HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 29 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 27 28 29 30 31 39 79 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 841 - 870 / 10543

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #841
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    28
    En siis ole tuota itse pinnannut, vaan ihan tuollaisenaan ostin. Ite oisin tuon laittanut niin, että navan ulkopuolelta tuleva pinna menis sisäpuolelta tulevan pinnan yli. Mutta kai se noinkin toimii.

    Edit:

    Tuollaisen hutaisin, tämä siis vanteen suuntaisesti. Vihreä on navan laippa, punanen ja musta pinnoja. Tilanne hieman ylikorostetusti, jotenkin kummastuttaa että sisempi pinna menee ulomman yli ja näin ne vääntävät toisiaan.

  2. #842
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Juuri noin risteävästi niiden kuuluisi olla, tarkoituksena on synnyttää jäykempi rakenne.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #843
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Saattaa mennä luokkaan tyhmiä kysymyksiä, mutta haluaisin tietää onnistuuko takavaihtajaa (tässä tapauksessa Sram Apex 1) käyttää samoilla säädöillä kahdella eri kiekkosetillä, jossa toisessa on 10-42 pakka (XG-1150) ja toisessa 11-32 (PG-1130) vai joutuuko vaihtajan säätöjä aina rukkaamaan pakan vaihtuessa yhteydessä? Ajatuksena siis se, että toisessa kiekkosetissä on vähän paksummat nakit ja isompi välitysalue ja toisessa enemmän maantielle soveltuva setti renkaineen ja pakkoineen. Olisi hyvä tietää ennakolta niin ettei tarvi kokeilla kantapään kautta.

  4. #844
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Koska takavaihtaja on säädettävä erittäin tarkkaan (alle millin tarkkuudella) toimiakseen puhtaasti eikä vapaarattaan tai pakan paikkaa ole standardoitu missään tarkkaan (+ variaatioita eri pakoista ja niiden aluslevyistä on useita), aina kannattaa varautua siihen että kiekon vaihto vaatii vaijerikireyteen pientä hienosäätöä rumpusäätimellä.

    Sitten menee huonon tuurin puolelle, jos täytyy säätää myös B-ruuvia tai rajoittimia.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  5. #845
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    B-tensionia täytyy väkisinkin säätää tuollaisella erolla, ketjukin on noilla välityksillä vaihdettava oikean mittaiseksi.

  6. #846
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Läskin takakiekko kävi Hi5:ssä rihdattavana. Huomasin juuri että nyt vapaaratas jumittaa kun linkun kiristää. Napa Dt 350. Aiemmin ei ongelmaa. Veikkauksia ongelmasta? Aamulla olis tarkoitus päästä lenkille...
    Edit:
    Hi5:n mekaanikko oli jostain hämärästä syystä irroittanut vapaarattaan, pakan ja yhden laakerin. Se oli asentanut rojut takaisin mutta kyseinen laakeri oli jäänyt vähän ulos ja se jumitti.
    Lare muokkasi tätä : 24.03.2018 at 15.25

  7. #847
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 49's Katso viesti
    Mulla siis hyppi ne vaihteet, mitkä on suorassa ketjulinjassa. Pienimmät ja suurimmat vaihteet toimii hyvin. No, tilasin uuden takapakan + työkalut, sittenpähän näkee meneekö ketju vielä toisen kerran vaihtoon..
    Kevään eka testilenkki takana. Renkaita ei puhjennut, vaihteet toimi hyvin ja hyvin kulki! Vaihdoin siis nämä uudet osat: racefacen nw 42t eteen, ketjun, 12-25 takapakan ja keskiön. Loput osat shimanoa. Kiitos kaikille avusta! Itse tehdessä meni sormi suuhun muutaman kerran noita pähkäillessä..

  8. #848
    Tilaamassani fillarissa, jota en ole vielä saanut, on takana Shimanon 105 11-32 rataspakka. Jos en ole välityksiin tyytyväinen(11 ja 32 jää vaille käyttöä) ja tilaan 12-25 rataspakan, niin pystyykö noista kahdesta kasaamaan haluamansa kokoonpanon? 12-28 siis mielessä.

  9. #849
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    ^Ei pysty, koska 11-32 pakassa isoimmat rattaat (32-28-25) on kiinni spiderissä. Tai no, sahaamalla joo. Manuaalista voit tutkia eri yhdistelmiä. SRAMilta löytyy 12-28, eli katse sinne suuntaan jos tuo on pakko saada.

  10. #850
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiets Katso viesti
    Tilaamassani fillarissa, jota en ole vielä saanut, on takana Shimanon 105 11-32 rataspakka. Jos en ole välityksiin tyytyväinen(11 ja 32 jää vaille käyttöä) ja tilaan 12-25 rataspakan, niin pystyykö noista kahdesta kasaamaan haluamansa kokoonpanon? 12-28 siis mielessä.
    Ainakin 10s ultegra ja D-a pakoissa on kolme isointa ratasta samassa rungossa kiinni. Eli luultavasti ei pysty. Shimanon sivuilta jostakin löytyy kuvat joista näkyy eri pakoissa käytetyt osat.

  11. #851
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Sramin 12-28 on kymppivaihteinen, 11-28 on 11-spd.
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  12. #852
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Sramin 12-28 on kymppivaihteinen, 11-28 on 11-spd.
    Näinpä onkin. Eli Shimanon Dura-Ace, jos 12-28 on saatava. Mä ehkä tyytyisin siihen 11-28 versioon....

  13. #853
    Kiitos vastauksista. En tiennytkään, että noi kolme isointa ratasta on toisissaan kiinni, kun 9s pakassa ne oli irrallaan. Eikö tän pitäis sopia kuitenkin 105:een?

    http://www.wiggle.co.uk/miche-primato-11-speed-cassette-shimano/

  14. #854
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiets Katso viesti
    Kiitos vastauksista. En tiennytkään, että noi kolme isointa ratasta on toisissaan kiinni, kun 9s pakassa ne oli irrallaan. Eikö tän pitäis sopia kuitenkin 105:een?

    http://www.wiggle.co.uk/miche-primato-11-speed-cassette-shimano/
    Eihän tuolla ole mitään tekemistä 105 kanssa, mutta sopii kyllä sen tilalle.
    Ihtellä 10s pyörä ja D-a pakoissa kolme isointa samassa ja kaksi seuraavaa vielä omana settinä. Loput irto osina. Suurin painoero tulee isoimmasta spideristä. Ja lopuissa on vain grammojen eroja.

  15. #855
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Parhaan vaihtuvuuden saa kun pysyttäytyy simpan pakoissa, hampaat muotoiltu.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-11-28-212941

  16. #856
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Kysäisempäs tässä keskustelussa, kun en oikein parempaakaan löytänyt... Ostin Motonetista AT-Asennusvoiteluaine -nimistä tököttiä, tarkoituksena käyttää sitä liukasteena jumalaisen tiukkojen Continental 4 Season -kumien asennuksessa (kyllä ne kumit on saanut aina paikoilleen ährättyä, mutta huomattavasti helpompaakin olisi voinut olla; youtubesta olen katsonut useita videoita ja niistä on kyllä apua ollutkin).

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...nkaille-400-ml

    Rupesin vain miettimään että ostinko huonon purkin, kun vaikka tuossa lukeekin että käy kumien asennukseen vanteille, niin siinä sanotaan myös että:

    "Asennuksen jälkeen, haihduttuaan muodostaa kumin ja metallin väliin kitkapinnan joka estää kumin liukumisen. Pois otettaessa tunkeutuu kumin ja metallin väliin, jolloin kumi voidaan ottaa pois helposti rikkomatta sitä."

    Eli kuivuttuaan ilmeisesti liimaa kumin vanteeseen? Tuohan olis vielä ihan ok vaikkakin tarpeetonta kerran samalla aineella sen saa liuotettua poiskin, mutta jos kumi hajoaa tien päällä, niin olenko entistä pahemmissa ongelmissa? Eli olisiko sittenkin kannattanut ostaa täysin överikokoinen 5 kg rasvapurkki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80782...vannerasva-5kg ? Tai tämä, jos sitä olisi ollut saatavilla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80783...sva-1-kg-Musta .

  17. #857
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Mites saippuavesi? Eikö se aja asiaansa? Otat vaikka pieneen puteliin mukaan reissulle, jos välttämättä tarvii.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #858
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Mites saippuavesi? Eikö se aja asiaansa? Otat vaikka pieneen puteliin mukaan reissulle, jos välttämättä tarvii.
    On siitä vähän apua ollut, mutta ei ole riittänyt. Ajattelin siksi kokeilla tuommoista oikeaa rasvaa.

  19. #859
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Ei vissiin tavallisissa yhdestä palasta tehdyissa kuusipulttisissa jarrulevyissä juuri toiminnallisuudessa eroja eri mallien välillä ole, toisin sanoen ne kannattaa ostaa jotka näyttää hyvältä ja on halvat?
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  20. #860
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Ei vissiin tavallisissa yhdestä palasta tehdyissa kuusipulttisissa jarrulevyissä juuri toiminnallisuudessa eroja eri mallien välillä ole, toisin sanoen ne kannattaa ostaa jotka näyttää hyvältä ja on halvat?
    Varmaan jäähtyvyydessä jotain eroa, jolla tuskin täkäläisissä maastoissa ja ilmastossa on mitään merkitystä.

    Lisäksi jotkut levyt on speksattu vain resin-jarrupaloille, mutta saaneeko niitä edes kaupoista yksityiset ostettua. Jos saa, niin älä osta, kun metallijarrupalojen kans se levy kuluu eikä palat.

  21. #861
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Oikeasti hyvä pikalinkku (painolla ei ole merkitystä)
    levyjarrulliseen etukiekkoon. Hiilarihaarukka kohteena.
    Tiedän kyllä yhdistelmän olevan per*eestä säätää.

    Myös muut vaihtoehdot, kuten läpiakseli ko. Shimanon
    napaan huomioidaan. Vinkit tervetulleita, vanhukselle
    tämä osa-alue on vierasta, rieska lienee centerlock.

    Jarrusatulat ja nestehärdellit ovat tuttua äpöstelyä jo
    80-luvulta, nämä fillareiden ovat vain pienempiä.
    Köfte muokkasi tätä : 30.03.2018 at 23.29 Syy: a) b) ehkä c)
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  22. #862
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Oikeasti hyvä pikalinkku (painolla ei ole merkitystä)
    levyjarrulliseen etukiekkoon...
    Eikös Shimanolla ole aika hyviä?

  23. #863
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Lisäksi jotkut levyt on speksattu vain resin-jarrupaloille, mutta saaneeko niitä edes kaupoista yksityiset ostettua. Jos saa, niin älä osta, kun metallijarrupalojen kans se levy kuluu eikä palat.
    Saa niitä, halvimmat Shimanon levyt on "resin pads only" merkinnöillä. Joo ei sellaisia nyt muutenkaan... lähinnä katselen kun tuossa olisi Shimanon SLX:t, onkohan nuo nyt RT66:t, ja TRP:n Spyret että kummat ottaisi käyttöön. Molemmat on kyllä varmasti riittävän laadukkaat ja TRP:t näyttää paremmilta eli ehkäpä niillä mennään.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  24. #864
    On leyvyissä kyllä eroja. Vaikka nyt Ashima airrotorissa on selvästi heikompi jarruteho, täristää jarruttaessa ja menee helposti kieroon verrattuna perus Shimanoon. Painaa sitten vastaavasti paljon vähemmän ja on halpa.
    Jotkut merkit on myös vähä eri paksusia mutta en ole varma onko tuolla toiminnallista merkitystä.
    Spyre ja RT-66 näyttää niin samalta että tuskin on toiminnallista eroa.

  25. #865
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Saa niitä, halvimmat Shimanon levyt on "resin pads only" merkinnöillä.
    Ok. Itte vaihdoin syksyllä pyörän resin only -orggislevyt RT66-levyihin. Ja palat kans korvasin metallipaloilla. Olen kyllä tykännyt, enkä usko että huomaisin eroa kalliimpiin levyihin. Resin-setuppiin verrattuna jarrutehoa löytyy paremmin talvikeleillä.

    Sen verran tarkennusta, että aiempaa kommenttia kirjoittaessani mielessäni oli pelkästään Shimanon levyt.

  26. #866
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Kun haarukasta ruuvattu vannejarrutapit pois niin mistä saa ja minkä kokoisia(normaalisti) siihen sopivat pultil peittämään reiän? Tässä tapauksessa tulee myös etulokasuojan kiinnitykseen kun löydän jostain vanhan jarruboosterin kaltaisen osan tuohon tarkoitukseen. Yritin noita pultteja googletella ilman tulosta.

  27. #867
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Ylöjärven kuningaskunta
    Viestit
    1

    Jarruletkujen yhteensopivuus?

    Mulla on tuossa työn alla kaksipyöräisen laatikkopyörän jarrupäivitys ja uusiksi jarruiksi on tulossa ilmeisimmin Shimanon XT hydrauliset levyjarrut. Pakko saada rullajarruja parempi jarrutusteho. Teen ite.

    Laatikkopyörä kun on kyseessä, on kahvalta etujarrulle matkaa kolme metriä.

    Kysymyksiä:

    1) Voiko noita jarruletkuja katkoa ihan oman tarpeen mukaisiin mittoihin, vai onko niissä jotkin päätteet, joita ei voi katkoa?


    2) Sopiiko noihin Shimanon jarruihin kaikkien muidenkin valmistajien letkut, vai onko niissä joku oma kiinnitys tai vastaaava?

    3) Voiko Shimanon oman jarruletkun jatkaa, jos sen mitta ei riitä? Onko olemassa joitain erityisiä jatkoja ja millaisella työkalulla niitä jatkoja tehdään?

    Teen ite ja säästän. Kiitän jo etukäteen asiantuntevista vastauksista.

    Edit:

    Yhteensopiiko tämä Jagwiren letku Shimanon jarrujen kanssa?

    https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=52433;menu=1000,2,15,117;p gc%5B146%5D=18207

  28. #868
    Liittynyt
    04/2001
    Viestit
    138
    Ajattelin kevään kunniaksi päivittää jarrulevyt uusiin, onko suosituksia hyvän hinta/laatu/keveys suhteen 160/180mm "perus" (6 pultti) levyistä?

    Shimanon RT66 (SLX/Zee) näyttäisi saavan hyvään hintaan, kuten myöskin Shimanon RT56 (Deore) levyjä ja noiden lisäksi olen katsellut Avidin HS1 levyjä, kommentteja näistä?

  29. #869
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Avidin HS1 on hyvinkin pitkälti kevyt peruslevy. Jos haluaa selvästi kevyempää, täytyy hankkia ihan kunnolla kevennettyä. Jarruteho ja äänitaso märkänä lienee keskivertoja.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  30. #870
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    RT56 on "Resin only" hartsipaloille tarkoitettu, RT66 käy kaikille jarrupaloille.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •