Itse olisin kiinnostunut ehkä hieman aloittelijaystävällisemmistä porukkalenkeistä. Olisikohan muilla mielenkiintoa esim. 2-3 tunnin lenkkeihin jollain 25 km/h keskareilla?
Itse olisin kiinnostunut ehkä hieman aloittelijaystävällisemmistä porukkalenkeistä. Olisikohan muilla mielenkiintoa esim. 2-3 tunnin lenkkeihin jollain 25 km/h keskareilla?
Vaikka Mustavuoren vakioporukka ajaa yleensä vähän vauhdikkaampia lenkkejä (tavanomaisesti keskivauhdilla 30-35 km/h), niin mikään ei estä käyttämästä tätä keskusteluketjua myös muunlaisista porukkalenkeistä sopimiseen. Minusta olisi hienoa, jos HePon säännöllisten lenkkien tapaan saataisiin myös Mustavuoren parkkipaikalla muodostettua useampi "keskariryhmä". Mutta se vaatinee aktiivista viestintää täällä – ja tämähän on tosiaan avoin foorumi.
Tämä ei tarkoita, että pitäisin mahdottomana ajatusta rauhallisesta peekoo-pyörittelystä tuon mainitun vakioporukankaan kanssa. Rohkeasti vaan mukaan, vaikka ns. aurinkokannelle, sillä mitään vetovastuita ei tarvitse ottaa. Ryhmässä pystyy pitämään aika paljon reippaampaa keskivauhtia kuin yksin tuulen kanssa painiessa.
Ryhmäajon perusteiden täytyy kuitenkin olla vähintäänkin teoriassa hallussa ennen näille lenkeille osallistumista, ainakin jollei aio tyytyä peesailemaan ryhmän viimeisenä. HePo järjestää sellaisia aloittelijaystävällisiä lenkkejä, joiden aluksi kerrotaan tai kerrataan näitä periaatteita.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Lisään edelliseen vielä sen mitä olen mielestäni yrittänyt toistaa aina tarvittaessa ja vähän muulloinkin: ei näitä lenkkejä ole kukaan "ylhäältä käsin" ketään varten perustanut ja speksannut, ne ovat alkaneet ja aina ajettu sillä periaatteella että paikallaolevat ajajat tekevät lenkin - ja että kukaan ei aina saa mitä haluaisi mutta kaikille pyritään aina saamaan hyvä tai edes jonkinlainen lenkki (ja yllättävän usein siinä on onnistuttu).
Ennen tosiaan oli (liioitellusti ja huumorilla ílmaistuna) niin että oli lisenssiryhmä ja ruununraakkiryhmä, joista viimeksimainittu joko jäi omaksi ryhmäkseen jo parkkiksella tai jäi ajamaan omaa vauhtiaan kun ensiksimainittu teki vetojaan tms kunnes taas tavattiin jne. Joskus tietysti kävi niin että heikommat kuskit (kuten minä) putosivat miltei lähdössä ja luulivat jo jääneensä yksin, mutta kun jaksoi olla luovuttamatta huomasi sekä sen että joku oli jäänyt odottamaan että sen että seuraavalla kerralla pysyikin mukana pitempään.
Tämä noin yleensä. Mutta aivan aloittelijoille tai ihan heikkkuntoisille Mustavuoren lenkit eivät sovi, se on suoraan myönnettävä. Mutta 25 km/h on porukkalenkin keskarina niin alhainen ettei se aina toteudu edes niin sanotuilla HePon takuulenkeillä ja voi käydä niinkin että siihen haluavia ei joko ole tai että he huomaavat pärjäävänsä myös 2-3 km/h kovempivauhtisessa porukassa (kunhan sen vetäjänä ylämäissä on tolkku kuski).
Lopuksi on yhdyttävä siihen mitä yllä jo sanottiin: tämä ketju ja Mustavuoren parkkipaikka eivät ole minkään porukan omaisuutta vaan kaikkien vapaasti käytettävissä. Eli jos tuoreelle fooruminimimerkille suinkin vain itselleen sopii sellainen ajatus että kutsuu itselleen paremmin sopivia porukkalenkeistä kiinnostuneita ajajia tulemaan Mustavuporeen silloin ja silloin ja ajamaan niitä 2-3 h 25 km/h (tai 26-28 km/h kuten kokemus voi opettaa) lenkkejä, niin kannustan siihen mitä sydämellisimmin!
Mutta haluaisin myös muistuttaa että jo ennen sitä pääse näitä meidän teitä ajamaan ryhmässä - vieläpä aivan nappiin osuvilla spekseillä - ja jo tänään eli klo 18.00 Viikin Prismaa vastapäätä Maaherranpuistosta: https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
Jep, hyviä pointteja (myös Trollbergalta)! Ajattelinkin, että viestini voisi herätellä mahdollisesti kiinnostuneita porukoita, jotka tätä threadia mahdollisesti lukevat. Kyllä tuo vähän kovempikin keskari varmaan menisi tosiaan ryhmäajossa. Nuo viimeaikoina tekemänne lenkit vaan ovat olleet niin pitkiä, että ne ovat itselleni vielä liikaa.
HePon takuulenkit olisivat varmasti hyvä lähtökohta yhteislenkkejä ajatellen. Itselläni ei ole ryhmäajokokemusta (kahta henkilöä suuremmasta ryhmästä). Mustavuoren parkkipaikka olisi vaan niin täydellinen, joustavat lähtöajankohdat mahdollistava, paikka itselleni.
Myös näin ensikertalaisena Emäsalon kävijänä tekee mieli hehkuttaa viime sunnuntain lenkkiä.
Loistavat tiet ja täydellinen sää, ja siihen samaan soppaan vielä hyvät lenkkikaverit ja taukopaikka.
Mustavuori tarjosi kauden parastaan.
Tätä kaikkea ei edes autoilla liikkuneet idiootit pystynyneet kohdaltani pilaamaan.
Tiistaina kolme kuskia kävi pyörähtämässä parkkiksen kautta. Käytiin ajamassa ja katsomassa Bianchi cuppia Kuninkaanmäessä.
Tänäänkin ajetaan. Alustavasti tulossa oli 3-4 kuskia mutta klo 18 sen sitten näkee tulisiko useampikin. Kelistä tuskin on kiinni. Vauhti on ainakin omalta osaltani suht rauhallinen.
Tervetuloa mukaan!
Tällä kertaa se olen minä, joka olen oopperassa enkä pääse Mustavuoren lenkille. Antoisaa iltalenkkiä!
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
"Parsifal on enemmän kuin oopperaa, se on kuin matka toiseen todellisuuteen, sukellus syvälle myyttien maailmaan. Aika menettää merkityksensä, kun katsoja elää viisi tuntia omassa erityisessä Parsifal-maailmassaan." Oopperallahan on silloin jotain yhteistä maantiepyöräilyn kanssa![]()
Tämäniltaiselle lenkille muodostuu takuuvarma suht rauhallinen ellei peräti rauhallinen ryhmä, sillä minäkin aion olla tällä kertaa mukana!
Torstai-illan lenkille valikoitui loppujen lopuksi neljän ajajan (Mr. Green, Mr. Red, Mr. Hansen ja Mr. 87) porukka. Reitiksi muodostui jälleen kerran yksi jalostamon klassikon muunnelma. (Niitähän on kaikkiaan 18, jotka kaikki voi tietenkin ajaa päinvastaiseenkin suuntaan...) Vauhti oli Mustavuoren tapaan vapaa, mutta etukäteen luvattuun tapaan suht rauhallinen.
Mulle tämä taisi olla kauden ensimmäinen iltalenkki ja sen kyllä huomasi. Päänupin virittämiseen oikealle aaltopituudelle eli ajamaan oman mittapuun mukaan suht kovaa ja tiiviisti peesaten meni melko lailla energiaa, Olikin parasta että ymmärsin olla nöyrää poikaa ja keskittyä pyörittämiseen ja peesaamiseen, vaikka jälkimmäinen hieman nololta tuntuikin, ja tyytyä katsomaan sitten lopussa olisiko henkisissä ja fyysisissä värkeissä vielä varaa ja porukalle jotain annettavaa. (Osoittautui että oli, ihan pikkaisen.)
Mustavuoren perinteitä pyrittiin noudattamaan myös sikäli että vetomies teki parissa paikassa jekun ja poikkesi tavallisesti ajetulta reitiltä. Näillä piristävillä pikkuyllätyksillä ja tasaisella mutta vaihtelevalla vauhdinpidolla oli varmasti osuutensa siihen että kaikki olivat lopussa varsin tyytyväisiä ajettuun lenkkiin. Mustavuoreen jatkoi tällä kertaa vain yksi kuski, sillä yksi kääntyi paluusiirtymälle hiukan aikaisemmin ja kaksi jäi hakemaan palautumista edistävää energiatäydennystä Östersundomin K-Marketista.
Lenkit jatkuvat jossain muodossa jollain tavalla johonkin suuntaan lauantaina ja sunnuntaina tuttuun tapaan klo 10.00 (ellei täällä toisin ilmoiteta; sää kyllä mahdollistaisi aikaisemmankin starttiajan). Vanhat ja uudet ajajat ovat tervetulleita!
Naulan kantaan! Tällä viiden tunnin lenkillä Parsifal-maailmassa oli peräti kaksi pullakahvitaukoa eli väliaikaa, joiden puolituntinen pituus tuntui liialliselta ainakin innokkaasta uudesta wagneriaanista, joka olisi kaivannut nopeammin takaisin satulaan – tarkoitan siis permannon 15. rivin penkkiinsä.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Letkeälle lauantailenkile lähdettiin Korson kautta kiertämään Tuusulanjärvi tuttuun tyyliin Lottamuseon kahvilan korvapuustit mielessä. Yhtä hyviä olivat kuin aikaisempinakin kesinä. Paluumatka sujui sekin rennosti tavanomaista reittiä. Huomenna kauniiseen Kanta-Hämeeseen itseään ja kanssakilpailijoitaan kiusaamaan lähtevä kuski sentään vähän herätteli jalkojaan.
Me muut jotka emme huomenna(kaan) kisaa voimme ajaa jonkinlaisen lenkin, jos meitä on parkkipaikalle ilmestynyt. Jos ei ole, voimme vaikka mennä Vantaankoskelle.
Toivottavasti sentään muutama löytää tiensä aamulla parkki- eli lähtöpaikalle. Itse en harmikseni pääse tänä viikonloppuna sen enempää Kanta-Hämeen kisoihin kuin Mustavuoren lenkeillekään.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Näin alustavasti lupasin kaikkien puolesta että ensi lauantaina sopii mainiosti käydä ajelulla Porvoon suunnalla ja katsastaa Ajojen uuden reitin kiemuroita.
^ Erinomainen plään! Huhut ovatkin kertoneet että uudella reitillä olisi kansainväliseen tyyliin mm. grävelpintaista ylämäkeä!
Sunnuntaina parkkipaikalla toisessa vaakakupissa oli siirtymä Vantaankoskelle ja toisessa Uuden Porvoontien sileä (ja yhä tärinäraidaton) asfalttipinta, joten vaa'an asettumista ei tarvinnut kauaa katsella. Koska Emäsalossa oli jo käyty, oli Tirmon vuoro. Lossirannassa tuumattiin sitten että miksikäs ei ja noustiin lossiin (kunhan kapteeni oli ensin pitänyt lakisääteisensä) ja ajettiin sitten pikkusaarten ja siltojen kautta Suurpellingin Sandholmeniin, jossa juotiin kahvit Benitas Caféssa (jossa oltiin jälleen yleisen uteliaisuuden kohteena kuten oli oltu jo lossillakin).
Paluureittiä ei tarvinnut sitäkään miettiä: Porvoon keskusta ei houkuttele improvisoimaan eikä uuteen asfalttipintaa kovin nopeasti kyllästy. Mennnessä oli huomattu että Box Caféssa vietettiin perinteistä moottoripäivää, joten poikettiin tullessa sen kautta, kuunneltiin hetki aitoa Sipoon saariston murretta ja täytettiin vesipullot loppumatkaa (ja sakkolenkkiä) varten.
Hyvä lenkki! Ja vaikka ihan tuulettomasta päivästä ei voitu puhua, ei tällä kertaa ollut vastatuulta tai sivaria lähellekään koko matkaa mennen tullen kuten joskus on käynyt...
Saisiko täältä apua, yritän etsiä gpx:ää Helsingin Keskuspuiston helpoimmista poluista, joku 15-20km riittää mutta pidempikin saa olla? En ole ennen Keskuspuistossa ajellut, mutta siellä näyttäisi olevan hienoja kalliobaanojakin. Tulen parin aloittelijan kanssa ja näin juurakko/kivikko tunkkaukset haluttaisiin välttää. Jos ei saa linkkiä tähän niin Stravaan löytyy premium joten pääsen lataamaan sieltä tai sähköpostiinkin voi laittaa. Petri.j.salminen ja Gmail perään... kiitos jo etukäteen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä tuli tavallaan vähän väärään paikkaan, siinä mielessä että tämä Mustavuoren lenkkiporukka on aika maantiepainotteinen. Välitin kuitenkin kysymyksesi kaverille, jonka tiedän ajavan paljon Kepun eli Keskuspuiston poluilla ja joka varmastikin tuntee ne kuin omat taskunsa.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Ihan vain pienenä muistutuksena ja kannustuksena (tai yllytyksenä, ihan miten vain): tänäänkään ei ajeta helppojakaan maastopolkuja vaan maantietä (ja kelviä sen verran kuin on väistämätöntä).
Koska kisakuskimme lienevät lepopäivän tai kevyen päivän jälkeen palautuneet viikonlopun rasituksista, voi olla että välillä ajetaan vähän rauhallisemmin, Silloin me muut voimme pyristellä mukana niin hyvin kuin jaksamme ja ajaa sitten omaan tahtiimme meitä odottava porukka kiinni ainoastaan kokeaksemme saman hetken päästä uudestaan. Sekin voi olla aivan hieno ja mukava tapaa ajaa iltalenkki - ja mitä useampia meitä on, tietysti sen hauskempi!
Be there or be square! Kun puikahtaa Uuden Porvoontien alikulusta parkkipaikalle klo 18.00 mennessä, ehtii hyvin mukaan!
Klo 18 parkkikselta lähti nelikko, joka jalostamolla muuttui kolmikoksi, kiertäen jälleen yhden variaation jalostamon lenkistä. Sovitun mukaisesti vauhti pidettiin rauhallisena. Noin 80km kierros ajettiin alle 30 keskarilla.
Mainio lenkki hyvässä seurassa!
Torstaina jatketaan.....
Semmonen juttu tuli vielä mieleen, että vaikka en maastopyöräilystä mitään ymmärrä, niin lähinnä syksyisin tulee kuitenkin cyclocrossia ajeltua, ja Keskuspuiston alueeseenhan kuuluvat myös Haltialan pellot, joilta löytyy muuan helppo mutta verrattoman hauska polku: Strava-segmentin nimi on HEL CX Cyclocross Tempo Since 2015. Siellä on siis kilpailtukin niinkin hassussa lajissa kuin cyclocross-tempo. Pellonviertä mutkitteleva polku on taatusti juureton ja kivetön, mutta märkänä se olisi mutainen – nythän on rutikuivaa, joten se tarjoaa nopeaa kyytiä.
Tänään meitä oli näköjään muitakin, jotka myöhästyimme Mustavuoren lenkiltä, mutta mukavaa että sentään muutama kuski kerkesi paikalle ajoissa. Torstaina taas uusi yritys.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Tästä Jounin lupauksesta innostuneena laitoin Stravaan tuollaisen kutsun (club event) ja toivon runsasta osanottoa, mm. koulujen päättäjäisistä huolimatta: Porvoon ajojen ja Ole Wackströmin muistoajojen reittiin tutustuminen la 2.6.18 // Porvoon ajot & OW recce, Sat 2nd June 2018
Jos näyttää siltä, että ryhmästä tulee erittäin iso (mitä kyllä epäilen, mutta eihän sitä koskaan tiedä), niin voidaan jakautua pienempiin yksiköihin ainakin Uuden Porvoontien osuudelle. Ja ehdotan, että ajellaan rennon maltillisesti varsinkin tuo alkusiirtymä itään.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Pahus, yövuorot osui duunissa tuohon. Olisin mielelläni tullut reissuun mukaan.
Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10
Olipa mainio lenkki! Mustavuoren parkkipaikalta startattiin aamukymmeneltä oktetin voimin. Menomatkalla nautittiin sivumyötäisestä tuulesta ja Porvoontien uudesta asfaltista, Porvoon keskustassa vähän aikaa ihmeteltiin miten löydetään Porvoon ajojen reitin lähtöpaikalle Jernbölentielle, ja kun sinne lopulta löydettiin ja saatiin mukaan ns. paikallinen opas, kierrettiin ensin Ole Wackströmin muistoajojen 5,2 km:n kierros, sitten Porvoon ajojen iso kierros. Wackströmin muistoajojen rata on helppo ja nopea, Porvoon ajojen uusi reitti sen sijaan kaikkea muuta: alkupuolen kaupunkiosuudella on jyrkkiä yli yhdeksänkymmenen asteen mutkia ja Suomenkylässä käännytään Kylärannantielle ja heti Siltamäentielle, jossa noustaan kapeaa hiekkatietä lähelle Suomenkylän urheilukenttää ja laskeudutaan päällystetty serpentiinimutkainen tie takaisin Suomenkyläntielle. Ajojen reitin edellisenkin version vaativuutta on kehuttu, mutta tänä vuonna on tiedossa todella mielenkiintoinen, fyysisesti ja teknisesti haastava kisa. Ainoastaan maaliintulo on entistä helpompi, kun tietöiden takia Myllymäentielle ei päästä, eikä Mestarintien mäkeäkään ajeta. Kannattaa mennä seuraamaan ja vaikka ottamaan kuvia reitin varrelle, ellei osallistu itse kisaan – tänä vuonnahan Porvoon ajoissa ajavat vain M-Elite, N-Elite ja Kat. 2.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Komea joukko tosiaan lähti liikkeelle! Ei ehkä yhtä suuri kuin yhdistynyt IBD/CCH/etkump (joka aikaisemmin lähteneenä tuli vastaan kun saavumme Porvoon keskustaan) mutta aivan varmasrti värikkäämpi ja kirjavampi: Finnfalz-Rush Racing, Prologi, Maui Cycling, Nove Colli, Sibbo Vargarna, Euskaltel-Euskadi, Finska Kompaniet, Ekoîn joku "the loudest eye-bleeding fluoro yellow horror" ja yksi joka ei enää tässä seurassa erottunut riittävästi pysyäkseen muistissa.
Porvoon Ajojen järjestäjät ovat ehkä joutuneet muuttamaan reittiä pakon edessä, mutta ihan selvästi on lähdetty ennakkoluulottamasti mutta ajan hengessä uusille teille ja onnistuttu ainakin etukäteen arvioiden erinomaisesti. Uusia pätklä oli mukava ajaa ja ne näyttivät kokonaan uusia puolia Porvoosta sellaisellekin joka mielestään on kaupunkialueelle monelta eri suunnalta ja eri teitäjo ajanut ja joskus hieman tietä hakienkin kierrellyt. Kisavauhdissa ne ovat varmasti vaativia ja jänniäkin ajettavia ja katsojille uusia paikkoja tarjoavia.
Pari Googlen StreetViewistä kaapattua kuvaa (jotka eivät ehkä tee minkäänlaista oikeutta mutta kuitenkin saattavat houkutella jonkun vaikka käymään ajamassa itsekin):
Melko tiukka käännös Anttilantieltä Maneesikadun pieneen ylämäkeen.
Kylärannantielät käännytään Siltamäentieltä ja nousu alkaa.
Nousua riittää Malmitiellä joka on tältä puolelta lähes metsätie. Suomenkylän päiväkodin kohdalla päällyste vaihtuu asfaltiksi ja ylämäki lyhyeksi serpentiinlaskuksi.
Tämänpäiväistä lenkkiä mainostettiin etukäteen "No Drop" -ridena ja minä etupäässä vastasin sanojen pitävyyden testaamisesta ja voin vakuuttaa ettei ketään jätetty eikä edes ruvettu pudottamaan. Mustavuoren lenkkeihin kuuluu aina oleellisena osana pieni suunnittelemattomuus ja spontaanisuus ja ne saivat näytellä pientä mutta tärkeää rooliaan lenkin onnistumisessa tälläkin kertaa. Ainoa pikkumurhe oli Kuninkaantien alkuun siirryttäessä sattunut kuoppanajosta aiheutunut rengasrikko ja siinä yhteydessä käynyt ketjutekninen (jollaiset eivät ilmeisesti ole epätyypillisiä eTapin etuvaihtajalle jolle ei aina löydy sen vaatimalla tarkkuudella osuvaa säätöä huoltopukissa vaan vasta tien päällä). 55-tien piennar on toki leveä mutta paikoin huonommassa kunnossa kuin Hindsbyntie pahimmilta kohdiltakaan. Näiltä tapauksilta ei voida kokonaan välttyä minkäänlaisella merkinannolla, mutta aina on vara parantaa.
Paluumatkalla testattiin uutta kelviä, joka kyllä on sileä mutta miten lie asian laita ensimmäisen tai ensimmäisten talvien jälkeen? Ihmettelimme myös kanttikivien korkeutta ja kulmikkuutta eräässäkin kohtaa. Jo menomatkalla oli pohdittu Uuden Porvoontien kelviin ilmestyneitä merkintöja sekä niiden mahdollista yhteyttä Mustavuoren tienoilla havaittuihin koeporaustraktoreihin. Olisiko todella mahdollista että kelvin peruskorjaus tai uudellenrakentaminen olisi edennyt suunnitelmista toteutukseen tai edes toteutuksen suunnitteluun? Miltä mahtaisikaan tuntua ajaa N'Avetan kohdalla olevaa mäkeä ilman sen töyssyjä ja varoitustötteröitä "jotka ovat olleet siinä aina"?
Huomisesta lenkistä en tiedä muuta kuin sen että kuten aina sen tekevät ne kuskit jotka ovat paikalla kello kymmenen. Iltalenkit jatkuvat tuttuun tapaan ti ja to klo 18. Hauskaa on ollut - vaikkei sitä voi aina eikä kaikille aina luvatakaan - joten tervetuloa mukaan!
Sunnuntaina ítä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit osoittivat elinvoimaisuutensa kun liikkeelle saatiin kaksi eri kvartettia. Ensin lähtivät Ruununraakit tai Vanha kaarti käymään Kellokoskella vastapäivään kiertäen ja sitten Kisakuskit tai Nuoret sankarit omalle Kellokosken lenkilleen myötäpäivään kiertäen. Molemmille kertyi mittariin pyöreät sata kilometriä, mutta hitaammin ajanut ryhmä sai nauttia tuulisesta mutta aurinkoisesta ja (vielä ennen toivottavasti lyhytaikaiseksi jäävää säätilan muutosta) lämpimästä päivästä jonkin verran pitempään.
Onnekkaan sattuman ansiosta kvartetit osuivat kahvitauolla samaan paikkaan, Jokelan seudun Pullokiskalle, ja vieläpä prikulleen samaan aikaan ja mikäs sen mukavampaa! Puheenaiheet vaihtelivat Porvoon Ajoista - jota ensi sunnuntaina ollaan taas menossa seuraamaan, mutta siitä lisää myöhemmin - ja sen uusitusta reitistä antiikin mytologiaan. Viimeksi mainittuun johdatti paikallinen kivenpyörittäjä jota kertomansa mukaan motivoi naapurin kanssa lyöty veto ja joka vaikutti puuhassaan yhtä onneliselta ellei onnellisemmalta kuin Sisyfos Albert Camus'n kuuluisan esseen mukaan.
Maantiepyöräilijät eivät tarvitse painavaa kiveä ollakseen onnellisia, heille riittää ylämäki tai vastatuuli jotka ennen pitkää vaihtuvat alamäeksi ja myötätuuleksi. Niin kävi tänäänkin, joten taas saatiin ajaa hienot lenkit.
PS Hitaamman ryhmän kohdalle sattui lopussa toinenkin onnekas tapaaminen, kun loppupalaveriin osui sattumalta eliittikisakuskiksi parissa vuodessa jalostunut Mustavuoren kasvatti ja päästiin pitkästä aikaa vaihtamaan kuulumisia ja tsekkaamaan molemmin puolin uusia ja uusiutuneita fillareita.
Tiistaina taisi olla aika hiljaista.
Eilen ajoin soolona porukkalenkin.
Huomenna: kun iso osa vakiokuskeista on Porvoossa ei ole odotettavissa suurta ryntäystä. Jos kuitenkin joku on tulossa niin kannattaa huudella täällä sillä muuten lähden liikkeelle jo aikaisemmin.
Joo, meillä on Mustavuoressa käsinkosketeltava paradoksi: kuskit kehittyvät, mutta lenkit huononevat. Tai eiväthän ne huonoja ole silloin kun ne toteutuvat, mutta ymmärtäähän sen että kun ajajille on edistymisen myötä syntynyt yhteyksiä ja intressejä jotka välillä vetävät ja usein sitovat muualle ja muihin aikoihin, niin perinteisten Mustavuoren lenkkien kanssa voi olla vähän niin ja näin.
Mun kohdalla ei voida puhua kuskin kehittymisestä, mutta minäkin olen Brutuksena jo ehtinyt lupautua toisen porukan matkaan.
Sunnuntaina olisi kuulunut tapoihin yrittää järkätä edes yhteinen menolenkki Porvooseen, mutta taitavat lähes kaikki nykyään preferoida someaikakauteen paremmin istuvia whatsapp- ja mitänäitänytonlähtöjä ja valita itselleen parhaiten sopivia lähtöaikoja. No, mikäs siinä, ajat muuttuvat ja me niiden mukana, leuka edellä jos ei muuten. No hard feelings, moikataan iloisesti kun nähdään - ja pääasia että jokainen itseään ja harrastamaansa lajia vähänkin kunnioittava maantiepyöräilijä käy edes kääntymässä jossain Porvoon Ajojen reitin varrella!
PS Vanhoille konkareille muistutukseksi: tänä vuonna ei nousta Myllymäenkatua ja kisakeskuskin on siirtynyt Huhtisten koululle (joka löytyy Jernbölentien tuolta puolelta).
Olisin saattanut yrittää teidän mukaan setämieslenkille mutta kun lähtö on niin myöhänen! Tai no, mulla ennalta määrätty kotiutumis aika.
Lähtö on myöhäinen ymmärtääkseni kahdesta syystä: osa ei saa itseään ylös tai ei ainakaan ulos aiemmin ja osan pitää voida ehtiä ajaa riittävän pitkä sakkolenkki plus siirtymä. Porukkalenkkeihin liittyy lähes aina jonkinlaisia kompromisseja - kun taas kotiintuloajoissa niitä ei juurikaan tunneta.
Mutta voihan sitä (a) ehdottaa normaalia aikaisempaa starttia Mustavuoresta ja katsoa saisiko se ajajia liikkeelle, tai (b) kokeilla onnistuisiko omaan lenkkiin sijoittaa myös osuus tämän setämiesporukan mukana.
No, kun kotimaan kisakalenteriin tulee kohta hiljaisempi kausi, niin porukkalenkit taas tihenevät, pitenevät ja paranevat, luulemma. Eikös se ole sitä paitsi vähän ennenaikaista lyödä hanskoja tiskiin Mustavuoren sunnuntaisen Porvoon-Ajo-ajon suhteen? Itse olen silloin muissa kilpapyöräilyyn liittyvissä tehtävissä, mutta ajelkaa nyt ihmeessä yhdessä tuumin hienon uusitun reitin varrelle kilpailijoita kannustamaan! Ei kai sitä tarvitse muuta kuin tässä ilmoittaa, että startti on tavallisesta poiketen jo kello yhdeksän, tai sitten malttaa odottaa siihen tavalliseen kymmeneen, ja suuntana Borgeaux? Allez allez, camarades!
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Ennenaikaista ja ennenaikaista...voi toki olla että mä olen turhankin taipuvainen vajoamaan syvään pessimismiin, mutta ihan objektiivisesti tarkastellen ei etenkään parin viime vuoden kokemuksen perusteella ole erityistä syytä odottaa mitään suurempaa mutta foorumilla näkymätöntä kiinnostusta tai viime hetken innostusta.
Sinulle ja muille seura-aktiiveille jotka eivät kaihda esimerkiksi tikkarin varteen tarttumista nostan hattua, mutta en syytä enkä moiti niitäkään jotka ovat sitä mieltä että sunnuntainakin on parempi ajaa oma lenkki omaan aikaan ja omaan tapaan. Ja onhan niitä jotka mielellään lähtisivät ja viettäisivät kisapäivää Porvoossa mutta eivät aikataulusyistä pääse ja joille se on ajankäytöllisistä rajoituksista johtuen kerrassaan mahdotonta.
Mutta joo: Allez, allez! Nous brisons les chaînes! Tai siis ei nyt ihan kirjaimellisesti!
Kirjanmerkit