HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 103 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.061 - 3.090 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Arkkitehtuurikierroksemme päätyi tällä kertaa arkkitehdin mukaan nimetyn kadun varrelle. Armas Lindgrenin tie veikeine rakennuksineen löytyi Kulosaaresta. Rasti 1278.

Tähänkin kuvaan ulottuu RKY-alue eli valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö tunnetaan mm. nimellä Kulosaaren huvilakaupunki. Pikainen netissä surffailu (käyttääkö joku moista termiä vielä?) johti sellaisen tiedon äärelle, että etualan rakennus on vuodelta 1956 ja suunnittelija Antero Pernaja.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että ei omassa kalenterissa ollut tilaa tällaiselle harrastamiselle vielä alkuviikosta, mutta pärjäähän sitä lyhyemmilläkin yöunilla...

Uusi on halvemmalla postinumeroalueella, jossa kadut ovat vähemmän jäässä.

casanova muokkasi tätä : 20.03.2018 at 00.21 Syy: karttalinkki, höpöttely, 78

No niinpä tietysti, ihan vakiolenkkien varrella! Siksi oli tutun näköinen.

Mutta hakuni ei osunut tuohon kun rakennus ei tarkalleen ottaen ole tuon Kulosaaren huvilakaupungin rajauksen sisällä eikä ole suojeltuna rakennuksena Museoviraston karttapalvelussa.

No joo, seli seli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mutta hakuni ei osunut tuohon kun rakennus ei tarkalleen ottaen ole tuon Kulosaaren huvilakaupungin rajauksen sisällä eikä ole suojeltuna rakennuksena Museoviraston karttapalvelussa.
    Rastikuvassahan näkyi kaksi rakennusta. Ja kuten kuovipolku asian ilmaisi...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Edellisessa rastissa oltiin eräässä Museoviraston suorittaman inventoinnin mukaan valtakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä, minkä olisin voinut aasinsiltana todeta, sillä niin ollaan tässäkin. Toinen rastikuvan rakennuksista on niin ikään suojeltu aivan kuten Malmin hautausmaan vesitornikin.
    Totta puhuen en minäkään lukenut tuota vihjettä niin tarkkaan vaan lähdin koluamaan RKY-alueita Helsingin karttapalvelusta. Toinen taloista on rajauksen sisäpuolella (ja näköjään myös suojeltu asemakaavalla).

Hyvään alkuun pääsi valitsemalla näkyviksi tasoiksi:
    • Taustakartat / Ilmakuvat / Ortokuva 2017 (tai muu vuosi)
    • Ympäristö ja luonto / Suojelukohteet ja arvoympäristöt / Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt

Siitäkin oli kovasti apua, että tiesi etsiä punakattoisia rakennuksia.

Joo, jos lähtee kiertämään Kulosaarta rantoja pitkin pelkän läpiajon sijaan, tulee enemmin tai myöhemmin ajaneeksi tuosta. Rastikuvassa tosin oli mielestäni selvästi *kaksi* rakennusta joista puuhuvila on yhtä selvästi Museoviraston rajaamalla alueella. Mutta se kai on myönnettävä että saatoin erehtyä luulemaan sitä suojelluksi kuten taaempana naapurina olevia (jotka eivät kuvassa näy).

PS Huomaan joutuneeni uudessa rastissa JackOjan asemaan eli vaikka joku muistikuva ehkä etäisesti välähtää ja joitain ideoita mahdollisesti kyseeseen tulevista asuntoalueista onkin, rastin löytyminen niillä eväillä ei ole lähelläkään onnistumista.

Uusi rastikuva tuntuu sanovan että kyllä sitä hulppeita tontteja on muuallakin. No, ehkä niin. Talot ovat vain suurempia, jykevämpiä ja jämerämpiä eikä harjakattoinenkaan ole paikalla vuosikymmeniä seissyt. Melkein veikkaisin että ollaan jollain vanhalla omakotialueella tai sellaisen kyljessä ja paikalla on louhittu kalliota, siirretty maata, tehty perustuksia, rakennettu tukimuuri ja istutettu puita pihasuunnitelman mukaisesti siihen malliin että rakennuttaja on ollut joku ammattilaisuransa lopettanut jääkiekkoilija tai yrityksensä myynnillä vaurastunut insinööri, joka kuitenkin haluaa elää suhteellisen vaatimattomasti.

Voitaisiin olla siellä JackOjan mainitsemassa Pakilassa. Tai vaikka Metsälässä. Tai Vartiokylässä tai Kontulassa (mutta casanova tuskin on eksynyt niin kauas itään).

PPS Tulipa taas pitkä jaaritus ilman muuta sisältöä kuin huonosti piiloteltu harmi siitä että Grand Slam jää tämän takia haaveeksi!

Uusi rastikuva... Pakilassa. Tai vaikka Metsälässä. Tai Vartiokylässä tai Kontulassa...
    Joo-o. Voisi olla samalla saarella kuin edellinenkin tai vaikka Marjaniemessä, Tammisalossa, Laajasalossa. JOS lähtisi siitä oletuksesta, että Casanova olisi samaan konkurssiin ajellut noitakin itäisiä asuinalueita. Kyllä mulla joku kello sinne kilkuttaa.

No jätinpä tuon kuvan tuohon toiseen näyttöön odottamaan ahaa-elämystä.

Marjaniemi ja Tammisalo ovat varmasti halvempia postinumeroalueita kuin Kulosaari, mutta luullakseni eivät mainitsemisen arvoisesti. Tai kenties kyseessä oli vain kevyt alkujuonto eikä casanovan tarkoitus ollut painottaa sitä vihjeenä?

Espoon bussipysäkeillä mä en jaksa kovin kauan päätäni vaivata, mutta nuo talot - ja etenkään se kenkälaatikkomallinen josta ensinäkemältä vuoroin tykkään kovasti, vuoroin katselen sillä silmällä että taas on kivitalovalmistajan kuvastoa selattu - eivät tahdo jättää rauhaan!

Pimeällä otettujen kuvien luku on ollut mulle ennenkin vaikeata, mutta näyttäisi siltä ettei olla keskellä pientaloaluetta vaan metsän tai muuten rakentamattoman alueen laidassa. Vai johtuuko kaikkinaisten valojen näkymättömyys siitä että taustalla on merta eli kyseessä olisi rantatontti?

Sateelliittikuvasta voisin ehkä tunnistaa vierekkäiset talot niiden muodosta ja luultavasti kummankin mustasta katosta - mutta vasta kun olisin muulla konstilla päässyt oikeaan kohtaan oikealla kadulla Ahaa-elämys odotuttanee itseään melko pitkään...

Helpotetaanpa Googlelta lainatulla päiväkuvalla. Rastikuvan harjakattoinen talo näyttää minun silmääni siltä, että se on seissyt tuossa jo kunnioitettavan määrän vuosia.

Tiedostan, että valittu rasti ei tällä kertaa ole helppo tai erityisen hyvä. En tiedä onnistuinko olemaan edes hauska. Se saattoi olla pyrkimyksenä.

Hauska se on ehdottomasti eikä sitä voinut olla vertailematta edelliseen eli omaan rastiini.

Päiväkuva ainakin kertoo sen että katu jatkuu eikä olla meren rannassa. Vanhempi talo osoittautuu kooltaan vähemmän paisuneeksi ja muutenkin mittasuhteiltaan tasapainoisemmaksi; harjakatto tosin on poikkeuksellisen jyrkkä ja korkea. Luulisi muistavansa jos olisi tuollaisen "kaksijapuolikerroksisen" talon nähnyt.

PS Taisi sittenkin vanha alkuperäinen rakennus tulla puretuksi lätkäjunnun uuden kotitalon alta!

Haussa oleva rasti on järjestysluvultaan 1279. En varsinaisesti keksi mitään muuta yhteyttä tämän rastin ja luvun 79 kanssa (ei ainakaan osoitenumero, talon rakennusvuosi, postinumeroalue tai lähibussin numero), mutta päätin harjoitella paikkatieto-osaamista listaamalla kartalle aikaisemmat 79-loppuiset rastit (79, 179, 279...).

Näyttää siltä, että 79:t sijoittuvat kaupungin rajoille, rannoille tai itä-länsisuuntaisesti pareittain. Onko tämä vihje? Ei ole.

Nyt kun paikkatiedon kanssa päästiin vauhtiin, pyöräytin seiskayseistä voronoi-alueet (joissa solut koostuvat kaikkien niiden pisteiden joukosta, jotka sijaitsevat lähimpänä vastaavaa rastia). Näyttää hienolta, mutta voiko tästä päätellä jotain? Eipä juuri.

Viimeinen kuva osoittaa rastin 79 solun. Tästä voi jo päätellä jotakin.

Höh, kovasti olen nyt zoomaillut tuota. Mielestäni ymmärsin vihjeet ja haeskellut niiden perusteella tuon väristä kattoa sopivan suuntaisesti, sopivan suuntaisen kadun sopivalta puolelta, sopivalla etäisyydellä kadusta siellä.
    Ei vaan tärppää

Tänäänpä jäisi kyllä hakemattakin.

Laitan kohta karttalinkin, niin pääsen viikonloppuna itse (seuraavaa)hakemaan.

Siellähän olisi muuten juuri nyt kevätsää kauneimmillaan...

Kun tässä ruvettiin noinkin avoimesti suorastaan, no sanotaan kannustamaan aktiiviseen rastinhakuun, niin tuosta eilisiltaisesta vihjeestä on todettava että se oli erinomaisen mielenkiintoinen - ja tämä oli ihan vilpittömästi sanottu sillä Voronoi-diagrammeista en aiemmin ollut kuullutkaan - tapa kertoa että rasti löytyy juuri siltä alueelta jolta osasimme itsekin heti alusta alkaen ruveta hakemaan.

Voin muuten tunnustaa että yritin Helsingin karttapalvelun tasoja käyttämällä hakea sopivia paikkoja lähempään tarkasteluun tai jopa fillarin kanssa poikettavaksi. Toisin sanoen yritin hakea jonkinlaista mäkeä tai ainakin sulkea pois laajat pannukakun tasaiset alueet. Mutta pienellä hakuammunnalla ei osunut eli näyttäisi vaativan tuuria, johdatusta tai systemaattista ponnistelua

Jos jotenkin saisi karttanäkymässä "highlightattua" sopivat katuosuudet kaltevuusprosentin ja sopivat talot rakennusvuoden mukaan, homma olisi "piece of cake"- mutta toisaalta olen yhtä varma kuin olin edellisestä omasta rastistani että kunhan löytää sopivan tulokulman tai oikean työkalun, pähkinänkuori aukeaa hyvinkin nopeasti

PS Tämän ja eilisen päivän ulkoilut ovat menneet maastohiihdon merkeissä ja varmaan huominenkin, joten toivon että muutkin kuin minä ja JackOja kiinnostuvat ja ehtivät ja viitsivät paneutua tähän rastiin. Tai saahan sen käydä hakemassa ihan ohi mennenkin, jos sen sattuu tunnistamaan!

Tästä kartasta voi sopivalla luokittelulla olla apua - etenkin jos osaa arvata harjakattoisen talon iän likimain oikein. Uudempaa taloa ei näy.

Merci beaucoup! Tästä on iloa vastedeskin (ja muutenkin kuin kuvarastimielessä)!

Merci beaucoup! Tästä on iloa vastedeskin (ja muutenkin kuin kuvarastimielessä)!
    Eipä kestä. Kiitä vaikka hakemalla tuo.

Jokohan nyt?

Sä et sitten näköjään osaa antaa *sopivan* vaikeita vihjeitä? Ensin viittaat kädelläsi varsin suurpiirteisesti suuntaan joka kattaa aivan perhananmoisen laajan alueen Hakuninmaalta Pukinmäkeen ja seuraavaksi tartut jo hakijaa kädestä ja talutat tämän oikeaan osoitteeseen

Mä luulen että moni minun laillani lysähti polvilleen tehtävän kuvitellun vaikeuden edessä. Jos on yhtään kokemusta ajamisesta Pakilan tai Pakiloiden ja Paloheinän pientaloalueilla, ei ajatus rastin hakemisesta niitä koluamalla oikein innostanut ja jos erehtyi avaamaan Googlen satelliittinäkymän, mittaamattomalta näyttävä talomeri tai loputtomalta näyttävä talojen tilkkutäkki ei sekään antanut uskoa siihen että silläkään menetelmällä tulisi palkituksi. Etenkin kun oli mahdollista että rasti ei edes sijaitse sillä alueella johon sen oli mielessään rajannut.

Mutta hei, annetaan tunnustustakin ja myönnetään oma, nyt lähes käsittämättömältä vaikuttava silmättömyys! Rasti olisi ehdottomasti pitänyt löytää - melko vähällä vaivalla, korostettakoon - linkkaamasi kartan ja sen tietokannan avulla. Rastihan suorastaan hyppää esiin! Mutta jokin siinä sai hylkäämään sen ilman että vilkaisikaan StreetViewiä (tai tarkisti viereisen talon tiedot, mikä sekin olisi tässä tapauksessa riittänyt).

Vaan hetkinen, pukeutumiseen menee vajaa vartti, rauhalliseen ajoon reilu vartti; ei kai pienestä palauttavasta fillarilenkistä olisi mitään haittaakaan (ja huomenna voi hiihtää pelkkää tasuria)?

Kulosaaren huvilakaupungista loikattiin Pakinkylän huvilayhdyskuntaan silloisen Helsingin maalaiskunnan puolelle. Rasti 1279 löytyi Länsi-Pakilasta Alkutieltä:

Ylläolevassa kartassa näkyy suurehkon puutarhatontin alkuperäinen rakennus, jota saattoi säilyneiden uusklassististen piirteiden perusteella veikata 1920-luvulla valmistuneeksi. Rakennusoikeutta on käytetty varsin onnistuneesti eikä vanha talo näytä jääneen uuden jalkoihin. Rastikuvan nappasin kivimuurista postilaatikkoineen ja kadusta auringonlaskun suuntaan, koska kummankin talon pihalla näkyi asukkaita toimissaan:

Alkutietä (joka sai nimensä palstoitusosuuskunnasta jonka alueelle se vedettiin; toinen, silloin metsävyöhykkeen ja nykyisin Muurimestarintien erottamalla alueella, oli nimeltään Elo) en muuten ollut aikaisemmin jostain syystä tullut ajaneeksi kai pätkääkään (koska olen tullut valinneeksi samansuuntaisen Lepolantien tai Osuuskunnantieni) ja sehän oli oikeastaan hauska mäkineen tai poikkiharjanteineen.

Uudessa rastikuvassa näkyy aidan toisella puolella piha-aluettakin, mutta siellä ei ollut ketään:

Nörttivihjeenä: uuden rastin Manhattan-etäisyys edellisestä on näppiarviolta 7-8 km. (Muut eivät varmaan vihjeitä tarvitsekaan...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Uusi on halvemmalla postinumeroalueella, jossa kadut ovat vähemmän jäässä.
    Mä etsin paljon PALOheinästä tuolla vihjeellä.

edit:
    olin tulossa eilen lenkillä Tikkurilan suunnasta ja ajattelin ajella varmuuden vuoksi vielä paikanpäällä noita Paloheinän palamiseen ja polttamiseen liittyviä kadunnimiä. Onneksi ei hotsittanut ja turhaahan se olisi ollutkin.
    Tuo ei siis ollutkaan ovela ja humoristinen vihje vaan pelkästään havainto.
    JackOja muokkasi tätä : 26.03.2018 at 08.44

No olihan se kuitenkin Lapinlahden sairaala. Ajattelinkin jo olevani liian nuori dementikoksi. Muistikuvat valkoisesta sairaalasta olivat nimittäin vahvoja, vaikka en tätä puolta ole koskaan aiemmin nähnytkään. Olin muuten joskus ajatellut itsekin samaista sairaalaa rastiksi. Joka tapauksessa vahva mielikuva valkoisesta sairaalasta johti varmaan toista tuntia kestäneeseen googlailuun muista mahdollisista kohteista. Lopulta piti myöntää, että joko muistan väärin tai väri on muuttunut.

Tässä se nyt joka tapauksessa on, heikkolaatuinen kännykkäkuva rastista 1280. Lapinlahden sairaala ja sen piha portteineen.

Uusi valikoitui rastiksi niin ikään keltaisen seinän vuoksi.
    casanova muokkasi tätä : 26.03.2018 at 23.29 Syy: sitä ja tätä, karttalinkki, höpöttely, 79

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuo ei siis ollutkaan ovela ja humoristinen vihje vaan pelkästään havainto.
    Joskus ihminen voi näkjään olla liiankin ovela Olet varmaankin ollut mukana näissä kuvarasteissa tai ainakin seurannut niitä pitempään kuin minä, mutta käsitykseni mukaan vanhan kansan arvoituksia muistuttavia tai sanaleikkeihin perustuvia vihjeitä on annettu hyvin harvoin. (Itse asiassa muistan vain yhden Vantaalta ja sekin viittasi suoraan kadunnimeen.)

Mulle oli selvää että kyseessä oli pelkästään asiallinen toteamus - mutta toisaalta kieltämättä rastin asettaneena mulla oli hyvin tiedossa miten jäisessä kunnossa läheiset kadut olivat. Joten ei tuo mikään häpeä ole jos ajatus kulki toista rataa!

Uudessa rastissa saatetaan olla puistokadulla, semmoisella esplanadiksi luokiteltavalla, ja ihmetellään uutta asuintaloa.

PS Mahtoiko linssin pintaan olla jäänyt kosteutta vai onko kuvan oikean ylälaidan tietty sumuisuus taiteellinen tai liian paljastavia seikkoja peittävä elementti?

Minä olin kuovin uuden rastikuvan luona jo lauantaina, paljon ennen casanovaa

Jos olisit tullut ottaneeksi kuvan pyörästäsi, olisit tehnyt jotain ennenkuulumatonta eli hakenut rastin ennen kuin sitä oli laitettukaan '

Et varmaan voinut olla huomaamatta että mun rastikuvani - jossa hiekkatie on vielä lumen peittämä eikä työmaatötteröitä näy missään - ei ollut ihan päivän tuore. Siinä kävi taaskin niin ettei mun kamerallani ja/tai sen asetuksilla ja mun kuvaustaidolla saatu kunnollista kuvaa pimeän jo laskeuduttua.

OK. Kaikki tuntuvat tietävän mikä tuo on, muttei aukea. Luulin, että olisi Lapinlahden sairaala. Eipä ollutkaan. Voitteko valoittaa?
    Roots, bloody roots

Jos olisit tullut ottaneeksi kuvan pyörästäsi, olisit tehnyt jotain ennenkuulumatonta eli hakenut rastin ennen kuin sitä oli laitettukaan '

Et varmaan voinut olla huomaamatta että mun rastikuvani - jossa hiekkatie on vielä lumen peittämä eikä työmaatötteröitä näy missään - ei ollut ihan päivän tuore. Siinä kävi taaskin niin ettei mun kamerallani ja/tai sen asetuksilla ja mun kuvaustaidolla saatu kunnollista kuvaa pimeän jo laskeuduttua.
    Olisin voinut laittaa vähän kesäisemmän kuvan mutta ruohoa kasvava ympäristö olisi ehkä jo mennyt vähän sääntöjen venyttämiseksi .. sanottakoon että Espoon kuvarasteilla kävi kerran niin hassusti että menin jotain ihmereittiä pellon läpi Bodomin pohjoispuolella ja otin puusillasta rastikuvan mutta hylkäsin sen liian vaikeana ja laitoin toisen rastin, sitten Plöris taisi hakea minun rastin ja laittoi kuvan tuosta sillasta, oli pakko laittaa tuo aiempi kuva kun olin juuri ollut siellä ihan vaan testimielessä, ei kukaan ihmetellyt että alle puolen tunnin rastille ehdin vaikka vähän vihjailinkin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    OK. Kaikki tuntuvat tietävän mikä tuo on, muttei aukea. Luulin, että olisi Lapinlahden sairaala. Eipä ollutkaan. Voitteko valoittaa?
    Kyllä se vaan taitaa olla Sieltä meren puolelta

Vielä tuosta rastista 1279:
    - Kuten kuovipolku oikein tulkitsi, viittasi katujen jäisyys pelkästään siihen, että Kulosaaressa pyöräily tuntui melkoiselta extreme-urheilulta. Kaatuminen oli pariinkin otteeseen lähellä, vaikka hissukseni ajelin. Pohjois-Helsingissä oli kauttaaltaan parempi ajokeli (ja asunnot halvempia).
    - Rasti oli vaikea, enkä riittävän selvästi vihjaissut, että tämänkertainen huonon huumorin annos oli suunnattu siihen, että aiemmassa keskustelussa Kulosaaren rastista pohdittiin mahdollisuutta rastin sijaintiin Pakilassa. Tämä sattui tulemaan mieleen sopivana parina.
    - Yökuva vaikeutti merkittävästi rastin löytämistä, eikä uutta taloa harmillisesti vielä Googlen kuvissa näy. Aikomus oli käydä kuvaamassa paikka päiväaikaan uudelleen vihjeeksi viikonloppuna, mutta sepäs ei onnistunutkaan. Perjantaina olin menossa hakemaan pitkästä aikaa Espoon kuvarastia, mutta takakiekosta katkesi pinna ja jouduin taluttamaan fillarin huoltoon (mikä onneksi löytyi läheltä). Sitten selvisikin, että takapakka on jämähtänyt totaalisesti paikalleen, eikä korjaus onnistukaan ennen liotusta ja avaamista. Fillari jäi pajalle viikonlopuksi. Sapetti jonkun verran, sillä kelit eivät oikein suosineet varafillaria kesäkumeineen. Vähintään riittävän helpon vihjeen annoin sunnuntaina sillä ajatuksella, että saatuani pyörän huollosta, pääsen varmasti itse taas rasteja hakemaan.

Googlelta ryövätty otos:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Minä olin kuovin uuden rastikuvan luona jo lauantaina, paljon ennen casanovaa
    Unohdit ottaa kuvan! Olisi kuovipolku ihmetellyt, jos olisit päivittänyt päivänvalossa otetun kuvan heti iltamyöhään julkistetun rastin perään.

En kaivanut rastikuvaa kännykästä esiin, mutta olin varma, että noita tötteröitä ei siinä ollut. Lumitilanteeseen tai siinä tapahtuneisiin eroavaisuuksiin en niin kiinnittänyt huomiota.

Kyllä melkein kamera kuin kamera riittää kohtuullisiin yökuviin, kunhan kameran saa tuettua johonkin riittävän pitkää valotusaikaa varten. Silloin kun olen liikkeellä ihan vain rasteja hakiakseni, pakkaan matkaan kameran ja pienen monikäyttöisen jalustan. Muiden matkojen yhteydessä haetut rastit tulee kuvattua kännykällä ja laatu on mitä on.

Siellä ollaan. Katso karttalinkki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Espoon kuvarasteilla kävi kerran niin hassusti että --- ei kukaan ihmetellyt että alle puolen tunnin rastille ehdin vaikka vähän vihjailinkin
    Ehkä muutkin arvasivat siinä käyneen niin, että olit jo sattumalta kuvannut paikan etukäteen. Ei sinänsä, hauska ja harvinainen tilanne! Ei ehkä noudata sääntöjä kirjaimellisesti, mutta samana päivänä kuvattuna pitäisi kyllä kelvata pahemmallekin pilkunviilaajalle.

EDIT: Vielä tuosta sairaalan väristä. Sehän todella oli aikaisemmin valkoinen, kuten YLEn uutiskuvasta näkyy.

^ilmankos. Kävin katsomassa google mapsista, ja näytti valkoiselta.
    Roots, bloody roots

^ilmankos. Kävin katsomassa google mapsista, ja näytti valkoiselta.
    Joo, sekin vielä. Ovela rasti. Samaan aikaan hyvin tunnistettava ja kuitenkin kovin epävarma.

Joo, sekin vielä. Ovela rasti. Samaan aikaan hyvin tunnistettava ja kuitenkin kovin epävarma.
    En myönnä, en kiellä Mutta olin kyllä tietoinen että kaikille tuttu rakennus saattoi olla monille vähemmän tutulta puolelta ja uudessa (eli lähempänä alkuperäistä olevassa) väri-ilmeessä vähemmän tuttu. Päärakennuksen ulkopinnat (eli vesikatto ja julkisivurappaus ja jos en muista väärin ikkunanpuitteet) peruskorjattiin (vihdoin viimein) vuonna 2016. Rastikuvassa näkyvä sisäpiha raivattiin ja kunnostettiin samana vuonna.

Vielä tuosta rastista 1279:
    - Rasti oli vaikea, enkä riittävän selvästi vihjaissut, että tämänkertainen huonon huumorin annos oli suunnattu siihen, että aiemmassa keskustelussa Kulosaaren rastista pohdittiin mahdollisuutta rastin sijaintiin Pakilassa. Tämä sattui tulemaan mieleen sopivana parina.
    - Yökuva vaikeutti merkittävästi rastin löytämistä, eikä uutta taloa harmillisesti vielä Googlen kuvissa näy
    Rasti ei kuitenkaan ollut liian vaikea - tai ei olisi ollut, jos me emme JackOjan kanssa kumpikin tavallamme olisi tehneet siitä itsellemme turhan vaikeaa. Mä päättelin ensin yökuvasta että talo on uusi (johon on vain loivan vinokaton sijaan lätkäisty asiakkaan toivomuksesta harjakatto) ja muodoltaan kuutiomainen ja sitten päiväkuvasta että se on puhtaasti kenkälaatikon mallinen ja jämähdin siihen - eli hylkäsin selvästi satelliittikuvasta näkemäni paikan siksi että vanhempi talo oli (arvatenkin myöhemmin rakennetun laajennuksen vuoksi) muka aivan väärän muotoinen.

Muutenhan etsimistä helpotti se että vaikka alueella onkin yllättävän paljon suurehkoina säilyneitä puutarhatontteja (joita ei siis ole jaettu ja/tai rakennettu täyteen), on huomattavasti yleisempää että rakennukset sijoittuvat lähemmäs katua.

Se että StreetView ei kaikissa tapauksissa kerro kaikkea tai anna täyttä varmuutta tai näyttää jotain aivan muuta on minusta pelkästään hyvä asia; onhan tässä tarkoitus ajaakin!

Noin yleisesti: jos ja kun joku rasti tuntuu osoittautuvan yllättävän vaikeaksi, voi vähän täsmentää rastikuvausta esimerkiksi kertomalla kuvaussuunnan tai jotain siitä miten se tunnetumpiin paikkoihin tai yleisempiin fillarointireitteihin suhtautuu. (Tässä vaikka jotain tyyliin "Keskuspuistosta tullessaan voi sattua ajamaan tätä katua päinvastaisesta suunnasta".)

Nytkin kyllä rajoitit mahdollista aluetta, minkä olisi pitänyt auttaa paljonkin - mutta hakijoiden väärinkäsityksiä se ei tällä kertaa korjannut eikä heidän uskonpuutteeseensa tepsinyt. Toki jos olisimme lausuneet arvelumme tai käsityksemme ääneen, olisit saanut tilaisuuden oikaista ne (ja silloin joku muukin olisi saattanut saada oman kuningasideansa siitä mistä rastia kannattaa lähteä hakemaan).

Mutta tässä tuli nyt vähintään tarpeeksi semmoista löpinää joka ei tippaakaan auta uuden rastin löytämisessä! Helsingissä on muuten kantakaupungiksi katsottavalla alueellakin yllättävän monta puistokatua. jos se olisi vanhaa Lauttasaarta, JackOja olisi jo kertonut sen tietävänsä...eikä se ole Mäkelänkatu eikä Koskelantiekään...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •