The story of my life (as a participant in a cycle sport known as photo orienteering)! Juuri kun olen lisävihjeiden avulla mutta myös omien vaivannäköä kaihtamattomíen ponnistelujen ansiosta onnistunut *melkoisella varmuudella* löytämään jo useamman päivän paikallaan pysyneen rastin tulee joku penteleen joku ja käy korjaamassa itselleen helpon rastin pois!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
Espoon uusia lähiöitä tai tiivistäviä alueita ei tarvitse koluta.
Vaikka olen mielestäni oppinut jo tunnistamaan Marsusramin oivaltavan tai ainakin hänelle tyypillisen huumorin, olin jo vastata tuohon: "Ei tietenkään! Riittää kun ajaa suoraan sinne oikeaan paikkaan!" Vitsin ymmärsin vasta kun olin muuta kautta hoksannut missä rasti sijaitsee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti billypilgrim Katso viesti
Alkuperäiseen kuvan rajaukseen suurimpana perusteluna oli lähinnä esteettinen kokonaisvaikutelma
Olemme aivan varmasti täysin yhtä mieltä siitä kuva oli esteettisesti onnistunut ja että rastin clou oli nimenomaan punaisen pyörätelineen (jossa "form" lienee kulkenut "functionin" edellä), valkoisen veistoksellisen tai väintään arkkitehtoonisen kappaleen (josta eivät talot suunnitelleen arkkitehtitoimiston sivutkaan kerro) ja harmaan hiekkalaatikon (joka tässä yhteydessä alkaa näyttää readymade-taideteokselta) mustan- ja antrasiitinharmaata taustaa vasten muodostama kokonaisuus. Kuten siitäkin että rastin juju oli juuri tämän yksityiskohdan bongaaminen kaupunkikuvasta.

Mutta olen yhtä lailla ja edelleen vahvasti sitä mieltä että myöhempi kuva olisi ollut aivan yhtä hyvä tähän tarkoitukseen. Alkuperäinen kuva oli omiaan johdattamaan ne hakijat jotka eivät kyenneet ymmärtämään että kyseessä saattoi olla muuri eikä seinä - turhauttavasti harhaan (eli etsimään aivan toisenlaista rakennusta ja paikkaa) eikä tarjonnut muillekaan minkäänlaista osviittaa ympäristöstään.

Myönnän auliisti että tämä on pelkkää ikuisen häviäjän kitinää eikä sitä pidä ottaa liian vakavasti, mutta jotain kai kertoo sekin että rastin haki lopulta Marsusram joka ei olisi edes tarvinnut kuvaa eikä sitä ennen kukaan edes ilmoittautunut hakijaksi kunhan joutaisi.

Espoon kuvarastialueen vanhaa kaupunkirakennetta tiivistävistä hankkeista tämä on minusta varsin onnistunut. Ero nykyisen ja menneen -- sinänsä tosiaan ah-niin-geneerisen! -- katumiljöön välillä on varsin suuri.
"Laaksotien ja Tunnelitien väliin sijoittuvat kolmikerroksiset rakennukset uudistavat merkittävällä tavalla Kauniaisten ydinkeskustan ilmettä." Skanskan myyntiesitteen sanoja voisi melkeinpä siteerata. Melko onnistunut lopputulos, suunnittelijana Cederqvist & Jäntti Architects.