FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 353 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 253 303 343 351 352 353 354 355 363 403 453 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.561 - 10.590 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #10561
    "Kaivopuisto rannalla" tarkoitat varmaankin Merisatamanrantaa, jossa ajoradan reunassa meren puolella on tosiaankin jalkakäytävä ja pyörätie - siis ei KLV vaikka sillä jalankulkijatkin näyttävät viihtyvän - kulkee puiston puolella?

    (Kaivopuistonranta on se erillinen aivan rannassa kulkeva kävelytie. Ehrenströmintiellä on normaali kelvi, jolla on liikennemerkillä ja osin tiemerkinnällä erotetut ja osin puurivistön erottamat kaistat.)

    Ei Helsinki taida tässäkään olla mikään poikkeus maamme muihin, pienempiin kaupunkeihin nähden. Ainakin Turusta ja Tampereelta koetuista tapauksista - viimeksi mainitusta vieläpä aivan äskettäin - olemme voineet tällä foorumilla lukea.


    Omaa kokemusta ei tönäisijästä tai tönäisyn yrittäjästä ole, mutta käsien äärimmilleen levittäjistä kylläkin - ja kaikilla kerroilla paikoissa jotka eivät olleet jalkakäytäviä! Yksi oli liikennemerkin mukaisesti kelvi (joka tosin olisi muuttunut kyseisen vanhemman herran tulosuunnassa kymmenen metrin päässä jalkakäytäväksi), yksi oli kelvin suuntainen puistotie (jota ei ollut mistään suunnasta osoitettu ainoastaan jalankulkijoille) ja yksi oli hautausmaalla (tiellä jota käyttivät niin huoltoajoneuvot kuin haudoilla autolla käyvät tai vietävät vieraat).

    Mutta tässäkin on yhtä lailla melko varmasti kyse jonkinlaisesta mielenterveysongelmasta, liittyipä se sitten suoranaiseen mielenvikaan tai vain tietynaseteiseen dementiaan; ei kai muuten voi kuvitella sen enempää tuollaista seurauksista piittaamatonta tai niitä ymmärtämätöntä tekoa kuin sitä että joku rupeaa leikkimään sheriffiä ja huutamaan täyteen ääneen hautausmaalla keskellä pyhäpäivän rauhaa?

  2. #10562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ei Helsinki taida tässäkään olla mikään poikkeus maamme muihin, pienempiin kaupunkeihin nähden. Ainakin Turusta ja Tampereelta koetuista tapauksista - viimeksi mainitusta vieläpä aivan äskettäin - olemme voineet tällä foorumilla lukea.
    Yritin guuglata uutista, jossa jalankulkija tönäisi pyöräilijää Helsingissä, mutta löydän vain tönäiseviä autoja..

  3. #10563
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vectori Katso viesti
    Kelvillä olisi hyvä olla maksiminopeus 25 km/h. Niitä ei ole tarkoitettu kilparadoiksi vaan rauhalliseen siirtymään. Treenit hoidetaan sitten maantiellä yms skuugessa.
    Ehkä vain taajamissa. Kelvejä on peltojen keskellä landellakin.

    Tämä ei varsinaisesti ole vaikeaa elämää, mutta koomista kylläkin - tänä keväänä ensin lakaisuautot putsasivat Karisalmen sillan ajoradat puhtaaksi sorasta ja muusta, ja viikkoa kahta myöhemmin tuli auto ja kaksi miestä, jotka sitten putsasivat ns. jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osuudet sillan kohdalta ja tietenkin tuuppasivat kaiken skeidan ja soran takaisin kaiteen takaa sinne sillan ajoradoille. Urakka taisi myös käsittää vain sillan kohdan, sillä sillalle johtavalla kelvillä muistaakseni ei kauheasti oltu siivottu ja kaiteiden vuoksi ei kelvistä huolehtiva kalustokaan ollut mahtunut. Hienoa meininkiä. Ensin maksetaan porukalle A siitä, että siivoaa sen soran pois ja porukka B siirtää sen soran sitten takaisin ja siinä se sitten lepääkin varmaan koko kesän ensi kevääseen, kunnes homma hoidetaan taas yhtä hyvin.

    Edit: Kappas. Pari viikkoa ehti olla, kunnes harja-auto näyttää nyt putsanneen pois.
    ilmora muokkasi tätä : 30.05.2018 at 06.41
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  4. #10564
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    318
    Viikon sisään kaksi kertaa tullut mun puolella pyöräilijä vastaan naama kiinni kännykässä. Perjantaina hirvensalossa, taisi olla pari lasta rinnan siinä kohtaa. Ehdin soittaa kelloa ajoissa ja lapsi heräsi tähän maailmaan.

    Eilen pansiontien varrella toista ohittanut pyöräilijä taas mun kaistalla ja kännykässä kiinni. Olin juuri ohittanut toisen ja en ehtinyt kuin karjaista jotain, että törmäykseltä vältyttäisiin....toki olisin väistänyt puiston nurmikolle hätätapauksessa.

  5. #10565
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    114
    Some on tärkein.

    Eipä siinä yksi somettaja meinas jyrätä mut pakulla tullessaan huoltoaseman pihasta suojatien yli ajoradalle. Kajrjaisin sille tullessani ja paku pysähtyi aika äkkinäisesti. Meniköhän kamat nurin kyydissä?

  6. #10566
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Eilen olisi taas saanut 3 kertaa kinnerin lunastukseen...….
    kiertoliittymät näyttävät olevan liian vaikeaselkoisia osalle autoilijoista,
    joutuvat paniikkijarrutuksia tekemään kun eivät välitä väistämissäännöistä paskaakaan.
    Varsinainen murheenkryyni on sitten kehä 3 ja Riihitontuntien risteys. Ei reissua, että siinä ei
    meinaisi jäädä auton alle riippumatta kummasta suunnasta tullaan.
    https://www.google.fi/maps/@60.27917...!3m1!1e3?hl=fi
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  7. #10567
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä kinnerillä kuuluu ajaa? Kevyenliikenteen väylillä vai siellä ajoradalla autojen seassa?

  8. #10568
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä kinnerillä kuuluu ajaa? Kevyenliikenteen väylillä vai siellä ajoradalla autojen seassa?
    Kinneri on katettu, noja-asennossa ajettava polkupyörä. Sillä ajetaan aivan samoilla liikennesäännöillä kuin pystymallisella polkupyörällä.

    Tieliikennelaki 2 luku 19 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...20021090#L2P19
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  9. #10569
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.

  10. #10570
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.
    En tunne ensimmäistäkään pyöräilijää, joka tekee noin.

    Voisitko ystävällisesti näyttää lakipykälistä sen kohdan, jossa mainitaan, että autoilija kääntyvänä tai
    tullessaan kolmion takaa kohtelee eriarvoisesti pyöräilijöitä tai jalankulkijoita suojatie/pyörätienjatkeella?

    Autojenko ei tarvitse väistää, kun työnnettävää kinneriä?
    Aikamoista...….
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  11. #10571
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.
    Mikäs aivopieru tämä oli?

    Sent from my D5503 using Tapatalk
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  12. #10572
    ^^Ja tämmöisiä nalhoja meillä on autonkuljettajina pilvin pimein. Huoh. Ihme, ettei raatoja tule enempää.

  13. #10573
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.
    Mäkin ihmettelen, että mikä tämä on?

    Mutta tänään,
    onneksi ajelin varovaisesti, pidin sitä toista kättä jarrukaffalla ja hidastinkin ajaessani kelviä pitkin risteykseen. Oma varovainen toimenpide mahdollisti sen, että vältyttiin törmäykseltä kun sivukadulta pakukuski tuli känny korvassa STOP-merkin takaa pysähtymättä siihen minun eteen jatkeelle. Täytyy ajaa seuraavallakin kerralla varovaisesti.

  14. #10574
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    En ole puhunut mistään auton kääntymisestä tai kolmion takaa tulemisesta mitään. Tarkoitin vain sellaista paikkaa jossa on suora ajorata johon on pelkkä risteävä kevyenliikenteen väylä suojateineen. Siinähän auto joutuu väistämään eli pysähtymään kun ylittäjä on jalankulkija tai polkupyörään rinnastettavan laitteen taluttaja. Jos ajamalla ylittäjä on pyöräilijä tai kinnerin kuljettaja niin he joutuvat väistämään autoa. Tilanne on tietysti toinen jos siihen on laitettu autoilijalle kolmiot.

    Monille pyöräilijöille iskostunut sellainen käsitys että heillä on aina täysi vapaus mennä sitä jatketta siten että autoilija väistää, mutta eihän asia niin ole. Saadakseen sen oikeuden on heidän jalkauduttava ylitykseen. Luulisi että sama koskee kaikkia polkupyöränomaisen laitteen kuljettajia.

    Ei tästä nyt kannata kenenkään alkaa hihojaan kärventämään. Kirjoitin tuon lähinnä piruuttani siksi, että melkoisia suorituksia täytyy tehdä jos aikoo kaikkia lakeja ja asetuksia tien päällä kuuliaisesti noudattaa.

  15. #10575
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.096
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steni Katso viesti
    En tunne ensimmäistäkään pyöräilijää, joka tekee noin.

    Voisitko ystävällisesti näyttää lakipykälistä sen kohdan, jossa mainitaan, että autoilija kääntyvänä tai
    tullessaan kolmion takaa kohtelee eriarvoisesti pyöräilijöitä tai jalankulkijoita suojatie/pyörätienjatkeella?

    Autojenko ei tarvitse väistää, kun työnnettävää kinneriä?
    Aikamoista...….
    Eiköhän nalho kuitenkin tarkoita ihan normaalia tilannetta, jossa pyöräilijä muuttuu kävelijäksi pyörää taluttaessaan autotietä ylittäessään paikassa, jossa on pyörätien jatke. Eli kun täytyy esim vaihtaa toisen puolen kevlille ja autoja tulee solkenaan.

  16. #10576
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Ei tästä nyt kannata kenenkään alkaa hihojaan kärventämään. Kirjoitin tuon lähinnä piruuttani siksi, että melkoisia suorituksia täytyy tehdä jos aikoo kaikkia lakeja ja asetuksia tien päällä kuuliaisesti noudattaa.
    Se että kirjoittaa jotain "lähinnä piruuttaan ei tee kirjoitettua yhtään vähemmän älyttömäksi silloin kun se on ollut älytön kommentti siinä yhteydessä jossa se on esitetty.

    Ei myöskään se että eittämättä löytyy "monia pyöräilijöitä" joilla on erinomaisen virheellinen käsitys siitä ettei heillä kelvinkäyttäjinä voi missään tilanteessa olla väistämisvelvollisuutta autoilijaa kohtaan ei tee kommentistasi vähemmän typerää ja asiaankuulumatonta. Ensinnäkään sellaisia pyöräilijöitä ei tältä foorumilta löydy eivätkä kyseisen kinnerikuskin mainitsemat paikat sellaisia ole eikä sinulla ollut mitään syytä olettaa että sellaisesta olisi myös voinut olla kyse.

  17. #10577
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Nähtävästi Leewi tajusi kupletin juonen. Hyvä että veteraani pystyy takaamaan kaikkien palstalaisten selustan tuossa väistämisen tietämyksessä. Ehkä tietämys ja käytäntö sitten eivät kulje yhtä jalkaa? Sillä sen verran tuolla liikenteessä syöksähtelee kamikazeja laput silmillä auton nokan editse tuuriinsa luottaen, että pakko heillä on lantussaan olla jokin harhakäsitys tyylinsä oikeutuksesta. Mutta ehkä he eivät sitten vieraile näillä sivuilla.

    Mitä tulee juttuni typeryyteen, niin en sen takia ala kimonoani repimään. Sillä sen verran mottipäisyyksiä saa näiltä sivuilta lueskella, että kyllä jokaisen kannattaa vilkaista luurankokaappiaan hieman peremmältä ennen kuin vippaa sen ensimmäisen musan.

  18. #10578
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Nähtävästi Leewi tajusi kupletin juonen. Hyvä että veteraani pystyy takaamaan kaikkien palstalaisten selustan tuossa väistämisen tietämyksessä. Ehkä tietämys ja käytäntö sitten eivät kulje yhtä jalkaa? Sillä sen verran tuolla liikenteessä syöksähtelee kamikazeja laput silmillä auton nokan editse tuuriinsa luottaen, että pakko heillä on lantussaan olla jokin harhakäsitys tyylinsä oikeutuksesta. Mutta ehkä he eivät sitten vieraile näillä sivuilla.

    Mitä tulee juttuni typeryyteen, niin en sen takia ala kimonoani repimään. Sillä sen verran mottipäisyyksiä saa näiltä sivuilta lueskella, että kyllä jokaisen kannattaa vilkaista luurankokaappiaan hieman peremmältä ennen kuin vippaa sen ensimmäisen musan.
    Jep. Juuri kuvaamistasi syistä kannattaa olla todella tarkka kun kuvaat häröileviä pyöräijöitä. Noitakin toki piisaa, mutta ei kannatane heittää täällä mitään löysiä "Fillaristi taluttaa aina, jos haluaa etuajo-oikeuden"-kommentteja.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  19. #10579
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Tuntuu kyllä että moni polkija ja autoilija luulee että fillaria kuuluu väistää poikittaisella suojatiellä joka ei ole risteyksessä. Sitten taas liikenneympyröissä ja motareiden rampeissa tms kuten tuo Stenin gmaps paikka kaikki yrittää ajaa päälle. Jonkunlainen liikenneturvan tietoisku olis kiva. Tai uudet säännöt.

  20. #10580
    Eihän sen tajuamiseen Leewiä tarvittu - eikä sen tajuaminenkaan tee kommenttiasi yhtään fiksummaksi.

    Jos todella arvelet että liikenteessä laput silmillä syöksähtelevät kamikazet edes käyvät lukaisemassa tätä foorumia, olet...no, jätän sanomatta koska sitä ei voi sanoa millään lailla nätisti.

    Typeryyksiä ja mottipäisyyksiä voi foorumikeskustelussa olla kahdenlaisia: toiset ovat sitä ihan sellaisenaan voimatta sille mitään, toiset ovat omiaan luomaan huonoa keskusteluilmapiiriä ja pilaamaan hyvää foorumia. Sellaistenkin kirjoittajat eivät ehkä mahda itselleen eivätkä luonteelleen mitään, mutta aivan liian usein he tekevät sen tieten tahtoen.

    Omien kommentieni fiksuudella tai tarpeellisuudella en rupea kehuskelemaan- eikä minulla varmaan olisi siihen aihettakaan - mutta sen voin sinulle vannoa etten yhtään viestiä ole kirjoittanut enkä lähettänyt tarkoituksella vittuilla, keljuilla, naljailla,. näsäviisastella, trollata tai sabotoida jotain ketjua.

  21. #10581
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    185
    Nyt tuntuu olevan herkillä... Minäkin kyllä tajusin heti Nalhon kommenttia lukiessani mitä tarkoitetaan, mutta aika tiukkaa tekstiä jaksetaan vääntää. Itsekin tänään jalkauduin pyörän selästä ja talutin toisella puolella tietä kulkevalle kelville, kun en vaan jaksanut jäädä odottelemaan molemmista suunnista tulevia katkeamattomia autojonoja katkeaviksi.

  22. #10582
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Sitä olen tässä viime aikoina miettinyt, että noinko on määräysten mukaista toteuttaa yhdistettyjä jalankulku- ja pyöräteitä niin, että niille aukea rakennusten ulko-ovia. Vaikka nämä ovet olisivat harvoin käytettyjä, niin siitäkin huolimatta. Muutenkin oudoksuttaa pyöräillä rakennusten seiniä hipoen.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  23. #10583
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    ^ en tiedä määräyksistä, mutta lakihan velvoittaa ajamisen niin oikealla, kuin haitatta käy päinsä. Itse tulkitsen, että door-zonella pööpöily on haitallista joten siellä ei tarvitse ajaa, oli kyseessä sitten autojen tahi rakennusten ovet

  24. #10584
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Mitenköhän tässä kohdassa pitäisi liikennemerkin ja maaston välinen yhteys ymmärtää?
    https://goo.gl/maps/D7vb1zVkEd32

    Kuva toisesta suunnasta:
    https://goo.gl/maps/LJCtckDt4aM2

  25. #10585
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Mä en nyt ymmärrä mitä tuossa ei ymmärrä? Avaatko vähän?

    Tää on vissiin ennenkin ollut esillä, muistan tuon seisokelevan tatuoidun pariskunnan ja tuon fillaria pystyssä pitävän tumman kaverin.


  26. #10586
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lähinnä jalkakäytävän sijaintia ja sitä, nipistääkö se erkkerien kohdalla osan pyörätiestä. Asfaltin ja laatoituksen raja on kuitenkin aika selkeä ohjaava elementti ja se menee noissa erkkereissä ristiin käytössä olevan tilan osalta.

  27. #10587
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    No tuo ratapihankadun pätkä on vaan niin umpipaska ja kapea, ettei voi muuta kuin varoa ja yrittää tulla toimeen muiden kulkijoiden kanssa. Virallisesti jalkakäytävä on kai tuo neljä laattaa, mut useammin tuossa pelottaa muut pyöräilijät kuin pyörätielle koukkivat jalankulkijat.

  28. #10588
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Toi ei oo juu yks parhaista turun pyöräteistä. Onneksi ko. pätkä ei ole kauhean pitkä

  29. #10589
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Asfaltin ja laatoituksen raja on kuitenkin aika selkeä ohjaava elementti ja se menee noissa erkkereissä ristiin käytössä olevan tilan osalta.
    Mun mielestä ei todellakaan ole mikään ohjaava elementti.

    Mä kuvittelen sen valkoisen viivan tohon ja ajaisin auringonlaskuun (paitsi jos se on ..ska paikka ajaa niin ajaisin ajoradalle).

  30. #10590
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Ajoradalla ois kuolemanpelko kovempi. Ratkaisu on välttää koko katua, jos mitenkään mahdollista.

    Tuo turkulainen vanha tapa merkitä jalkakäytävät laatoilla on tunnistamisen kannalta kätevä, mutta houkuttelee lastenrattaat, rollaattorit, matkalaukut ym. pyöräteille. Onneksi noita taidetaan muuttaa nykyään tietöiden ohessa asvalttipintaisiksi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •