Mulla samaa esiintyy sekä etu- että takajarrulla kahdessa pyörässä, osasarjoina Sram Rival ja Red, kummatkin toki hydr.levyt siis.
Red-kapineessa Shimanon levyt ja tärinä on sellanen että hiilikuiturunko vapisee kuin haavanlehti. Rivalissa taasen Campagnolon levyt ja efekti samanlainen mutta huomattavasti lievempi.
Luovuin Shimanon levyistä ja oottelen Sramin omia saapuvaksi.
Mun teoria on että Sramin jarrupala on levyn näkökulmasta radiaalisuunnassa pienempi kuin shimano ja ns. uppoaa levyn hahlotukseen, ainakin lämmettyään, aiheuttaen hurjan ryskeen. Pala kuluu nopeasti ja modulaatio on vaikeaa.
Campan levyillä vielä ajaa, toivottavasti sramin omat levyt on hitusen paremmin palan muodolle sopivat, ainakin levyn reiitystä katsellessa uskoisin ryskeen olevan hallinnassa.
Tulipa wall of text, long story short, luulisin *pienen* sykkeen jarruissa olevan normaalia, jarrulevy ikäänkuin hitusen kuorii palan päällimmäistä kerrosta lovillaan. Lisäksi jarrusatulaa voi koittaa toki shimmata jotta pala ottaisi levyssä mahdollisimman optimaaliseen kohtaan.
Huomionarvoista vielä on se, että simpan 105 hydrauleilla ja samoilla jarrulevy-yksilöillä ei ryskettä esiinny, ainakaan niin että olisin pannu merkille.
Katos nero taas asialla piti muokata viestiä niin poistin sen .
Eli juu xd-vaparille sramin maastosarjat 1×11,1×12 oli jo tiedossa .
Kiekoissa siis normi vapari chimano /sram ja pakka sopii vaparin booreihin mutta kiristysrengas ei yllä jengoille .
Cycloa ollaan rakentelemassa , en nyt muista mikä pakka kyseessä , muistaakseni ei chimano eikä sram.
^Tarkistin pakan ja muisti petti olihan se sramin rival ja 11 speed 11-32 , siis metsästämään leveämpää vaparia tai odotellaan vielä .
Projektista puuttuu vielä kahvat ja takavaihtaja , eli katsotaan mitä tulee torilla vastaan , mulle riittää
1×10:kin.
Hyvä ajatus! Ohjainlaakeri tuntui olevan kireällä, mutta kiristin vielä aavistuksen lisää, niin että tanko kääntyi kuitenkin vielä helposti. Sitten testilenkille, ja... ei auttanut. Mutta ainakin ohjainlaakeri on nyt poissuljettu aiheuttajana.
edit: ja tuohon jarrulevyteoriaan: mulla on Sramin jarrut, palat ja levyt.
Vaihtaaks kukaan takapakan lukkorenkaita irroituksen irroituksen ja takaisinlaiton yhteydessä? Pitäiskö?
Esim:
https://www.sjscycles.co.uk/cassette...acer-10z-0400/
Ei.
Ei tarvii. Mut vaihda jos haluat, ei siitä varmastikaan haittaa ole.Pitäiskö?
Toi ei oo lukkorengas. Tää on:
https://www.sjscycles.co.uk/cassette...cer-y1pu98010/
Tarvitseeko IS 42-52 ohjainlaakeri loppujen lopuksi mitään kalua paikalleen laitettaessa vai meneekö laakeripesät
(tai yhtenäinen osahan se taitaa olla ylhäällä/alhaalla) "suoraan pudottamalla"/painamalla paikoilleen?
Kun näyttää olevan vähän kahdenlaista, varsinkin jos siis rungossa suoraan ne vastapinnat. Kun turhahan esim rungon hankkimisen yhteydessä olisi pyytää asentamaan/maksamaan lisää jos sen kuitenkin vaivatta voisi itse. 1 1/8 - 1.5" IS-laakeroinnista kyse(esim Cube ja Radon fillarit).
Pelkkä laakeri pitäisi olla käsin tai erittäin kevyesti työkaluilla avustaen painettavissa paikalleen
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tuossahan juuri ilmeisesti on olennaista onko se integroidun laakerin "vastapinta" suoraan siinä (hiilikuitu)rungossa vai pitääkö se ensin jonkun
painaa paikoilleen. Harmi vaan kun rungoista ei tuota mitenkään sanota, niin saa arvailla mikä se oma osuus sitten olisi.
Tämmöistä pähkäilen. Mulle on kertynyt melkoinen kokoelma urakuulalaakerikiekkosettejä, kun ajossa on vain yhdet kerrallaan niin ei yhdelle setillä hirmuisia kilometrejä kerry mutta jotain kuitenkin. Kolme tai ehkä neljä kaipaa 6903 kokoista. Akuutein on Campan Vento, nuo tilasin: https://www.laakerimyynti.fi/epages/laakerimyynti.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017050221/Products/"61903-2RS%20Neutral%20Laakeri"
Kävin kertolaskua harrastamaan jotta jos tusinan tilaan SKF laakereita 14€ per kipale niin aikas iso hinnanero. Jotenkin en usko että rapian kolme kertaa kallimpi laakeri kestäis kolme kertaa pidempään. Mulla sekin että reilu enemmistö kiekkoja on vannejarrullisia.
Kommenttia kiitos!
Edit , linkin takaa löytyy tämä Valmistaja jokin näistä. LBS, LDI, CX, FK, .mulle ei nuo kerro yhtään mitään.
I väntan på ännu dåligare tidet
Uskaltaa noita neutraaleja tilata tuollaiseen käyttöön, tosin en noista paljoa tiedä, luultavasti kestävät sen mitä kalliimmatkin, kun et pesuvettä laakereihin ujuta. Iso kokonaishintaero kun noinkin monta tilaa. Vielä jos tuon vaihtaminen ei ole kovin suuri juttu, niin vaihtaa tarvittaessa seuraavan ja vielä kun kiekot seisovatkin ajoittain. Rohkeasti vaan.
En ees painepesuria omista ja osaan toki kumitiivisteen avata jotta eheänä saan takaisin painettua. Kun paskat pois ja uutta puhasta rasvaa tilalle. Vasen takalaakeri onse pahin . Vaihtaminenkin toki onnistuu, sen verta jo harjoitellutkin itte sorvaamilla kaluilla.
I väntan på ännu dåligare tidet
Menee se vesi, kun siitä pesuaineella pintajäänitys poistetaan, melkeinpä vesitiiviisiinkin paikkoihin ilman painepesuriakin, varmaan noista urakuulalaakereiden tiivisteistä helpostikin. Tuskin noissa kalliimmissa laakereissa tiivisteet sen paremmat ovat. Nuo neutraalit laakerit tullevat kaukoidästä, Kiina, Taiwan, Indoneesia, Malesia, mikseip itä-euroopan maistakin. Ei noiden hankkiminen öle iso riski, heti uutena jokaiseen vaseliinia lisää kuin liukuhihnalta, jos noissa sitä tapaa olla niukasti.
IS tarkoittaa että vastapinnat on rungossa. ZS on se jossa kupit painetaan runkoon, mutta näyttää sen verran integroidulta että sellaseksi välillä kutsutaan.
Cubessa kannattaa ottaa cube-spesifinen laakeri että osuu se suojahatun korkeus kerralla kohdalle. Toinen mahdollisuus on omistaa nippu sopivia prikkoja ja/tai viila.
Vielä jos veistelis noista laakereista, nuo tuollaiset yleensä asennetaan sisätiloissa oleviin laitteisiin, väliin paikkoihin joissa pyörivät koko työpäiviä, ovat paikoissa joihin vaihtaminen on työlästä, kovilla kierroksillakin, niin sellaisiin jotkin SKF laakerit hyvin paikallaan. Fillarikäytössä olosuhteet, vaatimustaso, on kovin erilainen, "halpalaakerit" mielestäni riittävät hyvin.
Joo tuon urakuulalaakerin peruskäyttötarkoituksen ymmärrän hyvin, eihän niitä ole tarkoitettu sivukuormitukseen kuten pyörässä. Tein tuossa inventaariota ja lisäsin vihkoon mitä sieltä puuttuu. 8 kiekkosettiä näillä teollisuuslaakereilla ... Joitain olen pakon edessä vaihtanutkin mutta jos kilsakertymä pysyy entisellään niin lisätarvista tulee aikas äkkiä. Sain Tampereen tutuilta yhden ammattilaisen nimen ja toinen toivottavasti on tuo myyjä jonka setti on tulossa.
Eli perusedullinen urakuulalaakeriehdotus on edelleenkin haussa, vaikka saattanen soittaa ja kysyä mielipiteitä.
PS kuppijakuulasysteemillä on kiekkoja 4 paria.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kumppanille tarttui eilen matkaan cyclo, mutta vasta illalla vähän pidemmällä testiajolla kävi selväksi, että ei meinaa oikein vaivattomasti yltää kahvoihin (Claris 2400). Siellä välissä näyttäisi olevan jo tuollainen 4 asteen "kiila". Ilmeisesti tällä mekanismillä olisi mahdollista saada myös 8 asteen kiila laittamalla kaksi erilaista palaa päällekkäin. Millähän nimellä näitä "kiiloja" pitäisi etsiä ja löydänkö Tampereella kivijalasta jostain, tai edes kotimaisesta verkkokaupasta nopeasti?
Hybridiä lähdettiin etsimään, mutta vastoin kaikkia odotuksia kumppani innostui kippurasarvisesta. Tämä ongelma ei oikein kerennyt ilmetä vielä siinä kaupalla nopeasti pyöritellessä. Oli vaan innoissaan lajin helppoudesta vanhan huoltamattoman markettijyränsä jälkeen. Kuitenkin kovasti harmistui tämän jarrukahvaongelman tultua ilmi myöhemmin. Hyvät neuvot nopeaan fiksaamiseen olisivat siis arvokkaita, jotta innostus ei ehdi katoamaan.![]()
Minulle teollisuuslaakereiden käyttö fillarin navoissa on ihan vailla kokemusta enkä mitään kunnollista osaa jelpata noista tuohon käyttöön, joskus apua voi olla jappasustakin.
Olin pitkään hommissa alalla, jossa noita laakereita oli laitteissa runsaasti, pyörivät päivittäin, vuosia ja laitteita vanheni, ajettiin loppuunkin, mutta ei koskaan vikoja noiden laakereiden vuoksi. Huonelämmössä toimivat, joten olosuhteet vallan muuta kuin fillareissa, luulen veden joutumisen laakerirasvan sekaan pahimman syyn laakerin keston lyhenemiseen. Sivukuormituksella luulen samoin olevan ikää lyhentävä vaikutus, onhan navan akseli jokseenkin lyhyt verrattuna noihin muihin käyttökohteisiin. Kun on noinkin monta käypää kiekkoa, asiaan kantsii paneutua ihan molemmilla aivolohkoilla.
Kiiski Vastarannalle: Kahvoihin tottuu nopeasti ja jarruttaminen paljokseltaan tapahtuu kahvoilta ajaen, siis yläkautta. Kun runko on oikean kokoinen eikä ajopituus ole liian pitkä, niin pian ajo sujuu ilman noita kiiloja.
Jos vaihtaa 105 takapakan vastaavaan Ultegraan niin muuttuuko mikään muu kuin tieto siitä että siinä on eri teksti? Kestävyys, vaihtamisen sujuvuus tms.
Sama juttu ketjun kanssa. Väittävät että maantiepakan kanssa ei saisi ajaa kuin maantieketjua (ja maastopakalla maastoketjua) mutta onko sillä mitään väliä tempaisenko sinne 105/Ultegra- vai SLX/XT-ketjun, vai vedänkö budjetilla ja laitan Deoren. Jotenkin pistää epäilemään onko niissä missään mitään käytännön eroa.
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Väittäisin että kestävyys paranee. Ollut deore, D-a ja nyt ultegra. D-a kesti 12500-15000 km. Ostin sen käytettynä niin tarkkaa tietoa ei ole. Ite ajoin sillä tuon 12500.
Shimanon ketjuista ei ole kokemusta, mutta ainakin kmc:n ketjuissa on iso ero kestossa halppiksen ja hipon välillä.
Ketjun vaihdan aina hyvissä ajoin.
Minä puolestani väittäisin että vaihtamalla 11-pakkansa Ultegraksi vaihtaisi tietyn määrän euroja tietyksi määräksi vähentyneitä grammoja, koska erot näiden kahden sarjan välillä eivät ole rattaiden materiaalissa tai valmistusmenetelmässä.
PS Samoin voi olla myös 10-pakkojen kohdalta, mutta siltä osin en luota muistiini senkään vertaa.
Kiitoksia, mutta emme välttämättä puhu samasta ongelmasta, sillä ilmaisin itseäni hieman epämääräisesti aiemmin. Asento on siis ihan ok ja kädet asettuvat mukavasti kahvojen päälle, mutta sormien pituus ei vain meinaa riittää tästä jarrulle asti oikein kunnolla. Vähän vaikea selittää, mutta joutuu siinä kahvan päältä pyöräyttämään rannettaan ketkuun asentoon saadaakseen sormenpäät kunnolla jarrukahvalle. Tämä sitten rupesi tuottamaan kipua vähän pidemmällä testilenkillä ja tuumailin, jos ongelmaa koittaisi helpottaa noilla "kiiloilla".
Mistä löytyy Brand-X:n hissitolppaan niitä ruuvattavia mokkuloita vaijerin päähän? Piti lainata omasta pyörästä pojan mopon kaasuvaijeriin...
Ruuvinippa nimellä vähän kaikista varaosaliikkeistä..
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
No perskele! Eipä ole tullut ennen vastaan, mutta enpä ennen kersoja ole joutunut mopoja rassaamankaan, KIITOS!
Kirjanmerkit