GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 38 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 88 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1111
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kauanko eturattaan sitten pitäisi kestää? 3tonttua on kumminkin jo tuonkokoiselle rattaalle ihan kelpo suoritus.
    Niin kauan kuin mahdollista. Vaikka värkkääminen kivaa onkin, niin silti minimoisin vaihdot, etenkin kun tää tuli ilmi samaan aikaan kun tein keskiörempan ja ihmettelin miksi sen jälkeenkin rutisee.

    Kulahdus yllätti myös kun en mistään pyörästä eturatasta ole koskaan ajanut loppuun, mutta eipä alurattaita ole tainnut pyörissäni ollakaan (en tosin ole cyclostani ihan varma).

  2. #1112
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Onko olemassa ns. kiinteää vaparatasmekanismia? Mulla on tossa halpa hypridipyörä ja en ole siitä saanut vapaaratasta irti. Oon kyllä katsonut YouTubesta lukuisia videoita jossa esitellään miten vaihdetaan vapaaratas ja sieltäkin läytänyt monia erilaisia kiinnitystapoja, muta mikään ei toimi tuossa. Itselle on tullut mieleen että hintaa on painettu alas siten että tehty systeemi jota ei pysty purkamaan.

  3. #1113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vaihtajan kannattimen suoruus kannattaa tarkistaa.
    paikallaan ollessa näyttää ihan suoralle.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Samoin häkin aisojen suoruus, nämä on ajomäärästä riippumattomia ongelmanaiheuttajia.
    vaihtajan häkki näyttää myös suoralle itse vaihtajaan nähden,mutta koko vaihtaja on mielestäni hieman vinossa pakkaan nähden.vaihtajassa on vähän väljää siellä täällä ja kädellä sen saa käännettyä suoraan,mutta "normaalisti" jäkittää mielestäni hieman vinossa.
    olisiko tässä käynyt niin että se vanhan ketjun vääntynyt ja jumittava lenkki on jossain vaiheessa takertunut vaihtajaan ja vääntänyt vaihtajan sohloksi.

    pahiten ketju pomppii 4 pienimmällä rattaalla mutta ei ne isoimmatkaan ongelmattomia ole.telineessä kun säätelin niin kaikki toimii hienosti mutta ajamaan kun yrittää lähteä niin viimeistään toisella polkasulla rusahtaa kun ketju nousee rattaan päälle ja pomppaa.se ei yritä mennä eri rattaalle,nousee vain siinä omallaan.

    noin 30€ saisi nettikaupoista uuden pakan ja uuden samanlaisen vaihtajan,mutta saanko sitä toimimaan niilläkään.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Onko olemassa ns. kiinteää vaparatasmekanismia? Mulla on tossa halpa hypridipyörä ja en ole siitä saanut vapaaratasta irti. Oon kyllä katsonut YouTubesta lukuisia videoita jossa esitellään miten vaihdetaan vapaaratas ja sieltäkin läytänyt monia erilaisia kiinnitystapoja, muta mikään ei toimi tuossa. Itselle on tullut mieleen että hintaa on painettu alas siten että tehty systeemi jota ei pysty purkamaan.
    oletko kokeillut isoa kuusiokolo avainta jarrulevyn puolelta napaan työnnettynä?
    tällä konstilla irtosi meridasta,taisi olla 12mm kuusiokolo avain.

  4. #1114
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seikkailijasetä Katso viesti
    oletko kokeillut isoa kuusiokolo avainta jarrulevyn puolelta napaan työnnettynä?
    tällä konstilla irtosi meridasta,taisi olla 12mm kuusiokolo avain.
    Olen kokeillut ja varmuuden vuoksi molemmista päistä. Kaikki gcn:n, cycling weaklyt jne. ohjeet on käyty, ei löydy irrotusmekanismia.

  5. #1115
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8
    Osaisiko joku täällä antaa vinkin mistä mahtaa kiikastaa konan vaihteiden kanssa.

    Pyöränä kona Dew Plus ja ongelmallinen etuvaihtaja mallia shimano altus. Eilen lenkillä ajoin siis suojatien yli ja kelville palatessa pieni reunus kanttikivessä. Samaisia oli reitillä paljon eikä mitään ongelmaa. täräyksestä etuvaihtaja sai hepulin ja kun yritin alkaa polkemaan niin ketjut tarttuivat vaihtajaan ja vaihtaja vinoon. Samanlainen kävi viime kesänä ja jouduin tekemään kenttäsäädön vaihtajalle, että pääsi kotiin polkemaan. Vein pyörän huoltoliikkeelle jotta saisi selville olisiko vaihtajassa jokin vika, eivät kuitenkaan löytäneet mitään. säätivät kaiken kuntoon ja pyörä toimi ongelmitta loppukesän.

    Kotipihaan kun pääsin eilen niin totesin että etuvaihtajan vaijeri on huomattavan löysällä runkoputken alla, on kuitenkin molemmissa päissä kiinni ja mitään poikkeavaa ei näkynyt. Mikä tämän mahtaa aiheuttaa?

  6. #1116
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smuli Katso viesti
    Kotipihaan kun pääsin eilen niin totesin että etuvaihtajan vaijeri on huomattavan löysällä runkoputken alla, on kuitenkin molemmissa päissä kiinni ja mitään poikkeavaa ei näkynyt. Mikä tämän mahtaa aiheuttaa?
    Joissain etuvaihtajissa vaijeri kiertää lenkin vaihtajan päässä. Olisiko siitä kyse, olisi vaijeri päässyt hyppäämään pois? Esim näin:
    hece muokkasi tätä : 28.05.2018 at 16.25 Syy: Kuva lisätty

  7. #1117
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kiinnityspanta löysällä ja pompannut ylöspäin.

  8. #1118
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Sramin NX-takavaihtaja, kuinka pelittää 11-46 -pakalla? Virallisesti 42 olisi maksimi mutta ainakin osan mielestä pelittäisi myös 46:een asti. Kuis on?
    Tämä askarruttanut itseänikin,ja nyt sain aikaiseksi netistä tuota haeskella.Tuon mukaan ei ole estettä :https://www.brokenspokebikes.com/blo...imano-cassette
    Tuo 46 kokeesta siellä loppupuolella.
    Eikun edullisia - 46 pakkoja tai laajentajia ettimään . . .

  9. #1119
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Joissain etuvaihtajissa vaijeri kiertää lenkin vaihtajan päässä. Olisiko siitä kyse, olisi vaijeri päässyt hyppäämään pois? Esim näin:
    Tuossa se tosiaan tekee tuollaisen lenkin mutta ainakaan omaan silmään ei näyttänyt siltä että vaijeri olisi luistanut paikaltaan.

    Pitänee kaivaa tuon vaihtajan ohjeet esiin ja katsella onko se jotenkin oudossa asennossa tms.

  10. #1120
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    186
    Eilen huolsin takanavan: Shimano Ultegra 6800. Irtokuulat. Eilen mietin vain, voiko tuohon vaihtaa sellaiset kuulat, jotka "kehällä" kiinni toisissaan. Irtokuulien kanssa värkääminen on vähän rasittavaa. Helpottaisi ja nopeuttaisi huoltoa.

    Toinen kysymys samaa aiheeseen liittyen: Onko jollain valmistajalla maantiepyörässä käytössä ns. umpinaiset laakeroinnit? Jos on, kokemuksia?

  11. #1121
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kva66 Katso viesti
    ...Eilen mietin vain, voiko tuohon vaihtaa sellaiset kuulat, jotka "kehällä" kiinni toisissaan....
    Ei se "kehä" sinne mahdu.

    ...Onko jollain valmistajalla maantiepyörässä käytössä ns. umpinaiset laakeroinnit?
    Umpinaiset? Sellaiset suojatut "teollisuuslaakerit"? Kaikilla muilla paitsi Shimanolla
    No jaa, oli vissiin jossain Fulcrumin halpiskiekoissakin.


  12. #1122
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    186
    Näin epäilinkin

    Juuri tuollaista teollisuuslaakeria tarkoitin. Maantievanteet, anna joku malli/valmistaja niin perehdyn asiaan.

  13. #1123
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kva66 Katso viesti
    ...Maantievanteet, anna joku malli/valmistaja niin perehdyn asiaan.
    DTSwiss ja Mavic vaikkapa alkuun.

    Noille kartio & kuulat -laakereillekin vankkumattomat kannattajansa. Eiköhän tässäkin kohta joku tule julistamaan niiden erinomaisuutta


  14. #1124
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kva66 Katso viesti
    Eilen huolsin takanavan: Shimano Ultegra 6800. Irtokuulat. Eilen mietin vain, voiko tuohon vaihtaa sellaiset kuulat, jotka "kehällä" kiinni toisissaan. Irtokuulien kanssa värkääminen on vähän rasittavaa. Helpottaisi ja nopeuttaisi huoltoa.

    Toinen kysymys samaa aiheeseen liittyen: Onko jollain valmistajalla maantiepyörässä käytössä ns. umpinaiset laakeroinnit? Jos on, kokemuksia?
    Niitä kehiä saa laakerikaupasta ja hyvin varustelluista pyöräliikkeistäkin. Käsittääkseni silloin sinne laitetaan yksi kuula vähemmän.

  15. #1125
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kva66 Katso viesti
    Eilen huolsin takanavan: Shimano Ultegra 6800. Irtokuulat. Eilen mietin vain, voiko tuohon vaihtaa sellaiset kuulat, jotka "kehällä" kiinni toisissaan. Irtokuulien kanssa värkääminen on vähän rasittavaa. Helpottaisi ja nopeuttaisi huoltoa.

    Toinen kysymys samaa aiheeseen liittyen: Onko jollain valmistajalla maantiepyörässä käytössä ns. umpinaiset laakeroinnit? Jos on, kokemuksia?
    Mun vajamaisessa arvomaailmassani nuo Ultegran navat ovat niitä parhaimpia. Toki moottoriturpa JacOja kertonee mikä niissä hänen mielestään on huonoa, tai oikeesti factaa pyydän.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #1126
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mun vajamaisessa arvomaailmassani nuo Ultegran navat ovat niitä parhaimpia. Toki moottoriturpa JacOja kertonee mikä niissä hänen mielestään on huonoa, tai oikeesti factaa pyydän.
    Käytätkö irtokuulia? En näe, että ovat mitenkään huonot. Pohdin vain sitä, voisiko huolto olla helpompaa/nopeampaa toisella laakeroinilla.

    Mitä vaseliinia muuten käytät?

  17. #1127
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    ... Toki moottoriturpa JacOja kertonee mikä niissä hänen mielestään on huonoa...
    Ööö... Enhän minä ole sanonut niitä huonoiksi.


  18. #1128
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Vaihdoin maasturiin Thompsonin stemmin. Ja olipas siinä luvattoman huonot ruuvit.

    Kuusiokoloavaimen pallopään kun pistää ruuvin kantaan, niin se pyörii ihan hupia. Eli se prässätty kuusiomuoto on vain siinä kannan pinnassa eikä mene pohjalle asti. Mikä ihme kun kalliissakin osissa käytetään ihan paskoja ruuveja?

  19. #1129
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kokemuksen perusteella Thomsonin ruuvit ei kyllä ihampaskoja ole, aivaimestasi en menis takuuseen.

  20. #1130
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mun vajamaisessa arvomaailmassani nuo Ultegran navat ovat niitä parhaimpia. Toki moottoriturpa JacOja kertonee mikä niissä hänen mielestään on huonoa, tai oikeesti factaa pyydän.
    Myötäilen edellistä. Kuularenkaat voi jättää höyryveturikauden liukulaakereiden jälkeiseen fauber-kauteen ja pikkurillat, teollisuus-, kone-, urakuulalaakerit tulostimen, kopiokoneiden ja muiden sellaisten sisuksiin sisäsiistehin hommin. Shimano käyttää kuppi-kartio-kuulat laakerointia kaikissa navoissa halvimmista kalleimpiin. Tällainen kertakäyttökulttuurin vastainen huollettava laakerointi sopii pyörän tyyppiseen ulkotyöhön, kuormituksetkin ovat sille hyvin sopivat.

  21. #1131
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Vaihde ja jarruvaijereiden vaihtotarve 5000km ajon jälkeen? Onko sitä vai ei. Suojakuoret on menossa vaihtoon mutta onko noilla kilometreillä tarpeen vaihtaa vaijeritkin. Kuorta pitää tilata, mietin vain otanko pelkät kuoret vai valmiit paketit. Sinänsä toiminnallisuudessa ei ole vikaa, kuoret uusiksi koska veikkaan että siellä suurin syy kankeahkoon jarrujen toimintaan. Samalla vaihtuu kuorien väri niin menee myös vaihdevaijerin kuoret uusiksi. Onko muuten tuo kuori samaa vaihde ja jarruvaijereissa. Kyseessä on Bianchi maantiepyörä.

  22. #1132
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Vaihde ja jarruvaijereiden vaihtotarve 5000km ajon jälkeen? Onko sitä vai ei. Suojakuoret on menossa vaihtoon mutta onko noilla kilometreillä tarpeen vaihtaa vaijeritkin. Kuorta pitää tilata, mietin vain otanko pelkät kuoret vai valmiit paketit. Sinänsä toiminnallisuudessa ei ole vikaa, kuoret uusiksi koska veikkaan että siellä suurin syy kankeahkoon jarrujen toimintaan. Samalla vaihtuu kuorien väri niin menee myös vaihdevaijerin kuoret uusiksi. Onko muuten tuo kuori samaa vaihde ja jarruvaijereissa. Kyseessä on Bianchi maantiepyörä.
    Kannattaa tietenkin vaihtaa samalla vaivalla myös ne vaijerit, eihän nuo maksa mitään. Pienenee riski että katkeaa vaijeri kesken lenkin, kun vaihtaa ajoissa. Jarruvaijeri on paksumpi kuin vaihdevaijeri niin ei mahdu samaan kuoreen.

  23. #1133
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Vaihde ja jarruvaijereiden vaihtotarve 5000km ajon jälkeen? Onko sitä vai ei. Suojakuoret on menossa vaihtoon mutta onko noilla kilometreillä tarpeen vaihtaa vaijeritkin. Kuorta pitää tilata, mietin vain otanko pelkät kuoret vai valmiit paketit. Sinänsä toiminnallisuudessa ei ole vikaa, kuoret uusiksi koska veikkaan että siellä suurin syy kankeahkoon jarrujen toimintaan. Samalla vaihtuu kuorien väri niin menee myös vaihdevaijerin kuoret uusiksi. Onko muuten tuo kuori samaa vaihde ja jarruvaijereissa. Kyseessä on Bianchi maantiepyörä.
    Muista myös, että Campalla ja Simpalla on eri halkaisijolla olevat vaijerit.

    Itse pistin hätäratkasuna Campan vaijerin Simpan kuoreen. Hyvin on pelittänyt, ainakin vielä. En tiedä lähteekö syömään kuorta sisältä päin.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kanuuna muokkasi tätä : 30.05.2018 at 13.02

  24. #1134
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vaijerit kuorineen vaihtoon kuten edelliset jo sanovatkin.

    Kuorissa on muutakin eroa kuin vahvuus, jarrukuoressa kierteinen metallilanka, vaihdekuoressa pitkittäiset langat, koska vaihtajien kuori ei saa olla ollenkaan joustava.

  25. #1135
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Jep, pitää tilata valmiit shimanon setit. Niissä on sitten kaikki valmiina. Kiitos vinkeistä.

  26. #1136
    Voiko olla mahdollista että keskiölaakeri on paskana noin 6500 km:n jälkeen. Shimano ultegra keskiö kyseessä. Ketjun puolella laakeri pyörii tasaisesti, toisella puolella tuntuu rutinaa. Aivan kuin olisi hiekkaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #1137
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teeässä Katso viesti
    Voiko olla mahdollista että keskiölaakeri on paskana noin 6500 km:n jälkeen. Shimano ultegra keskiö kyseessä. Ketjun puolella laakeri pyörii tasaisesti, toisella puolella tuntuu rutinaa. Aivan kuin olisi hiekkaa.
    Hyvinkin voi, varsinkin jos pressfit. Oma enkka pressfitillä taitaa olla 300km kohdalla alkanut nakse.. Syytän kuitenkin enemmän Canyonin passiivia runkoa siitä. Ulkoisen BSA-Dura-Acen keskiön ajoin viimeksi loppuun noin 3000km:ssä, aiempiin kokemuksiin nähden olin ihan tyytyväinen.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  28. #1138
    Juu ei ole pressfit vaan ihan kierteillä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #1139
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teeässä Katso viesti
    Voiko olla mahdollista että keskiölaakeri on paskana noin 6500 km:n jälkeen.
    Mulla meni läskipyörästä jotain 4000 km jälkeen. Kierteillä myös.

  30. #1140
    Halpojahan nuo keskiötovat. Eiku tilaukseen

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •