyä meni sitten ylös- tai alaspäin. Ekan kerran kun oltiin porukkalenkillä siellä niin varoittelivat että kohta tulee hieman isompi mäki..mä aattelin että mikähän se semmoinen on. Hymy hyytyi kyllä kun näin sen mäen. Alaspäin lasketeltiin.
    Autolla pitää ykkösellä tulla ylöspäin.

Merkillistä, kuinka vaikeaa on riikinruotsalaisella maantiepyöräilijällä vastata moikkaukseeni 2 viikon pyöräilylomalla, yhä jatkuvalla, lähellä Norjan rajaa. Suomen puolella moikataan useammin, ei siis mikään Finnish Nightmare.

Muutoin minut ohittava auto käyttää täällä oikeastaan aina vilkkua, kun taas Suomessa se on aika harvinaista. Myönnän, en itsekään käytä vilkkua, jos autolla ohitan pyöräilijän.

Viime viikolla tienposkessa ollut ruotsalainen senioriryhmä huomattuaan minut asemoituivat ja alkoivat tehdä käsillään aaltoliikettä minulle heja-huudoin! Tätä ei tapahdu suomenkielisessä Suomessa.
    Botniapyöräilyssä paikallinen ruotsinkielinen väestö on tsemppaamassa ja seuraamassa polkijoita, oli siellä joku paikallinen rumpalisti tuonut kannunsa Kyröjoen varteen viihdyttämään pyöräilijöitä tänä vuonna.
    | PKK |
    Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)

Olen tässä vimmatusti harrastanut etusormen nostoa jarrulta tervehdyksen merkiksi Länsiväylän varrella ajellessa, ja eilen taisi ekan kerran vilahtaa sormi takaisin! Tai sitten se oli aurinko joka heijastui jarrukahvasta

Nyppäsin mokoman kypärälipan kokonaan pois ja johan alkoi muut pyöräilijät moikkailemaan. Ei se näköjään paljosta kiinni ole 😊

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •