"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Eräs tapaus ku tuttavani oli heittämässä seiskapykäläistä simpan takakiekkoa metallinkeräykseen, kun oli regastyössä avannut vaijerin päästä nippelin eikä oikeaoppisesti liittimistään. Kun oli pannut kiekon takaisin, vaihteisto paukkui juuri noin. Oli sillä ajettukin jo paljon. Kaikki pyörivä kiinnostaa, niin otin sen jotta voin avata mielenkiinnon tyydyttämiseksi. Ei siinä mitään vikaa vielä ollut, katsoin netistä ohjeet säädöille ja panin sen yhteen varapyörään, josta viisiportainen napa oli lähes loppu ja hirvittävän raskas ajettava. Tämä pelaa edelleen miksipä ei kun ei sillä kukaan ajakaan.😁
Tämä vastaus on kyllä sellainen aivopieru, että pitää oikein palata. CamoNilta on unohtunut ellipsin keskeinen ominaisuus - kehän puoliskot miltä tahansa kohtaa ovat saman mittaiset. Ja vaikkei geometriaa ymmärtäisi, voi katsoa ovaalirattaalla varustetun pyörän takavaihtajaa. Ihme - se pysyy paikallaan vaikka ketju liikkuu. 32T-ovaali menee ihan samalla ketjulla kuin 32T-pyöreä.
Tämä on sikälikin ilahduttavaa, että ovaaliratas ei hukkaa watteja takavaihtajan heilutteluun edestakaisin.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Minullakin kävi mielessä että olenkohan käyttänyt vääriä ovaaleja, kun ihan ilmiselvästi takavaihtajan alempi rissa heijaa edes takaisin kampien pyöriessä. Piti ihan käydä tarkastamassa kaikki neljä pyörää, toimiiko kaikki samalla tavalla. Näytti toimivan.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Niin kosahtaako tuo karen yhtälö siinä kohtaa, ettei ketju ole tietenkään 360ast rattaassa kiinni. Muutenhan tosiaan hampaita ja ketjun pituutta on eturattaalla täsmälleen sama määrä, on se sitten ovaali tai ei.
Tarkoitat varmaan 180 astetta?
Eilen mukana Tapiolan kirjaston järjestämässä fillarin huoltoneuvonta-tapahtumassa. Kohdalle sattui hauska 90-luvun Tunturi jossa (ratas)vaihteet toimi jännästi nurinpäin / "Puolalaisella käänteislogiikalla" Eli jousi veti isoimmalle takarattaalle. Eli peukalolla painettiin vaihdetta "isommalle". Ylämäessä taas pienempää saa sisään painamalla nappia, jousi hoitaa homman.... Onkos tuollaisia toteutuksia enemmänkin? Vaihteistossa ei ollut tunnistettavaa valmistajan infoa, joten en tiedä valmistajaa tai tyyppiä. Täytyy myöntää, että hetken piti arpoa miten saa vaihdevaijerin löysälle kuoren saamiseksi irti rasvausta varten. Samassa fillarissa myös rullajarrut, jotka ajajansa esitteli "levyjarruina"![]()
Vaihtelevaa vastatuulta...
Shimanolla tuon kaltaisia vipuja/takavaihtajia kutsutaan low normal ja rapid rise nimillä.
Tuota taidetaan kutsua "rapid rise" vaihtajaksi.Vaikka tuolla lisää aiheesta ;https://www.bikeforums.net/bicycle-m...erailleur.html ja http://forums.mtbr.com/shimano/where...go-707003.html
Mistäköhän tommosen akselin löytää? Varmaan noilla On-Onella voisi olla mutta onko toi mitenkään yleinen? Läskistä, pituus 160 mm ja ulkohalkaisija 15 mm. Meni poikki, en tiedä miten sekin onnistui.
https://www.youtube.com/watch?v=yCLAyFGJGxI
E1. Ilmeisesti nää on Stansin napoja niin sieltä löytyy varmaan apu. Akselin paksuus vielä hämää kun nopeasti katsottuna en löytänyt noin paksua taka-akselia
Nytpä kävi niin ikävästi, että tänään uudella pyörällä kouluun lähtiessäni huomasin polkimen olevan poissa kammen kierteiltä (Kiinni, mutta aivan vinossa).Eilen kävin 20 km lenkillä, ikään kuin testiksi, kun ei viitsinyt lähteä kovin pitkälle jos pyörä kyrvähtää. Tässä vaiheessa en vielä huomannut mitään, saattoi tosin löystyä niin hitaasti, ettei sitä erottanut. Kammesta oli mennyt osittain kierteet, mutta sain polkimen kuitenkin kiinni. Poljin oli siis asennettu oikein, vasemmasta polkimesta kyse, joten kierretty kiinni vastapäivään, riittävän kireälle. Osaatteko kuulkaa viisaat ihmiset kertoa, uskaltaako tuolla ajaa, poljin tuntuu olevan tukevasti kiinni, ja pysyi ainakin tämän päivän kiinni. Entä olisiko mun syytä ottaa Shimanoon tai pyörän myyjään(Bikester) yhteyttä?
Polkimet mä asensin itse, pyörä kun tilattu netistä, niin pakattu toki mahdollisimman pieneen tilaan. Se tässä juuri onkin onkelmana.
"Polkimet mä asensin itse"
Ei millään pahalla tai muutoinkaan veetuiilakseen,
tuon perusteella saattaa olla aika heikkoa reklamoida myyjää.
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Irti otin ja uudestaan kiinnitin. Se mua juuri huolettaakin, uskallanko luottaa siihen, että se pysyy kiinni,kun ulkoreunasta kierteet melki sileänä, mutta rungon puolelta ihan päällisin puolin hyvässä kunnossa. Äsken uskaltauduin käymään kaupassa, 11 km yhteensä. Pysyi kiinni, eikä löystynyt. Eli voinko olettaa, että se on ihan fine?
Niin kauan kun se pysyy kiinni, on asiat ihan kunnossa.
^Jos kierre on huonossa kunnossa ja peloottaa että poljin irtoaa niin teflonteippiä mukaan http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...pi-2000035476/.
Ei maksa mitään, ei paina mitään ja tota kun pyöräyttää polkimen kierteisiin niin pysyy ainakin sen verran että mahdollisesti irronnut poljin pysyy kotiin asti kiinni ja sen saa vielä irtikin.
DT SWISS R 24 SPLINE DISC
Kiekot niin edessä kuin takana ovat vääntyneet n 2cm kohdalta. Parista eri kohtaa edestä ja takaa vain yhdestä. Ihme juttu, että vielä lenkit onnistuvat. Minkä verran kannattaa antaa vääntyä ennen uusien ostamista![]()
Alussa täysiä ja lopussa kiristää.
Ketjut pitää valita takapakan mukaan. Eli 10 vaihteiseen 10 vaihteisen ketju. 9 rattaiseen 9 ketju jne. Eturatas ei taida tuosta välittää? Eli olipa ketju miten monelle vaihteelle tahansa se toimii eturattaan/rattaiden kanssa?
Entäs eri valmistajien välillä? Onko mahdollista käyttää esim sram takapakkaa, vaihtajaa ja ketjua shimanon eturattaiden ja vaihtajan kanssa?
10s pakalla toimii 11s ketjukin ja onkohan toisinkinpäin. Varmaankin jossain kohtaa tulee ketjun sisäleveys ja etuhammasrattaan ulkoleveys vastaan, eli ne alkavat ahdistamaan.
Mulla on nyt 10s pakka, ketju ja 11s eturattaat maantiepyörässä ja ne pelaa hyvin.
Hypridissä on muuten 9s osia, mutta 7s etuvaihtaja.
Eri valmistajien ketjut on vaihtokelpoisia, jopa campagnolon ketju toimii esim shimanossa, vaikka eroaan vähän mitoiltaan. Toki valmistaja suosittaa omaa, siihen tarkoitettua, ketjua.
Vanne ei ole kiero vaan reunat ovat oudosti vääntyneet. Itsellä ei tälläistä onkelmaa ole aijemmin ollut. Ilmeisesti osunut viime kesänä johonkin terävään kuoppaan useamman kertaa.
Alussa täysiä ja lopussa kiristää.
Dear Eki, onx normaalia??
Kun teen etujarrulla ns. "medium"-jarrutuksen, niin ohjaustangossa tuntuu selvää täristystä. Hiekalla, soralla, puhtaalla asfaltilla kaikilla sama juttu. Jos jarrutan kevyesti tai teen maksimijarrutuksen, niin ilmiö ei esiinny. Takajarrulla en myöskään ole huomannut samaa. Tunnetta voisi ehkä verrata auton ABS-jarrujen aktivoitumiseen, mutta ei ihan niin voimakas. Ja mielestäni kyseessä ei ole renkaan pidon rajoitus. Jarru ei siis mene jarrutuksessa lukkoon.
Kyseessä on Sram Apex hydrauliset levyjarrut (flat mount), ja droppitankopyörä. Täristyksen huomaa parhaiten jos ajaa hupuilta. Mulla ei ole ennen ollut droppitankopyörää levyjarruilla, niin en tiedä kuuluuko tämä asiaan.
Onko ohjauslaakeri oikein säädetty?
Tärinä ei kuulu asiaan.
Ajattelin kunnostaa pojan vanhan Yosemiten X-Dirtin. Rahallisestihan tuossa ei ole järkeä mutta huvikseen ja varapyöräksi voisi tehdä..
Keskiölaakeri on kaput ja kammetkin kierossa, myös takapakka ja ketjut pitäisi uusia. En ole vielä pyörää purkanut ja kun en ole fillareita juuri kunnostanut, osien valinta on vähän hakusessa.
Kammiksi meinasin hakea Motonetistä nämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38499...likantti-musta
Mikähän keskiölaakeri noille kammille ja Biltsun pyörään sopii?
Takapakaksi kävisi varmaan tämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38170...G41-8-v-11-30T
Ebaystä lisäksi halpa jäykkä keula rikkinäisen pomppukepin tilalle..
Kirjanmerkit