HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6
Näyttää tulokset 151 - 167 / 167

Aihe: Sähköpyörän hankintaan mahdollisesti tukea

  1. #151
    Olin vuodenvaihteessa päivän ihmettelemässä Shanghaissa. Siellä lähes kaikki mopot tai lähinnä skootterit oli muunnettu sähköllä kulkeviksi vaihtamalla takapyörä sähkömoottorilla varustetuksi. Lähes kaikki aika vanhojen romujen näköisiä, eli oli nimenomaan muunnettu polttomoittorivehkeestä. Ja niitä oli paljon, ei mitään pelkästään teinien kulkuneuvoja. Joitain ikivanhoja tavarapolkupyöriä oli myös sähkömoottoroitu. En tiedä mikä on saanut muutoksen ilmeisesti aika nopeasti aikaiseksi, jotain sanktioita varmaan laitettu tavallisille mopoille.
    Vaikutus ilmanlaatuun on varmaan jo vähän tapahtunut, ei ollut ihan niin sumuista kun odotin.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  2. #152
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Olin vuodenvaihteessa päivän ihmettelemässä Shanghaissa. Siellä lähes kaikki mopot tai lähinnä skootterit oli muunnettu sähköllä kulkeviksi vaihtamalla takapyörä sähkömoottorilla varustetuksi. Lähes kaikki aika vanhojen romujen näköisiä, eli oli nimenomaan muunnettu polttomoittorivehkeestä. Ja niitä oli paljon, ei mitään pelkästään teinien kulkuneuvoja. Joitain ikivanhoja tavarapolkupyöriä oli myös sähkömoottoroitu. En tiedä mikä on saanut muutoksen ilmeisesti aika nopeasti aikaiseksi, jotain sanktioita varmaan laitettu tavallisille mopoille.
    Vaikutus ilmanlaatuun on varmaan jo vähän tapahtunut, ei ollut ihan niin sumuista kun odotin.
    Tuo selittyy varmaan sillä, että kiina on aktiivisesti kieltänyt polttomoottorimopoilla ajoa, joko kokonaisissa kaupungeissa, tai niiden osissa. Ilmanlaadun parantaminen syynä.

  3. #153
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Liikennefaktan nettisivuilla on tietoja mopojen päästöistä. Esim. mopon keskikulutus on 2,8 l/100 km, mikä on 0,1% tieliikenteen päästöistä. Hiilivetyjen päästöistä sen sijaan mopot vastaavat 13%.

    https://www.liikennefakta.fi/ymparis...tot_ja_kulutus
    Aika huimia lukuja. Hiilivetyjen suhteen mopo on 26 kertaa pahempi saastuttaja/km, kuin keskivertoajoneuvo. Onhan tuo kulutuskin aika huima. Prius pääsee melkein samoihin lukemiin, kun nopeudet mopoluokkaa, vaikka kyydissä olisi 5 ihmistä ja kokonaispainoa yli 1,5 tonnia.
    Täydellä 5 hengen kuormalla prius vie henkeä kohden 1/4 mopon lukemasta, jos mennään kaupungissa mopovauhtia kohtuullisesti sujuvassa virrassa.

    Nuo mopoauton kulutuslukemat vasta huimia on. Jos ajan tuolla 4 vetoisella 7 hengen Outlanderilla nätisti pikkuteillä jotain 70 keskinopeutta, niin kulutus tippuu alle 5 litran. Virallinen Eu maantiekukutus sama, kuin mopoautolla.

    Tuo linkki vahvisti mun arvauksen siitä, että suurin ekoteko olisi korvata mopojen ja mopoautojen suoritetta sähköfillarilla.

  4. #154
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    114
    Muuten ihan hyvä, mutta täällä PK-seudulla aamulla ja iltapäivällä on aika harvassa se auto jossa on enemmän kuin 1 ihminen sisällä. Nekin joissa on enemmän kuin 1 taitaa olla lähinnä takseja ja busseja. Joten kokonais päästöt taitaisivat tippua jos yksittäiset ihmiset siirtyisivät käyttämään mopoja. Todennäköisesti tällöin maailman laajuinen ilmaston kuormitus kasvihuoneilmiön osalta pienenisi, vaikkakin paikallinen kuormitus lisääntyisi hurjasti.

    Kasvihuoneilmiön kiihdyttäjänä metaani (on muuten hiilivety) on paha, mutta bensa ei olekkaan metaania vain huomattavasti pitkäketjuisempia hiilivetyjä, jotka ovat kaasumaisenakin ilmaa raskaampia eivätkä täten päädy yläilmakehään kiihdyttämään kasvihuoneilmiötä (jota ilman täällä ei muuten olisi mitään kovin monimutkaista elämää).

    Ihmisen toimien aiheuttaman kasvihuoneilmiön torjunnassa pitää ehdottomasti keskittyä suuriin hiilidioksidin tuottajiin kuten autoihin. Ja sellaisiin jotka tuottavat päästöjä korkealle ilmakehään, eli lentokoneisiin. Maapallo siis voisi aika pirun paljon paremmin, jos yksittäiset ihmiset pysyisivät pienemmällä alueella. EDIT: Tai oikeastaan maapallolle ihminen ei mitättömyydessään voi oikein mitään, mutta sen biosfääriä on todella helppo tuhota.

    Yksi asia mikä unohdetaan kokonaan näissä sähköpyörissä, ja samoten sähköautoissa, on se julmettu määrä saasteita, mikä tulee niiden akkujen valmistamisesta. Lisäksi kaikilla tähän mennessä keksityillä akuilla on vain hyvin rajallinen kestoikä, jonka jälkeen ne ovat ongelmajätettä.

    Mutta siinä olemme kuitenkin ihan samaa mieltä, että haisevat mopot ja kuolemanloukku mopoautot saisi kieltää lailla. Nuoriso voisi kehittää kuntoaan pyöräilemällä ostarille pussikaljalle.

  5. #155

  6. #156
    Olette varmaan nyt kovin tyytyväisiä itseenne ja aikaansaamaanne, te täälläkin riekuneet...?!
    Ja niinkuin aiemmin jo täällä kirjoitin, se ’orpo-poika’ ei voi hyväksyä mitään Bernerin tekemää ehdotusta, josta heruisi ’irtopisteitä’ äänestäjiltä, koska Berner on entinen kokoomuslainen, joka siirtyi kepuun ministeripaikalle... Politiikka on oma pelinsä sekin ...pitäisköhän ehdottaa ihan olympialajiksi. Orpo olisi itseoikeutettu Suomen edustaja

  7. #157
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    547
    Tämä on hyvä päätös. Nyt ei tarvitse kenenkään olla kateellinen kenellekkään.
    Tai tarvii tietystikin mutta nyt pitää keksiä joku muu syy ja sehän on helppoa

  8. #158
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Uusi ja paremmin valmisteltu ehdotus ensi vuonna vaan. Tuskin täällä esitetty kritiikki on vaikuttanut asiaan. Nyt ehtii sitten katsoa miten homma toimii Ruotsissa, mitä olisi pitänyt tehdä alusta alkaen.

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  9. #159
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Minusta pyörien hankinnan tuki, ihan kuten muutkin tuet, vääristäisi jollain tapaa markkinoita, joten en pidä tuen hylkäämistä huonona asiana.
    Tärkeämpää olisi rakentaa kunnollinen ja toimiva pyörätieverkosto, ja pitää sitä kunnossa. Näin olisi mukavampaa ja turvallisempaa pyöräillä ja kynnys tehdä matkoja pyöräillen laskisi. Jos ei ole paikkaa missä ajaa, loppuu mielenkiinto pyöräilyyn, vaikka olisikin tuen innoittamana hankittu sähköpyörä.

  10. #160
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.610
    Myös polkuja soisi tehtävän systemaattisesti. Joku enduroseura saisi helposti aikaan päivässä sopivan uran metsään josta tulisi hyvinkin pian toimiva maastopyöräreitti.
    Nyt kun taajamat laajenee niin parhaat polut jää asfaltin alle. Mikä pahinta niin metsien harvennuksessakin tukitaan kaikki polut. Vaikuttaa siltä että metsureita on ehkä oikein opastettu kaatamaan kaikki puut polun poikki.
    Pienempi paha on kun lehnän kokoiset koirat raahaa ranteen paksuisia rankoja polulle ja omistajat ei välitä tuon taivaallista. Miksiköhän eivät?

  11. #161
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    34
    Eiköhän kunnioiteta luontoa sen verran, että jätetään ne ajourat rouhimatta. Kaupunkien liepeiltä löytyy ihan riittävästi jo valmiiksi raiskattuja entisiä metsiä ja nykyisiä nk. puistometsiä lukemattomine polkuineen. Ei niitä rumia ajouria sinne enää yhtään lisää tarvita.
    Mitä tulee sähköpyörätuen vastustukseen ja kaatumiseen. Se on hyvä esimerkki siitä mitä kateus saa aikaiseksi. Toisaalta äänessä oli vain vastustajat. Pyöräilijöiden ylivoimainen enemmistö olisi ottanut tuen ilolla vastaan.
    Valtion budjettiin asialla ei olisi ollut hölkäsen pölkäsen merkitystä vaikka tuki olisi ollut Ruotsin malliin max n.1000e, mitä se mahd. uudessa esityksessä tulisi olla. Myöskään hinnoittelun vääristymisestä ei olisi pelkoa. Nythän se vääristynyttä on, kun tavallisesta kymppivaihteisesta perushybridistä pyydetään 2700e sähköpyöränä. Kunnon kilpailu kaikkine lieveilmiöineen pudottaisi hintatason varsin nopeasti tolkulliseksi.

  12. #162
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Nyt pikkuisen suhteellisuudentajua. Tuo huonosti valmisteltu tukihommeli kaatui hallituskumppaneiden vastustukseen eikä minkään pyöräilijäryhmän.


  13. #163
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    34
    Hieman liioittelin, olet oikeassa. Rankka yleisövastus silti ihmetyttää.

  14. #164
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Eikait tällä foorumilla juurikaan ole vastustettu muuta kuin tuota huonosti valmistettua esitystä. Ei tukea sinällään. Eniten vääntöä aiheuttanut se, että millainen tuen pitäisi olla.

  15. #165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Eikait tällä foorumilla juurikaan ole vastustettu muuta kuin tuota huonosti valmistettua esitystä. Ei tukea sinällään. Eniten vääntöä aiheuttanut se, että millainen tuen pitäisi olla.
    Esitys oli huonosti valmisteltu ja se varmasti aiheutti suuren osan vastustusta; ihmiset kuvittelivat että sähköfillaritukea tarjottaisiin päästöjen vähentämiseksi ja kuvittelivat että jo nyt pyöräilevät alkaessaan ajaa sähköavusteisella, aiheuttaisivat oikeasti enemmän päästöjä kuin nykyään. Asiaa olisi pitänyt markkinoida autoilevien saamiseksi pyöräilyn pariin. Osa pelkäsi sähköfillareita ostettavan vain varastoon lojumaan ja ihmisten jatkavan autoilua, mutta kyllähän sähköfillarin ollessa varastossa, sitä käytettäisiin edes silloin tällöin, korvaamaan matkan taittaminen autolla. Tottakai luomuvoimalla polkien kunto kasvaa paremmin, mutta oleellisempaa on se, lähteäkö fillarilla lainkaan matkaan vai ei. Ihan itseäni tutkiskellen; ennen kauppareissulle lähti mieluummin autolla kuin fillarilla. En tykkää siitä että kaupassa asioidessa on hiki ja erityisesti en tykkää siitä isosta ylämäestä, jota joutuu ajamaan kun lähtee lähimmästä marketista kotia päin. Helpompi oli siis hypätä autoon ja karauttaa paikalle. Mutta nyt lähden mieluummin fillarilla; pääsee oikaisemaan asuinalueen läpi, jossa on pätkät pyöräteitä ja joita ei saa autolla ajaa. Matka siis lyhenee ja kaiken lisäksi sähköfillarilla on kiva ajaa ja saan sen parkkiin aivan marketin ovien viereen. Ei tarvi siis edes kävellä parkkipaikalla yhtään.

    Kiiturille sen verran, että kyllähän polkuja on jo nyt aivan riittävästi. En aivan (vielä) ymmärrä ns. rakennettuja polkuja. Sellaiset on perusteltuja alamäissä, joissa bermeillä saadaan tehtyä mutkat mukavaksi ajaa ja varmistettua ettei ne kulu jarrutuksissa ihan kauheiksi. Mutta tasamaalla maastopyöräilyn suola on ajaa kävelijöiden polkuja ja jos jostain ei osaa ajaa, niin seuraavan kerran ehkä onnistuu. Aikoinaan tahkottiin tiettyjen polkujen vaikeimpia paikkoja yhä uudelleen ja uudelleen ja joskus joku pääsi sen ilman jalkakosketusta. Nykyään on nähtävissä hieman sitä, että tehdään puun yli kaatuneiden puiden ja purojen yli yksinkertaisi siltoja, mutta en lähtisi sen enempää raivaamaan polkuja. Ajamisesta menee mielenkiinto jos polut on kivituhkapintaisia ulkoilureittejä. Jos jotain polkua ei osaa ajaa, niin ei muuta kuin harjoittelemaan tekniikkaa.

  16. #166
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Bernerin höpöttely lopetti sähköpyörien myynnin. Näin uutisoi IS: [klik]


  17. #167
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.681
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Bernerin höpöttely lopetti sähköpyörien myynnin. Näin uutisoi IS: [klik]
    Minä olisin ostanut sähköpyörän alkukeväästä, mutta juuri tämän takia en ostanut. Nyt muuton jälkeen ei ole onneksi enää tarvettakaan moiselle.

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyörän huolto
    By yepa in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 22.02.2023, 11.20
  2. Sähköpyörän ulkonäkö
    By ElBike in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 23.04.2018, 22.37
  3. sähköpyörän akuista
    By Erx in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 01.05.2016, 13.30
  4. Sähköpyörän moottorin avaaminen
    By Moby-lette in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.03.2016, 18.20
  5. Sähköpyörän rakentamiseen lähteminen
    By ensmo in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 20.05.2015, 08.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •