Ei ollut työläs vaihtaa. Eivät ole liimaa laittaneet ainakaan minun suksissa ruuveihin ja aikojen kuluessa olisi kosteus päässyt suksen sisään. Mutta siis ruuvit aukeaa ihan helposti. OAC:ssä on metallilevy laminoitu sukseen (liekö se patented -kohta) ja reikä pitää porata tarkalleen oikeaan halkaisijaan ruuville. Normaali suksessa voi porata aavistuksen alimittaan. Täytin kaksikomponentti liimalla vanhat turhat reiät ja asensin vielä uudet ruuvit liiman kanssa jotta kosteus ei pääse rakenteeseen.
Itse vaan tein sen mokan että asensin siteet vanhoja ruuvin reikiä hyväksi käyttäen. Kun siteiden rakenne on eri niin NNN BC painopiste tuli sitten n 3-5 cm liian taakse kun myös EA side oli mielestäni hieman turhan taakse laitettu. Ajattelin ettei tuo haittaa eikä se haitannutkaan menoa mutta maksimi pidosta jäi jonkin verran puuttumaan (karvat loppuu turhan aikaisin kantapään alkuun kun saisivat mennä hieman yli). Silti suksi toimi paremmin kuin toisen osallistujan nanot ja toisen suomukuvio. Mutta varmaan siitä huolimatta siirrän siteitä ennen ensi lumia vähintään 5 cm eteenpäin.
Jos laskuominaisuuksia haluaa paremmaksi niin kannattaa varmaan laittaa telemark siteet. Itse valitsin NNN BC koska niihin mulla on monot ja toisetkin tunturi sukset on niillä. Pääosassa on kuitenkin hiihto ja kun ei ton ahkion kanssa joka tapauksessa ole hauskaa laskeaItse tykkään hiihtää monoilla ja varsinkin noihin NNN BC on tullut vuosien aikana luotto. Ei nuljua jalassa hiihtäessä ja arvostan sitä että siteen saa saman tien auki ja kiinni. Lisäksi nuo siteet on järjellisen hintaiset (69 eur).
Tosin täytyy todeta että retken toiselle osallistujalle möin EA:t ennen reissua ja vain kerran suksi lähti irti vahingossa.
Kirjanmerkit