Kuvaa tahkolta! https://waterproofsport.kuvat.fi/kuvat/
Kuvat vapaassa käytössä sosiaalisessa mediassa häästägillä #waterproofsport
Muutoin ohjeet sivulla!
Kuvaa tahkolta! https://waterproofsport.kuvat.fi/kuvat/
Kuvat vapaassa käytössä sosiaalisessa mediassa häästägillä #waterproofsport
Muutoin ohjeet sivulla!
Koko rahalla tuli ajettua. Ajoaika oli 17:07 ja loppuaika 17:42. Emmää ny reittii menis kovin pahasti haukkumaan. Maastopyöräily on ulkoilmalaji ja vettä nyt pitääkin sataa. Olishan tuo kuivana ollut mukavempaa, mutta hyvin meni noinkin. Vittorian Metzcalit hieman liian kovilla paineilla oli ekalla kiekalla liukkaat, varsinkin juuret tuotti pikkasia ylläreitä. Välillä alamäissä muta vei, mutta täysin hallittavissa ajo oli kuitenkin. Tuulivaaran huollon jälkeinen mutapaikka heikkeni kokoajan, mutta en olisi sitä ajanut tuoreella jalallakaan. El Granden lähestymis mutakko oli heikosti ajettava kolme viimeistä kiekkaa ja loppunousun alkupätkä oli väsyneenä mahdoton ajaa. Muuten reitti kestää hyvin vettä ja on makee ajaa. Vanhasta Kinahmi ykkösen laskusta tykkäsin enemmän ja mukavia Kinahmin polkuja jäi nyt pois. 16:ta kerta Tahkolla ja toista kertaa 240 km. Toinen noista oli ehdottomasti viimeinen kerta. Jos sitä vuoden päästä ajais kolme kiekkaa tai sitten ei.
Kiitos myös täältä kisaorganisaatiolle, kannustajille ja muille polkijoille. Hieno tapahtuma jälleen!
Starttasin 9:00 lähdössä tavoitteena oma 60 km:n ennätys. Ajelin 2,2 Ardent racet alla (1,6/1,8) ja lyhkäset ajokamat irtohihoilla päällä. Vaatetus osui nappiin. Renkaatkin pelittivät varsin hyvin, paitsi Kinahmi 2:sen laskun mutakanjonissa lähti eturengas piirtämään ja eikun ukko pöpelikköön. Siinä tahnamudassa ei varmasti pitänyt mikään rengas.
Tunnelma ja ajofiilis reitillä oli erinomainen. Porukka eteni hyvin samaa tahtia, koska ei ollut pahemmin ohittajia eikä selkiä edessä. Tiepätkillä puskettiin vuorovedoin tuuleen ja ajohuumoria löytyi reippaasti.
Huoltopaikoilta tarttui mukaan ainoastaan huikea kannustus, koska ajelin juomarepulla nonstop-taktiikalla.
Ainoa särö päivään oli pieni episodi tällä turhan isoksi aiheeksi nousseella puusillalla, kun joltain tökkäsi vahingossa vauhti hieman ennen omaa ylitysvuoroani ja jouduimme pakosti jalkautumaan. Tällöin alkoi muutamat täysin turhat "olisi sen hei voinut ajaakin" huudot takaa... Ei oikein kuulu muuten rentoon ja fiksuun mtb-henkeen tuollaiset. Eikä tuo siltatunkkaus vaikuttanut ainakaan omaan loppuaikaan ja ajamiseen mitenkään. Ennätys tuli silti 😀
Tuossa jokunen kuva klassikoista ja muutama muukin kisaaja tallentui kortille. https://photos.app.goo.gl/g9pJr5PBVRqAeCDQ7
Joo siis tulin neljäntenä maaliin, eli reitti oli varsin hyvässä kunnossa, kun kuskeja oli mennyt tosiaan aika rajallinen määrä reitin läpi. Sen yhden pidemmän mutamäen joutui juoksemaan ylös ja siinä kengät upposivat mutaan, mutta muuten reitin mutaisemmat olivat tosi hauskoja ja nopeita ajaa. 2.1" leveä Spessun Renegade oli täysin riittävä rengas, rullasi hienosti tiepätkillä ja pito riitti vallan mainiosti joka puolella metsässä. Vaatetuksena oli normaalit hanskat, lyhythihainen ajopaita + housut, hihaton verkkoaluspaita ja jalassa paksut Enduran merinosukat. Eli sukkia lukuunottamatta ihan normaali kisavarustus.![]()
https://www.instagram.com/xtranza/
Vittoria Barzo (2,25) 1,51bar edessä ja 1,64bar takana. Kuskilla painoa n.82kg. Toimi ihan loistavasti.
Kiitos Tahko MTB 2018.
Se oli neljäs kerta Farleyllä ja mukavasti meni.
Aina lepposa tunnelma ja isosti porukkaa!
Kiitos Kinahmin nousujen ihmisille kun tilaa sai pyytämällä, ja mahtavasta tunnelmasta kaikin puolin.
Hienoa myös että ikäsarjat huomioitiin erikseen 👍
Kiitos Tahko 2018! Lähtöryhmä 9:15 ja matkana yksi kierros. Ratahan oli yllättävän hyvässä kunnossa pahimpiin pelkoihini nähden. Mutaa kyllä riitti, mutta kuuluu lajiin. Voimansiirto (11s GX) toimi yllättävän hyvin noissa olosuhteissa, ei mitään ongelmaa.
Kumeina 2.25 Mezcalit 1.6/1.7 bar paineilla, kuski 81kg. Vähän juurilla luisteltiin ja kerran menin olkapää edellä mäntyyn - onneksi selvisin pelkällä mustelmalla. Muualla rullasi sitten aivan mukavasti. Lähtisin varmasti uudelleenkin samalla setupilla liikkeelle.
Vaatetuksena oli lyhythihainen ajopaita irtohihoilla sekä lyhyet bibsit. Jalassa kompressiosukat. Hyvin tarkeni.
Puusillalla muutama joutui haitariliikkeen vuoksi tunkkaamaan, mutta antoivat kyllä hyvin tilaa. Eikä kukaan huudellut mitään. Taisi sattua siis hyvähenkinen ajoryhmä omalle kohdalle
Ens vuonna tulee viides kerta Tahkolla, sitä odotellessa vain kovaa treeniä!
Katselin just noita valokuvia fatbike luokan maalin tuloista, ja ihmettelin miksi siellä yksi kuski ajelee näköjään tavallisella kapea renkaisella.
Ihan mukavasti on näemmä pärjännytkin, ihan kärkikahinoihin ylsi. Erikoinen juttu ?
Ai tää on tämmöistä tää pyöräily ? No ainahan isoon joukkoon mahtuu jos jonkinlaista mulkvistia ja tissiposkea.
Kestävyysurheilu.fi -sivulla näköjään Jukka Vastarannan ja Sasu Halmeen nokittelua Tahkoon liittyen:
- Vastaranta: Tahko MTB
- Sasu Halmeen vastine Tahko MTB:n tapahtumiin liittyen
- Jukka Vastarannan vastine Sasu Halmeen vastineeseen
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Tää on tämmöstä. Tuo teki sitä ja tää tätä. Paha sanoa, kuka on oikeasti syypää ja lopulta mihin. Kilpailu tuolla tasolla on kovaa ja kaikki pienetkin kisanaikaiset ärsyttävyydet varmasti noteerataan.
Onneksi ei itellä ole tuollaisia paineita. Saa ajella muuten vaan laikka punaisena.![]()
Kommentoinkin jo tonne ihmettely ketjuun että ihmetyttää Jukka Vastarannan tyyli enkä suoraan sanottuna tykkää yhtään.
Tuo on kai lähtenyt parin kolmen vuoden takaisesta Jämin kisasta, jolloin vielä olivat tiimikavereita. Silloin vielä nokkimisjärjestys oli tavallaan selkeä, mutta taisi silloinkin vetohommista mennä sukset ristiin kun ei mennyt Vastarannan mielen mukaan ja Sasu oli oletettua kovempi.
Taisi viime vuonna olla valitus siitä, että Ojala kahden kierroksen kaverina oli jonossa mukana eikä vetänyt Vastarannan mieleisesti.
Nyt vain ottaa luonnolle kun Sasu on nopeampi. Harmi, että maantiepuolen kiukuttelua tulee maastopuolelle.
Noh kyllä tuola paistaa silti läpi myös suoraan asenteet Jukkaakin kohtaan. Minun mielestä hän myöntää ja tunnustaa suoraan, että Sasu on ollut liian kova ja itellä ei kulje, sekä nostaa esiin omasta mielestään niissä vauhdeissa vaarallisen teon..selkeesti on kokenut sen riittävän vaaralliseksi mainittavaksi. Se, että Sasu on voittaja ja Suomen kovin kuski tällä hetkellä ei tarkoita sitä, etteikö hän ole voinut sielä kiukutella..kuka tietää. Paljon turvallisempaa kiukuttelua on blogikirjoittelut kuin kisan aikaiset äkkijarruttelut, on niitä nyt tällä kertaa tapahtunut tai ei.
Kaikkea hyvää ja menestystä vaan molemmille, himputin kovia ajomiehiä meidän kotimaan leikkeihin molemmat. Tällaiset kirjoittelut/väittelyt ei taida olla muualla maailmalla kovin harvinaisia..
Ajovarusteista, normilyhkäsillä mentiin ja tuulettomilla metsäosuuksilla meinasi olla liiankin kuuma. Reitti olikin yllättävän hyväpitoinen (barzo/mezcal), tietenkin lukuunottamatta pahimpia mutakkoja, jalat ei vaan vieneet miestä kovin nopeasti nousuissa ylös...
Perseelleen meni vuoden 2018 Tahko jossa yritimme ajaa Jussi K:n kanssa 5:tä kierrosta (300 km). Itse pääsin noin 160 km, mutta koska energiat eivät vaan imeytyneet, loppui meno. Kunto ei pettänyt. Jussille taasen kävi erittäin ikävä episodi kuuman ryhmän ohittaessa häntä alkuosan puusillan jälkeisellä asfaltilla: takaa tulleen kuskin tanko osui Jussin tankoon jonka vuoksi kaatui satuttaen polvensa, jalat saivat asfaltti-ihottumaa ja ajovaatteet saivat osansa kaatumisessa. Eikä kukaan pysähtynyt kysymään miten kävi. Ei kaataja eikä yksikään takaa tullut! Aika perseestä!!! Jussi nilkutti kuitenkin 240 km joka riitti tällä erää!
Eka kierros klo 20:00-23:30 oli raskas mudan ja puuttuvien ajourien vuoksi. Seuraavat kierrokset olivat helpompia ajaa. Renkaana minulla Aspen 2,25 matalilla paineilla.
Piti tsekata ton jarru-gaten kommentit ja yksi asia jäi vaivaamaan. Oliko kisan jälkeen lihasoppaa tarjolla?
Tässä oli sellainen kuuluisa "melkein aiheutit kasan" tilanne. Jokainen koskaan junnuista aikuisiin siirtynyt on kohdannut tämän ainakin kerran kun menee ajolinjat ristiin jonkun kehäketun kanssa.
Parasta FB antia tossa setvinnässä on kuitenkin jonkun (kuskin?) äidin kommentoinnit.
6.7 WTF/kg
Itsekin huomasin toisen kierroksen El Granden jälkeen kuinka eräs kuski täydessä BMC varustuksessa kylmän viileästi skippasi Tahkovuoren päällä olleen lisälenkin ja kääntyi El Granden jälkeen suoraan nauhan yli loppulaskuun. Oli mies kuitenkin jo n. 114km tainnut jaksaa ajaa, niin miksi sitten tässä vaiheessa piti alkaa oikomaan?Palaute numeron ja nimen kera tahkolle ja buffi pois?
![]()
Ketähän komeita miehiä oli kannustamassa 42 km kohdalla? Huuto kuului varmasti 100m metsässä. Tuli hyvä mieli.
0930 lähteneenä meinasin jäädä Kinahmi 2 laskussa sähköfillareiden kärjen jalkoihin. Olen varovainen ja hidas alamäessä, niin erot on isoja vauhdissa ja toiset ajaa voitosta. Onko täysin mahdoton ajatus laittaa noita aikatavoitteen mukaan starttiryhmiin? Tiedän. Niitä ei montaa ole.
[QUOTE=Wilgios;2789741]Ketähän komeita miehiä oli kannustamassa 42 km kohdalla? Huuto kuului varmasti 100m metsässä. Tuli hyvä mieli.
Kuulu jo kilometrin päähän se kaamea älämölö, luulin että nahka ja nuppi siellä omassa huollossa tarjoilee pähkinöitä, mutta ei, varoittelivat vain siitä lammikosta johon ois uponnu kaulaa myöte.
Mukava piristys
Itehän kävin pienen lisälenkin maatilalla eka huollon jälkeen kun kammet korkkasi irti sen uuden laskun jälkeen . Lampelan huollossa ei ollut tarpeeksi isoa kuuskulmaa, kiitos huoltopisteen naisille, yrittivät hakea sopivaa avainta . En muistanut varmaan kiittää siinä vaiheessa, kasvoi joku kupru ottaa vähäksi aikaa siinä, kun vauhti oli jopa oman enkkarin alle menossa ja hyvästikin.
Ite reitti oli 2015 vuoteen verraten vielä kohtuu ajettava, luikasta oli kyllä, tänä kesänä ei ole ollutkaan saumaa ajella ja harjoitella märissä olosuhteissa.
Loppulaskun bermit kyllä oli makiat, eikä se lisälenkki haitannut yhtään siellä päällä, mukavaa nopeaa pohjaa ja vähän nousuakin oli saatu lisää.
Se mälli ennen tiukkaa loppunousua meni jopa ajamalla sekä se mäkikin, sai siihen kyllä vetääkin viimeiset energiat..huh
silti oli mukavaa ja oman suolansa tuo mällinen rata toikin ja kyllähän se tähän lajin luonteeseen kuuluukin ettei aina mennä ihanneolosuhteissa.
ky
Ps, Muutama vuosi sitten kun aloin käymään näitä kisoja läpi, huomasin että jos joku oli teknisen vian takia sivussa, aina kuului huutoja jostain että onko apujen tarvista , tuntuu nyt väheneen kyselyt, granden nousussa yks kaveri tunkkasi pyöräänsä ja kysäsin että tarviitko jeesiä, ni sano että eka joka vapaaehtoisesti tarjoutuu apua antamaan.
Kokeiltiin patruunalla täyttää kiekkoa ja ainakin 50 metriä pääsi eteenpäin..
Toki eka lähtöryhmä saattoi vaikuttaa että osa ajaa varmasti omaa enkkaria ja itellä se homma kuihtuikin jo tohon kampihässäkkään.
Lampelan huolto oli kyllä World Cup- tasoa. Pyörä otettiin ketjun ja spedujen rasvaukseen tyyliin lennosta, ja kahvit päälle. En tiedä oliko huoltoväki tapahtuman puolesta vai paikalle sattuneita sivullisia mutta sama sille. Muutenkin 4-kierroksen väsyneelle retkeilijälle huoltoporukoiden kannustukset oli korvaamatonta ja sallittua piristettä.
Aspenista, en laittais sitä alle ainakaan tuolle ko. päivän kelille; Ardent Race edessä ja Aspen takana (kuski 70k, täysjousto) toimi pienillä paineilla ihan sen mitä oli tarvis.
Ite oon kyllä koittanut aina huikata sen Onks kaikki ookoo'n jos joku seisoo / makaa polun laidassa. Tärkeä mutta pikku juttu molemmin puolin. Ja tänä vuonna tuli ohitetuksi kiilaamalla mitä ihmeellisimmissä paikoissa, pari kertaa tangot kolisi. Yllättävän vaikealta tuntui ilmoittaa hitaammalle ohitusaikeista.
Peikkomainen flaksi
+1 Näihin +se ystävällinen asenne Lampelassa <3 Kaikki huoltopaikat oli kyl ainakin mun stopeilla (niitähän riitti, varmaan se 20) tosi ystävällisiä ja avuliaita, mut Lampelan ystävällisyys jäi jotenkin spessuna mieleen.
Mun kohdalla ohitukset sujui melko ok, pieni ryysis oli Kinahmi kakkosen ylämäen lopussa ja päällä, kun 0900 ryhmän kärki tuli hieman kovempaa takaa.
Vaikka mun viesteissä ny neroja on ollu, niin kirkkaasti plussan puolella IMO tapahtuma.
+järjestelyt sis. kaikki jutut :-)
+reitin toimivuus
+kanssa kilpailijat 99,9%
Vakavaks on mennyt. Puolet homman ilosta meni sivu suun jos ei käynyt mutakylvyissä
Minultakin joku kyseli, että onko kaikki ok, kun jossain laskussa lähti vähän piirtämään ja piti ottaa tukea maankamarastaKaikki oli ok ja matka jatku henkisillä kolhuilla. Barzo edessä ja Mezcal takana niin välillä oli livakan oloista, mutta pääasiassa tuo oli ihan toimiva kombo. Vaatteina lyhkäset housut, verkkoaluspaita + ajopaita irtohihoilla ja merinosukat jalassa. Oli just passeli setti.
9:15 lähdössä ainakin hommat tuntuivat toimivan. Itse alkumatkasta pari kertaa pysähdyin laskemaan paineita renkaista ja vetämään henkeä ja muutamat ohi ajaneet kyselivät onko kaikki kunnossa. Samoin, kun ekan kinahmin uudessa laskussa tien peinnar petti ja lensin ojaan. Samoin itse kyselin aina kun näin jonkun kaatuvan tai näytti, että voisi tarvita apua.
Yhdellä kaverilla oli tullut rengasrikko eikä hänellä ollut pumppua ja olin ajanut ohikin, mutta en kyllä huomannut ollenkaan kuusikossa. Toki olisin pysähtynyt auttamaan varsinkin, kun puolessavälissä vielä totesin, että vedetäämpä loppu tässä kelissä ja tällä kunnolla sunnuntaivauhtia ja odotellaan Kalkkiruukin huollossa 45 km reittiä tulevaa puolisoa.
Toinen Tahko itselle ja mukavaa oli taas. Kaikki toimi loistavasti ja tuo kelikin oli ihan mukava kokemus, kun en vuonna 2015 ollut paikalla. Vaihdoin juuri ennen kisaa Maxxiksen Minionit Nobby Niceihin matalilla paineilla ja nehän tuntui sekä pitävän nousuissa paremmin, että rullaavan siirtymillä. Vaatetyuksena oli lyhyet housut ja pitkä Castellin Gabba. Kengiksi valitsin Laken 303, mikä mudassa juostessa oli ihan hyvä valinta, mutta olisi sen talvipohjallisen voinut muistaa ottaa pois.
Ensi vuonna toivottavasti taas paikalla.
Lähdin tällä kertaa Tahkolle neljä kierrosta tähtäimessä ja ennakko-oletusten mukaisesti kokemusrikas matkahan siitä muodostui!
Yleensä Tahkon yhteydessä puhutaan ruuhkista, mutta tällä kertaa yllätyksekseni ajelin suurimman osan kisasta yksin. Luonnollisesti ensimmäisellä kierroksella näki porukkaa, muttei missään vaiheessa ruuhkaksi tai jonoksi asti. Seuraavan kerran kohtasin isomman joukon ajajia vasta kolmannella kierroksella kun 60&120km kuumaryhmä viipotti ohi tuulispäinä. Eipä siinä muuta ehtinyt kun vetää pyörä lepikkoon aina kun takaa kuului hyvissä ajoin varoitus tulevista kuskeista. Kiitos kaikille kisakuskeille siitä! Jotenkin aina hetkellisesti ohituksen jälkeen omakin vauhti kiihtyi hetkeksi, kunnes pää ja jalat muistuttivat missä mennään...
Täpärissä alla Spessun Fast trakit 2,3” leveänä ja takana grid-seoksella. Renkaat toimivat koko matkan erinomaisesti. Pari kompurointia pitkälle matkalle toki mahtui, mutta ne menee ehdottomasti ennemmin kuskin kuin renkaiden piikkiin. Vaatetuksena bibsien ohella vedenpitävät sukat ja shortsit, ohut merino paita ja gabba yöllä päivää kohti varustusta keventäen. Viimeinen kierros meni jo lyhyillä ajokamoilla.
Kuten joku aikaisemmin mainitsikin, niin rata muutti mielenkiintoisesti muotoaan tapahtuman aikana. Toiset paikat olivat yöllä paljon helpommin ajettavissa kuin päivällä ja toisinpäin. Olikin jokaisella kierroksella mukava seurata tuttujen paikkojen kehittymistä päivän mittaan.
Lisää juttua kamoista ja omasta Tahkostani voi halutessaan lukea Pyöräliike Varustamon blogista:
http://pyoraliikevarustamo.fi/blog/
Kiitos kaikille kanssa-ajajille, kannustajille ja kisajärjestäjille hienosta tapahtumasta! Erityiskiitos huoltotelttojen väelle, jotka väsymättä ja hymy huulillaan jaksoivat vastaanotta riutuneet kuskit yksi toisensa jälkeen palauttaen glukoositasapainon ja luottamuksen huomiseen!![]()
Kirjanmerkit