Pitänyt kirjoittaa omista Jeffsy-kokemuksista jo pitkään...
Ostin talvella Jeffsy 29 AL koossa L. Olen 175 pitkä ja vanhastaan olen pitänyt hieman pidemmistä fillareista. Aikaisempaa kokemusta 29-tuumaisista ei juurikaan ollut, muutamia testiajoja kuluvan vuosikymmenen alkuvuosia lukuunottamatta.
Toimitus kesti noin 10 vuorokautta, mutta ninjakuriiri jätti vain lapun postilaatikkoon koskaan soittamatta tai ovella käymättä. Lähipostista piti siis fillari hakea. Laatikko auki ja fillaria kokoamaan.Homa sujui helposti ja kaikki asettui paikalleen herkästi ja toimivasti. Säätöä on vaatinut ainoastaan Shimanon vaihtajan vaijeri, sitä on saanut kiristellä säännöllisesti. Tätä hieman pelkäsin, sillä vanhassa muistissa oli Shimanon herkkyys vaijerin kireyden säädölle (SRAM on tässä suhteessa ollut aika paljon helpompi).
Ensimmäinen ongelma näytti olevan satulan korkeus... Large runko ja 150 mm dropperi oli yhdistelmänä sellainen että satula on niin alhaalla kuin mahdollista. Onneksi satulan korkeus oli juuri sopiva. Olen hieman normijäbää pitkäjalkaisempi (inseam-mittaa en nyt tähän hätään muista...). Tuohon kannattaa kiinnittää huomiota pyörää tilatessa!
Ajo-ominaisuudet ovat loistavat! Fillari on helppo ja kulkee kaikesta yli jos vaan kuski jaksaisi ajaa. Pitoa riittää ja alamäissä fillari tuntuu vakaalta (vertailukohtana on 2000-luvun alun trailtäpärit).
Satulatolpan sivuttaisliike hieman häiritsee, satula käänty varmaan 5-10 asteen välimaastossa. Keulan progressiivisuus on melko huono, sopivalla sagilla pohjaa aika helposti. En ole saanut vielä aikaiseksi katsottua onko keulassa tokeneita. Muuten fillari on toiminut erinomaisesti.
Kirjanmerkit