GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 109 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 119 159 209 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Ilmakuvassa kohteesta erottuu pari Deleten konttia, ja katto on suojattu valk.pressulla.
    Jaa missähän ilmakuvassa?

Hain Helsingin karttapalvelusta kaikki perusopetuksen ja lukioiden toimipisteet ja asetin ne vuoden 2017 ortokuvapohjalle. Löysin useammankin valkoisen pressun ja sinisen kontin/lavan, mutta ne olivat kaikki vääriä.

Jos joku haluaa kokeilla koulun löytämistä Googlen kartoista, tässä täpättynä koulut ja lukiot: https://www.google.com/maps/d/embed?...XZSKBeL7&hl=fi (EDIT: ja jostain syystä paljon myös päiväkoteja ym.)

Tulipa taas kehitettyä paikkatieto-osaamista, vaikka rastipaikkaa en kartalta löytänytkään.

Googlemapsilla katoin

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Oli tuokin koulu Casanovan kartalla. Tarkennan: koko rakennus ei ole pressun alla, vain tuo osa joka on kuvassa.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

En varmaan tutkinut tuota tarpeeksi huolellisesti. Eiköhän tuo kohta löydy - jonkun muun toimesta.

Mun paikkatieto-osaaminen on huomattavasti vähäisempää eli kävin ensin hakuammunnalla läpi kuvia sellaisista kouluista joita en ennestään tuntenut ja jotka sijaitsivat mielestäni sopivissa kaupunginosissa - ilman tulosta. Innostuin sitten vielä hakemaan casanovan linkkaamasta karttapalvelusta oppilaitokset jotka on rakennettu vuosina 1960-1975, mutta ainuttakaan uutta sopivalta näyttävää ei silmiin osunut enkä ruvennut niitä sen enempää läpikäymään...

En silti sano että huono rasti tai v-mainen rastikuva Pikemmin oikein hyvä pähkinä!

Tosin olisin kuvitellut että noin isoa koulua olisi joku toinenkin kuvarastiharrastaja käynyt...

Rakennus sopii tuohon aika väliin, mutta itse koulu on yli 100v.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Taisin löytää. Jääköön kartta muiden hakijoiden iloksi, koska en nyt uskalla luvata ehtiväni tuonne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Tunnustan, että tätä rastikuvaa on tullut ihmeteltyä jo useampi tovi, mutta sijainnista ei toistaiseksi ole mitään käsitystä. Kaikki arvaukset ovat osoittautuneet vääriksi.
    Sieltä se Mursu hankki ne kannuksensa aluksi ennen kuin 69 ja joskus ihan Stadikalla asti...

Lare, tuo diabolinen paskianen! Lare, tuo ovela peijooni! Lare, tuo juonikas veijari!

Rasti 1315 löytyi sieltä mistä en sitä satelliittikuvasta tai Googlen kuvahaulla ollut etsinyt, koska tiesin hakemattakin tasan tarkkaan minkä näköinen koulu siellä oli: kylläkin kolmikerroksinen ja julkisivultaan tilliverhoiltu, mutta tiilet väriltään tummia, punaisen- ja harmaanruskeita eli selvästi toisenlainen kuin rastikuvan koulu. Vaikka puro, puusilta ja puistometsikkö valkovuokkoineen toki täsmäsivät, niin kai minä omat hoodini sen verran hyvin tunsin!

Joo, sitten tulin lähteneeksi kevyelle iltalenkille ja satuin tavoistani poiketen ajamaan Naapuritien ja Rintinpolun välisen puiston kautta Helsingin yhteislyseo - koulu jonka aikoinani tunsin Lapinpuiston yhteislyseona - olikin remontissa josta minulla ei ollut minkäänlaista tietoa tai havaintoa!

Uudessa rastissa ei ole mitään diabolista, ovelaa eikä juonikasta, mutta siinäkin on työmaa-aita:

Olin siellä minäkin... Helsingin maanviljelyslyseon äärellä.

Aika monta vinkkiä tarvittiin, että uskoin tämänolevan oikea paikka. Rastikuvan valaistusolosuhteet hämäsivät minutkin pahasti.

Kävin vähän ihmettelemässä lähempää tuota seinää. Muutaman vuosikymmenen vaikutuksesta tiilipinta tuskin olisi enää kovin kiiltävä, mutta seinäpinta onkin hiljattain uusittu, kuten kuovi viestissään kuvailee. Se onkin "tiiliseinä".

casanova muokkasi tätä : 11.05.2018 at 00.20

Löytyihän se uusikin kun vähän haki. Harmitti vietävästi, että edellinen meni ohi. Päätin aiemmin illalla lykätä muita tekemisiä hamaaseen tulevaisuuteen ja lähteä kuitenkin rastia hakemaan, sillä olinhan nähnyt jonkun verran vaivaa rastin paikantamiseen.

Tein nopean päätelmän, että Itä-Helsingissä ollaan ja tarkemmin jossain sellaisessa paikassa, jota minä en tunne. Päätin lähteä Myllypuroon harhailemaan. Ajattelin aivan oikein, että ei noin isoa työmaata voi olla huomaamatta. Sieltähän se työmaa-aita ja puupino löytyi Neulapadontien varrelta. Rasti 1316.

Uudeksi valikoitui tällainen sattuma. Olin ajatellut jotain aivan muuta, mutta välimatka olisi taas ollut liian pitkä. Piti keksiä jotain muuta. Rasti vaihtui välissä, joten mitään nasevaa viittausta edelliseen ei kuitenkaan olisi löytynyt.

Tämä paikka valikoitui rastiksi siksi, että löysin mielestäni kummallisesta paikasta lipputangon (johon fillari nojaa). Sen nähtyäni sain mieleeni rastin 1312 ja ilmeisen vääräksi osoittautuneen epäilyni lipputangon paikasta. Tämä voi olla vaikea tai sitten ei. Kuten kuvasta näkyy, vilkkaalta ulkoilureitiltä ei kauas tarvitse poiketa.

casanova muokkasi tätä : 11.05.2018 at 00.18 Syy: karttalinkki, höpöttely, 87

Edellinen rasti kuvattuna vuonna 1965:

(Constantin Grünbergin kuva Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.)

Koulutieni alkoi keskimmäisessä parakissa, iltavuorossa. Kerran tuli kisa siitä kuka uskaltaa ryömiä parakin alitse sen päästä päähän; kotona tuli tukkapöllyä liatuista vaatteista. Kerran luokkakaverini Ari mottasi minua nyrkillä ja minä vastasin huitaisemalla jenkkikassilla; sitten juostiinkin peräkkäin ympäri pihaa, minä edellä, Ari perässä nenä auki ja kädet veressä, kunnes tyttöjen kirkuna sai opettajan paikalle.

Hyllin julkisivu uusittiin hiljattain ja väri vaihtui samalla. Ajattelin ottaa kuvan toiselta sillalta, mutta arkena junnut vetää siinä välituntiröökiä.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti puppy Katso viesti
    Sieltä se Mursu hankki ne kannuksensa aluksi ennen kuin 69 ja joskus ihan Stadikalla asti...
    Vika on varmaankin pitkälti minussa, mutta vaikka olen lukenut tämän kommentin jo useampaan kertaan, en vieläkään ole tajunnut siitä yhtään mitään. Selvennätkö vähän?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Edellinen rasti kuvattuna vuonna 1965:

(Constantin Grünbergin kuva Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.)

Koulutieni alkoi keskimmäisessä parakissa, iltavuorossa. Kerran tuli kisa siitä kuka uskaltaa ryömiä parakin alitse sen päästä päähän; kotona tuli tukkapöllyä liatuista vaatteista. Kerran luokkakaverini Ari mottasi minua nyrkillä ja minä vastasin huitaisemalla jenkkikassilla; sitten juostiinkin peräkkäin ympäri pihaa, minä edellä, Ari perässä nenä auki ja kädet veressä, kunnes tyttöjen kirkuna sai opettajan paikalle.
    Heh, arvelinkin ettet pelkästään työmaa-aidan takia paikkaa valinnut. On mukava lukea taustoituksia rasteille ja muita aiheeseen liittyviä tarinointeja.

Minkälaisella rangaistuksella koulukahakoinnista selvittiin? Sinäkään et varmaan kotona osannut vedota ne bis in idem -periaatetteeseen?

Ei ekaluokkalaisille sentään jälkkäriä annettu eikä silloin ollut Wilmaa eikä edes annettu lappuja vanhemmille vietäväksi Mutta olihan se tarpeeksi nöyryyttävää meille molemmille astua luokan eteen ja pyytää anteeksi toinen toisiltamme. (Ari oli muuten paras kaverini, kunnes tiemme erosivat kun he muutivat jonnekin Kivenlahteen.)

Mutta onhan meillä kaikilla varmasti ihan s-nasti muistoja ekalta luokalta, kun niitä rupeaa kaivelemaan tai antaa vain tulla. Taisi muuten olla että edellämainitun jutun taustalla oli että molemmat tykkäsimme Ann-Christinestä jolla oli ihanat silmä't ja hienot valkoiset lapikkaat...

On-topic: uusi rasti on helppo, *jos* se sijaitsee siellä missä arvelen (ja minne starttaan tuossa tuokiossa) ja pahatun vaikea, jos ei!

PS Ei sijainnut. Nyt täytyy turvautua päättelyketjuun: lipputankoa ei ole ilman lipunnostoa eikä lipunnostoa ilman kokoontumista juhla- tai muistopäivän vuoksi. Vieressä täytyy olla jonkun sortin yhteisö tai joku muistomerkki. Ja tietysti valaistu ulkoilutie...
    kuovipolku muokkasi tätä : 11.05.2018 at 19.44

Vielä en varsinaista vihjettä anna, mutta tässä kuva paikasta toisesta kuvakulmasta.

Lipputanko on mitä ilmeisimmin seissyt tuossa kauan.

Vika on varmaankin pitkälti minussa, mutta vaikka olen lukenut tämän kommentin jo useampaan kertaan, en vieläkään ole tajunnut siitä yhtään mitään. Selvennätkö vähän?
    Antti "Mursu" Muurinen aloitti valmentajan uransa Kontulan Urheilijoiden jalkapallojaoston valmentajana vieden jengin aika pitkäle, jatkoi valmennusuraa Lahden KuusYsiin ja taisi pariakin jengiä Olympiastadionilla valmentaa....

Muistelen että sähkölaitoksen tuntikirjurina oli nuorena, jotta sai palkkaakin. Hieno ura kaikkiaan.
    Penkki oli varattu, lipputanko vapaa Rasti 1317

Uusi lipputanko

Rasti ei heti paikantunut kun oletin paikan olleen jo kerran rastina johonkin suuntaan kuvattuna.
    Onkohan niin että googlen karttalinkit katoavat kartalta muokkaajan tilin poistuessa, vai tuliko muisto toisesta todellisuudesta Matrixissa.

Kappas, luulin että lipputanko on Hertsikan kalliolla.

Olen huomannut että rastien merkit vaeltavat vääriin paikkoihin. Esim Vuosaaren lammen kohdalla on väärä merkki.

Kumpulan kotikaupunkipolku kertoo:

"Kumpulan nk. parakkitalot saatiin sotien jälkeen lahjoituksina Ruotsista. Yksikerroksiset parakit omakotialueen jatkeena oli tarkoitettu vain väliaikaiseen asumiseen asuntopulan pahimpana aikana, mutta osaa taloista käytettiin vielä vuoteen 1978 asti. Näitä taloja oli eniten nykyisin Kumpulanmäkenä tunnetulla alueella, 57 kappaletta, mutta myös Kymintien koillisessa mutkassa niitä oli noin 20. Talot olivat tilavuudeltaan 28-40 m² ja niissä oli ulkokäymälät. Vesi haettiin ämpäreillä vesipostista.
    Taloissa asui parhaimmillaan noin 900 kumpulalaista. Väliaikaisiksi ajateltuja taloja ei juuri kunnostettu, vaikka käyttö venyi pitkäksi. Viimeisinä vuosina talot olivat todella huonokuntoisia, silloin asukkaat olivat köyhiä ja syrjäytyneitä, monet lastensuojelun ja poliisin tuttuja.
    Talojen katuosoitteina oli sittemmin kadonneita nimiä, kuten Kirsikkatie, Mustikkatie ja Vadelmatie. Mäki tunnettiin asukkaiden kesken pikemmin nimellä Toukolanmäki.
    Maastoon ei ole taloista jäänyt juuri edes kivijalkoja jäljelle, sillä kaikissa kevytrakenteisissa parakeissa ei sellaisia ollut."

Ilmakuva vuodelta 1976:

Harri Aholan kuva Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista:

Kumpulan puistotalot, parakkitalot tai millä nimellä niitä kukakin kutsui, olivat ainakin vielä 90-luvulla lähellä asuneiden puheissa. Huono maine ei selvästi heti häviä, vaikka talot purkaisi.

En osaa sanoa, onko paikka ollut rastina aiemmin. Lähin rasti (739) Kymintien ja Aavasaksantien kulmassa on haettu elokuussa 2014. Talvella selasin koko kuvarastilangan läpi ja täydensin rastikarttaa parhaani mukaan. Jotain virheitä jäi, vaikka numerointi onkin nyt mielestäni kunnossa, mutta kaikenlaiset virheet ovat toki mahdollisia.

Uusimman rastin meinasin hakea jo eilen saatuani lapset nukkumaan, mutta vaimo kielsi. Jäin kotiparvekkeelle nauttimaan lämpimästä illasta. Parin tunnin ja parin lasillisen jälkeen en enää viitsinyt lähteä yöajelulle. Tänään on taas vapaapäivä satulassa istumisesta ja jälleen juoksulenkki tiedossa. Jos rasti ei jostain syystä siirry, lupaan hakea sen huomenna töiden jälkeen.
    casanova muokkasi tätä : 13.05.2018 at 12.48 Syy: linkit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti puppy Katso viesti
    Antti "Mursu" Muurinen aloitti valmentajan uransa Kontulan Urheilijoiden jalkapallojaoston valmentajana vieden jengin aika pitkäle, jatkoi valmennusuraa Lahden KuusYsiin ja taisi pariakin jengiä Olympiastadionilla valmentaa....
    Kiitos, tämä selvensi paljon. Ei varsinaisesti tuttu aihepiiri.

Vanha rasti (1318) oli kuulovammajärjestöjen monitoimitalo "Valkea talo":

Jaakko Laapotin arkkitehtuuria tavataan kuvata rationaaliseksi, konstruktivistiseksi ja moduuliajatteluun perustuvaksi. Tämä 1987 valmistunut talo on varmasti kaikkea sitä, mutta mahtavan kokonsa se ainakin osaa pehmentää; talo on valtavan paljon suurempii kuin Ilkantieltä alavinkkelistä nähtynä osaisi arvatakaan:

Uudessakin rastissa liputetaan kuten tällaisena kauniina ja lämpimänä äitienpäivänä kuuluukin:

Vanha rasti, synnyinpaikkani ja kahden lapseni syntymäpaikka, Helsingin naistenklinikka.

Festina lente

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Vanha rasti, synnyinpaikkani ja kahden lapseni syntymäpaikka, Helsingin naistenklinikka.

Arvaus oli hyvä, mutta ei tainnut osua ihan oikeaan...

Onko näin? Ikkunat on samanlaiset.
    Festina lente

Samankaltaisista ikkunoista huolimatta rasti 1319 osoittautui olevan Kätilöopiston EDIT: Naistenklinikan sijaan koulu Ruskeasuon Tenholantien varrella. Kyltti aidassa kertoo paikan olevan Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskis.

Minun mielikuvani tuosta on Ruskeasuon koulu. Pienellä googlauksella selvisi, että koulurakennus on valmistunut vuonna 1952. Rakennuttaja oli 1948 perustettu Raajarikkojen koulusäätiö – Skolstiftelsen för vanföra, joka sai vuonna 1971 nimen Lapsi-invalidien koulusäätiö ja vuonna 1987 nimen Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö. Etualan laajennus on uudempi.

Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus, joka tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin, kertoo internet. Pakko sanoa, että
    jokainen, joka on joskus yrittänyt opettaa suomalaisia kaksoiskonsonantteja jollekin suomea opettelevalle, kauhistuu aiheellisesti nimestä Valteri.

Uusi on jotain muuta.
    casanova muokkasi tätä : 15.05.2018 at 07.12 Syy: karttalinkki, tiedot, 88

Samankaltaisista ikkunoista huolimatta rasti 1319 osoittautui olevan Kätilöopiston sijaan koulu Ruskeasuon Tenholantien varrella. Kyltti aidassa kertoo paikan olevan Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskis.
    Nyt täytyy kyllä Casanovaa ojentaa sen verran että Katilahan puhuu tekstissään Naistenklinikasta, ei suinkaan Kätilöopistosta.
    Naistenklinikalla minäkin olen aikanaan kuulemma syntynyt

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nelli Katso viesti
    Nyt täytyy kyllä Casanovaa ojentaa sen verran että Katilahan puhuu tekstissään Naistenklinikasta, ei suinkaan Kätilöopistosta.
    Naistenklinikalla minäkin olen aikanaan kuulemma syntynyt
    Aiheellinen ojennus. Seison korjattuna kuten anglismi kuuluu.

Naistenklinikalla minäkin olen syntynyt. Molemmat laitokset ovat tuttuja myöhempien elämänvaiheiden myötä, vaikka etenkään ulkopuolen arkkitehtuuriin ei niillä reissuilla tullut juuri kiinnitettyä huomiota.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •