GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 314 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 214 264 304 312 313 314 315 316 324 364 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.391 - 9.420 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #9391
    Heipodei!
    Tämmösenä noviisina kyselen notta millasia paineita suosittelisitte miulle?
    Pyöränähän mulla on on onen fatty jossa litkutetut 4 jumbojimit, minkälaisella paineella ite ajelisitte ihan tommosta työmatkaa eli asfalttia? Entäpä sitten maastoajo?

  2. #9392
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    tiellä 1bar, mettässä vähempi.
    www.mckramppi.com

  3. #9393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kissi Katso viesti
    minkälaisella paineella ite ajelisitte ihan tommosta työmatkaa eli asfalttia? Entäpä sitten maastoajo?
    Työmatkoihin asfaltilla toi Antin 1bar on varmaan hyvä lähtökohta, alota siitä. Riippuu sitten kuskin painosta, matkan pituudesta ja perstuntumastakin, että haluaako siitä lähteä kokeilemaan alas- vai ylöspäin. Fiiliksessä ei taida kauheaa eroa tulla isommilla paineilla, mut kellossa sen pitäis näkyä. Jos ei oo kiire, tai on niin lyhyt matka, ettei sillä oo merkitystä, ni sitten aika turha nostella. Alaspäin saa pehmeämpää kyytiä, jos on huonoa asfalttia, tai paljon kanttareita.

    Mettään arvaisin 0.5bar ja siitä vähän samoin perustein kokeilemaan eri suuntiin. Mettässä sen huomaa helpommin mikä toimii itelle ja eteneminen on lepposaa.

  4. #9394
    Joo no täsä lähinki vähä kokeilee tänää Töihin tullesa renkaissa 0,8baria ilmaa ja kyllä tuntuu tosi pinkeeltä ratas alla Mahtaakohan johtua siitä kun painoa ittellä tommonen 70kg että töyssyt tuntuu tosi kovasti Mettässä tuntunu 0,5baria ihan hyvältä mutta uskaltaiskohan sitä vielä vähän hivuttaa alemmaksi vielä? Ainaki tu 0,8baria tuntuu tosiaa aika pinkeeltä asfaltilla että varmaa kokeilen laskea reilusti 0,6bariin

  5. #9395
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Minähän käytän PSI asteikkoa läskipaineilla ku on selkeämpi.
    Maastossa on 6psi takana ja 5psi edessä. Alemmaksiki voi laittaa mutta siirtymät on sitte tuskaa. Jotku renkaat myös rupeaa itseohjaan

  6. #9396
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kissi Katso viesti
    Mahtaakohan johtua siitä kun painoa ittellä tommonen 70kg että töyssyt tuntuu tosi kovasti Mettässä tuntunu 0,5baria ihan hyvältä mutta uskaltaiskohan sitä vielä vähän hivuttaa alemmaksi vielä?
    Mulla varmaan repun kanssa paino samassa. Metsässä 0,3 - 0,35bar on ollut omaan käyttöön sopiva. JJ4.8" tubeleksena.

  7. #9397
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    46
    Uusia rengaita tilailemassa. Jumbo jimit snake skinit varmastikkin tilaan lite skinien kyljet hurjan ohkaset. 4.8" sais kohtuu hintaan onko se liian kömpelö kesäksi takakumiksi? Vai meneekö siinä missä 4.4". Toki saa ehdottaa jos löytyy jokin parempi yleisrengas.

    Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

  8. #9398
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Mitä kokemuksia palstalaisilla on Maxxis FBF 4,0':sta kesärenkaana? Itse tykkään |||| kuviosta edessä, ja FBF on niitä harvoja, missä sitä löytyy (no, Budissa on mutta 4.8' on tosi kömpelö kesäisin poluilla). Tosin itsellä on jo Maxxisin Mammoth edessä, mikä on aika samanlainen mutta sivuttaispito mudassa on kehno harjanteen nappuloiden mataluuden takia.

  9. #9399
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    353
    Rullauksen lisäksihän tosiaan on erilaisia olosuhteita ja muita vaatimuksia renkaille. En esim aja missään nimessä talvella (jää tahi lumi) jumboilla. Uskon, että myös mutaan löytyy jumboa parempi vaihtoehto...

  10. #9400
    Tuli tilattua Schwalben Airmax Pro.
    https://www.schwalbetires.com/access...ols/airmax_pro

    Onko porukalla kokemuksia, riittääkö mittarin tarkkuus läskin paineiden mittaamiseen?

  11. #9401
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ^Riittää. Muutaman vuoden oli käytössä kunnes meni rikki. Pakkasessa ei kannate kantaa mukana. Ainakaan pyörän laukuissa

  12. #9402
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Miksei riittäisi ja kohtuullisen luotettavakin tuo on.

  13. #9403
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kilari Katso viesti
    Tuli tilattua Schwalben Airmax Pro.
    https://www.schwalbetires.com/access...ols/airmax_pro

    Onko porukalla kokemuksia, riittääkö mittarin tarkkuus läskin paineiden mittaamiseen?
    Nyrkkisäännön mukaan tyypillisen paineen pitäisi mennä sinne n. puoliväliin mittausaluetta, ja sinne ne mittarit suunnitellaan näyttämään oikeita lukemia. Ei ääripäihin. Tältä pohjalta läskipyörän renkaiden paineiden mittaukseen käytetyn mittarin maksipaine on siellä 2 barin tienoilla, kun taas tuon mittarin maksimi on 11 bar. Eli se on maantierenkaille tarkoitettu.

    Vaikka tulos esitetään digitaalisesti ja tarkalla luvulla, itse mittaus tapahtuu ihan yhtä analogisesti kuin viisarimittarilla.

    Vrt. puolen barin mittaamista 11 barin maksimiin että 100 kg henkilö menee punnitsemaan itsensä henkilöautovaa'alle jonka maksimi on 2200 kg.

  14. #9404
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Joskus vähän vertailin svalpen airmaxpron ja topeakin läskipyöräpumpun mittarilukemia tuossa yhden barin tienoilla niin karvan alle 0,05bar oli eroa. Joten viittaisi kyllä vähän siihen että vaikka airmaxpro toimiikin aika isolla alueella, on se pienissäkin paineissa kohtalaisen tarkka.

  15. #9405
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Onko 60 vs 120 tpi:ssä käytännössä mitä eroa jos renkaat muuten kummatkin taittuvat ja samanpainoiset?

  16. #9406
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuno1 Katso viesti
    Onko 60 vs 120 tpi:ssä käytännössä mitä eroa jos renkaat muuten kummatkin taittuvat ja samanpainoiset?
    Ei varmaan isompaa eroa tuossa tapauksessa. Mutta usein 60tpi:n kumissa on ihan käsin koetellenkin selvästi paksummat ja jäykemmät kyljet, ja se on myös painavampi kuin 120tpi:n versio. Nämä seikat selittävät sen että 60tpi useimmiten huonommin rullaa. On 120tpi myös kalliimpi kuin 60tpi.

    Renkaat, etenkin läskin renkaat, on vähän yksilöllinen juttu. Mulla oli erään merkin 72tpin rengas ja oli mukava ja toimiva yleiskumi. Hankin sitten pari vuotta myöhemmin samanlaisen, kun vanha alkoi jo olla kulunut. Uuteen olikin sitten lorautettu kumia ihan nuukailematta, ja se oli paksukylkinen ja painava junttura eikä rullannut enää oikein mitenkään. Jäi varakumiksi hyllyyn.

  17. #9407
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    ^tässä tapauksessa kyse Maxxis Mammotheista 60 vs 120 tpi

  18. #9408
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Maxxiksen kumeista läskissä ei ole kokemusta. Mutta itse valitsisin sen paremman version, hintaero huomioonottaen käyttöiän on varsin vähäinen. Ja jos painosta on vain valmistajan ilmoittama tieto, on tilanne mitä luultavimmin eri jos molemmat tilaisit ja laittaisit vaakaan. Epäilen vahvasti että "ihan yllättäen" 60tpi olisikin selvästi painavampi ,paksumpikylkinen ja huonommin rullaava.

  19. #9409
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Itellä ei kokemusta Mammotheista, mutta muistelisin sen saaneen aika huonoja arvosteluja.

  20. #9410
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^Samansuuntainen käsitys. Moni on sanonut voimakkaasta selfsteeringistä joka tekee siitä huonohkon etukumiksi. Matala, siis pieni ilmatila ja näin ei kovin mukava. Kuvio on varsin matala, joten ei varmaan ole pehmeässäkään kovin pitävä. Joskus luin jotain linkitettyä juttua josta jäi muistikuva että oli yllättävän heikko rullaamaan. Toki voi jonkun ajoissa olla hyväkin mutta itse en hankkisi.

  21. #9411
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Nooo tuli itse ostettua palstoilta 2 kpl 60 tpi mammotheja (pika-arvio yllä) ja ei tee enää mieli vaihtaa muita renkaita takaisin kun ne ovat niin kivat ajaa kalliolla ja soralla: vaikka ne ovat kovat ,surkeat mudassa ja jj hakkaa ne rullaavuudessa on ketteryys, pito, luotto ja tunne kantatessa aivan eri luokkaa verrattuna mihinkään tähän asti kokeilemiini renkaisiin. Mietin vain oliko kuitenkin pitänyt hankkia 120tpi:t.

  22. #9412
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Rengashan on aina kompromissi. Jos olet löytänyt haluamiasi useita hyviä ominaisuuksia, voit olla tyytyväinen. Joka kumissa on jotain tai joitain heikompia puolia.
    En usko että ero 120tpin ja 60tpin välillä on huomattava. Sitäpaitsi 60tpi on jossain tapauksessa ollut parempi tubeleksena.
    Eli ei muuta kuin kovaa ajoa sen minkä ehtii.

  23. #9413
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Itsellä on ollut Mammoth 120tpi:t, mutta 60tpi:stä ei kokemusta. 120tpi:ssä on EXO vahvistetut kyljet joka lisää painoa ja heikentää rullaavuutta. Etua ei siis luultavasti tule vs. 60tpi muuta kuin kestävyydessä.

  24. #9414
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Itsellä on ollut Mammoth 120tpi:t, mutta 60tpi:stä ei kokemusta. 120tpi:ssä on EXO vahvistetut kyljet joka lisää painoa ja heikentää rullaavuutta. Etua ei siis luultavasti tule vs. 60tpi muuta kuin kestävyydessä.
    Oliko 120 tpin versiossa myös se painehaaste, että joko rengas on vähän turhan kova optimaalista maastoajoa sekä iskunvaimennusta varten taikka sitten rengas on kovilla pinnoilla itseohjaava kun paineita tiputtaa ?

  25. #9415
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    ^Juuri näin. Edessä aivan kamala juuri tuon itseohjautuvuuden/vetelyn takia. Takana menettelee, mutta pito/rullaavuus -suhde ei mitenkään hyvä.

  26. #9416
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    En kyllä keksi mitään syytä käyttää Mammothia verrattuna JJ joka on joka osa-alueella selkeä voittaja. Mammothin itse ohjaus on kyllä jäätävä ainakin 80mm vanteella.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  27. #9417
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    ^itsellä taas JJ:llä teillä "onpas tämä kevyt" fiilis mutta teknisemmässä maastossa,kovemmassa vauhdissa ja nousuissa "milloinkohan tämä lähtee alta" -tunne. Rullaavuus, paino ja hinta ovat todella hyviä mutta vissiin nappularakenteen takia pito pettää yllättävän helposti tiukoissa paikoissa, pahinta se että ainakaan itse en oppinut tarkalleen ennustamaan milloin pito on lähdössä. JJ:n sivunappulat ovat kunnon kamaa mutta kunnollista transitiota keskustan pikkunapeilta ei ole.

    Mammotheilla taas kuviointi ja sen progressio (oikeilla paineilla) antaa todella hyvän pidon sekä tuntuman kuivilla pinnoilla.

  28. #9418
    zipo Guest
    Terrene Johnny 5.

  29. #9419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zipo Katso viesti
    Terrene Johnny 5.
    Feissin mukaan 320 nastaa, 125mm leveyttä, 1700g painoa ja tubelessi. Lokakuuta mainostivat saatavuudeksi ja saa nastoilla ja ilman.

  30. #9420
    :-o

    Menisköhän 2016 Muklukin keulille 80 mm vanteella?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •