HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 50 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 48 49 50 51 52 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.471 - 1.500 / 2131

Aihe: Lapin polut?

  1. #1471
    Noihin rinkkoihin niin tutuksi tulleet Savotalta Ljk, 906 ja tunturisusi l jonka kangas oli corduraa ja soljet oli metalliset eli vähän kuin risteytetty Ljk ja 906. Nuista jos nykyään pitäs valita niin Ljk, mutta todellisuudessa onhan ne vähän vanhahtavia.
    Rosna tyyppiseen siirrytty reilu 10 vuotta sitten ja onhan ne nyt mukavempia kantaa ja ei pakkaaminen nyt niin hankalaa ole. Telttaakaan ei ole pakko kokonaisena sinne sulloa, vaikka se nuihin isoimpiin niinkin mahtuu.
    Rosna taipuu myös ja matkailuun ja lentokoneeseen paremmin, kun ostaa esim. tuon kaveriksi.
    https://www.partioaitta.fi/shop/ospr...ter-l-2003629/

    Tuota korjaus näkökulmaa en äkkiseltään ymmärrä?

  2. #1472
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Tuossa EMK:n viestissä #1450 tässä ketujussa on reittivideo Keinovuopio Pältsästugan väliltä, välillä pehmeähköä mutta kohtuudella näkyy menevän.

  3. #1473
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Keinovuopiosta hyvää uraa Pältsastuganille, uskoo Kare. On jotain 20v aikaaa kun tuon pätkän kävelin, enkä silloin maastopyöräilyn ihanuutta tiennyt. Muistelen kyllä ettei aivan niin ajettavaa polkua ole. ...
    Ihan poljettava reitti. Pikkusen märkää paikoin.

    Tuon EMK:n tuoreen rapsan lisäksi Yetikin on pätkästä täällä ja blogissaan kertoillut. Kare on sen kai aiemminkin kulkenut itsekin, uskoisin.


  4. #1474
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Noihin rinkkoihin niin tutuksi tulleet Savotalta Ljk, 906 ja tunturisusi l jonka kangas oli corduraa ja soljet oli metalliset eli vähän kuin risteytetty Ljk ja 906. Nuista jos nykyään pitäs valita niin Ljk, mutta todellisuudessa onhan ne vähän vanhahtavia.
    Rosna tyyppiseen siirrytty reilu 10 vuotta sitten ja onhan ne nyt mukavempia kantaa ja ei pakkaaminen nyt niin hankalaa ole. Telttaakaan ei ole pakko kokonaisena sinne sulloa, vaikka se nuihin isoimpiin niinkin mahtuu.
    Rosna taipuu myös ja matkailuun ja lentokoneeseen paremmin, kun ostaa esim. tuon kaveriksi.
    https://www.partioaitta.fi/shop/ospr...ter-l-2003629/

    Tuota korjaus näkökulmaa en äkkiseltään ymmärrä?
    Kiitos.

    Korjausnäkökulma on jotain vanhoja juttuja. Putkrinkan hajotessaan saa kasaan irtoremmeilä ja rautalangalla. Rosna voi vaatia enemmän askartelua. Vaikka ei kai niitä helpolla normaalikäytössä rikki saa. Jotkut nuoruuden partiokisat ym. rääkkäsivät varusteita vähän eri tavalla kuin joku aikuisiän vaellus.
    A Gentleman will walk but never run

  5. #1475
    Vetoketjut ja kankaiden repeämät kait yleisimpiä vikoja. Runko ongelmat minusta aika harvinaisia ja jos rungon kanssa ongelma niin kummassa silloin suurempi ongelma, itse heittäsin että putki. Pahin skenaario esim. jos putkirinkasta sattuisi tuo selkäverkko/tuki rikkoutumaan niin vois olla ikävempi paikka.

    Juu ja nuoruuden tyhmyys/tietämättömyys ja voimiensa tunto johti joskus niihin 35kg kantamuksiin. Niistä jäi mieleen se putkirikan ominaisuus josta en päässy itse eroon koskaan oli se narina joka askeleella. Vaikka kuinka kiristelit ja sääsit niin eikun vaan narisee, tuossa tunturisudessa oli muistaakseni laitettu jotkut kankaat jo valmiiksi niiden putkien ja lanne&selkätuen väliin ettei narisi, mutta kyllä sekin narisi. Ljk oli ehkä poikkeus tai sitten sitä kantaessa oli yleensä vaan niin loppuun ajettu ettei se häirinnyt
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  6. #1476
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.325
    Savotalla on aika paljon uusia malleja rinkoista, kaupassa vaan hiplaillut mutta laadukkaan oloisia laitteita. Aika lailla pomminkestävistä materiaaleista tehtyjä mutta kun painoa alkaa olla lähemmäs 4 kiloa pelkällä kantolaitteella niin se tuntuu aika paljolta. Ehkä tuollaisen järeyden ja ultralight -pussukoiden väliin mahtuisi jotain järkeviä malleja.
    Litroja en pelkäisi koska kiinnittäminen ulos on vähän hankalaa ja ryhmä/perhe-reissuilla joutuu pakkaamaan aika paljon ei-optimoitua varustetta mukaan. Kestävyyttä en mene lupaamaan tuotteille joita en ole käyttänyt mutta oma Karrimor rinkka taitaa olla ostettu -89, käytetty _paljon_ ja nyt muutaman vuoden säilytyksessä olleena ovat ompelulangat jotenkin lahoamassa.
    Uusi pitäisi ostaa joskus niin on tullut vilkuiltua enemmän Amerikan setien reppuja (Gregory, MHW, yms) mutta tiedä sitten noistakaan näkemättä ostoa. Jokerina joku Berghaus Crusader halvalla Lekasta saattaisi kelvata.

  7. #1477
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihan poljettava reitti. Pikkusen märkää paikoin.

    Tuon EMK:n tuoreen rapsan lisäksi Yetikin on pätkästä täällä ja blogissaan kertoillut. Kare on sen kai aiemminkin kulkenut itsekin, uskoisin.
    Juu on tullut tuolla seudulla käveltyä joku vuosi sitten aika paljon, ja tuoreita ajoraportteja tuolta pätkältä riittää sen verran, että se lienee haasteista pienin. Toki myös käsitys ajokelpoisesta on vuosien myötä laajentunut...
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  8. #1478
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Yetin blogista tuli mieleen muutama valokuva tuosta mun repusta, eli tuolla se vihree iso:
    http://www.yetirides.com/2018/02/win...onal-park.html
    https://photos.app.goo.gl/SGDLg5b4uvUecYqH2




  9. #1479
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihan poljettava reitti. Pikkusen märkää paikoin.

    Tuon EMK:n tuoreen rapsan lisäksi Yetikin on pätkästä täällä ja blogissaan kertoillut. Kare on sen kai aiemminkin kulkenut itsekin, uskoisin.
    Pitää uskoa kun kokeneemmat kertoo. Minä mitä luulen muistavani on kyllä eri näkemystä. Toki tosiaan silloin en katsonut maastopyöräilijän silmin, silloin vuonna 1993, ja mun ajotaidotkaan ei kovin kummoisia ole.

    Kare tietysti kertoo loppukesällä kuin meni.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #1480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Pitää uskoa kun kokeneemmat kertoo. Minä mitä luulen muistavani on kyllä eri näkemystä. Toki tosiaan silloin en katsonut maastopyöräilijän silmin, silloin vuonna 1993, ja mun ajotaidotkaan ei kovin kummoisia ole.

    Kare tietysti kertoo loppukesällä kuin meni.
    Täysin poljettavaa tälläiselle noviisillekin. Monin paikoin nautinnollista. Rakenteet, muutama silta ja pitkokset, huonossa kunnossa.

    Kokeneille polkijoille helppoa uraa. Mutta luin erään rapsan kalastajasta, joka kävi Kummaenolla läskipyörällä ja hän kuvaili uraa lähinnä Golgatan tieksi en nyt löydä sitä linkattavaksi...

  11. #1481
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Saiko muuten kalaa? Se oli huonon kalajoen maineessa joskus.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #1482
    Ei saanu kalaa. Mutta, puhuvat että kalansaanti aika takuuvarmaa Kummaenon ja Roston välissä, koska ei ole juuri kalastuspainetta. Tiedä sitten.

    Yritin sanoa, että ura voi olla kokemattomalle höntsyajelijalle vaikea ja raskas. Tämän säikeen kokeneille Lapin kävijöille on varmasti helpoimmasta päästä.

    Onko Karella tai muilla kokeneimilla tietoa Kummaenon eteläpuolisesta Renskötarledistä. Näkyy ilmakuvassakin jotenkuten. Olisiko pyörällä ajettava? Pisteviivalla kartalla.
    https://photos.app.goo.gl/iJ1qk3OSBUK8BxVV2
    EMK muokkasi tätä : 19.03.2018 at 21.44

  13. #1483
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Nyt kun Ylläs-Pallas -kansallispuistossakin saa ajaa ~kaikkia polkuja, juolahti ajatus mtb-vaelluksesta Ylläkseltä Hettaan kesäreittejä pitkin. Matkaa päälle satanen joten takaisinkin voi tulla paikoin hieman eri reittejä.

    Muuten on melko tuttua maisemaa, mutta onko joku kävellyt tai muuten liikuskellut tuota Kerojärvi-Pallas -väliä. Onko toivottoman juurakkoista ja kivistä metsäpolkua. Muutenkin on tuota ylös ja alas menemistä kotitarpeiksi joten ajettavuuteen ei tarttis enempiä hankaluuksia.

    Tuomitkaa joku tuo ajatus niin menen Utsjoelle tai Pöyrikselle.

    Tuonhan voisi kevytsuorittaa itse asiassa kolmella yöpymisellä kevyillä kantamuksilla. Ekaksi yöksi Pallashotelliin, toinen yö Hetassa, sitten taas takaisin tullessa Pallaksella. Tai muualla.

    Kunhan ääneen ajattelin kun aihe uhkaa tippua toiselle sivulle vaikka kesä lähestyy
    JackOja muokkasi tätä : 06.04.2018 at 13.39


  14. #1484
    1997 Hetta, Pallas, Mäntyrova, Torassieppi, Tammikämppä, Juuvanrova, Kuusikonmaa, Ruostevaara, Metsä-Ruonajärvi, Äkäsmylly, Peurakaltio, Kotamaja ja Äkäslompolo n. 130km yksin taaplaten...noh 20v sitten eli aikaa vierähtäny, mutta niillä muistikuvilla mitä on niin en tuomitse. Tai ainakin silloin oli nopeata polkua kävellä. Äkkiseltään muisteltuna pelkkä Hetta-Pallas haastavampi.

  15. #1485
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Nyt kun Ylläs-Pallas -kansallispuistossakin saa ajaa ~kaikkia polkuja, juolahti ajatus mtb-vaelluksesta Ylläkseltä Hettaan kesäreittejä pitkin. Matkaa päälle satanen joten takaisinkin voi tulla paikoin hieman eri reittejä.

    Muuten on melko tuttua maisemaa, mutta onko joku kävellyt tai muuten liikuskellut tuota Kerojärvi-Pallas -väliä. Onko toivottoman juurakkoista ja kivistä metsäpolkua. Muutenkin on tuota ylös ja alas menemistä kotitarpeiksi joten ajettavuuteen ei tarttis enempiä hankaluuksia.

    Tuomitkaa joku tuo ajatus niin menen Utsjoelle tai Pöyrikselle.

    Tuonhan voisi kevytsuorittaa itse asiassa kolmella yöpymisellä kevyillä kantamuksilla. Ekaksi yöksi Pallashotelliin, toinen yö Hetassa, sitten taas takaisin tullessa Pallaksella. Tai muualla.

    Kunhan ääneen ajattelin kun aihe uhkaa tippua toiselle sivulle vaikka kesä lähestyy
    On siitä jo aikaa, mutta Hetta-Pallas-Rauhala -juoksuvaelluksesta jäi mieleen, että Pallakselta Rauhalaan oli reissun työläin väli maaston puolesta. Ylös alas vähän kovemmalla tempolla kuin isoilla tuntureilla. Pyhäjoen alue varsin rikkonaista. Märempää ja juurakkoisempaa etenkin lakien väleissä, ja vähän rinnesuotakin. Hyttysiä. Nykyään tuo väli on ehkä enemmän pitkostettua ja kuljettua kuin silloin, mutta en ajaisi ainakaan edestakaisin.

    Minkälaista kalustoa suunnitteilla?
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  16. #1486
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Kiitokset SvaRille & Karelle kommenteista.

    Jotain tuollaista [GoogleDrive-linkki] olis siis haaveissa. Kauheeta ryynäämistä siis, mutta voisi olla kiva seikkailu?

    Tuo "Postitaival" tunturien länsipuolella taitaa olla viime vuosien raporttien perusteella melko epätoivoistakin paikoin, mutta tiesiirtymillä vois ehkä korvata paskimpia pätkiä.

    Lisäksi matkalla Kajangista Keräs-Siepin ja Liepimän kautta Toras-Sieppiin on muutamia epävarmuustekijöitä ja moottorikelkkauraa (kuivalla maalla). Ilmakuvissa ne näkyy eli ihan pusikossa ei ehkä tarvii tunkata. Pari siltaakin näkyy jokien yli olevan. Eikä kartoissa merkittyihin uriin voi tietenkään täysin luottaa. Pääasia ettei ihan Yli-Muonion ja Muonion kautta tarttis poiketa.

    Kaksysäritäpärillä tarkoitus polkaista. Osa tavaroista stongassa ja satulalaukussa ja ~10kg reppu.


  17. #1487
    Liittynyt
    09/2004
    Viestit
    1.293
    Viime kesänä ajettiin tuolle reitille sattuvilla pätkillä (Peurakaltio-Äkäsjärvi-Mustakero-Linkukero-Äkäskero) sekä (Ketomella-Tappuri-Pyhäkero-Hannukuru-Ketomella).
    Äkäskeron pohjoispuoli eli Mustakero-Pahtavuoma on melko työläs pätkä (kiveä ja jalkautumista jonkin verran) ja reitti näytti jatkuvan saman tyylisenä Pahtavuomalta pohjoiseen Kolvakerolle (siellä emme käyneet).
    Tuolla Hannukuru-Sioskuru välillä ajaisin Pippokeron kautta (ks tää https://www.rastit.fi/6331/), sillä tuo Hannukuru-Pahakuru reitti on osin tunkkausta ja toiseksi, Seiposta (Pippokeron eteläpuoli) on komeet näkymät itään.
    Jos oikein hienoa extraa haluat, niin tuolta Seiposesta kun pudottaa käymään Hietajärven itäpäässä, niin saa mukavan piston.

    ---
    Facebookin "Pallas-Ylläs MTB trails" -ryhmän (https://www.facebook.com/laplandtrails/) Timpalta saa varmasti hyvää tietoa, koska hän on ajanut koko reitin.

    Muutama ote tuolta ryhmästä koskien reittiä
    "
    TRAIL UPDATE! 22.7.2017
    I was exploring trail from Rauhala to Äkäskero today. It was amazing. Lots of climbing and steep downhills but best of all the trail was good to ride. Couple of places where you need to walk but not much. Trail is heavy but i would recommend this one for people who are in good fitness and knows how to ride mountain bike. Landscapes are just beautiful! There is also enough places to fill your water bottle and there is wilderness cabin at Pahtavuoma. You can ride all the way to Ylläs from Rauhala!
    "

    ja
    "
    INFO! 30.7.2017
    It was time to ride from Hetta to Ylläsjärvi. It took 11 hours 53 minutes (moving time) to ride 140,8km. It was great adventure and route was really demanding. Route was Hetta-Pallas-Lommoltunturi-Sammaltunturi-Jeris-Rauhala-Äkäskero-Äkässaivo-Kotamaja-Äkäslompolo-Ylläsjärvi. This kind of trip is ideal for hardcore adventure cyclists!
    "

  18. #1488
    Liittynyt
    09/2004
    Viestit
    1.293
    Kattelin vielä tuota Jackin reittiä ja molemmat suunnat saattavat olla omalla tavallaan hieman työläitä.
    Lännenpuoleinen on soisompi ja idänpuoleinen on mäkisempi.

    Miten päin olit suunnitellut ajavasi reitin?
    Itse varmaan ajaisin myötäpäivään.
    Noin saisi alun alavat pätkät pois alta ja paluumatkalla voi nautiskella kohden aurinkoa.
    Lisäksi Hannukurun sauna tulisi hyvään saumaan.

    Pyhäkero-Sioskuru-Pippokero-Hannukuru on 100% ajettavaa ja upeaa sellaista.
    Tennarilla ja suksella olen mennyt myös Hannukuru-Pallas molempiin suuntiin ja muistini mukaan Suastunturi-Suaskuru-Lumikeron puuraja on hitaahkoa fillarilla.

    Rauhala-Laavirova on matkaltaan 12 km ja sen aikana kiivetään 6-7 isohkoa nousua, niin kyllähän se vallankin iltapäivän saatossa saattaa saada elämyksellisiä tiloja aikaan, mutta niitähän tuolta tietysti mennään hakemaan
    Mustakero-Pahtavuoma on tosiaan kapeaa single-trackiä ja paikoin melko terävääkin kivikkoa - nuo kun yhdistää käyrien lukumäärään, niin saa yhtälön, jossa vauhti ei paikoin huimaa ja paarma/ötökkätiheys iholla saattaa ruveta syömään miestä, vallankin kun takana on jo Pallasjärvi-Lommoltunturi-Hevoslaet-Mustakero-Koivakero kökellys.
    Äkäskeron päällystä on kyllä todella upeaa ajettavaa, aivan 10+.
    Kiipeäminen sinne pohjoisesta on melko jyrkkä (muistaakseni mittari näytti paikoin 30%), niin kuin karttakin kertoo, mutta mielekkäämpi se on ylös tunkata kuin alas.

    Jaa'a - ajatukset kyllä suuntautuvat itselläkin kesään ja pohjoiseen, hyvä niin

    Edessä on Kaldoaivi, jonka päälle muutama päivä Utsjoella. Timon (Utsjoen polut) ja Karen reissuraporteista on jo ammennettu hieman puuhaa mahdollisesti niin Suomen (Kuoppilasjärvi) kuin Norjankin (Sirbma-Jäämerenpolku) puolelle.

  19. #1489
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Viime vuonna tuli maastopyörävaellettua pehmeitä, olemattomia, märkiä ja tuttuja polkuja, niin ajattelin lähteä ensi kesänä kivisille ja tuntemattomille urille. Mieli tekee nähdä kunnon vuoria, mutta myös Jäämeri, Kobmajoki ja vanhat kunnon Haltin tienoot. Norgeskart.no auttoi suunnittelussa - sielläkin on kivat ilmakuvat, joista näkee maastoa ja uria enemmän kuin kartoista.

    Ideana Haltin kierto vähän isommasti. Kilsoja tulee reilut kolmesataa, mutta osa on asvalttia ja osa hiekkatietä. Polutonta pätkää ei ole kuin yksi jyrkkä vuorenrinne alas kuruun...

    Keinovuopiosta hyvää uraa Pältsastuganille, harjupolkua pitkin Gappohyttalle ja hyvää uraa alas Signaldaleniin. Vuonon perukassa Storfjordissa kauppa, sitten siirtymä Kitdaleniin. Kova nousu Norddaleniin ja Gaskasuorggigaisin itäpuolelta Govdajavrille ja sitten alas E8-tielle Skibotndaleniin. Tämä pätkä kunnon uraa, mutta korkeutta melkein tonni.

    Skibotndalenista tosi jyrkkä ja pitkä ylämäki Favrosvarrin satulaan, 1200 m, onneksi hyvää uraa. Jatkuu alas koilliseen sähkölinjan huoltoväylänä, mutta jyrkkä rinne alas Manndaleniin on poluton.

    Pohjalta taas tiesiirtymä Jäämeren rantaan ja itään Birtavarreen kauppaan. Sieltä on kaksi vaihtoehtoa riippuen matkan etenemisestä: pidemmästi tunturien yli sähkölinjan alla Stuora Njuorjojavrin kautta Reisadaleniin, koska siellä jäi viimeksi käymättä, ja sieltä vasta Kobmajoelle. Tai lyhyemmästi soratietä kaakkoon Guolasjavrille. Hyviä uria tarjolla, ja muutama paikallisten suosittelema traili, jotka ajattelin ajaa ilman kuormaa...

    Homma jatkuu Kalottireitin lähellä menevää uraa Suomen rajalle Kobmajoelle. Voisi käydä ilman kuormaa tsekkaamassa Poroharjun, kun se viimeksi jäi tsekkaamatta. Kobmalta en viitsi ajaa Kalottireittiä länteen, koska se on niin huono polku. Poromiesten isompi ura Pitsusjärvelle kulkee vähän pohjoisempana, sitä siis.

    Ja lopuksi Meekonjärvi, Kuonjarjohka, Saarijärvi, siis normaali Haltin reitti Kilpisjärvelle ja bussiin. Loppupätkä on kivinen, mutta ehkä se menee, kun otan 130 mm täpärin tällä kertaa.

    Retken toiseksi parasta aikaa tämä suunnittelu, kun kilsat on lyhyitä, mäet loivia eikä palele.
    Tämä retki on konkretisoitumassa niin, että kun 30.6. klo 22 suora lähetys loppuu Haapavedellä, vaihdan kamat ja poljen Ylivieskaan yöjunalle... Pyöränä tosiaan kuitutäysjousto, mutta hissitolpan jätän kotiin. Bikepacking-setuppia on tullut kevennettyä. Keittiön virkaa toimittaa yksittäinen titaanikuppi, koska matkan varrella on niin paljon ravintoloita ja kauppoja. Vain viimeiset pari kolme päivää pitää kantaa isommasti ruokaa, riippuen siitä kuinka pitkään tutkin Reisdalenia, jos tutkin. Lisäksi hankin pari stemminyssäkkää, jotka keventävät reppua entisestään. Mutta koska reissaan solumuovialustalla, reppu pitää olla.

    Reitti on hiotunut sen verran, että Pitsusjärven ja Meekonjärven välillä en yritäkään kalottireittiä eli lohkareista jokirantaa, vaan kierrän Meekonvaaran ympäri, koska sieltä ne mönkijöilläkin ajelevat.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  20. #1490
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.509
    Saakohan UKK-puistossa fiksusti kulumaan kahden (2) yön reissua pyörällä?

    Pikkuisen ahtaalta näyttää, sallituilla "vakiintuneilla kulku-urilla" ei muodostu rengasreittiäkään. Saariselän maastoissa olen aika paljon jalan jo käpsytelyt, pyörällä en koskaan (missään).

    Lähden tänään Lappiin, tarkoitus oli jättää perhe jossain välissä kylpylähotelliin lillumaan ja karata itse maastoon fatbikella. Auto on käytössä, eli pääsisin kyllä muuallekin melko helposti. Viereisiä alueita (Lemmenjoki, Hammastunturi) ei kamalasti ole kehuttu. Pallas-Ylläs toisella puolen Lappia tarjoaisi paljon reittejä, mutta ehkä sinne on liian pitkä matka siirtyä. Löytyykö viime hetken vinkkejä?
    Pyöräily on kivaa!

  21. #1491
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.509
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Pikkuisen ahtaalta näyttää, sallituilla "vakiintuneilla kulku-urilla" ei muodostu rengasreittiäkään.
    Kuinkahan kirjaimellisesti nuo sallitut reitit kannattaa ottaa

    Nimittäin jos sallittuja reittejä ovat mm. Kiilopää-Suomunruoktu ja Kakslauttanen-Kopsusjärvi, niin näiden kahden reitin päätepisteiden väliin jää vain muutama kilometri. Varmasti aiheuttaa joissakin piireissä närää, jos tuon ajelee pyörällä, mutta...

    Pyöräily on kivaa!

  22. #1492
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Saakohan UKK-puistossa fiksusti kulumaan kahden (2) yön reissua pyörällä?

    Pikkuisen ahtaalta näyttää...
    Liian ahdasta tosiaan. Vaikea keksiä edes yhden yön retkeä. No jaa, yhdeksi yöksi voisi ajaa Anterinmukkaan saunomaan Rajajoosepista. Tai jos pitkän kaavan mukaan ajelee "kaiken" ja telttailee vaikka Rautulammilla tai Taajoslaavulla puolivälissä.

    Tai ehkä jotenkin vaikka näin saisi oltua kaksikin yötä reissussa:
    1) Kulmakurun lenkki aluksi
    2) sitten Laanilasta Ruijanpolkua Kaptukaislammille (tai pidemmällekin? huom. luonnonpuisto) yöksi.
    3) Seuraavana päivänä Ruijanpolkua takaisinpäin Kopsusjärven uralle ja sitä pitkin Kopsusjärvelle.
    4) Tunkkaa Kopsusnokan yli Suomunruoktulle tai ajaa Kiilopään suuntaan Kakslauttanen-Niilanpää -polulle
    5) poikkeaa Suomunruoktulla ja ajelee sitten Rautulammille, jossa yöpyy tai jatkaa Taajoslaavulle
    6) Taajoslaavulta Vellinsärpimäojalle ja Palopään sekä Urupään kautta takaisin. Ehdit jopa sopivasti vaimokullan valmistamalle lounaalle.

    Lähden tänään Lappiin, tarkoitus oli jättää perhe jossain välissä kylpylähotelliin lillumaan ja karata itse... Löytyykö viime hetken vinkkejä?
    Perhe Saariselälle ja karkaat Utsjoen reiteille. Auto vaikka Mieraslompoloon tai Utsjoelle. Kaldoaivin reittiä ekaksi yöksi Pulmankijärven lähelle ja toisena päivänä takaisin päin ja poikkeaa Njallavarrin reittiä niin pitkälle kuin hotsittaa tai löytää kivan telttapaikan. Ja kolmantena päivänä rullailee takaisin autolle.

    Tai Sevettijärveltä/Näätämöstä pohjoiseen päin ja takaisin. Ja Näätämöjoen varren tienoot kyytipojaksi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kuinkahan kirjaimellisesti nuo sallitut reitit kannattaa ottaa
    Et nyt pilaa tätä ja otat ne uittu ihan tosissasi! Ajat ainoastaan sallittuja reittejä.

    Nimittäin jos sallittuja reittejä ovat mm. Kiilopää-Suomunruoktu ja Kakslauttanen-Kopsusjärvi, niin näiden kahden reitin päätepisteiden väliin jää vain muutama kilometri. Varmasti aiheuttaa joissakin piireissä närää, jos tuon ajelee pyörällä, mutta...
    Tunkkaa se väli. Se on jopa olosuhteiden pakko. Kai sen nyt tunkata saa?


  23. #1493
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.509
    Kiitos, taidan jäädä Saariselälle pyörimään ympyrää. Voin polokasta ittekin sinne kylpylään, jos kyllästyttää
    Pyöräily on kivaa!

  24. #1494
    Ylläs-noviisi kyselee reittisuosituksia. Ylläs-Levi reitti ajellaan varmaan ainakin, mutta parille-kolmelle päivälle pitäisi keksiä puuhastelua. Kivoja, n. 40 - 70 km rehellisiä maastoreittejä olisi hakusessa.

  25. #1495
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kuinkahan kirjaimellisesti nuo sallitut reitit kannattaa ottaa

    Nimittäin jos sallittuja reittejä ovat mm. Kiilopää-Suomunruoktu ja Kakslauttanen-Kopsusjärvi, niin näiden kahden reitin päätepisteiden väliin jää vain muutama kilometri. Varmasti aiheuttaa joissakin piireissä närää, jos tuon ajelee pyörällä, mutta...

    Tuota väliä parikin kertaa menneenä voin sanoa ettei tuota kyllä pysty ajamaan, luvalla tai ilman. Kantohommiksi menee.

  26. #1496
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    353
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kiitos, taidan jäädä Saariselälle pyörimään ympyrää. Voin polokasta ittekin sinne kylpylään, jos kyllästyttää
    Kyllähän niitä reittejä on enemmän. Ihan pitkiäki löytyy. Mutta rajoitetusti puistossa

    https://www.kiilopaa.fi/elamyksia-li...opyoraily.html

    https://saariselka.com/aktiviteetit/...htuman-reitit/

  27. #1497
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.876
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kiitos, taidan jäädä Saariselälle pyörimään ympyrää. Voin polokasta ittekin sinne kylpylään, jos kyllästyttää
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Metsämuija Katso viesti
    Kyllähän niitä reittejä on enemmän. Ihan pitkiäki löytyy. Mutta rajoitetusti puistossa

    https://www.kiilopaa.fi/elamyksia-li...opyoraily.html

    https://saariselka.com/aktiviteetit/...htuman-reitit/
    Uusi kartta alueen maastopyöräreiteistä.
    http://www.luontoon.fi/uutisarkisto/...ect=%2Fetusivu

  28. #1498
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K1mm0 Katso viesti
    Ylläs-noviisi kyselee reittisuosituksia. Ylläs-Levi reitti ajellaan varmaan ainakin, mutta parille-kolmelle päivälle pitäisi keksiä puuhastelua. Kivoja, n. 40 - 70 km rehellisiä maastoreittejä olisi hakusessa.
    Ylläksellä on uusi reittipalvelu, joka on ilmeisesti vielä rakennusvaiheessa, mutta muutama reitti siellä jo on.

    http://www.yllas.fi/aktiviteetit/yll...eittihaku.html
    True men don't kill coyotes- RHCP

  29. #1499
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.509
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kiitos, taidan jäädä Saariselälle pyörimään ympyrää. Voin polokasta ittekin sinne kylpylään, jos kyllästyttää
    Riitti Saariselällä ajeltavaa ihan hyvin, sain kahdessa päivässä 120 kilometriä ja yövyin kerran Rautulammella. Hauskinta oli oikeastaan kansallispuiston ulkopuolella, turha sinne puistoon retkeilijöiden sekaan oli niin kamalasti haikailla.

    Ensin ajelin täydessä (liian painavassa) retkitällingissä Kulmakurun lenkin (Saariselkä Stages 1) ja sieltä UKK-puistoon Rautulammelle nukkumaan. Juuri ja juuri sain teltan rippikoululaisten ja muiden retkeilijöiden sekaan pystytettyä. Toisen yön haaveet haihtuivat saman tien... Niinpä veinkin aamulla leirikamat hotellille ja ajelin toisen päivän kevyessä kuormassa pitkin puiston merkattuja reittejä.

    Niistä reiteistä jäi kyllä kaksijakoiset fiilikset, Saariselän ja Kiilopään lähimmät polut on muutettu aivan järkyttäviksi sorateiksi pari vuotta sitten, kannattaa pyöräillessä vältellä. Neljä vuotta sitten tuossakin oli aivan erilaista vielä, melkein tuli tippa linssiin


    Kuulin paikallisilta asianosaisilta melko katkeria kommentteja tuohon sorastukseen liittyen, eikä ihme. Puistomestari olikin vissiin korvauksena menetetyille kivikoille ja juurakoille rakentanut vähän modernimmat esteet, Trail here -kyltti johdatti tällaiseen umpikujaan


    Muualla oli ihan kivaakin, esim. jossakin Vellinsärpimän ja Taajoslaavun välillä tällaista:


    Pakollinen pyöräkuva vielä Rautulammelta:


    Tämä oli minulle hyvä harjoitus bikepacking-kamojen kanssa tulevaisuutta varten. Aika paljon ylimääräistä kamaa tuli kannettua ja siitä opittua. Ensi vuonna täytyy yrittää lähteä jonnekin muualle, jos on vielä hinkua yöpymiseenkin. Kalavehkeet täytyy saada mukaan myös. Muuten kai Saariselkä on hyvä. Täällä vielä muutama lisäkuva.
    Pyöräily on kivaa!

  30. #1500
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    353
    Toisaalta kelit lapissa voi vaihdella paljonkin. Viime vuonna näihin aikoihin oli Kiilopää/saariselkä kylmää ja todella märkää. Ruuhkaa ei ollut ja esim ulkkikset oli vähän varustautuneet kesäretkeilyyn väärin. Noi baanat on aloittelijoille ok, mut muut kyllä kaipaa muuta.

    Olikos se ruijanpolku sallittu ajamiselle? sillä voisi jonkun moottoritien välttää.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •