On ollut jo pitkään 27.5+ rungossa 29+ kiekko edessä. Iso etukiekko ylittää hyvin esteet ja ketterä perä.
Stachessa lienee keskiön korkeus se joka pitää testata.
![]()
On ollut jo pitkään 27.5+ rungossa 29+ kiekko edessä. Iso etukiekko ylittää hyvin esteet ja ketterä perä.
Stachessa lienee keskiön korkeus se joka pitää testata.
![]()
Ketterämpi stache on toki 27,5+ kiekoilla, sekalaisena en ole testannut mutta tahkoa ajelin neljä kiekkaa ympäri ja toimihan se niinkin. Kuitenkaan en ole hylkäämässä varsinaisia 29+. "Rymistelyssä" häviää melko selkeästi ja ainakin itse joutui ajotapaa muuttelemaan hiukka erilaiseksi. Kannattaa kokeilla!
Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken
Laitetaan tännekin, kun tavallaan liittyy aiheeseen. Ajossa Stache 7...jos joku miettii, mikä penkki kaatumisen kohdalla, niin Gilles Berthoud Aravis.
Tuo 29+/27.5+ kombo oli kyllä mukava. Ketterämpi ja parempi ylä-/alamäissä. Eteen en kyllä pienempää ottaisikaan. Menee hankinta listalle.
Suosittelen eteen Minionia DHF tai XR4 Bonttia.
Tekis mieli koittaa Chupacabran tilalle XR4 taakse ja voishan ne koittaa sitten ristiin tuon DHF.kin kanssa. Joku jenkki kirjoitteli, että DHR rullais DHF paremmin, mutta ei tuosta kuviosta minusta siltä näytä. Lieköhän XR4 olisi sama ilma tilavuus, kuin Chupacaprassa. Minionit on saman korkuisia, mutta isommasta nappulasta johtuen vähempi ilmatilaa, kuin Chupacabrassa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Piti kokeilla miten läskiin menee 29+
LesFatissa toimii. Ei niin ketterä kuin 27.5+ peräinen, vähän tahtoi myöhästellä mutkissa.
![]()
Jos pitävyys etenkin keväällä ja syksyllä on etusijalla niin en usko että Maxxiksen DHF:ää parempaa etukumia löytyy. Ilmatilavuus, keveys tai rullaavuus voikin sitten olla toinen juttu.
^^Mistä kiekot? Punnitsitko kiekkoja, ovatko paljon kevyemmät kuin läskin? Kumpi rullaa paremmin 29+ vai esim JJ?
^Kiekot kasattu itse. Ei punnittu. Akselivälin pidennys teki kääntelystä hitaampaa.
JJ:stä ei kokemuksia, Chronicleen on jo tottunut. Renkaiden rullavuus riippuu paineista ja alustasta.
Se mitä on tullut kokeiltua 4.8JJ Liteskiniä ja 29x3 WTB Rangeria, joka on itse käyttämistäni paras rullaaja, ei 4.8JJ:n ja WTB Rangerin kesken ole juurikaan eroa. Huomattavasti enemmän merkitsee se että 29x3:lla voi ajaa paljon tarkemmin ja ajotuntuma on muutenkin erilainen.
Hemmetti että osaa miellyttää silmää laihanakin tuollainen Les Fat.
Marsusramilla näyttää olevan Arc 35:t. Mulla Raceface Arc 45 + DT 350 navat + Chroniclet + Sram Centerline 160 mm levyt + XG 1195 pakka = 5050 g. MCarbon Black Eagle II 65 mm 26" + JJ Snakeskin 4.8 + samat levyt ja pakka = 5650 g. Eli painoero tässä tapauksessa 29+:n hyväksi 300 g / pääty.
Rullaavuudesta ei ole oikein vertailua kun omat ajot näillä kahdella setapilla on niin erilaisia. 29+ vie tietty voiton hyväpohjaisilla hiekkateillä mutta saa turpaan kivikkohelvetissä. Ainakin näin täysjäykällä F 7: lla.
Kehät Hi5. Navat, pinnat ja kasaus paikallisessa ( Signature T:RE ).
Minulla testausta tälle kesälle rullauksista.
Kaverille laitoin läskin, JJ 4.4 TubelessEasy versio renkaat ja litkuilla, Borealis Yampan alkuperäiskiekot. Minulla alla läski 29+ kiekoilla (Hope navat ja Nextie hiilarikehät) 3.0 Maxxis Cronicleilla ja litkuilla.
Syötteellä käytiin kahden yön telttaretkellä, minulla enemmän painoa pyörässä ja 20 kg? lisää elopainoa miehessä.
Niin vain alamäissä kaveri meni ohi kun molemmat oltiin matalana, samaa vauhtia mentiin kun kaveri nosti yläkropan ylös. Kaikella logiikalla minun olisi pitänyt rullailla karkuun.
Rengaspaineista en osaa sanoa mutta reippaat oli retkikamoista johtuen ja kaverilla tarpeettomankin kovat.
Hopen takanavassa lievää alkavaa laakerivikaa, liekö vaikuttanut noin paljon vai onko tuo JJ vain niin uskomaton rullaaja ja Cronicle nihkeämpi.
Croniclessa myös aika ilkeän tuntuinen ohjautuvuus asvaltilla tien reunaviivan kohdalla ajaessa.
Asia jäi kiusaamaan joten laitoin omaan pyörään heti reissusta tullessa normikokoiset läskikiekot joissa litkutettu juuri tarkalleen samat renkaat kuin kaverilla (JJ 4.4), lyhyehköllä testilenkillä rullaavuus kääntyi sitten oikein eli painavampi kokonaisuus meni edelle.
Toinen testilenkki toisella porukalla (3) läskeillä.
Minulla DT Swiss läskikiekot ja 4.8 JJ kevein versio (Liteskin) litkutettuna, raskain kokonaisuus kun laskee pyörän ja kuskin painon.
Seuraavaksi raskaimmalla samat kiekot ja JJ 4.0 sisureilla (Duden alkuperäissetti)
ja kevyin kokonaisuus Whiten kiekoilla ja JJ 4.4 TubelesEasy litkuilla.
Raskain kokonaisuus 4.8 renkailla eli allekirjoittanut rullasi parhaiten, mutta seuraavaksi parhaiten rullasikin kevein kokonaisuus eli 4.4 ja viimeisenä tulikin 4.0 joka painonsa vuoksi olisi pitänyt tulla toiseksi.
Tässäkin monta mahdollista syytä. Litkurengas rullaa parhaiten, ajolinjat, renkaiden ulkohalkaisijassa eroa ja paineissa eroa mm.
Jumbo Jim on kyllä todella miellyttävä rengas ja tutkitusti paras rullaaja.
29+ toi ainakin omaan läskiin vähän samanlaista kankeutta kuin ekassa 29" pyörässä Nishikissä oli ennen kuin 29" geometriat saatiin kuntoon.
Ei sitä aina huomaa ja retkeily kamojen kanssa Syötteen kisareitillä kulki yllättävänkin hyvin Cronicleilla väistellen kaatuneita puita..., mutta vaihto 26" läskikiekkoihin palautti eloisuuden ja leikkisyyden ajoon.
Testaus jatkuu jossain vaiheessa kokeilemalla 29" runkoon 29/2.6" rengasta 30 mm sisäleveyden vanteelle.
Tämä on sitä harrastuksen suolaa tämä eri kombinaatioiden testaus ja parhaan etsintä. Pitäisi vain muistaa pääasia ja käydä ajamassakin välillä!
Alamäki rullaus ei välttämättä suoraan kerro totuutta verrattuna tarvittaviin polkemis watteihin. Painava setti ja ei niin rullaava kumi voi hyvinkin viedä voiton alamäessä vaikkei ole kevein polkea, niin kuin tuossa ylempänä oli havainnoitukkin.
^^ Kiitoksia mielenkiintoisista vertailuista. Oma Wozo nielisi 29+ setin helposti, ja olen aina välillä miettinyt sen hankkimista, mutta toisaalta kun näitä lukee, niin vaikuttaa aika turhalta. JJ 4.0 edessä ja takana litkutettuina ovat osoittautuneet erittäin hyväksi komboksi melkein kaikkeen ajoon.
Rullaavuudesta on nyt omiakin kokemuksia kun olin ajamassa porukassa missä oli kolme 29" täpäriä (Onza Ibexiä yms. alla) sekä toinen läski omani lisäksi (JJ 4.4 sisureilla). Reitillä oli erittäin pitkä asfalttimäki, johon lähdettiin peräkanaa. Pysyin 29" veljesten perässä 4.0JJ:llä koko mäen ja nopeutta oli lopussa 55km/h. Sain toki imuapua edellä menevästä, mutta silti rullaus oli suuri yllätys. Mäen alla vilkaisin taakse ja toinen läskikuski oli jäänyt lähes satametriä porukasta. Tuo kyllä todella demonstroi litkutuksen edut rullaavuuteen.
^ Ja imun vaikutusta, jos siitä tippuu jää varmasti reilusti jälkeen. Minusta 29+(Läski 29+) ja läski olkoon sitten millä läski kumeilla on 2 eri—asiaa vakka ne rullaisikin yhtä hyvin.
Saattaa se demonstroida paineen vaikutusta siinä ohessa. Mulla kun on pyllerössä sisurit, niin rullaavuus katoaa paineen laskiessa totaalisesti.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
150mm etunapa sopii laihaläskiinkin.
Toimii siinä kuin 27.5x3.8 MinionFBF:kin, mutta tasaisempi nappulakuvio. Eli sopii tosi hyvin.
Vähän alkaa hahmottaa mikä Pivotissa olisi parannettavaa ensikokeilun jälkeen.
Love the Ride!
Osaako ketään sanoa mistä myymälästä löytyisi suomesta DT 350 110x15 etunapaa 6-pultti jarrulevy kiinnityksellä?
Sonder Signal Ti (29 2.6, 74/66) alkanut kiinostamaan. Jos laittaisi Ninerin vaihtoon.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Itsellä läskissä 26” kiekot 4.0” JJ sekä 27,5+ -kiekot. Ajossa tykkään kuitenkin pitää läskirengasta perässä aina, joten takakiekko lähtee myyntiin. Edessä taas tykkään kesäkelillä pitää tuota 27,5x3” Rocket Ronia. Hauskempi ajaa kuin läskikiekko. Sitten kun tuo takakiekko on mennyt kaupaksi ajattelin hankkia eteen testiksi 29”+ kiekon.
Kysymys: Läskikiekko ykkönen talvella ja liukkaalla. Kuivassa kesäkelissä alle valikoituu ketterämpi 27,5+ kiekko. Milloin käyttäisin 29 plussaa? Puhutaan siis etukiekosta. Takana olen tykästynyt läskirenkaan pehmeyteen.
Näistä kuvista nyt ei oikein selviä mutta mahtuu heittämällä. Dropoutit on säädetty puoleenväliin ja silti tilaa reilusti. Parempaa kuvaa ei ole just tarjota kun pyörä on läski moodissa.![]()
Terreneltä nastarengasta tyrkylle.Onks talvi tulossa ?
![]()
^Hyvä löytö (jälleen) zipolta. Uusi Cake Eater näyttää hyvältä eturenkaaksi. Voi olla hyvä takanakin. 29+:ssa onkin ollut pikkuisen heikko nastakumivalikoima. Arisun Sharktooth kun on vähän turhan pieninappulainen, ainakin minun mielestäni.
muutaman lenkin jälkeen arisuneista lähti nastat nappuloineen irti. Ei jatkoon.
Arisun on kestänyt, mutta tuntuu alikokoiselta ja sama heikko pistovoima nastoissa mikä on matalan pintapaineen renkaissa muutenkin yleinen.
Kakunsyöjä näyttää tarpeeksi tukevanappulaiselta että nastatkin saattavat toimia paremmin.
Piti kokeilla kiekkoja Muklukkiin, kun oli tilaisuus. Toimii hyvin, kahden kiekkosetin pyöräksi voi suositella.
![]()
Itellä fatty on ollut tästä ensilenkistä https://www.youtube.com/watch?v=HsGGgwSTsRA&t=202s asti 29+ 3" edessä ja 4" 26 läski takana ja ollut paras joustamattomaan pyörään, sillä ajettu polkuajon lisäksi trial treeniä, bmx rataa ja bike parkin enska ja freeride linjaa... Olen kokeillut kyllä mm 29x3/27.5x3.25 rengastusta (takavanne kolisi ja muutenki ei tarpeeks muhku takaa 110kg kuskil) Sekä 26x4/26x4 rengastusta joka kuulemma oikea pyörään (hauska pyörä muuttu möhköks läskiks en tykänny, ihan eri pyörä) Sekä 27.5x3.25/26x4 rengastusta joka on ollu setuppina lumiseen talveen, ihan ok mutta ei 29+/26fat tasoa. Huomion arvoista on se että etukiekko muutokset on myös huomioitu keulan pituudessa ja ollut eri keuloja sen mukaan.
Eli se 29+ olis jatkossa sulla jokapaikkaan..
Toinen maasturi on myös sekakiekko 29x2.6/27.5x2.8 renkailla ja kiinteällä välityksellä, runko speksattu 26+ kumille. Molemmat sopii 29+ semi lankaan joten ehkä virveleiden kuvatkin laitan joskus tähän.
https://raumamtb.sporttisaitti.com/
Kiitos kokemuksista. Itsellä on edessä 120mm Bluto. Oletko ajanut talvella kallio-juurakossa 29+ edessä? Mulla on 4” JJ riittänyt jäätä lukuunottamatta noissa olosuhteissa. Nurin menty jään lisäksi vain pakkaspuuterissa, kun rengas nousee liitoon. Siinähän auttaisi kapeampi kumi.
Kirjanmerkit