Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
Aloinpa sitten retroilemaan. Vaikka en perinteisesti ole itseäni juuri maasturimiehenä pitänyt, niin nyt noin 20 vuoden jälkeen voi taas kokeilla. (naps... lyhennetty lainausta)

Pienen totuttelulenkin käväisin, ja hyvin pelaa. Ajoltaan pyörä tuntuu, noh, ysärimaasturilta... Kapeisiin kumeihin ja mutkaisiin tankoihin tottuneelle melko outo, mutta eiköhän tuohon sopeudu sen verran, että siitä kesäksi kaupparassin saa. Yllättävän hyvin kulkee kuitenkin. Uudet jarrupalat ja vaijerit huomioiden koko investointi jäi kaksinumeroisiin euromääriin.
Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK71 Katso viesti
Kannattaa kokeilla vähän lyhyempää ja pystympää stemmiä (mulla 90mm / 15 astetta) sekä leveämpää riser-tankoa polkuajossa. On aika herkku ajaa...
Nyt kun totuttelua on alla muutama satanen ja pyörässä järkevämmän mittainen stemmi, niin voi jo kompata JK71:n kommenttia. Tuo on oikeasti aika ketterän ja kevyen tuntuinen ajettava. Kun ostaa pyörän 80 eurolla huoltamattomana "puoliraatona" ja siitä saa pienellä työllä ja 15 euron osilla tehtyä noinkin pätevän kulkupelin, niin voi kai sanoa tehneensä hyvän kaupan. Hyvin hoituu kauppapyörän virkakin, mutta on sillä tullut ajettua muutama oikea lenkkikin. Käytin Kayapoa jopa sellaisessa ympäristössä, mihin se on tehtykin, maastossa. Metsäteitä ja latu-uria olen toki ajellut paljon cyclocross-tyyppisellä kalustolla, mutta paksummat kumit ja maastovaihteisto kyllä avustaa menoa siellä.

Tänään ajelin noin 40km erilaisia sorateitä, metsäteitä, ulkoilureittejä, pätkiä jopa oikeaa polkuakin. Jälkimmäisillä tosin muistui mieleen, miksi en ole innostunut varsinaisesta maastossa ajamisesta aiemmillakaan kokeiluilla. Alla olevan kuvan polku on vielä jees, ja kunhan pysyy kangasmailla kulkevilla suht sileillä ja kovapintaisilla poluilla, niin ajelee mielellään. Sitten kun kivet kasvaa sen verran, että pitää alkaa varomaan kampien osumista niihin tai pinta alkaa upottaa renkaan alla niin meno lähinnä vetuttaa. Menee jo yli siitä, mitä sana pyöräily minun mielessäni tarkoittaa. Sellaisia reittejä liikun kyllä mielelläni kävellen. Pyöräily on nautittavaa silloin, kun pääsee etenemään reilusti ajamalla. Rämpiminen, könyäminen ja temppuilu ei vaan jaksa innostaa.