Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
Eli jos harjasuolaus maksaa kymppitonnin kilometri enemmän kuin tavanomainen talvihoito ja harjasuolaus on hinnaltaan puolitoistakertainen tavanomaiseen, niin siitä voidaan päätellä, että tavanomainen pyörätien talvikunnossapito maksaa 20 000 €/km/v ja harjasuolaus 30 000 €/km/v. Voikohan tämä pitää paikkansa?

Jos auraaja ja kone maksavat esim. 60 €/h, niin 20 000 eurolla saa 333 h auraustyötä ostettua. Jos aurauskertoja olisi 150 vuodessa, niin silti sitä kilometrin pätkää saisi aurata yli 2 tuntia jokaisena noista päivistä. Jokin ei nyt täsmää tässä laskelmassa.
Mä en ruvennut tekemään laskelmia enkä edes arvioimaan eikä mulla ollut mitään mihin verratakaan, mä vain lainasin kaupunkiympäristölautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2017-013031/

Toisaalla Osmo Soininvaara kommentoi omilla sivuillaan. "Harjasuolaus tekee pyöräteistä talvellakin hyviä ajaa, muta se on aika kallista. 10 000 €/km/talvi" http://www.soininvaara.fi/2018/02/25...sta-27-2-2018/

Pikaisella haulla ei löytynyt mitään lukua pyöräteiden normaalin talvikunnossapidon kustannuksista. (Luulisin tiedon silti olevan jostain kaivettavissa.)