ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 81 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 71 79 80 81 82 83 91 131 181 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.401 - 2.430 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #2401
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Konasta pitäis päästä koeajamaan 48 ja 50 koot ja satula melko taakse, korkeus keskiöstä n. 70-71 cm. Jos vaikka toimisikin vaikka matala tangonapaikka. Kun tanko ei ole kaukana, se voi olla melkoisen matalalla ja pyörän päällä on hyvä olla, tuo on notkeus ja makuasia. Pitkäjalkaisen on kohdistettava paljon huomiota rungon vaakapituuteen. Kuitenkin nämä mietteet enemmän huiskauksia...
    Hyvähän se olis kyllä käydä Konaa kokeilemassa. 4h suuntaansa ajaminen toki hieman vähentää kokeilunhalua jos 50% mahiksella pyörä ei sovikaan, mutta kyllä tuokin kortti vielä avoinna pidetään.

    Tarkoitatko rungon vaakapituudella top tuben pituutta vai reachia? Huomasin eilen illalla geometrioita vertaillessani, että eihän tuo aivan simppeliä hommaa ollutkaan. Kyseessä toki luultavasti oman ymmärryksen puute.

    Esim.

    Kona Rove NRB DL 50cm , geo on pitkähkö ja matala
    Stack 550mm
    TT Length 531mm
    Reach 378mm

    Rose Team DX CROSS Gravel 52cm, geo on lyhyt ja korkeahko
    Stack 538mm
    TT Length 522mm
    Reach 378mm

    Miksi Rosen reach on sama kuin Konassa? Vaakaputki toki on lyhyempi, se vaikuttanee asiaan? Sitten taas stack on matalampi kuin Konassa. Eikö tuon pitäisi olla nimenomaan toisinpäin? Jotain eri lukemien korrelaatiota en ilmeisesti ymmärrä...


    Tarkoitus oli vertailla Rosea ja Konaa ainakin Trekin Checkpointtiin, Cuben Nuroad Prohon ja Kinesiksen Tripster AT:een. Jotain muitakin toki, mutta kun en päässyt näidenkään kans puusta pidemmälle kun en noita lukemia osannutkaan tulkita..

    Trek Checkpoint ARL5 52cm
    Stack 549mm
    TT Length 536mm
    Reach 379mm

    Trek Checkpoint ARL5 54cm
    Stack 567mm
    TT Length 551mm
    Reach 383mm

    Cube Nuroad Pro 50cm
    Stack 533mm
    TT Length 517mm
    Reach 376mm

    Cube Nuroad Pro 53cm
    Stack 557mm
    TT Length 537mm
    Reach 382mm

    Kinesis Tripster AT 51cm
    Stack 555,9mm
    TT Length 540mm
    Reach 380,6mm

    Kinesis Tripster AT 54cm
    Stack 579,4mm
    TT Length 550mm
    Reach 383,8mm

  2. #2402
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei ollut tuo Rose hyvä esimerkki, koska satulaputken kulma pystympi ja näin tärkeä reach mitta sama kuin Konassa. TTL mitan tulisi olla kysyjä mitolla mielellään alle 530 mm, kun satulaputken kulma 74 astetta, niin ajaminen ei olisi kurkottelevaa, emäputken korkeus riittävä ettei tarvitsi tangon korkeutta paljon säätää putkiosilla.

    Putkiosilla loppusäätö noin niinkuin yleensä ottaen, satulaputkeen jättöä tarvittaessa lisää ja stemmin pituuden muutosta, kun kilometrejä kertyy, mutta sopivankokoiseen runkoon alkukasaus.

  3. #2403
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei ollut tuo Rose hyvä esimerkki, koska satulaputken kulma pystympi ja näin tärkeä reach mitta sama kuin Konassa. TTL mitan tulisi olla kysyjä mitolla mielellään alle 530 mm, kun satulaputken kulma 74 astetta, niin ajaminen ei olisi kurkottelevaa, emäputken korkeus riittävä ettei tarvitsi tangon korkeutta paljon säätää putkiosilla.

    Putkiosilla loppusäätö noin niinkuin yleensä ottaen, satulaputkeen jättöä tarvittaessa lisää ja stemmin pituuden muutosta, kun kilometrejä kertyy, mutta sopivankokoiseen runkoon alkukasaus.
    Aivan, se satulaputken kulmakin pitää siis ottaa vertailussa huomioon.

    Mikäs tuohon stackiin sit vaikuttaa tuollalailla, että Rosessa stack on matalampi kuin Konassa vaikka Rosen pitäisi olla korkeampi/pystympi ajoasennoltaan? Tuon kun vielä ymmärtäisin niin pystyisin jo jollakinlailla noita eri geotaulukoita vertailemaan. Toivottavasti.

    Harvassa tuntuu olevan TTL alle tuon 530mm. Satulaputken kulmia en vielä asiaan liittyen vertaillut.

    Kyllä olis kysyntää "geometry comparison toolille" joka laittais kaikenkattavasti eri pyöriä päälletysten nii voisi tyhmempikin vertailla. Jonkun exceli-pohjaisen löysin, mutta ei ollut oikein toimiva.

  4. #2404
    TetedeCourse Guest
    Koeta vaikka tätä:

    http://www.bikegeo.net/

  5. #2405
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Stack mitta toisella suoraan emäputken päältä toisella laakerinsuoja mukana. Reach mitta taitaa olla jo paremmin vakioitu valmistajilla.
    Pyörä on yksinkertainen väline, mutta perehtyessään huomaa tietävänsä aina vaan vähemmän.

  6. #2406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Stack mitta toisella suoraan emäputken päältä toisella laakerinsuoja mukana. Reach mitta taitaa olla jo paremmin vakioitu valmistajilla.
    Pyörä on yksinkertainen väline, mutta perehtyessään huomaa tietävänsä aina vaan vähemmän.
    Hoh hoh hoo! Pätemään pyrkiessäni unohdin itse, että toiset valmistajat todellakin ilmoittaa stackin emäputken päältä ja toiset laakerin yläkupin päältä (joka tekee stackiin, mitä, 1-1,5 cm lisää). Olisko laakeristackmitta ehkä yleisempi nykyään?

  7. #2407
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Koeta vaikka tätä:

    http://www.bikegeo.net/
    Kiitti, pitää kokeilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Stack mitta toisella suoraan emäputken päältä toisella laakerinsuoja mukana. Reach mitta taitaa olla jo paremmin vakioitu valmistajilla.
    Pyörä on yksinkertainen väline, mutta perehtyessään huomaa tietävänsä aina vaan vähemmän.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Hoh hoh hoo! Pätemään pyrkiessäni unohdin itse, että toiset valmistajat todellakin ilmoittaa stackin emäputken päältä ja toiset laakerin yläkupin päältä (joka tekee stackiin, mitä, 1-1,5 cm lisää). Olisko laakeristackmitta ehkä yleisempi nykyään?
    No voi ny kymmenen kirosanaa. Onpa vaikeaksi tehty tuo stackin vertailu. Pitänee tuolla geotyökalulla kokeilla saisko noita pyöriä edes jotenkin vertailtua.

    Ei oo pyörän hankinta helppoa, varsinkaan emännän mitoilla. No selvittely jatkuu, pitäähän uuden pyörän sopiva olla.

  8. #2408
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

  9. #2409
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    247
    Divergelle suositus täältäkin. On lyhyt ja korkea geometrialtaan. Naisille löytyy omat mallit missä on huomioitu naisten pidemmät jalat selkään verrattuna

  10. #2410
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sf12 Katso viesti
    Divergelle suositus täältäkin. On lyhyt ja korkea geometrialtaan. Naisille löytyy omat mallit missä on huomioitu naisten pidemmät jalat selkään verrattuna
    Divergen hylkäsin aluksi jarrujen ja rengastilan takia. Aluversioon menee "vain" 38mm rengas ja hiilariversio on reippaasti ylibudjetin. Muuten kiinnostava pyörä ja jos geo on kerta lyhyt ja korkea niin joutuu tuotakin vielä kyllä harkita.

    Tuosta Diverge E5 Compista ei ikävä kyllä ollu naistenmallia. E:Tai siis, ei ilmeisesti Suomesta ole saatavilla. E5 Elitestä on mutta on sitten taas halvempi malli Tiagra osasarjalla, huonommilla vanteilla yms.

    Pitää tuotakin vaihtoehtoa pyöritellä ja laskea kokonaishintaa pyörälle jos jostain saksan tarjouksesta lähtee osia päivittelemään... Rengastilan puute tuossa eniten ahdistaa.

    Jos ei muuten, niin saapa tuosta toisen verrokin luultavasti sopivalle geometrialle.


    Bikeshopilta muuten vastasivat, että Konan voi toki myös tilata postitse ja palauttaa jos ei ajoasentoa hyväksi saa. Edelleen hyvää palvelua kyllä heiltä. Pitää tuokin vaihtoehto harkita, vaikkakin taitaa olla aika epätodennäköistä, että siitä sopivan saisi.
    E: Mites tuollainen riser tyyppinen tanko toimisi Konassa? Divergessä näyttäisi sellainen olevan vakiona. 15mm rise. Voi toki tulla aika funkyn näköinen helposti... Esim tämä: https://www.specialized.com/fi/en/ho...=219074-134016

    Seuraavaksi rupean vertailemaan Trek Checkpointin, Specialized Divergen ja Kinesis Tripsterin geometrioita. Palataan hetken kuluttua.

  11. #2411
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Geo-taulukon mukaan Divergen naisten ja miesten mallien reach- ja stack-mitat ovat samat, eli putkiosissa ja satulassa ovat luultavasti niiden erot. Olikoo muuten vielä mietitty sitä, mikä olisi se rengas, joka olisi kiva mahtua runkoon ja joka sopisi tulevaan käyttöön?

  12. #2412
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Geo-taulukon mukaan Divergen naisten ja miesten mallien reach- ja stack-mitat ovat samat, eli putkiosissa ja satulassa ovat luultavasti niiden erot. Olikoo muuten vielä mietitty sitä, mikä olisi se rengas, joka olisi kiva mahtua runkoon ja joka sopisi tulevaan käyttöön?
    Niinpä näyttää olevan. Ilmeisesti kammissa myös jotain eroa. Samalla rengastuksella olisi tarkoitus aloittaa kuin omassa Tripsterissä, eli 38mm Gravelkingi. Mutta vaihtoehtojen vuoksi olisi kiva jos menisi isompikin rengas tarvittaessa. 650bx47mm yhteensopivuus on plussaa.
    Divergeen 38mm millinen (renkaasta riippuen) menee speksien mukaan, mutta silloinkaan ei taida lokareita enää saada kiinni.

  13. #2413
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Yksi vaihtoehto, kun naiselle ja pitkäjalkaiselle tulee, värinkin saa valita.

    https://www.poison-bikes.de/shopart/...draulisch.html

  14. #2414
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Yksi vaihtoehto, kun naiselle ja pitkäjalkaiselle tulee, värinkin saa valita.

    https://www.poison-bikes.de/shopart/...draulisch.html
    Ok, tsekkaan myös tuon.

    Ampukaa tää mun Kona ajatus alas jos kuulostaa aiva idioottimaiselta. Samalla kun noita muita pyöriä oon katellut niin yritän Konan muokkausvaihtoehdot käydä läpi niin saa sen sitten lopullisesti karsittua vaihtoehdoista pois jos ei passaa.

    Mitä jos tuohon Roveen laittaisi samanpituisen (70mm) stemmin mutta +10 asteisen (vakiona +6) stemmin ja spessun 15mm riser droppitangon? Reach lyhenisi 2mm ja korkeutta tulee stemmistä 5mm lisää ja tangosta ekstra 15 milliä. Eli tämä https://www.sigmasports.com/item/Spe...Handlebar/GMX1

    Tuossa vielä kuvalinkki https://aijaa.com/d0Pr8p

    Näin amatöörin silmin kun yritän kuvitella tuohon kuvaan kyseisen kombon, niin voisi ainakin ulkonäön puolesta pysyä vielä normaalin näköisenä. Sitä en osaa arvioida, että olisiko muutos riittävä..

  15. #2415
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Compactimmalla tangolla on iso vaikutus vielä melkoisen pieneen pyörään. Spessun tangolla ei ulkonäkö huonone eikä ajettavuuskaan. Kahvat tulee lähemmäs ja alaotteelle matkaa vähemmän. Ei Konaa voi alas ampua etenkään kaukolaukauksin. Miten paljon tuota saa koeajaa ja vielä palauttaa, jos siitä ei ajokkia saa?

  16. #2416
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Compactimmalla tangolla on iso vaikutus vielä melkoisen pieneen pyörään. Spessun tangolla ei ulkonäkö huonone eikä ajettavuuskaan. Kahvat tulee lähemmäs ja alaotteelle matkaa vähemmän. Ei Konaa voi alas ampua etenkään kaukolaukauksin. Miten paljon tuota saa koeajaa ja vielä palauttaa, jos siitä ei ajokkia saa?
    Okei. Pyörän saapuessa voi ajaa lyhyen testilenkin ja sen perusteella katsoa tuleeko ajoasennoista säädöillä hyvä. Jos tuntuu mahdottomalta niin pyörän voi vielä siinä kohtaa palauttaa. Sanatarkasti noin luki sähköpostissa. Kyllähän tuokin jo paljon kertoisi ajoasennon sopivuudesta vaikka mahdollisen tangon ja/tai stemmin vaihdon joutuukin kuvittelemaan.

    Bikegeo.net sivuston laskurilla vertailin Rovea, Divergeä ja Checkpointtia. Koossa 54cm Checkpoint on aikalailla identtinen Roven 50cm koon kanssa. Koossa 52cm taas pikkaisen korkeampi ja lyhyempi mutta silti Rovea lähellä. Oletin, että Checkpointissa on 390mm Fork length kun ei geotaulukosta ko. tietoa löytynyt. Diverge oli taas selkeästi lyhyempi ja korkeampi 52cm koossa.

  17. #2417
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tuo Konan tanko valokuvassa onkin aivan kamala pieneen pyörään, vaihtoon joka tapauksessa. Aiemmassa tehtaan kuvassa oli compactimpi tanko, saako pyörää sopivan värisenä? Tehtaankuvassa vaalea hunajan värinen, tuossa valokuvassa myrkyn vihreä.

  18. #2418
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuo Konan tanko valokuvassa onkin aivan kamala pieneen pyörään, vaihtoon joka tapauksessa. Aiemmassa tehtaan kuvassa oli compactimpi tanko, saako pyörää sopivan värisenä? Tehtaankuvassa vaalea hunajan värinen, tuossa valokuvassa myrkyn vihreä.
    Joo saa, se 50cm kokoinen DL-malli on varastossa. Kuva on halvemmilla osilla ja eri värillä varustetusta normimallista kun sellainen oli valmiina kasattuna. Geometria on sama.

    Tuo DL-mallin väri yhdistettynä tanwall renkaisiin on kuulemma just se juttu miks Kona pitäis saada. Mutta toki geo edellä mennään.

    Pitää nyt vähän vielä tuumailla, mutta kyllä varmaan tuo Kona kokeiltavaksi tilataan kun ei siinä häviä kun korkeintaan postikulut. Pitää sitten vain kuvitella 15mm korkeammalle tuo tanko yms.

    Harmillisesti tuo Trekin Checkpoint on tosi samankaltainen geoltaan tuon Roven kanssa, joten ei nyt hirveän paljon parempi vaihtoehto ole. Vakiostemmi on 90mm, että siitä nyt voisi olla 10-20mm varaa lyhentää tietysti.. Rosesta laitoin aspalle pari tarkentavaa kysymystä. Divergen rengasasiaa pitää nyt vielä miettiä.

  19. #2419
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    En ollut tajunnutkaan, että Rosessa on pikalinkku takana. Pikalinkullista pyörää voisi muuten harkita, mutta sitten se saisi olla tonnin halvempi. Hiilarirosessa on läpiakselit mutta hintaaki on sitten 2600 euroa ultegra osilla. Verkokaupan konfiguraattori ei anna muuttaa osia 105-sarjaan, tiedä sitten onnistuisiko aspan kautta. Hinta alenisi varmaan noin 300 euroa? Tuossa on kyllä vähän erilainen geo kuin alu versiossa. Pitää tutkailla.

    Kona Roven ja Trekin Checkpointin tapauksessa jos tanko pitäisi vaihtaa tuohon spessun 15mm riser tankoon niin tuli mieleen, että piisaakohan vakio jarruletkut ja vaihtajan vaijerit? Tietäisi ottaa hinnassa ja vaivassa huomioon jos kaikki letkut ja vaijerit menis uusiksi...

  20. #2420
    En ole ikinä nähnyt että kaupan setä katkoisi piuhat minimimittaan. Ei se oikein järkevääkään olisi just ton säätövaran takia.
    Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin ehdottomasti Kona tilaukseen kun kerran värikin on jo valittu. Voihan sieltä kysyä onko ohjainputkeen vara jättää pari senttiä ylimäärästä. Jotkut pyörät tulee tehtaalta tosi pitkällä ohjainputkella ja se katkotaan vasta liikkessä.
    Ylipitkä ohjainputki on tietty nolon näkönen ja valmistajatkin usein sanoo kuinka paljon spaceria saa olla tarkoitettuun käyttöön jne. Mutta kyllä väri on tärkeempi kun tollaset muotoseikat. Etenkin jos pyörä tulee naiselle.
    Tangon nosto ohjainputken suuntasesti myös lyhentää reachia vähän. Tässä tapauksessa jo ohjauskulma on 70.5 niin 20mm spaceria nostaa tankoa 19mm ja tuo sitä 6mm taaksepäin.

  21. #2421
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Mä väitän myös, että se nainen -vaikka en häntä tunnekaan- tottuu aika pian normaalikorkeudella olevaan stongaan. Ei siis välttämättä kannata ihan kaikkia paukkuja ladata mahdollisimman pystyyn ajoasentoon.
    Tai sitten menee ja ostaa jonkin hybridifillarin.


  22. #2422
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Eikös siellä ollut jotain hartiaseudun ongelmia taustalla vai oliko koku muu kaveri kyseessä. Ajoasento on sikäli hankala, että lyhyt kokeilu ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, mikä sopii 2000 kilsan jälkeen. Toisaalta ajoasento on pyörän tärkein ominaisuus, joten mielummin luopuu akselityypistä tai vaihtajan mallista. Kannattaa vilkaista Genesiksen mallisto, Croix de Fer.

  23. #2423
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä väitän myös, että se nainen -vaikka en häntä tunnekaan- tottuu aika pian normaalikorkeudella olevaan stongaan. Ei siis välttämättä kannata ihan kaikkia paukkuja ladata mahdollisimman pystyyn ajoasentoon.
    Näin on. Eikä myöskään kannata mitoittaa pyörää niin, että se haluttu ajoasento toteutuu esimerkiksi juuri rungon stack- ja reach-mittojen mukaisesti, koska silloinhan rakennetaan ajoasento käytännössä aivan säätöalueen rajaan. Sitten sen voi tietysti tehdä niin, jos tietää muutaman millin tarkkuudella mitä haluaa nyt ja kolmen vuoden päästä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  24. #2424
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    En tosiaan kyllä läpiakseleita pitäisi minään vaatimuksena, enemmän "bonuksena" jos sattuu olemaan. Hyöty jäykissä pyörissä on aika minimaalinen, tässä esim vertailtu jäydän etuhaarukan toimivuutta läpiakselilla vs pikalinkulla: https://www.singletracks.com/blog/mt...-vs-thru-axle/

    Tulevaisuuden standardi tai ei, on varmaa että pikalinkkuja löytyy kauppojen hyllyistä vielä todellakin pitkään.

  25. #2425
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Levyjarrukeulassa läpiakseli "aivan kiva". Koska, pikalinkku pitää olla tiukassa, muuten haarukan takana oleva jarrusatula painaa jarruttaessa akselia alas.
    Takana taas ei yleensä ole sitäkään ongelmaa.

  26. #2426
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Omassa tallissa ei satu olemaan kuin yhdet uusinta huutoa olevat hydrauliset levyjarrut (sattuvat muuten olemaan cyclocrossissa, eli maantiekahvoilla) mutta uskallan väittää että hydraulisten jarrujen perusongelma, eli olemattomat välykset levyn ja palojen välissä, ei ole hävinnyt mihinkään vaikka jarrut ovat kehittyneet.

    Läpiakselit on mukava keksintö noiden olemattomien välysten kanssa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #2427
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Levyjarrukeulassa läpiakseli "aivan kiva". Koska, pikalinkku pitää olla tiukassa, muuten haarukan takana oleva jarrusatula painaa jarruttaessa akselia alas.
    ..
    Miksi se pikalinkku pitäisi jättää löysälle?

    Nimim: "ei ongelmia pikalinkkuakselien kanssa"


  28. #2428
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Näin on. Eikä myöskään kannata mitoittaa pyörää niin, että se haluttu ajoasento toteutuu esimerkiksi juuri rungon stack- ja reach-mittojen mukaisesti,
    koska silloinhan rakennetaan ajoasento käytännössä aivan säätöalueen rajaan. Sitten sen voi tietysti tehdä niin, jos tietää muutaman millin tarkkuudella mitä haluaa nyt ja kolmen vuoden päästä.
    On tullut otetuksi kantaa tähän juttuun, kun kuski on pitkäjalkainen = lyhtselkäinen, kun on tuota samaa vaivaa tosin lievempänä. On yritetty hakea vaihtoehtoa Konalle, sellaista jossa olisi keula vähän lyhyempi, mutta mitoitus muutoin sama tai hyväksyttävissä. Ei tuollaista oikein näytä löytyvän ei ainakaan ole tullut hyviä ehdotuksia. Ko. Kona on hieno pyörä niin ulkonäöltään kuin tekniikaltaankin, toivon löytyvän ratkaisun, jolla ajoasennon saa tyydyttävän sopivaksi, eniten riskiä saako tangon sopivan lähelle, mutta myös satula tulee pitkäjalkaiselle melkoisen korkealle tankoon nähden.

  29. #2429
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    En ole ikinä nähnyt että kaupan setä katkoisi piuhat minimimittaan. Ei se oikein järkevääkään olisi just ton säätövaran takia.
    Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin ehdottomasti Kona tilaukseen kun kerran värikin on jo valittu. Voihan sieltä kysyä onko ohjainputkeen vara jättää pari senttiä ylimäärästä. Jotkut pyörät tulee tehtaalta tosi pitkällä ohjainputkella ja se katkotaan vasta liikkessä.
    Ylipitkä ohjainputki on tietty nolon näkönen ja valmistajatkin usein sanoo kuinka paljon spaceria saa olla tarkoitettuun käyttöön jne. Mutta kyllä väri on tärkeempi kun tollaset muotoseikat. Etenkin jos pyörä tulee naiselle.
    Tangon nosto ohjainputken suuntasesti myös lyhentää reachia vähän. Tässä tapauksessa jo ohjauskulma on 70.5 niin 20mm spaceria nostaa tankoa 19mm ja tuo sitä 6mm taaksepäin.
    Hyvä tietää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä väitän myös, että se nainen -vaikka en häntä tunnekaan- tottuu aika pian normaalikorkeudella olevaan stongaan. Ei siis välttämättä kannata ihan kaikkia paukkuja ladata mahdollisimman pystyyn ajoasentoon.
    Tai sitten menee ja ostaa jonkin hybridifillarin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eikös siellä ollut jotain hartiaseudun ongelmia taustalla vai oliko koku muu kaveri kyseessä. Ajoasento on sikäli hankala, että lyhyt kokeilu ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, mikä sopii 2000 kilsan jälkeen. Toisaalta ajoasento on pyörän tärkein ominaisuus, joten mielummin luopuu akselityypistä tai vaihtajan mallista. Kannattaa vilkaista Genesiksen mallisto, Croix de Fer.
    Jep, juuri sama tapaus kyseessä. Lievää hartiaseudun ongelmaa jonka johdosta on kuntoutuksessa. Mahdollisesti olkapääleikkaukseen joutuu jos ei kuntoutus onnistu. Mutta jokatapauksessa ei mikään invalidi sentäs, mutta pitää toki ottaa huomioon ajoasentoa mietittäessä. Voi toki tottua matalampaankin ajoasentoon, mutta siinä tapauksessa rungossa pitäisi kuitenkin olla säätövaraa pystympäänkin asentoon. Rovessa ja Checkpointissa sitä on vähän rajallisesti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Näin on. Eikä myöskään kannata mitoittaa pyörää niin, että se haluttu ajoasento toteutuu esimerkiksi juuri rungon stack- ja reach-mittojen mukaisesti, koska silloinhan rakennetaan ajoasento käytännössä aivan säätöalueen rajaan. Sitten sen voi tietysti tehdä niin, jos tietää muutaman millin tarkkuudella mitä haluaa nyt ja kolmen vuoden päästä.
    Konassa ja Trekin Checkpointissa (hyvin samankaltainen geometria) tulee väkisinkin aika iso droppi satulan ja tangon välille, joten ajoasento on pitkä ja matala. Jos siihen ei totu, niin sitten ollaan juurikin siinä tilanteessa, että ollaan aivan säätöalueen rajalla jos ajosento saadaan paremmaksi vain riser tangolla ja jyrkällä stemmillä. Eli ei kovin hyvä vaihtoehto koska 2000 km kuluttua muutoksia ei juuri pysty enää tehdä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    On tullut otetuksi kantaa tähän juttuun, kun kuski on pitkäjalkainen = lyhtselkäinen, kun on tuota samaa vaivaa tosin lievempänä. On yritetty hakea vaihtoehtoa Konalle, sellaista jossa olisi keula vähän lyhyempi, mutta mitoitus muutoin sama tai hyväksyttävissä. Ei tuollaista oikein näytä löytyvän ei ainakaan ole tullut hyviä ehdotuksia. Ko. Kona on hieno pyörä niin ulkonäöltään kuin tekniikaltaankin, toivon löytyvän ratkaisun, jolla ajoasennon saa tyydyttävän sopivaksi, eniten riskiä saako tangon sopivan lähelle, mutta myös satula tulee pitkäjalkaiselle melkoisen korkealle tankoon nähden.
    Käytiin kokeilemassa 54cm kokoista Spessun Divergeä. Vakiona 100mm stemmi, vaihdettiin 90mm stemmi ja ajoasento oli myyjien, mun ja myös emännän mielestä tosi sopivan näköinen. Niinkuin geotaulukko nyt kertookin eli lyhyempi ja pystympi kuin monessa muussa. En kovin huonona vaihtoehtona pidä Divergeä (tarkka malli E5 Comp) jos vain edes 38 milliset renkaat mahtuu. Otan omat kiekot mukaan liikkeeseen nii saa testata sopiiko kun ei liikkeessä vastaavia ollut kokeiltavaksi. Netissä ristiriitaista tietoa kun toisaalla sanotaan, että alumalliiin menee vain maks 38mm (hiilariversioon 42mm) ja toisaalla että sama 42mm kuin hiilariin...

    Rengasasiaan toki mulla ei ole kokemusta, että onko vähempikin riittävä vaiko kenties pitäisi olla vielä isommat renkaat kuin 38 milliset. Kun en ole tuolla omalla pyörälläkään vielä päässyt ajamaan. Kesää odotellessa.

    Pikalinkkuasiaan lyhyesti. En varmasti ajaessa huomaisi mitään eroa ja pikalinkkuja varmasti vielä tulevaisuudessa myydään, mutta ajatusmaailma ei taivu sille, että ostettaisiin kahden tonnin pyörä ns. "vanhentuneella" tekniikalla. On ne läpiakselit kuitenkin tulevaisuutta. Jostain supertarjouksesta tonnin pyörä olisi eri juttu.

  30. #2430
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Merida Silex?

    Mallisto on laaja. Tarjolla mm. hydrojarrut, läpiakselit, 650b 2.25 renkaat ja pysty ajoasento.

    https://www.merida-bikes.com/en_int/...ikefinder.html

    Tuossa jotain testiä ja jorinaa malliston kalliimmasta päästä.

    http://off.road.cc/content/review/bi...ke-1318-review

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •