Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
Eli jos harjasuolaus maksaa kymppitonnin kilometri enemmän kuin tavanomainen talvihoito ja harjasuolaus on hinnaltaan puolitoistakertainen tavanomaiseen, niin siitä voidaan päätellä, että tavanomainen pyörätien talvikunnossapito maksaa 20 000 €/km/v ja harjasuolaus 30 000 €/km/v. Voikohan tämä pitää paikkansa?

Jos auraaja ja kone maksavat esim. 60 €/h, niin 20 000 eurolla saa 333 h auraustyötä ostettua. Jos aurauskertoja olisi 150 vuodessa, niin silti sitä kilometrin pätkää saisi aurata yli 2 tuntia jokaisena noista päivistä. Jokin ei nyt täsmää tässä laskelmassa.
Samaisessa loppurapsassa on eritelty kuluja:


  • Baana – Helsinginkatu (n. 3,1 km)

  • 7 248 euroa / kk (alv 0 %)
  • Hinta sisälsi koneet, harjalaitteen, auran, liuoksen levityslaitteet, kuljettajineen (sis. varautuminen, yli- ja yötyöt).
  • Lisäksi liukkaudentorjunta-aineet

    • Suolaliuos 32-%: noin 100 euroa /tn
    • Raesuola: noin 108 euroa/tn







Joku luku on muuttunut hovissa koska tuosta tulee verolla 9060 + suolat ja siis per kuukausi, ei kilometri.
Suolausta vaativa talvikausi lienee vuodesta riippuen 2-4kk.
Näillä spekseillä ei voi siis oikein maksaa 10k/km lisää verrattuna normitasoon - paitsi jos normitaso on että ei tehdä mitään joka toteutuukin paikka paikoin.

Oletettavasti jos tuo olisi vakio-normitoimintaa olisi kulut hiukan vähemmän kuin nyt ,ellei hankkeeseen tarvita n. kerrosta managereita suunnittelemaan, valvomaan ja pohtimaan.