Rasti 1336 on Snellmaninkatu 40A. Helsingin yliopistoa, joku tietävä voi kertoa enemmän.
Uusi palaa maalaismaisemiin. Ainakin melkein.
Ja joo. Kuva ei ole otettu tällä reissulla. Mutta viikon sisällä ja tähän tarkoitukseen.![]()
Rasti 1336 on Snellmaninkatu 40A. Helsingin yliopistoa, joku tietävä voi kertoa enemmän.
Uusi palaa maalaismaisemiin. Ainakin melkein.
Ja joo. Kuva ei ole otettu tällä reissulla. Mutta viikon sisällä ja tähän tarkoitukseen.![]()
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Vanha: Mikälie soravarasto Viilarin- ja Kauppamyllyntien risteyksessä
Uusi
![]()
Rasti 1338 löytyi tietenkin sieltä missä viitassa näkyvät huvilatkin eli miltei Ramsiniemen kärjestä. (Olen kunniottanut yksityisalueen kylttiä enkä ole koskaan ajanut tuota pitemmälle.)
Ensin ajattelin jättää tämän rastin sellaiselle joka sen joutuu hakemaan ja joka ei ole ennen käynyt Ramsinniemessä, mutta sitten muistin ettei tämä ole sääliurheiluaRamsinniemi lienee Vuosaaren niemistä luonnontilaisin, kiitos yksityisomistuksessa olevien rantojen ja "Varokaa koiraa" ynnä muiden kylttien. Kuusimetsineen se on hieman erityyppinenkin. Ramsinniementie on koko matkaltaan asfaltoitu ja hauska, ehkä segmenttivauhtiinkin houkutteleva tie, mutta kovin kapea ja mutkan tai mäennyppylän takaa vastaantuleva auto voi yllättää.
Uudessa rastikuvassa on myös informaatiota, mutta se ei ihan yhtä suoraan kerro rastin sijaintia:
Edellinen rasti ei muuten ihan ollut mikälie soravarasto vaan:
Paikalla on ollut jonkinlainen betoniasema yli 50 vuotta eli siitä asti kun näitä itäisiä lähiöitä ruvettiin rakentamaan. Silloin ei ollut mitään Kauppamyllyntietä vaan Karhunkaatajantie jatkui pitkälle itään. Ei tietenkään ollut metrovarikkoa eikä edes bussivarikkoa. Ja koska silloin ei vielä ollut sen paremmin Myllypuroa kuin Roihupeltoakin - joiden rajalla betoniasema on - se oli Viikin betoniasema eikä nimeä ole muutettu.
Sitä edellinen rasti oli yksi Metsätalon sivusisäänkäynneistä (joka ei tosin pyörätelineistä huolimatta ole käytössä). Pieni mutta pippurinen ja Olympialaisiinsa valmistautuva Suomi rakensi sen 1930-luvun loppuvuosina, mutta se vihittiin käyttöön vasta talvisodassa toipuvassa mutta Yliopiston 300-vuotisjuhlia viettävässä Suomessa:
![]()
Ajattelin ensin että Ramsinniemi on vähän etäinen mutta sehän löytyi nopeesti. Valkkasin sen maisemallisista syistä. Ja sattumalta se on taas esillä kun Helsinki haluaa tehdä sen läpi ratikkareitin.
Ramsinniemen kuten muidenkin paikkojen etäuisyys on aina vähän suhteellinen juttuJackOjalle - noin esimerkiksi - tämä olisi ollut vähän etäisempi haettava kuin mulle.
Tässä "ihan vähän aikaa sitten" haettiin oikein kilpaa Villa Furuborgia ja siinä yhteydessä tulivat taas tutuiksi muutkin Ramsiniemen huvilat eli viitassa näkyvät nimet Villa Tallvik ja Ramshyttan kertoivat heti kaiken tarvittavan.
Paikasta olisi muuten kenties voinut saada sellaisen vähän vaikeammankin "viiden pisteen" rastikuvan joka olisi vaatinut sen paikallistamisen pelkästään maisemallisilla tekijöillä. Itse asiassa yritinkin sellaista, mutta en onnistunut koska en löytönyt kuvakulmaa jossa kummankaan huvilan nimeä ei olisi näkynyt mutta maisemalliset tuntomerkit olisivat olleet kyllin selvästi esillä...
...joten ei se rastin laittaminen aina ole sen helpompaa kuin sen löytäminenkäänMistä tuleekin tuo oma uusi rasti mieleen: uskon ja toivon että rasti on niidenkin löydettävissä (tavalla tai toisella, älyllä ja päättelykyvyllä tai onnekkaalla arvauksella tai päähän juolahtaneella ajatuksella) jotka eivät tuolla ole ennen käyneet.
HÄH? Kuulin nicini mainittavan ja havahduin! (mikäs sen efektin nimi olikaan, oliko sille?)
Niin, ei se nyt kaukana olis ollut ja olisin voinut hakeakin. Se Furuborgikin ja joku muukin sielläpäin olis ollut nasta hakee, mut menivät turhan nopeesti. Vähän väliä mää siellä fillaroin. Meri-Rastilan, Ramsinniemen, Kallahdenniemen ja Uutelan rantoja mukaillen... Mustavuoreen ja Salmenkallioon. Ties vaiks tänäänkin. Jos vaikka tsekkais onko tuo näyttö siellä missä kuvittelisin sen voivan olla.
Coctail party phenomenon englanniksi ja kai sama suomeksikin. Siis jos oman nimensä voi oikeasti kuulla ja erottaa (esimerkiksi kaiken yleisen puheensorinan joukosta) - muussa tapauksessahan se on jo parapsykologiaa tai jotain muuta...
Idässähän (eli Vanhalla Porvoontiellä lähellä Mosabackantien risteystä) olit silloinkin kun olen sen ainoan kerran sinut livenä ohimennen tavannut. Mutta mainitsit ihan äskettäin erikseen olevasi menossa tai siis minun näkövinkkelistäni tulossa itään, joten olit ensimmäinen sopiva eli länsihelsinkiläinen tai espoolainen esimerkkihenkilö.
PS On se - ja jos ei ole, niin hyvä lenkki siitä tulee joka tapauksessa![]()
Kiva lenkki oli vaikka ottaisi huomioon, ettei tänään pitänyt ajaa muuta kuin työmatkat. Ei ollut oikein varautunut energialla tms. ja lähdin ilman välipalaa, suorin vartaloin töistä ajelemaan. Siksi 65km jälkeen oli pikkusen naatti olo (kts. yleinen fiilistelykuvatopic)
Noh, Otaniemestä ensin pohjoisen kautta ylös Vuosaarenhuipulle, sieltä alas rantaan. Sitten rantoja nuollen länteen tarkastaen kaikki paikat, joissa noita taulun tietoja kaipaavien pesiä on. Mutta eipä löytynyt. Vielä.
Ehkä pitää ajatella vähän uudestaan ja tuo yksi iso saari jäi tällä kertaa katsastamatta.
EDIT: nyt kun katson mun träkkiä huomaan missaanneeni menomatkalla erään toisenlaisen ajatusmallin paikan täpärästi. Oliskohan se ollutkin siellä![]()
JackOja muokkasi tätä : 01.06.2018 at 08.37
Tämä ei nyt ole varsinaisesti laajempi kuva kuin ensimmäinenkään, kamera vain oli toisinpäin ja tuloksena oli jotenkin levottomampi eli esteettisessä mielessä huonompi kuva.
Rastikuvausta voisi täsmentää sen verran että kuvanottoa varten on poistuttu yleiseltä tieltä juuri tuon verran. Rastille voi osua vahingossakin - ei tosin ehkä maantielenkillä vaikka tie asfaltoitu onkin - mutta se on sen verran sivussa että pitää erikseen poiketa tai tulla muuta tietä kuin tienoon yleisesti ajettuja reittejä.
Kuten JackOjan kommentin rivien välistä on kenties luettavissa taulussa näkyvien tietojen perusteella rastia voi lähteä hakemaan venesatamista tai sellaisista, mutta onhan niitä muitakin paikkoja.
Lipputankoja - jotka yritin sijoittaa kuvaan näkyvästi - on kolme. Siitäkin voi jotain yrittää päätellä (vaikka en minäkään yleensä lippuja laske enkä liputuskäytäntöjä niin tunne).
Lähden kohta hakemaan tuon.
JackOja lienee jo käynyt kuvaamassa uudenkin rastin, mutta siltä varalta että varma tieto onkin osoittautunut pieleen menneeksi arvaukseksi ja siksikin että kuva on minusta niin hieno:
Stravan Global Heatmapin mukaan ei rasti ihan ajamattomassa paikassa sentään ole. (Yksittäisistä jäljistä osa on selvästi sellaisia että GPS-laite on hukannut satelliitit...)
Ei ole. Ei se ollut Hevossalmen sillaltakaan. Eikä eräs toinen paikkakaan - en mainitse sitä tässä koska käytän rastina sitten joskus.
No olihan mulla sellainenkin tarkoitusperä tuolla ilmoituksellani, että hätyyttelen jonkun tietävän pikaisesti hakemaan rastin ja laittamaan uuden vielä mun lenkkini aikana. Lenkkini, jolla hooveroin "Laajasalo tutuksi" -teemalla oletetun rastin suunnalla![]()
Mellunkylän pelastusasema. Rasti 1339. Itäväylää on varmasti moni muukin ajanut ja pelastusaseman nähnyt, mutta eipä näin lähelle tule eksyttyä edes vahingossa.
Sähköinen infotaulu ei millään mahtunut samaan kuvaan. Kello oli 22.35, lämpötila +19°C, ilmanpaine 1004hPa, tuulen suunta 270°, tuulen nopeus 3,5 m/s ja ilmeisesti merenpinnan taso -0,24 m. Lipputankoihin (3) tai mahdollisiin lippuihin en kiinnittänyt tarkempaa huomiota.
Uudessa lipputankoja on viisi. Infotaulua keskeisistä sääilmiöistä ei löytynyt, vaikka sopisi sellainen tännekin.
![]()
casanova muokkasi tätä : 04.06.2018 at 00.58 Syy: karttalinkki, tiedot, 90
Olisit laittanut tuon jo eilen alkuillasta niin olisin voinut käydä kotiin polkiessa hoitelemassa.
Noin 100m uudesta on samanlainen mittaritaulu kuin vanhassa. Myös sen vieressä on 3 lipputankoa ja parkkis
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Alkaa vaikuttaa siltä, että laitoin kovin helpon (tai ainakin monen nopeasti tunnistaman) rastin. Olisin sittenkin voinut kuvata tiukalla rajauksella vain tuon rakennuksen seinän ja ikkunoista heijastuvat lipputangot. Minä kun ajattelin etten taas tee tästä turhan vaikeaa...
Mutta kuka ehtii ensin?![]()
Rasti 1340 ei ollut Malmin lentokentän avajaisista:
Se oli kuitenkin lentokentän - joka nykyään kantaa myös hieman hullunkurista nimeä Helsinki City Airport - suuri hangaari eli lentokonehalli, joka valmistui vuonna 1937:
Sen ovat suunnitelleet arkkitehdit Dag Englund, Onni Ermala ja Yrjö Sadeniemi. Rakennus sisältää korkean yhtenäisen lentokonehallin, sekä lisäksi toimisto- ja koulutustiloja. Julkisivut ovat vaaleaksi slammatua betonia, kentän puoleisen julkisivun peittävät korkuiset liukuovet.
Aikanaan moderni ja edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja sisällään pitänyt halli on alkuperäisen tarkoituksen mukaisessa käytössä ilmeisesti enää muutaman vuoden ennen kuin lentokenttäalueen muutos asuinalueeksi toden teolla käynnistyy:
Lentokenttärakennukset - tai ainakin arkkitehtonisesti ja historiallisesti merkittävimmät niistä - sentään säilytetään joka tapauksessa. Niitä kannattaa ajaa katsomaan vaikka rasti onkin on mennyt ja erinomaisen kiinnostavaa ja perusteellista tietoa niistä löytyy alueen ympäristöhistoriallisesta selvityksestä.
Uusi rasti voi olla helppo aiheeseen perehtyneelle tai paikoilla pyöräilleelle ja mahdottoman tai mielenkiinnottoman vaikea monelle muulle, mutta se on kyllä löydettävissä ja fillarilla haettavissa:
Rastina on varsinaisesti kuvassa näkyvän kallion paljaana oleva kohta:
Kuvan heikkolaatuisuuden vuoksi suomen- ja ruotsinkielistä tekstiä ei kannata turhaan yrittää tihruilla. Se mitä siinä lukee selviää kun hakee rastin (tai löytää muilla keinoin tietoa siitä)
Rastikuvauksena voisin kertoa että laskeuduin rastille ylempää kallionlaelta jolle ajoin oikealta. Koska en ole mikään maastokuski ja fillari on jokseenkin tavallinen gravel bikena markkinoitu pyörä, voi päätellä ettei missään ihan umpiskutsissa tai edes kovin teknisten polkujen päässä voida olla.
PS Mulla on ollut jonkinlaisena periaatteena etten hae läpikotaisin tuntemieni omien hoodien tuikituttuja rasteja vaan jätän niiden hakemisen ilon ja löytämisen riemun muille. Tai en ainakaan hae niitä kuin vasta sitten kun on ilmennyt ettei kukaan ole niitä hakemassakaan.
Nyt kuitenkin tein poikkeuksen koska ajattelin ettei JackOjan kaltaiselle pessimistille pidä aiheuttaa pettymystäNiin ja olihan uhkana sekin että syntyy eräänlainen pattitilanne, jossa kukaan ei hae tunnistamaansa rastia koska pitää varmana että minä tai joku toinen on jo saanut tavoittamattoman etumatkan
ja on turhaan sitä mieltä ettei kannata yrittääkään. No, toivottavasti onnistuin laittamaan tarpeeksi mielenkiintoisen uuden rastin jota kannattaa hakea vaikkei löytäisikään
![]()
kuovipolku muokkasi tätä : 04.06.2018 at 16.28
Tämä meni ohi ja koska olin jo lenkillä jolla kävin rastinkin kuvaamassa en osannut sitä Malmin lentokentältä hakeakaan. Toivottavasti paikoissa oli muuten niin paljon eroa ettei rastikuvia olisi voinut erottaa - toisin kuin kävi sille mun Haltialan ruisunikkokukkarastille, jolla kahdelta eri poikkitieltä saatiin otettua häkellyttävän samannäköiset kuvat!
Lipputangot mä laitoin kuvaan lähinnä siksi että (a) ne näkyisivät livena ohiajavalle joka voisi saada niistä ahaa-elämyksen ja (b) että niistä voisi varmistua rastipaikasta satelliittikluvassa (koska itse sääinfotaulu ei oikein erotu). Huvittavan merkillepantavaa muuten on että StreetView-kuvassa vuodelta 2011 on *neljä* lipputankoa:
Samat liputusohjeet kai silloinkin olivat voimassa
Yön yli nukuttuani tuumasin että samoista syistä voidaan tarvita rastikuvan tueksi toinenkin kuva:
Vaikka ei Helsingissäkään ole pulaa paljaaksi kuluneista plänteistä avokallioilla, tietää varmasti olevansa aivan varmasti oikeilla hujakoilla kun löytää tuommoiset jäänteet. Kalliolla oleva aukea voi myös osua silmään ilmakuvaa mahdollisesti tutkiessa ja ainakin antaa idean yhdestä tsekattavasta ja sen vuoksi fillarilenkin kohteeksi sopåivasta paikasta.
Yksi tsekattava ja fillareille sopiva paikka käyty. Ei ollut, tai en osannut etsiä...
Sai ainakin polkea ihan tosissaan.![]()
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Chapeau yrityksestä! Mä olen hyvin pitkälle "joka päivä pitää päästä ajamaan" -tyyppi, mutta mulle tuollainen lähes tulkoon talvivaatteiden hakua kellarista vaativa pohjoistuulen tuiverrus näin nopeasti helteisiltä tuntuneesta säästä on yksinkertaisesti liikaa. Täytyy antaa sielulle ensin vähän aikaa sopeutua....
Tosin ehdin aiemmin ulkona käydessäni ajatella että oikeastaan ainoa asia joka saisi minut nousemaan fillarin satulaan olisi kuvarasti joka pitäisi välttämättä ehtiä hakemaan ennen kanssakilpailijoita
PS Ei se rastin sijainti ole mitenkään ilmeinen vaikka olisi oikeassa paikassa ja esimerkiksi juuri tuossa vihjekuvan kohdalla antaisi katseen kiertää täydet 360 astetta. Mitään polku ei erityisemmin rastin suuntaan erotu, vaikka ajettava ura (ilman maastopyörää tai -kuskia vaativaa droppia) onkin olemassa.
PPS Netistä löytyy ainakin kaksi reittiohjetta, mutta molemmat ovat minusta niin surkean epämääräisiä että epäilen suuresti mahtaisivatko edes niiden laatijat löytää perille omia ohjeitaan seuraten![]()
Mä olen tällainen elämäntapapyöräilijä. Jos ei ole mitään eriyistä syytä muuhun, joka päivä pyörällä töihin. Jos alkaa miettimään, lähdenkö tänään pyörällä, löytyy liian helposti syy olla lähtemättä.
Aamulla katsotaan ikkunasta, millaisia vaatteita tarvitaan. Sitten tarkastetaaan lämpömittarista, paljonko niitä tänään pitää olla. Yli 15 asteen pakkasille lisätään vielä hengityssuojain, joka lämmittää vähän sisäänhengitysilmaa. Ja menoksi.
Jaa se on tuo. No illalla sinne sitten. Ehkä.
JackOja on taas ymmärtänyt kuvarastien idea ihan väärin: tarkoitus ei ole tulla tänne kertomaan että tietää(*) mistä rasti löytyy vaan ottaa pyörä alleen, pistää ajoksi ja hakea(**) se.
(*) Tiesipä oikein tai ei.
(**) Onnistuipa siinä tai ei. (Joko siksi että takamatkalta lähteneenä oli myöhässä jo rastilla tai siksi että joku ennätti edelle postaamaan kuvan/kuvat foorumille.)
PS Jos nousee länsimetroon ja matkustaa itään saa hyvän alun rastinhaulleen.
PPS Ihan vastavuoroisuuden nimissä aion heti muilta puuhilta vapauduttuani ajaa (pohjoisen eli jostain Myyrmäen kautta kiertäen) länteen ja hakea(****) Espoon kuvarastia Laajalahden luontopolun pitkospuilta.
(****) Löysinpä sen tai en. (En olekaan ennen käynyt sielläpäinkään, joten kuvarastien piilotarkoitus - saada niiden harrastajat ja muut kiinnostuneet käymään heille aikaisemmin tuntemattomissa paikoissa - toteutuu sangen mukavasti)
JackOja on taas ymmärtänyt kuvarastien idea ihan väärin: tarkoitus ei ole tulla tänne kertomaan että tietää(*) mistä rasti löytyy vaan ottaa pyörä alleen, pistää ajoksi ja hakea(**) se.
(*) Tiesipä oikein tai ei.
(**) Onnistuipa siinä tai ei. (Joko siksi että takamatkalta lähteneenä oli myöhässä jo rastilla tai siksi että joku ennätti edelle postaamaan kuvan/kuvat foorumille.)
PS Jos nousee länsimetroon ja matkustaa itään saa hyvän alun rastinhaulleen.
PPS Ihan vastavuoroisuuden nimissä aion heti muilta puuhilta vapauduttuani ajaa (pohjoisen eli jostain Myyrmäen kautta kiertäen) länteen ja hakea(****) Espoon kuvarastia Laajalahden luontopolun pitkospuilta.
(****) Löysinpä sen tai en. (En olekaan ennen käynyt sielläpäinkään, joten kuvarastien piilotarkoitus - saada niiden harrastajat ja muut kiinnostuneet käymään heille aikaisemmin tuntemattomissa paikoissa - toteutuu sangen mukavasti)
Vanha (rasti 1341) Helsingin korkeimman luonnollisen nyppylän laidalla, Kivikossa. Muistokirjoitus paikalla sijainneen Freya- "Raija" -ilmavalvontatutkan merkiksi.
Kuovipolkuhan viittasi aiheeseen oikein kuvan kera jo topicin viestissä #3229, jolloin aihe jäi kiinnostelemaan kun nyt olen tälläinen toisen maailmansodan suurkuluttaja
Silloin pääsi unohtumaan, mutta kiva oli nyt käydä paikalla. Hassua, että tosiaan viime viikolta kaksikin träkkiäni kulkee ihan siitä vierestä.
Uutena taideinstallaatio.
![]()
JackOja muokkasi tätä : 08.06.2018 at 08.20
Tutka ei ihan tuossa kohtaa ollut, tosin tutkan tarkemmasta sijainnista ei ole tainnut löytyä dokumentteja. Muistokirjoitukselle vain löyty silloin vuonna 1997i tuosta sopiva kallionkohta.
"Suomen ensimmäinen ilmavalvontatutka Raija toimi täällä huhtikuusta 1943
Helsingin ilmapuolustuksen tärkeä osa pommitusten torjunnassa keväällä 1944
Ilmavalvonnan miehiä ja lottia kiittäen
Ilmapuolustuksen killat
Finlands första luftbevakningsradar Raija stod här från april 1943
En viktig del av Helsingfors luftförsvar under bombardemangen vären 1944
Luftbevakningens män och lottor tackas av
Luftförsvarets gillen"
Ylhäällä kalliolla ei varsinaisesta jalustasta ole jälkeäkään, vain irtokiviä ja lisäkuvassa näkyvä kiinnitysrauta.
Uudessa rastissa onkin jo aiemmin esillä olleen neulegraffitin sukulainen, verkkograffiti. Jonka joku muu saa hakea - senkin vuoksi että vaikka tiedän sen nähneeni, en taaskaan saa päähäni missä. Tai sen kyllä muistan että se oli jossain minne ajoin puolivahingossa ja mnkä kautta ei ilmennyt erityistä syytä ajaa toista kertaa...
Kirjanmerkit