FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 61 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61
Näyttää tulokset 1.801 - 1.826 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1801
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Kaverille laitoin 11 vaihtajan, kun vanha kymppivaihtaja toimi huonosti, pakkana sunracen 42.
    Tyytyväinen kait on, alussa kehu ja sen jälkeen ei ole puhunut asiasta, ajannut vaan.
    Sram vaihteisto siis.

  2. #1802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.
    Hitaassa läskissä mulla oli 11-42, kun nopean läskin 11-40 pakan pikkurattaat kulahti ja ostin uuden 11-40 pakan siihen, niin siirsin siitä ne kolmen isoimman rattaan nipun tuohon toiseen että siitäkin tuli 11-40. Just siksi että siinä piti olla pidempi ruuvi ja vaihtotapahtumat oli "klonksahtavia", eipä se paljoa muuta mutta sai sentään sen alkuperäisen ruuvin kiinni.

    Noh, tilasin 11x GX vaihtajaa ja Shimanon pakkaa ja KMC ketjua. Jospa ne alkas naksahteleen ja ei tuo Sunrace toki niin huono ole ettenkö tuota vielä johonkin pyörään laittaisi.

  3. #1803
    Itse päivitin juuri äsken White 4FatLiten vaihteiston 1X10 vaihteistoksi. Näillä palikoilla toteutin:https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-11-42-625064, https://www.bike-discount.de/en/buy/...-shadow-626838, https://www.bike-discount.de/en/buy/...ed-right-43873. Eteen vaihdoin alkuperäisen 36 piikkisen rattaan tilalle 32 piikkisen N/W rattaan. Mietin myös tuota takavaihtajaa, että mikä soveltuisi 42 piikisen kanssa. Tuo rd-m6000 toimii hienosti tuon pakan kanssa.
    Olen kyllä tyytyväinen tuohon modiin. Lyhin vaihde on nyt yhtä lyhyt kuin vanhassa 2x9 vaihteistossa oli toiseksi lyhin vaihde.

  4. #1804
    Ite laitoin 40 sunracen pakan ja toiminut vuoden jo kuin unelma! Takavaihtajana long XT.

  5. #1805
    Tuli tuossa edellä arvosteltua Sunracen pakkaa. Pitää hieman lieventää sitä, sillä toisessa pyörässä tuo toimi paremmin. Sitten tuli laitettua tuo GX yms. 11x setti, niin sekin toimii, eli ei ollut korvakkokaan vino. Jäljelle jää vaihtaja, se muuten oli pitkä, joka edellisessä viestissä sekin todettiin toimivaksi, mutta olisko tuo sitten mulla ottanut osumaa tai väljistynyt. ...niin tai onhan jäljellä vielä vipukin, se muuten oli Zee.

    edit. Niin joo, ja onhan tuossa 11x systeemissä läskiin jotain Spinal Tappimaista: "These go to eleven".
    Oulunjulli muokkasi tätä : 02.03.2018 at 08.53

  6. #1806
    Hei. Onko tietoa toimiiko sram x9 takavaihtajan kanssa sunrace 11-42 takapakka ilman kikkailuja? Ajatuksena olisi korvata nykyisessä canyon nervessä oleva 2x10–> 1x10ksi, jos vain löydän oikeanlaisen eturattaan truvativin 104bcd jaolla olevaan polkimiin.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #1807
    Itselleni vastaten: toimii.

    Eturatas on nyt asennettu (raceface nw 32 hampaisena).

    Jos hankinkin suoraan 1x11 setin niin voinko ostaa 11-46 kasetin taakse nykyisen 10 lehtisen tilalle vai vaatiiko tämä modaus uuden vapaarattaankin? Ajatuksena olisi pysyä edelleen shimano vapaarattaassa eikä vaihtaa xd leiriin.

  8. #1808
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sillimestari Katso viesti
    ... voinko ostaa 11-46 kasetin taakse nykyisen 10 lehtisen tilalle vai vaatiiko tämä modaus uuden vapaarattaankin? Ajatuksena olisi pysyä edelleen shimano vapaarattaassa eikä vaihtaa xd leiriin.
    Voit, ellet laita kasettia, joka vaatii XD-vaparin.


  9. #1809
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Kukaan laittanut hybridiin 1x vaihteita? Varmaan 10 riittäisi siinä kuin 11:stakin, 3 ratasta edessä varmaan on kuitenkin turhaa. Sitten tietysti että minkäkokoinen eturatas jotta normaali(pyörätie/tie/katu) mäissä pääsee vielä mutta että alamäissä ei ihan tyhjää pyörisi. Myöskin cityalueiden fillareillahan ennemmin pyöritellään vähän hitaammin "raskaammilla" vaihteilla kuin propellina kevyillä.

  10. #1810
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Tuolla aiemmin oli juttua tuosta Cuben ratas ongelmasta. Itse laitoin kylmästi vain keskiköön yhden spaiserin lisää vetopuolelle, joten siellä nytten 3kpl spasereita. Onko tuosta jotain haittaa? Mielestäni kierrettä jäi vielä kuitenkin tarpeeksi.

  11. #1811
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.
    Vakiona voi 10-vaihtajalla näin olla, mutta ainakin XTR 10-vaihtaja GoatLinkillä varustettuna vaihtaa HG500 11-42 -pakalla täysin moitteetta. B-ruuvissa olisi vielä varaa huomattavasti isommallekin rattaalle.

  12. #1812
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Vakiona voi 10-vaihtajalla näin olla, mutta ainakin XTR 10-vaihtaja GoatLinkillä varustettuna vaihtaa HG500 11-42 -pakalla täysin moitteetta. B-ruuvissa olisi vielä varaa huomattavasti isommallekin rattaalle.
    Tähän vielä huomiona että goat linkkiä ei voi käyttää jos shimanon vaihtaja on kiinnitetty direct mount vaihtajan korvakkeeseen. Tällöin kun tuo yksi linkki puuttuu vaihtajan kiinityksestä kokonaan. Toki erilainen vaihtajan häkki on vielä vaihtoehtona.

  13. #1813

    Peukalo ylös

    Ei yhtään ketjun tippumista tänä vuonna 1x10 cyclo ( edessä 52t ).
    Edullinen ja toimiva, sopii isoonkin rattaaseen (Y)

    [IMG][/IMG]

  14. #1814
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Korjaus: vaihtaja on rd-t6000. Ja sen mukaan lehtien rajat on kasetille 11t ja 32/36t. Kumma kyllä uudessa pyörässä on asennettuna 11-42t, joka vaikuttaa toimivan ihan ok. Tosin etuvaihtajan säätövara ei riitä ääripäihin vaan ketju hankaa aavistuksen. Mutta onko siis ongelmia oikeasti odotettavissa, jos laitan 1x eteen ja 12-28t taakse? Ketjun hyppimistä, raksutusta tai jotain..?

    Ja vastaan vielä itse itselleni, mutta tiedoksi muillekin: bike-discount sanoo ko. vaihtajasta seuraavaa:
    "The rear derailleur can accommodate a total capacity of 47T with the CS-HG500-10 cassette in 11-34T, 11-32T or 12-28T providing the optimum pairing."

    Ja vähän edellisen jälkeen:
    Max. teeth large sprocket: 36T
    Min. teeth large sprocket: 32T
    Min. teeth small sprocket: 11T

    Otapa näistä sitten selvää, mutta ehkäpä uskallan tuolta pohjalta tilata ton 12-28t-pakan..
    FocusOn muokkasi tätä : 01.09.2018 at 16.41

  15. #1815
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti liidi Katso viesti
    1X10 ketjulinjan kanssa ongelmia.
    Ketjulinja rassaa ja pienimpiä vaihteita käyttäessä ketju rahisee melko kovasti eturattaalla.

    Ketjulinja tuossa Cube:n 29er reaction CMP hiilarirungossa tuntuu olevan vain ihan persiillään.
    ketjulinja näyttäisi olevan jossain 55-57mm välillä.
    ketjulinja taitaa olla suorassa tuossa 8:nen rattaan paikkeilla.
    Kammet on B.O.R:n 1x10/11 missä ketjulinja pitäisi olla 49mm:n paikkeilla.
    Pulttijako on 76BCD, eli taitaa olla sama kuin Sram:n XXX1.

    Onko kellään tiedossa löytyisikö jostain rattaita joissa offset olisi enemmän kuin tuo vakioiden rattaiden 6mm?
    Prikkojen/shimmien käyttö on melko hankalaa, koska rattaassa on jengat integroituna ja tämän takia kaikki vääntö kohdistuisi pultteihin.
    Myös Tunen spiderless sopii kyseisiin kampiin, mutta siinäkin tuo offset on 6mm.

    Löytyykö foorumilta taikuria joka keksisi tuohon hyvän ratkaisun.


    Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua? Itellä sama ongelma uudessa fätissä, pienimmillä vaihteilla ketjulinja ihan mahoton ja pahaa ääntä pitää. 1x10 edessä FSA Comet 30t ja takana Sunrace 11-42t, ketjuna KMC X10-1 EPT. Takavaihtajana Deore RD-M6000

  16. #1816
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    74
    Eikös tämä kampisarja passaa ihan suorilta maastopuolen 10spd Shimano takavaihtajan, ketjun ja pakan kanssa? Hybridiin kasailen uutta voimansiirtoa.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ank-42t-732858

  17. #1817
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Toimiihan nämä shimanon uudet 10sp maastovaihtajat myös 10sp cyclossa? Ainakin vanhat kympithän toimi ristiin kadulla ja maastossa.
    Kitkajarrua tekisi mieli.

    RD-M7000 Shadow+ olisi varmaan fiksuin ostos.

  18. #1818
    ^Eivät toimi. Ysit toimii ristiin.

  19. #1819
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    ^Eivät toimi. Ysit toimii ristiin.
    Miten muistelen, että 10sp maastovaihtajia on laitettu cycloihin ja ne ovat toimineet? Vai onko se niin, että 9sp vaihtaja toimii 10 road kahvojen kanssa?

  20. #1820
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Maastoysin osat toimivat vielä maantiekympin kanssa hyvin yhteen, olen noita sekoittanut paljonkin menestyksellä.

  21. #1821
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    joo... ysissä ei taida kuitenkaan olla vielä kitkajarrua, eli eipä helpota.

  22. #1822
    Moikka vaan kaikille.


    Eli tulikin ylläripitkä työmatka talveksi ja pitäisi vähän ehostaa vanhaa cyclocrossi-sotaratsua.

    Potilaan runko on feltin hiilari etuhaarukalla ja ihan jees. Osasetti on kokonaan velocea. Koko roska on vuodelta '06 ja ajokilometreja melkoisesti. Nykyiset välitykset ovat vähän turhan pitkät, joten isompaa eturatasta ei juuri tule käytettyä. Samalla ikävästi kaipaisi vähän pakkojen väliin pykällystä. Ajan pääasiassa asfaltilla, mutta välillä tulee pikku pätkä hiekkatietäkin.

    Kammista lähtee välillä rutinaa ja rullaavuus ei ole ihan enää parhaimmillaan. Mietinkin että joskos hommaisi tuohon jostain kampisysteemiin laakerit, 1x setupin ja ehkä uudet kiekot. Olisiko immeisillä heittää hyviä vinkkejä näihin? Ehkä yhä campaa? Budjettina n 500€, ehkä hieman enemmän jos tarvis. Rasvaiset osat pysyy käsissä (rassaan myös motskareita), mutta pyörien vaihdemaailma on aika tuntematonta.

    Kiitos ja kumarrus.

    EDIT: ja onko tosiaan näin ettei noihin takavaihtajiin ole huoltosettejä? Voisi kuvitella että laakerit olisivat niihinkin kulutustavaraa.
    Maash muokkasi tätä : 18.09.2019 at 14.53 Syy: lisäinfoa

  23. #1823
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maash Katso viesti

    EDIT: ja onko tosiaan näin ettei noihin takavaihtajiin ole huoltosettejä? Voisi kuvitella että laakerit olisivat niihinkin kulutustavaraa.
    Mitkä laakerit? Rissat ainakin ovat normaalitarvikkeita.
    Tuolla ainakin on jotain ja ulkomailta löytynee lisää:
    https://velosport.fi/verkkokauppa/fi...lo_varaosat-68

  24. #1824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Mitkä laakerit? Rissat ainakin ovat normaalitarvikkeita.
    Tuolla ainakin on jotain ja ulkomailta löytynee lisää:
    https://velosport.fi/verkkokauppa/fi...lo_varaosat-68
    Okei, eli koko homma vaihdetaan. Kuten sanottu, ei ole kamalasti kokemusta näistä pl muutama vaihdettu takapakka ja ketju. Eilen törmäsin johonkin takavaihtajan korjausketjuun jossa schimanon tuollaseen rissaan vaihdettiin laakerit, joten oletin että campalla sama jätkä. Kiitti tiedosta.

  25. #1825
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maash Katso viesti
    . Eilen törmäsin johonkin takavaihtajan korjausketjuun jossa schimanon tuollaseen rissaan vaihdettiin laakerit, joten oletin että campalla sama jätkä. Kiitti tiedosta.
    Shimanokin myy rissasarjaa, jossa rissat laakereineen tai puslineen. Tack tekee kuulalaakeroituja tarvike settejä varmaan kaikille valmistajille. Omassa semmoiset ja olleet hyvät.

  26. #1826
    Humn. Hieman tässä kallistumassa SRAMin rival 1 kampisarjaan 40 hampaisena. Mites noi keskiökupit, jne?

    https://www.velobia.fi/truvativ-gxp-team-bb-cups

    Ajattelin hommata campan velocen 13-29T 10 vaihteisen takapakan.

    Miten ketjupolitiikka? Voinko käyttää normi campan ketjua?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •