GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 40 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 38 39 40 41 42 50 90 140 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.171 - 1.200 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1171
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Sama vaihdevaijeri käy Shimanon maasto ja maantievehkeisiin. NykyCampan vaijereista en tiedä, joskus muinoin Shimanon vaijerin nipukkaa piti viilata.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #1172
    Hyvä tietää etten ostanu turhaan väärää vaijeria

  3. #1173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Hyvinkin voi, varsinkin jos pressfit. Oma enkka pressfitillä taitaa olla 300km kohdalla alkanut nakse.. Syytän kuitenkin enemmän Canyonin passiivia runkoa siitä. Ulkoisen BSA-Dura-Acen keskiön ajoin viimeksi loppuun noin 3000km:ssä, aiempiin kokemuksiin nähden olin ihan tyytyväinen.
    Oho, ilmeisesti oma ~5000 km R565-keskiöllä oli sitten ihan OK lukema. Aika lyhykäisillä matkoilla tuntuvat laakerit sanovan heippa.

  4. #1174
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Oho, ilmeisesti oma ~5000 km R565-keskiöllä oli sitten ihan OK lukema. Aika lyhykäisillä matkoilla tuntuvat laakerit sanovan heippa.
    Kylä nyt on jossain muussakin vikaa kun keskiölaakerissa omalla pressfit- ultegralla ajettu ainakin 12000km eikä mitään vikaa, ajettu etelän lämmössä ja sateessa. No koputan puuta ettei tänään ala naksuun. Maastopyörässä kylla Sramin ole saanut naksuun muutamassa tonnissa, siis Sram-laatu ei kyllä ole Shimanon vertainen.

  5. #1175
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    49
    Ketjut KMC X11-1. Toimiiko Shimanon 11S pikaliitin vai pitääkö olla KMC:n oma?

  6. #1176
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Kyllä sen pitäisi käydä , ei se liitin syrji toisiakaan ketju merkkejä . Vaihdeluvusta ne sit taas välittää . . .

  7. #1177
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Kyllä sen pitäisi käydä , ei se liitin syrji toisiakaan ketju merkkejä . Vaihdeluvusta ne sit taas välittää . . .
    Joo aittelin kun ei nämä eri firmojen yhteensopivuudet ole aina itsestäänselvyys, noin niinkuin yleensäkkään.

    Monessa paikassa lukee KMC:n kohdalla, että sopii shimanoon ja sramiin. Shimanon kohdalla tällaista luetteloa ole.

  8. #1178
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kaveri vaihtoi vanhaan 9-vaihteiseen maantie Trekkiin uudet eturattaat ja nyt on ilmennyt outo vika. Isolta lehdeltä alas tiputtaessa ketju voi jäädä hassusti siihen välille. Eli se ei putoa alas asti. Tämä tapahtuu helposti jos takana ketjut on siellä pikku rattailla. Mutta jos takana ketjut on valmiiksi isoilla rattailla, niin kaikki pelaa OK.

    Mikähän tuollaisen voi aiheuttaa, minulle outo ongelma? Pikkuratas on 9 Ultegra ja isompi Sora-sarjasta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #1179
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kaveri vaihtoi vanhaan 9-vaihteiseen maantie Trekkiin uudet eturattaat ja nyt on ilmennyt outo vika. Isolta lehdeltä alas tiputtaessa ketju voi jäädä hassusti siihen välille. Eli se ei putoa alas asti. Tämä tapahtuu helposti jos takana ketjut on siellä pikku rattailla. Mutta jos takana ketjut on valmiiksi isoilla rattailla, niin kaikki pelaa OK.

    Mikähän tuollaisen voi aiheuttaa, minulle outo ongelma? Pikkuratas on 9 Ultegra ja isompi Sora-sarjasta.
    Onhan ne kammenrattaat varmasti oikein päin? Ekana tulis mieleen että että uudempien välimatka toisistaan on isompi kuin entisillä?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #1180
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Vaihtuiko ketju samalla?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  11. #1181
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Etuvaihtajan alarajoitinta hitusen auki.

  12. #1182
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Joskus saattaa tehdä noin mikäli yhdistelee ns listan ulkopuolelta rattaita esim 34-46 tai 36-50 koska nosto/pudotuskohdat eivät mene suunnitellusti ja näin ketju tippuu hampaan päälle.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  13. #1183
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Noinhan se on, vaijerikin voi olla hitusen kireällä.

  14. #1184
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TurboKoo Katso viesti
    Joskus saattaa tehdä noin mikäli yhdistelee ns listan ulkopuolelta rattaita...
    Tämä oli minulle uusi tieto, luulin että se riittää kunhan vaan pulttijako täsmää.

  15. #1185
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Siinä isomman rattaan kyljessä voi lukea että 50/34, tämä tarkoittaa jotta isomman rattaan pinnit ja rampit on suunniteltu juuri 34 kokoiselle. Minun ymmärrys on että isolle vaihdettaessa homma menis oikein. Omissa kolmessa on insinöörien toisilleen siunatut rattaat, neljännessä ei. Rahtiruunan 34 on Shimanon ja 46 Fsa joka on tarkoitettu 36piikkiselle. Saattaa toimia tai sitten joskus heittää ketjun isommalle vaihtaessa yli.

    Kun kaikissa on Shimanoa ja muissa pelaa niin asentajan erheet on poissuljettu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #1186
    Tähän väliin on sopiva tiedustella seuraavaa... Edessä Ultegran kammissa 36/46. Yläpää riittää minulle, alas hakisin mielellään 30, 32, tai 34 -piikkistä. Nyt kun 34/50 on tarjolla ja ilmeisesti tälläinen fyysillinen jako on toiminnaltaan tuettu, niin toimiiko noissa kammissa suoraan esim. 30/46 tai 32/48? Näitä käsittääkseni on tarjolla ei-Shimano kampisetteinä, lienee myös rattaina erikseen? Yläpäähän 50 -piikkinen olisi minulle tarpeeton.

  17. #1187
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    Tähän väliin on sopiva tiedustella seuraavaa... Edessä Ultegran kammissa 36/46. Yläpää riittää minulle, alas hakisin mielellään 30, 32, tai 34 -piikkistä. Nyt kun 34/50 on tarjolla ja ilmeisesti tälläinen fyysillinen jako on toiminnaltaan tuettu, niin toimiiko noissa kammissa suoraan esim. 30/46 tai 32/48? Näitä käsittääkseni on tarjolla ei-Shimano kampisetteinä, lienee myös rattaina erikseen? Yläpäähän 50 -piikkinen olisi minulle tarpeeton.
    Ei toimi, 110bcd kammissa pienin (poisluettuna Praxis Works) mahdollinen ratas on 34t, jos laitat tuon niin saman sarjan Ultegran ratas kuin isonen. Voit huomata ettei ketju vaihdu yhtä hyvin kuin ennen tai sitten et.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #1188
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tällaista käytän tarvittaessa pienempänä ja ko. kampiin tämä on pienin mitä sopii, isompana onkin vähän mitä sattuu ja kun jos ei kisaväline, niin saa nuo toimimaan kiitettävästi sopivasti säädettynä.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...750-grey-26197

  19. #1189
    Eipä tuossa hirveästi köyhdy, 34 -piikkistä kokeilemaan mars! Kiitokset.

  20. #1190
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Onko mekaanisissa levyjarruissa eri välitys(veto) suhteita. Vaihdoin sorarouskuttimeen uudet 160mm levyt ja jarrut. Tuli jo paremmiksi verrattuna vanhaan 140 mm mutta molemmissa on tuntuma että vetopituus suhde saisi olla isompi. Eli samalla kahvan liikkeellä jarrut liikkuisivat pitemmän matkaa.

  21. #1191
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuollaisilla noita ongelmia on aikaisemminkin, jonkinlaisella menestyksellä ratkottu;https://problemsolversbike.com/produ..._agents_-_6416
    Käsittääkseni noista joillakin foorumilaisilla on kokemustakin.
    Esim. vaikka tuolta ;https://www.bike24.com/p279885.html
    SSGT-92 muokkasi tätä : 12.06.2018 at 18.59 Syy: lisäys

  22. #1192
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Problem solvers nimi ainakin kuulostaa lupaavalta eipä olisi pahan hintainen kokeilla.

  23. #1193
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Kuinka monta kierrosta pitäisi etu- ja takakiekon pyöriä kiinni ollessaan vähintään, jotta jarrujen laahausta ei katsota haitalliseksi? Hydr. levyjarrut.

  24. #1194
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lukija5 Katso viesti
    Kuinka monta kierrosta pitäisi etu- ja takakiekon pyöriä kiinni ollessaan vähintään, jotta jarrujen laahausta ei katsota haitalliseksi? Hydr. levyjarrut.
    Eihän tuohon voi mitään vastausta sanoa, kun on erilaisia vapareita, laakereita, pyörittäjiä, eri painoisia renkaita, vanteita... Mielestäni jarrujen laahaus on aina haitallista.

  25. #1195
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Missä luokassa pelaa Sramin GX-sarja? Ilmeisesti kuitenkin halvemmanpään osasarja. Jos vertaa Shimanoon, niin mikä sarja on suunnattu samoille käyttäjäkunnille tms?

  26. #1196
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^ZEE? SLX?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #1197
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lukija5 Katso viesti
    Kuinka monta kierrosta pitäisi etu- ja takakiekon pyöriä kiinni ollessaan vähintään, jotta jarrujen laahausta ei katsota haitalliseksi? Hydr. levyjarrut.
    Minulla kiekot pyörii sen verran herkästi, että hakee aina raskaimman kohdan (venttiili) alas. Toki toisessa pyörässä takakiekon vapaaratas on selkeästi "kitkaisempi" (mikä olisi oikea termi) että tuossa ei takakiekko hae venttiiliä alas. Niin - eihän niiden hydraulistenkaan levyjarrujen kuulu laahata yhtään - ehkä uusien palojen kanssa hetken.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #1198
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lukija5 Katso viesti
    Kuinka monta kierrosta pitäisi etu- ja takakiekon pyöriä kiinni ollessaan vähintään, jotta jarrujen laahausta ei katsota haitalliseksi? Hydr. levyjarrut.
    Tietysti riippuu himpun verran myös kiekon alkuvauhdista, mutta sanoisin että jos kiekko pyörähtää vain 2-3 kierrosta kun sen ainoastaan pyöräyttää pyörimään kammilla tai sormin, jarru saattaa vastustaa jonkun mitattavissa olevan 10-20W (per kiekko). Se on maastossakin jo hieman haitallista.

    Jos kuuluu kihnuttava ääni mutta kiekko pyörii jonkun epämääräisen 10-20 kierrosta, jarru ei käytännössä tuota tehohäviötä sen enempää kuin laakeritkaan. Se kuulostaa paljon rasittavammalta kuin itse asiassa on. Erityisesti maantiellä kaikki tuollaiset tehohäviöön viittaavat äänet ovat erityisen rasittavia, jos pyörä rullaa muuten kevyesti ja äänettömästi.

    Asian "katsominen haitalliseksi" on itsessään kovin subjektiivinen lähtökohta, mutta mielipiteitähän tässä varmaan kysyttiin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  29. #1199
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Jos fillarissa on Shimanon pressfit keskiö(kai se bb92 tms) niin voiko runkoon silloin laittaa Sramin keskiötä jos vaikka haluaisi Eagleen tms 1x12 vaihtaa systeemin. En ole netistä selkeyttä löytänyt, tosin onhan shimpallakin 1x11 systeemit ettei sikäli.

  30. #1200
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •