Löysäkulmainen Kuitu-Kona korkealla emäputkella JA speiseripinkalla(https://www.cxmagazine.com/kona-libr...2018-sea-otter)
![]()
Löysäkulmainen Kuitu-Kona korkealla emäputkella JA speiseripinkalla(https://www.cxmagazine.com/kona-libr...2018-sea-otter)
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Näyttäisipä kona taas speksien valossa hyvältä, mutta ilman geometri taulukkoakin laite näyttää taas selkävikaiselle suunnitellulta. Lyhyt ja korkea geo.
Evoluution tämänhetkinen tila. (Tulin näköjään valinneeksi Cycloon 2018-muotivärin jo 2016)
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Oma GG-projekti valmistui tänään. On-One Bish! Bash! Bosh! (huom. oikeinkirjoitus huutomerkein) runkosetti, Sram Apex 1 hydro osarja, Hunt 4Season Gravel Disc kiekot ja Hutsun Overide 35 kumit. Alla huono kuva - täytyy laittaa parempaa perästä kun löytyy vähän idyllisempää pyöräilymaisemaa.
https://drive.google.com/open?id=0B4...9ITW50R0doUTMw
No lukee, että sutran geometria, eli onhan se. 600mm stack jo 54 koon rungossa.
Jaa...no ei kuitekaan mitään mitä esim. -17 -asteisella slämmätyllä stemmillä ei vois korjata![]()
tupla........
Moi,
Onko kellään Genesis Fugioa ? Kiinnostaa kokomukset, polttelis vaihtaa oma Croix de fer siihen...
Nyt kuulkaa speksaaminen tauolle vähäksi aikaa - tai ainakin ens lauantain ajaksi - ajokuntoiset pyörät esiin ja Brakeaway Spring Grindiin polkemaan. Käykääpä ihan vaan huviksenne facen tapahtumasivulla katsomassa Kahvelon kuvat siitä, millaiset tarjoilut siellä on "maalissa"!
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
K.i.s.s. (Keep it simple stupid...or keep it single stupid)
Laitoin Gravelkingit Rosthairsin vähän kapeammille vanteille, oliskohan noi DT R440:set 18 mm sisältä ja tykkään enemmän noin. Profiili pysyy pyöreämpänä ja "jouston" alkuherkkyys on parempi. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että noi on näennäisesti hyvin rullaavat. Kuvio on nopea joo, mutta todellisuudessa jäykähkö runko syö voimia. Tekisi mieli kokeilla LJL:n tapaan 36-millistä non tubeless -versiota(?) tubeleksena. Tolla setupilla ehkäpä Breakawayhin joka tapauksessa. Full singlespeed gravelgrinding bliss.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
"Onko rungon joustolla vielä merkitystä?"
https://cyclingtips.com/2018/04/jra-...-still-matter/
19 mm sisäleveille kiekuroisille pitäisi kumit laittaa ja mietin että hakisko huomenna Velobiasta parin Gravelkingejä.. vai onko jonku muu hyvä vaihtoehto? G-Onet 35mm leveinä on jo hallussa mutta HALUAISIN tanwallit![]()
Hyvä valinta. Itsekin molemmilla ajaneena sanoisin, että gravelkingit ovat astetta mukavammat ja ei kulu keskeltä ihan niin nopeasti kaljuksi kuin g-one. Tuo ruskea raita on aika tumman ruskea, eli ei ihan perinteinen tanwall, mutta istuu todella hyvin ainakin tummiin mattapintaisiin runkoihin ja tuohon stenun pyörään sopii todella hyvin. Hyvä rengas ja pyörii tälläkin hetkellä mustana omassa pyörässä alla. Jos laitat litkuilla, niin kannattaa huomioida renkaan venyminen mahdollisesti jopa lähelle 40mm mittaa.
Olennainen tiivistyi lyhyesti viimeiseen kappaleeseen
“The short answer here is that while frame stiffness is far less important than tire stiffness, you obviously want to optimize both if you can. At the same time, the industry is very good at overselling the benefits of frame comfort as well as overselling the benefit of lateral stiffness.”
Vaikka se tuon jutun rengaspainekaaviosta käykin ilmi, yksi merkitsevä asia oli jätetty huomioimatta ja se on se, että kun yleinen harhaluulo on se, että paksummat renkaat ovat mukavammat kuin ohuemmat, niin sehän ei varsinaisesti pidä paikkansa. Vaan se menee nimenomaisesti niin, että pienemmät paineet on mukavammat kuin isommat ja ollakseen yhtä mukavat kuin ohuemmat renkaat, paksummat renkaat vaativat ohuempia renkaita pienemmät paineet.
Sisuriaikaan, kun pienimmät järkevät käyttöpaineet ratkaisi käytännössä snakebite-herkkyys, paksummat renkaat miellettiin yleisesti ohuempia mukavemmiksi, koska ilman tarpeettoman suurta puhkeamisvaaraa paksumpien renkaiden kanssa saattoi käyttää niin paljon matalampia paineita, että paksummat olivat tosiaan mukavampia.
Mutta tubelesten kanssa tilanne voikin muuttua toisenlaiseksi. Tubelekset eivät ole yhtä snakebite-herkkiä, jolloin käykin niin, että pienimmät järkevät käyttöpaineet ratkaisee se piste, missä rengas alkaa muljua tai taittua alle kurveissa. Muljumisherkkys puolestaan ei ole sidoksissa renkaan leveyteen tai jos on, se menee melkeinpä niin päin, että samanlevyisellä vanteella paksumpi rengas alkaa muljua herkemmin kuin ohuempi. Eli jos on 35-milliset renkaat ja 40-milliset renkaat, joissa molemmissa liiallisen muljumisen raja on jossain 2 barin paikkeilla ja myös siinä 35-millisessä renkaassa uskaltaa käyttää 2 barin paineita ilman pelkoa turhista puhkeamisista, on se 35-millinen rengas 40-millistä mukavampi ajaa niillä 2 barin paineilla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Quirk Cycles
![]()
Rengaspainejutusta vielä lisäys stenun kommenttiin, että leveyskin vaikuttaa. Kapea rengas löytää enemmän kuoppia kuin leveä.
Minäkin sain oman gravel-projektin valmiiksi ja koeajolle. Viime vuotinen L kokoinen Canyon Inflite AL SLX, johon ruuvasin Sram Apexit ja DT Swissin R24 kiekot. 9.2 kg tuli painoksi.
Ja Challenge 38 mm kumit on parhaat gravel renkaat joilla olen ajanut. Ja ainoat.![]()
Hyvin kyllä istuukin Gravelking SK:t Surlyyn, tämä valinta oli täysin nappiin! Työntömitta sanoo painehoidon jälkeen leveydeksi 33,3mm, jää juuri muutama milli etuvaihtajan pantaan
(zoomailijoille https://1drv.ms/u/s!AqKIWXpNjgPmk_d0QRxFibCLYv_UTw )
Arvoisat asiantuntijat. Nykyinen jokapaikan höyläni on All-City Space Horse https://allcitycycles.com/bikes/arch...ce_horse_canti koko 58. Hankin sen korvaamaan vuosia palvelleen Cross Checkin siitä syystä, että tarvitsin leppoisamman ajoasennon. Ajatuksissa oli Ritcheyn Ascent -runkosetti korvaamaan ko. valmistajan maastopyörästä luopumista. Kuitenkin, kallis hinta ja näkemättä ostaminen vei voiton - ja näin päätin ostaa Salsan Vayan! Siitä ei ollut kokoa ja hetken mielijohteesta ostin Space Horsen. Rungossa ei ole mitään vikaa, mutta joka kerta kun poljen sitä, ajattelen Ritcheyn Ascenttia...
https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/bi...scent-frameset
Olen vertaillut geometrioita (olen 184,5cm ja lahje on 87cm.) ja vaikka sitä miten katsoo niin L koon Ascent tuntuu askeleelta agressiivisempaan suuntaan - ja sitä en haluaisi. Kuvissa se vaikuttaa rennommalta, mutta taitaa olla tuo slouppaava vaakaputki joka sen tekee. Eli onko nyt näin, että pitää unohtaa tuo haave ja jatkaa elämää?
^^ Miten toimii 33mm kumi soratierallissa? Pystytkö vertaamaan 35-40mm kumiin?
Ei varsinaisesti vertauskohtaa, kun soratieajelut on lähinnä itsenäistä lähialueiden reittien etsimistä. Viime kesän lenkeistä ehkä neljäsosa (~1000km) meni hiekkapuolelle 30mm G-one speedeillä, ja lähinnä oikein pehmeässä ja märässä ympäristössä joutui hiisailemaan, muuten sai mennä melko mukavasti. Jyrsitty, väliaikaisesti karkealla kivitavaralla paikattu asfaltti jäi mieleen ainoana miltei ajokelvottomana pätkänä. Näillä on heti parin maantielenkin jälkeen vakaampi fiilis ainakin irtosepelin suhteen ja asfaltillakin rullaavat melkolailla yhtä hyvin, varsinaiset soratiekokemukset vasta edessä.
Varsin kiinnostavalta vaikuttaa on tuo Ritchey, mutta muutama asia tökkii. Painoa ei kerrota, joten tuon tyyppiseen käyttöön tarkoitettuna teräsrunkoisena ihan kevyestä pyörästä tuskin on kyse. Materiaalistakin sanotaan vain CrMo. Vaihtajan korvake on kiinteä, eikä keskiöratkaisua ei ole kerrottu. Joillekin voi uudessa pyörässä olla ongelmana myös akselit, minulle ei olisi. Geometriassa on kiinnostavaa pitkä akseliväli eli retkeilykäyttöön sopivasta gg:stä on kyse. Mutta kun kaikkia tietoja ei ainakaan tuolta sivustolta löydy, kova hinta ohjaa kiinnostusta muualle.
On tää Äxä vaan mainio laite. Paselat vaihtui Gravelkingeiksi. SK 35mm ja litkutettuna.
Kyllä kyyti muuttui soralla mukavammaksi.![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Tuolla on Ritchey Ascentista paremmin tietoja: https://www.bike24.com/1.php?content...1;mid%5B7%5D=1
Saman puljun läskirunko Commando on ainakin laadultaan ja ajo-ominaisuuksiltaan aivan huippu luokkaa. Uskoisin, että Ascent on samaa tasoa. Hinta tuntuu tosiaan kovahkolle ja väri näyttää kuvissa ankealle, niin Ascentissa kuin Commandossa. Luonnossa sopivilla osavalinnoilla tilanne on toinen ja ainakin omaan Commandoon olen erittäin tyytyväinen. Ja täältä gravel-topikistahan tuo hiekalle sopivan vanneleveyden speksaaminen lähti viime syksynä käyntiin ja i35 mm oli lopputulos. Ja käyrä tanko korvattiin innerbarendseillä.![]()
Kirjanmerkit