Itse olin tyytyväinen vanhaan ns. vuoristorataan, joka kulkee siinä vierellä edelleen kallioille nousten ja sieltä laskeutuen. Mutta juuri tämän pätkän profiili oli muutaman HEPOn edustajan, samoin muutaman palstalaisen, mukaan yksi pyöräilyä vähentävä tekijä. Minusta se eka baana oli kertakaikkisen nerokas tapa hyödyntää käyttämätöntä ratakuilua, ja muutenkin tuoda Lauttasaaren ja osin Espoon suunnasta pyöräileville Helsingin keskusta helpommin lähesyttäväksi. Se oli esimerkki todella tilanteen muuttavasta ratkaisusta nimimerkillä entinen ruoholahtelainen. Tuokin baana on toki tullut tutuksi. Minä en henkilökohtaisesti erityisesti kaivannut Pasilan baanaa, mutta käytän sitä totta kai llähes päivittäin ei-suola-aikana kun se kerta on rakennettu.
Tuli tässä mieleen, että yksi syy pohjoisbaanan vähäiseen käyttöön voi olla myös Pasilan nykyiset liikennejärjestelyt, jotka ovat katastrofaaliset Triplan rakentamisen vuoksi. Toivottavasti kevät tuo lisäkäyttäjiä baanalle, ja sitten kun se Tripla saadaan joskus valmiiksi, niin meno varmaan muuttuu.
Kirjanmerkit