GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 167

Aihe: Sähköpyörän hankintaan mahdollisesti tukea

  1. #121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kotarikummitus Katso viesti
    Minun oletukseni on, että useimmilla tuen innostuttamilla ostajilla valinta osuu "hyötysuhteeltaan" parhaimpaan, eli halvimpiin sähköpyöriin.
    Mielestäni parasta olisi säätää tuki prosenttiperusteiseksi ja asettaa tuen maksimiksi 400€, joka täyttyy laadukkaan pyörän hinnan alarajalla, esim 2500€.n kohdalla.
    Tuossa asiassa olen samaa mieltä. Kiinteäsummainen tosiaan houkuttaa ostamaan halvimman mahdollisen ja kuten taisin aiemmin sanoakin; ostaisin itsekin jokun mahdollisimman halvan taittosähköfillarin, josta jäisi maksettavaa mahdollisimman vähän. Tästä voi olla seurauksena jopa se, että moni innostuu sähköavusteisesta fillaroinnista, ostaa sen halvimman ja kun moottori ei jaksa auttaa mäessä ja akku on kohta kaput, ei osteta seuraavaksi fillariksi kalliimpaa vaan siirrytään takaisin autokuskiksi.

  2. #122
    Hallitus ei ole esittänyt tukea sähköfillariin Bernerin aivopieru taas asialla.Jos jättää sähköauton kauppaan niin 200 fillaristia pyöräilee samalla energialla .

  3. #123
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Sähköautotuella saa 5 sähköpyörätukea, auto vie kaupungista 10 kertaa enemmän tilaa kuin fillari. Kadunmiehelle varmaan normifillarista yli 500 on paljon, yli 1000 sähköpyörästä varmaan paljon. Jos siihen saisi prosenttituen, hinta tippuisi ehkä 200 ja se saattaisi olla silti liikaa mutta jo rajoilla. Jos se tippuisi 150 olisi se sama kuin kaupan normiale. Joku alarajahinta esim. 500 pyörään 200 ja siitä ylöspäin maks 400 kaavahimmeli

  4. #124
    Onkohan tämä sähköpyörätuki nyt taputeltu vai vieläkö lie toivoa? Vähän viivästyttänyt hankintaa tämä ilkeä epätietoisuus tuosta.

  5. #125
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    PLKN
    Viestit
    277
    Nyt on jollain sähköpyöräkauppiaalla tuhannen taalan paikka ja laittaa "berner" kampanja käyntiin. "osta sähköpyörä, saat 200 EUR berner-alennusta!"
    sähkö pyörä läski kuski

  6. #126
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Sähköautotuella saa 5 sähköpyörätukea, auto vie kaupungista 10 kertaa enemmän tilaa kuin fillari. Kadunmiehelle varmaan normifillarista yli 500 on paljon, yli 1000 sähköpyörästä varmaan paljon. Jos siihen saisi prosenttituen, hinta tippuisi ehkä 200 ja se saattaisi olla silti liikaa mutta jo rajoilla. Jos se tippuisi 150 olisi se sama kuin kaupan normiale. Joku alarajahinta esim. 500 pyörään 200 ja siitä ylöspäin maks 400 kaavahimmeli
    500€:n huonoon kiinafillariin on aivan turha antaa 40%/200€ tukea. Ne eivät ole kauaskantoisesti hyödyllisiä investointeja.
    Mieluummin jotain sellaista, joka lisää houkutusta ostaa kunnon sähköpyörä.

  7. #127
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    296
    Lausuntokierros loppuu parin päivän päästä ja sen jälkeen alkaa varsinaisen esityksen sorvaus loppuun. Siitä sitten eduskunta äänestää jossain kohtaa ennen heinäkuuta. Takautuvastihan tuo tulee huhtikuun alusta jos lakimuutos menee läpi. Eli muutaman päivän päästä voi jättää odottelun kävi niin tai näin,ellei nyt nojaa täysin tuohon tukeen ja tahdo odotella mahdollisesti vuosia.

  8. #128
    Eiköhän se ollut tuossa. Sen verran kova vastustus politiikoissa että alkoi näytöstää poliittiselta peliltä. Samalla kävi hyvin selväksi millä perustein päätöksiä eduskunnassa tehdään; tunteet ohjaa hyvin paljon ja asioista ei tiedetä kuin osa faktoista ja nekin saattaa olla vääriä. Miettikääs nyt miten poliitikko jaksaisikaan perehtyä sähköavusteisten fillareiden maailmaan, niiden tuomiin hyötyihin ja käytäntöihin muissa maissa. Moni vain torjui tuen suoraan vedoten mm. turhiin tukiin joita meillä on riittävästi. Mutta ovatko purkamassa näitä "turhia tukia"? No, eivät tietenkään.

  9. #129
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Vastustus tässä foorumissa keskittyi mielestäni pääosin huonoon ehdotukseen. 400 € kerran vuodessa oli niin huono idea etten oikein ymmärrä miksi sellaista edes esitettin. Prosenttituki, vaikkakin hiukan korkeammalla ylärajalla, olisi ollut parempi. Eikä todellakaan kerran vuodessa, kyllä pyörän pitäisi kestää aika monta vuotta.

    Skickat från min E5603 via Tapatalk

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  10. #130
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    296
    Tuo lopullinen esitys tulee suht varmasti muuttumaan prosentuaaliseksi ja varmaan muitakin viilauksia.

  11. #131
    Yllätys, yllätys! Nyt tehdään politiikassa historiaa. Ensimmäisen kerran ikinä tuotiin ensin julkisuuteen ehdotus, jonka ei ole tarkoituskaan mennä läpi.

  12. #132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Yllätys, yllätys! Nyt tehdään politiikassa historiaa. Ensimmäisen kerran ikinä tuotiin ensin julkisuuteen ehdotus, jonka ei ole tarkoituskaan mennä läpi.
    He,he tuntuu jotenkin tutulta tään hallituksen touhu.

  13. #133
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Vastustus tässä foorumissa keskittyi mielestäni pääosin huonoon ehdotukseen. 400 € kerran vuodessa oli niin huono idea etten oikein ymmärrä miksi sellaista edes esitettin. Prosenttituki, vaikkakin hiukan korkeammalla ylärajalla, olisi ollut parempi. Eikä todellakaan kerran vuodessa, kyllä pyörän pitäisi kestää aika monta vuotta.

    Skickat från min E5603 via Tapatalk
    Monelle kelpais tuo 400€. Voisi ostaa sen summan verran kalliimman pyörän.
    Ei ole pakko ostaa uutta joka vuosi eikä siihen sitouteta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  14. #134
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Monelle kelpais tuo 400€. Voisi ostaa sen summan verran kalliimman pyörän.
    Ei ole pakko ostaa uutta joka vuosi eikä siihen sitouteta.
    400 € ei ole huono asia, muuta kyllä sen tarttis olla hiukan sidottu pyörän hintaan. 500 € maksava sähköpyörä on huono idea, kun sähkötekniikka ja akku jo maksaa jotain. Varmasti jossain 1000 € paikkeilla rupeaa laatu olemaan riittävän hyvä (luotan marmarin analyysiin tässä) ja 400 € olisi hyvä tuki siihen.

    Ja 400 € kerran vuodessa nyt melkein kehottaa typerään käyttäytymiseen.

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  15. #135
    En jaksa nyt selata, onko pyöräliiton kanta ollut täällä jo aiemmin esillä, joten jos tää on toistoa, niin sorry:

    https://pyoraliitto.fi/blogi/kysymyk...pyorien-tuesta

    On ne muutkin näimmä asiaa pohtineet kuin täällä riekuvat ja/tai Berner ja se orpo-poika...

  16. #136
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Google+ sta löytyy (Google+)
    Eli pistätkö linkkejä meille osaamattomille
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  17. #137
    ^
    Bilteman pyörästä kokemuksia: googlailin hakusanoilla ja tämä löytyi: https://plus.google.com/collection/wBqaX

  18. #138
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^
    Bilteman pyörästä kokemuksia: googlailin hakusanoilla ja tämä löytyi: https://plus.google.com/collection/wBqaX
    Aika tyytyväinen vaikutti olevan, mutta tunnusti kyllä, että 200€ kalliimpi (vajaa 1000€) malli olisi nyt valinta. Tuolla saa paremmat vaihteet, hydrauliset levyjarrut jne, eli vastinetta rahalle ihan merkittävästi.

  19. #139
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    No eipä oo pitkä ’odotusaika’ tuohon huhtikuun alkuun... vajaa pari vkoa
    Ensiuutisoinnin perusteella vaikutelma oli, että tällainen tuki tulee voimaan 1.4 alkaen. Mutta sitten selvisi, ettei tälle olekaan välttämättä hallituksen tukea.
    Eli nyt on epäselvää tuleeko tukea vai ei ja jos tulee niin minkälaisena. Aika huonoa toimintaa poliitikoilta jälleen kerran, sekoitetaan markkinat keskeneräisen päätöksen huhuilla.
    Epävarmuus tuesta voi jatkua vaikka heinäkuun alkuun asti, jolloin asiasta oli tarkoitus päättää.

  20. #140
    Lausuntokierros: Sähköpyörille halutaan prosenttituki könttäsumman sijaan
    https://yle.fi/uutiset/3-10143503

    Sähköavusteisten polkupyörien hankintatuki keräsi lausuntokierroksella kannatusta ja täystyrmäyksiä.

  21. #141
    Taitavat olla harvassa ne kalliimpien pyörien ostajat, jotka sen tarpeeseensa hankkivat. Enempi luulen käyttävän %-tuen harrastuspyöräänsä ...ja tuskin siksi autosta luopuvat tai edes auton käyttöä vähentävät...

  22. #142
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Taitavat ... luulen ... tuskin ...
    Niin, epämääräistä on, emme voi tietää.

    %-alen kanssa olemme oikealla tiellä kuitenkin. Vielä kun rukataan tuo tuki koskemaan kertaluontoisesti hakijaa tuon kolmen vuoden kokeilujakson aikana eikä joka vuosi.

    Ja koska kyseessä on veronmaksajien rahat, pitää varmistaa, että tuki kohdistuu kotimaiseen kysyntään, markkinoihin ja työllisyyteen eikä saksalaisiin verkkokauppoihin niin hyvä olisi.


  23. #143
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Taitavat olla harvassa ne kalliimpien pyörien ostajat, jotka sen tarpeeseensa hankkivat. Enempi luulen käyttävän %-tuen harrastuspyöräänsä ...ja tuskin siksi autosta luopuvat tai edes auton käyttöä vähentävät...
    No jos tuki olisi tuo uutisessa mainittu max 400€ ja prosentit 20-25%, niin tuki olisi tapissaan 1600-2000€ kohdalla.
    Järkevät kauppa / työmatkapyörät sähköavusteisena maksaa 900 ... 2500 €. Ikäihmisille tarkoitettuja low step malleja löytyy automaattivaihteilla vielä yli 4000€ luokassa.

    Sähköavuasteiset harrastepyörät on hintaluokassa 2500-6000€, joten kyllä tuolla 20-25% ja max 400€ tuettaisiin nimenomaan ensisijaisesti arkipyöriä ja harrastevälineissä tukiprosentti lähtee laskuun, kun katto tulee vastaan.

  24. #144
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    ... Kirjoittaa järkevästi sähköpyöristä...
    Juuri tuollainen noin 25% ja max 400 €, ehkä enintään joka neljäs vuosi per henkilö, olisi varmasti järkevä. Toivottavasti sellainen menee läpi, vaikka olen edelleen sitä mieltä että pitäisi odottaa syksyyn että saadaan kokemuksia Ruotsista. Tähän tukeen on kuitenkin yksi ainoa perustelu, ja se on siirtää työmatkaliikennettä autoilusta pyöräilyyn.

    Tuskin on mahdollista rajoittaa tukea sulkemaan pois ulkomaalaisia weppikauppoja, vaikka on kyse veronmaksajien rahasta.

  25. #145
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Tuskin on mahdollista rajoittaa tukea sulkemaan pois ulkomaalaisia weppikauppoja, vaikka on kyse veronmaksajien rahasta.
    No sellainen on ihan helppo järjestää monella tavalla. Ihan yksinkertaisesti vaikka siten, että ostajan henkilöllisyys todetaan ostaessa. Tai täytetään veroviranomaisen tai Suomen pyöräkauppiaiden liiton tms. vahvistama lomake, jossa yksilöidään ko. ajoneuvo sekä ostaja.

    Eihän sellaisella estetä ostamasta sähköpyörää ulkomaisesta verkkokaupasta, mutta tukitoimet kohdistuvat kotimaasta ostettuun sähköpolkupyörään. Se verkkokaupan fillarihan tullee jokatapauksessa halvemmaksi kuin kotimaasta ostettu, joten mitä väliä?

    Ja EU:llekin voidaan kertoa, että me toimimme tämän asian kanssa tällä tavalla. Mitenhän tuo Ruotsissa toimii? Miten varmennetaan, että tuen saaja on todellakin ostanut sähköpyörän ja että tuen saaja on ostaja itse?


  26. #146
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ...
    Ja EU:llekin voidaan kertoa, että me toimimme tämän asian kanssa tällä tavalla. Mitenhän tuo Ruotsissa toimii? Miten varmennetaan, että tuen saaja on todellakin ostanut sähköpyörän ja että tuen saaja on ostaja itse?
    Teoriassa ehkä voisikin, mutta todennäköisyys että Suomen virkamieskoneisto päätyy sellaiseen ratkaisuun on aika lähellä nollaa.

    Ruotsissa saa tukea vaikka pyörä on ostettu ulkomailta. Tarvitaan kuitti ja jonkinlainen runkonumerotodistus. Lisäksi hakijan pitää olla 18 v ja pitää myös olla ruotsalainen henkilötunnus.

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  27. #147
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Ruotsissa saa tukea vaikka pyörä on ostettu ulkomailta. Tarvitaan kuitti ja jonkinlainen runkonumerotodistus. Lisäksi hakijan pitää olla 18 v ja pitää myös olla ruotsalainen henkilötunnus.
    Tuo 18v ikävaatimus on aika erikoinen. Sähköavusteisen suurin potentiaali olisi kuitenkin mielestäni haisevien, pärisevien ja liikenettä tukkivien mopoautojen ja mopojen korvaajana.

    Jos ohi ajaa 100 uusimmat euro6 päästömääräykset täyttävää autoa, niin niiden pakokaasujen vaikutus on minimaalinen yhteen haisevaan ja savuttavaan 2-tahtimopoon verrattuna.

  28. #148
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    114
    Se mopo saastuttaa aika paljon vähemmän kuin edes yksi auto. Varsinkin kun se kaikkein pähin myrkky on hiilidioksidi (ainakin päättäjien mielestä), jota tulee moposta vielä suhteessakin vähemmän, koska se ei polta bensaa niin puhtaasti kuin auto.

  29. #149
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scrap Katso viesti
    Se mopo saastuttaa aika paljon vähemmän kuin edes yksi auto. Varsinkin kun se kaikkein pähin myrkky on hiilidioksidi (ainakin päättäjien mielestä), jota tulee moposta vielä suhteessakin vähemmän, koska se ei polta bensaa niin puhtaasti kuin auto.
    En pikaisella googlauksella löytänyt palamattomien hiilvetyjen kasvihuonevaikutudtasta, mutta sellaisen kuvan sain, että vastaa suunnilleen metaania. Metaani on 10 kertaa hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu. Eli kun mopo päästää palamatonta polttoainetta läpi, niin siitä tulee äkkiä autonveroinen saastuttaja ilmaston lämpenemisen kannalta. Itseäni kiinnostaa kuitenkin enemmän välittömät negatiiviset vaikutukset, jotka savuttava, haiseva mopo aiheuttaa mm. muulle kevyelle liikenteelle. Sitäpaitsi kilometriä ja henkeä kohden, jos autossa on useampi henkilö kyydissä. mopo saastuttaa enemmän kaikilla mittareilla.

    En käsitä miksi alaikäiset on asetettu eriarvoiseen asemaan. Toivottavasti suomeen ei tule tällaista rajaa.

  30. #150
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Liikennefaktan nettisivuilla on tietoja mopojen päästöistä. Esim. mopon keskikulutus on 2,8 l/100 km, mikä on 0,1% tieliikenteen päästöistä. Hiilivetyjen päästöistä sen sijaan mopot vastaavat 13%.

    https://www.liikennefakta.fi/ymparis...tot_ja_kulutus

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyörän huolto
    By yepa in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 22.02.2023, 11.20
  2. Sähköpyörän ulkonäkö
    By ElBike in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 23.04.2018, 22.37
  3. sähköpyörän akuista
    By Erx in forum Varusteet
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 01.05.2016, 13.30
  4. Sähköpyörän moottorin avaaminen
    By Moby-lette in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.03.2016, 18.20
  5. Sähköpyörän rakentamiseen lähteminen
    By ensmo in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 20.05.2015, 08.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •