Tunnustan törttöilleeni tänään urakalla.
1) Itäväylän kelvillä itäänpäin. Länsimäen risteyksen kohdalla kuorma-auto blokkasi koko kelvin, joten se piti kiertää jostain. Kun en tunne paikkoja, niin en viitsinyt lähteä arpomaan sivuteitä, vaan ajoin sitten Itäväylää pitkin 300m seuraavaan risteykseen. Pari autoilijaa ilmoitti mielipiteensä torvella, sori siitä.
2) Söderkullan keskustassa(?) Uutta Porvoontietä itäänpäin. Siirryin liikenneympyrän kohdalla ajoradalle noin kilsa ennen kelvin loppumista, koska työmaan kohdalla on sen vertaa isoa kiveä kelvillä, että yhden renkaan kyljen puhkaisin jo siinä, kun aurinkoisena päivänä ei ehdi huomata kaikkia varjokohdista. Lisäksi sieltä Ingman-areenalta tulee jatkuvasti mopoautoja, henkilöautoja ja jopa linja-autoja kolmion takaa katsomatta lainkaan oikealle kevyttä liikennettä. Sama usein kahdessa seuraavassakin risteyksessä sieltä uudehkolta asuinalueelta, vaikka tuo areena pahin onkin. Tänään ei kyllä osunut autoja kohdalle, mut sori siitäkin.
3) Kulloon koulun jälkeen, edelleen samaa tietä, samaan suuntaan. Siirryin siinä heti uudelle kelville, kun se alkoi. Vain huomatakseni, että siinä ylämäessä on traktori koko kelvin leveydeltä lanaamassa asfaltin ulkopuolisia reunoja. Ei auttanut kun kääntyä takaisin ja siirtyä edellisestä risteyksestä ajoradalle. Johan siinä ehti joku huudella "eiks ***** uus pyörätie kelpaa". Sori nyt siitäkin.
Pyörätiellä ois kyllä kiva ajella, mut maantiepyörällä paikoin aika haastavaa. Läskillä toki pääsis työmaiden läpi ja ojien kautta, että oma moka. Sori vaan siitäkin.
Ketju oli väärä; täällä kuvataan toisten pyöräilijöiden törttöilyjä mahdollisimman epäedullisesti, osoitetaan syvää paheksuntaa ja annetaan ymmärtää moisen törttöilyn olevan täysn omaan liikennekäyttäytymiseen kuulumatonta.
Tunnustus omasta törttöilystä tulee esittää tietenkin ketjussa "Tunnustus törttöilystä liikenteessä", mutta viesti olisi ollut silloinkin väärässä ketjussa, sillä siihen kuuluvat vain aidot ja vilpittömät tunnustukset tilanteista joissa on omastakin mielestä - eikä vain muiden osapuolien mielestä tai liikennesääntöjen kirjaimen mukaan - toiminut törttöillen.
Tunnustukset ja avautumiset tai muut puhdistautumiset omasta töpeksinnästä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...liikenteess%E4
Vaihtelevaa vastatuulta...
Harvoin tulee kirjoitettua tähän ketjuun, mutta tänään tuli todistettua sellainen tempaus että huh huh...
Noin klo 16:15 aikoihin ajelin Helsingin suunnasta Espooseen tien 110 vieressä kulkevaa kelviä. Lähellä kaupunkien rajaa Hkin puolella on pitkä suora, jonka keskikohdassa on valo-ohjattu suojatie. Ohitseni hetkeä aiemmin pyyhältänyt sankari ei jaksanut jäädä odottamaan valojen vaihtumista, vaan koukkasi kylmän viileästi noin 20 metriä suojatien jälkeen tien yli oikealla puolella kulkevalle kelville. Autoja meni molempiin suuntiin ja tieosuudella on 60 km/h rajoitus.
Hengenvaarallinen ja typerä tempaus, jolla onnistuttiin tahraamaan pyöräilijöiden mainetta monen työmatkalaisen silmissä oikein kunnolla. En tiedä pahensiko asiaa entisestään vai ei, mutta kaiken lisäksi kaverilla oli päällä erään uusmaalaisen seuran paita. Ei sekään yksityiskohta pyöräilijöiden asiaa edistä millään tavalla.
En tiedä mistä moinen törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtui. Eikö vaan kaveri välittänyt ollenkaan mistään vai oliko jotenkin itsetuhoinen? Tai ehkä Strava-segmentti oli tärkeämpi kuin oma henki.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuo on kyllä yksi näistä pk-seudun kelvi-kukkasista enkä toisaalta ihmettele tuota. Juuri kun olet saanut polkemisen taas rullaamaan, pitäisi pysähtyä odottelemaan jotain valoja, jotta pääset yli. Kyllä tulee itsekin ajettua tuosta viistosti yli kun autojen virrassa on sopivat raot.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Huonosti suunnitellut liikenneratkaisut ovat omiaan vähentämään niiden kunnioitusta. Parempi olisi ollut sijoittaa valot radanvarren kelvin loppumiskohtaan, jossa on pieni nousu ja vauhdit hidastuvat automaattisesti ja ylitys olisi suoraan menosuuntaan. Nyt valoille on loivaa laskua tai ainakin tasaista ja vauhdit taas nousevat ja heti kohta pitäisi jarruttaa ja pysähtyä valoihin, jotka ovat vieläpä kulkusuuntaan nähden suorassa kulmassa. Itselläni on työmatka kohtuullisen katkoton, mutta voin hyvin käsittää turhautumisen pätkällä Pitäjänmäki - Kilo, joka on täynnä surkeita liikenneratkaisuja.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Joop, aina löytyy syy sille miksi juuri minun ei tarvitse noudattaa sääntöjä...
Alkaa mennä jo vähän OT:ksi, mutta tarkalleen ottaen ajoradan saa ylittää muustakin kohdasta kuin vain suojatien kohdalta. Aikoinaan Karpo määritteli riittävän etäisyyden abt. 20 metriksi kun kuvasivat jotain liikenneministeriön virkamiestä ylittämässä katua suoraan ovelta n. 20 m päässä suojatiestä. Joku tarkempi voi kaivella lakitekstistä koskeeko sama pyöräilijää kuin kävelijää, että ajorata pitäisi ylittää kohtisuorassa joka tietysti on eri asia kuin viistoon. Ajorataa ylitettäessä pitää käyttää erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta, jotka ovat kovin subjektiivisia.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Tieliikennelain 44 § säädetään jalankulkijan velvollisuus käyttää suojatietä, "jos se on lähellä". Vastaavaa velvoitetta ei ole polkupyöräilijälle.
Jos esimerkiksi pyörätie on kadulla ajoradan molemmin puolin, polkupyörän kuljettaja saa minun tulkintani mukaan kääntyä toisen puolen pyörätielle ja tehdä U-käännöksen ajoradan ylittäen mikäli kääntymistä tai U-käännöstä ei ole erillisellä liikennemerkillä kielletty, tai ajoradalla ei tarvitse ylittää sulkuviivaa (koskee sekä valkoista että keltaista sulkuviivaa). Tällaista manööveriä tehtäessä tieten polkupyörän kuljettajalla on sama väistämisvelvollisuus kuin kaistaa vaihdettaessa tai ylipäätää käännyttäessä.
Mikäli tuollainen kääntyminen ei olisi lähtökohtaisesti sallittua, olisi monille kiinteistöille mahdotonta ajaa laillisesti kun tässä maassa on melkoisesti katuja, joissa pyörätie on vain kadun toisella puolella.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Miksi pyöräilijän pitäisi käyttää suojatietä, kun suojatiellä ei saa pyöräillä?
Tarkennus: Tarkoitin vastaavallva velvoitteella, että pyörätien jatkeella ei ole käyttövelvoitetta. Pyörällä saa siis ajaa kadun yli vaikka 5 cm pyörätien jatkeen vierestä. Sen sijaan jalankulkija ei tieliikennelain mukaan saa kävellä kadun yli 5 cm suojatien vierestä.
Oikeastihan pyörätien jatke on määritelmällinen vitsi. Uudessa tieliikennelaissa, joka toivottavasti tulee voimaan 2019 alusta, suojatiellä saa pyöräillä.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Jep, lähinnä ihmettelin Mik@:n postausta, ettei pyöräilijä käyttänyt suojatietä.
Aivan samanlaisia säännöistä piittaamattomia tai niiden noudattamisen tärkeyttä - silloin kun se todella on turvallisuuden tai sujuvuuden takia tärkeää - pyöräilijöitä riittää muunkinsorttisia kuin spandexhomoja eikä videoista eikä taphtumista pitäisi olla puutetta, Kuitenkaan en ole törmännyt vastaaviin asenteisiin, purkauksiin, tieraivoon tai mielenosoituksiin.
Mielestäni jokin ei täsmää.
Mikähän tässä on epäselvää? Autoja menee ruuhka-aikaan kyseisellä tieosuudella nauhana molempiin suuntiin ja joku kamikaze-mies päättää vetäistä autojen välistä ilman mitään varoitusta, aiheuttaen itselleen hengenvaaran sekä mahdollisesti ketjukolarin tai hengenvaarallisen paniikkiväistön kelville, jossa on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Ei tulisi ruuka-aikana mieleenkään ylittää tietä kyseisessä kohtaa mitään muuta reittiä kuin valo-ohjatun suojatien kautta. Lisäksi noin 200 metrin päässä on lisäksi alikulkutunneli, josta pääsee myös kätevästi kulkemaan.
Olen aidosti yllättynyt, että näin selvästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kukaan alkaa vääntämään, mutta näköjään se on mahdollista. Pyöräilijöiden joukossa tuntuu olevan lisäksi niitä, joiden mielestä ”tyhmiä” liikennesääntöjä ja -järjestelyitä ei tarvitse noudattaa. Tällainen ajattelumalli on täysin kestämätön ja vastuuton varsinkin jos pyöräilijöiden määrää Pääkaupunkiseudulla kasvaa.
Ovatkohan kovimmat individualistit ja aatepyöräilijät miettineet ollenkaan sitä, että kun kaikki tai melkein kaikki alkavat ajaa pyörillä niin sitten sitä vasta pitääkin pysähtyä liikennevaloissa ja odottaa omaa vuoroa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lähdetään nyt aluksi siitä, että lait, säännöt ja määräykset ovat eri asia kuin subjektiiviset näkemykset siitä miten pitäisi kunkin ajaa. Esim. turvallisuus näkyy eri tavalla eri ihmisille. Se mikä sinusta näyttää hurjalta ei välttämättä sitä ole toisen silmissä.
Tässähän ei mainita mitään että tuosta olisi aiheutunut jotain haittaa tai tykytyksiä jollekin osapuolelle.
Toisin kuin allekirjoittaneet moka tänä aamuna, josta toisessa langassa myöhemmin.
Sent from my D5503 using Tapatalk
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kiitos viestistä.
On selvää ettei tähän ketjuun kannata kirjoittaa yhtään mitään ellei ole esittää kaikkien paikallaolleiden autoilijoiden todistalausuntoja ja valvontakameratallenteita ilmiselvästä mokasta. Minä kun luulin, että tämä on keskustelufoorumi eikä tuomioistuin.
Et kai muuten satu olemaan juuri tämä törttöilijä? Kovasti otat kantaa tapahtumaan ilman että olit paikalla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onhan tuo aivan älytön tempaus. Ja toisin kuin ehkä ne, kenestä moinen ajaminen on "ihan OK", osa kuskeista auton ratissa myös varautuu siihen, ettei kaikki menekään aivan putkeen ja kenties jarruttavat vauhtia. Sitä voi olla tietysti vaikea käsittää, jos ajatuksenjuoksu ei yllä omaa nenää pidemmälle.
Kirjanmerkit