On mahdollista, että kiekko on vinossa. Ensin kiekko kohdilleen eli pikalinkku pohjaan asti, ettei jää kiekko vinoon. Sitten tarvittaessa satulan tai/ja palojen/mäntien säätö riippuen onko ne kohdillaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
On mahdollista, että kiekko on vinossa. Ensin kiekko kohdilleen eli pikalinkku pohjaan asti, ettei jää kiekko vinoon. Sitten tarvittaessa satulan tai/ja palojen/mäntien säätö riippuen onko ne kohdillaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takahaarukka ei aivan varmasti väänny minnekään vaikka pikalinkkua kiristäisi kuinka. Se mitä saattaa tapahtua on että takapyörän (eli -kiekon kuten tavataan sanoa) akseli pyrkii nousemaan toiselta puolelta, jolloin takakiekko tietysti asettuu hieman vinoon ja voi aiheuttaa esim. levyjarrun hankaamista.
Laittoipa takakiekon paikalleen fillari oikeinpäin tai kumipuoli ylöspäin, pitää pikalinkkua kiristäessään painaa sitä kunnolla jotta akseli pysyy dropoutien pohjalla ja kiekko suorana.
PS Rengas on se mikä on kumia ja vanteella.
Kiitos näistä, kokeilempa avata pikalinkut uudestaan ja painaa kiekkoa kiristäessä. Nyt vain vedin ne kiinni, kuten vanhassakin fillarissa. Jos ei se auta niin ihmetellään taas lisää.
Jokainen tietty vetelee linkut niin kireälle kuin ohjekirjasta / oman mielenrauhan vuoksi hyvältä tuntuu, mutta ite en noita ole kovinkaan kireälle vetänyt. Eli sen verran, jotta nyt tuntuu selvä kiristys/vastus. Hyvin ovat kiekot paikallaan kestäneet.
Jarrusatuloiden säätö kannattaa kyllä opetella. Sekin on suhteellisen helppoa. Jarrusatulan kiristyspultit sen verran löysälle, että satula on liikuteltavissa. Kahvasta puristellaan satula keskelle. Siinä sitten kiristellään varovasti satulan pultit vuorotellen. Lopputulos pitäisi olla laahaamaton jarru. Jos kihnaa, niin eikun uudelleen. Homman voi tietty myös hoitaa ensin puristelemalla satula keskelle ja pitämällä toisella kädellä satulaa paikallaan ja toisella kiristämällä pultit. Jos kyseessä on mekaaninen/säädettävä levyjarru, kannattaa ensin säätää palojen välys levyyn ja sen jälkeen keskitys. Tuon kun pari kertaa harjoittelee, niin menee nopeasti/helposti.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Ensikesää varten olisi menossa cyclocrossista takapakka vaihtoon välitysten takia. Onko 105:n 10-vaihteinen takavaihtaja yhteensopiva tiagran kahvojen kanssa ja saanko jotain etua vaihtamalla samalla takavaihtajan tiagrasta 105:seen?
Kun vaihdemäärä, valmistaja ja käyttötarkoitus (maantie/maasto) pysyy samana, eri mallisarjojen kahvoja ja vaihtajia voi sekoittaa huoletta. 105 taitaa olla nykyään kuuminta hottia mitä tulee maantieosiin ja hinta-laatusuhteeseen. Jos saa hyvään hintaan ei se ainakaan huononna, mutta jos vanha toimii moitteetta niin ei se parannakaan.
Kahvoilla on suurempi vaikutus vaihtotuntumaan kuin takavaihtajalla.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Kun ei nykyisellä voimansiirrolla ole rullattu kuin 600km niin taitaa sitten vaihtaja jäädä kauppaan. Juuri tuota vaihteiston tuntumaa ajattelin jos se olisi parantunut. Kahvojen vaihto onkin sitten kalliimpaa hommaa.
Tiagra 4700 kahvat toimivat vain Tiagra 4700 vaihtajien kanssa.
https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2
Niissä oli muistaakseni ei vetosuhde. Viisaammat korjatkoot!
Shimanon yhteensopivuus kaavioissa 4700 sarja on myös omissa lokeroissaan
http://productinfo.shimano.com/#/com/2.0?types=road
Jos joku muistaa miksi näin on niin voisi valistaa muita. Jostain olen lukenut asiasta mutta en nyt muista mistä.
Muistin mukaan 4700 sarja toimii 11spd vaijerin vetosuhteella vaikka on 10 vaihteinen
Tuolla selitetty eri vetosuhteet, tosin tiagrasta ei ole juttua
http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/
Edit: Bikeradarissa tuo olikin mainittu
https://www.bikeradar.com/gear/artic...illeurs-48460/
Pojalle tuli juuri Commencal Meta HT 24+ ja siinä on SRAMin X5 vaihteet. Vipujen käyttö vain tuntuu olevan lyhyt sormiselle 8-vuotiaalle aika hankalaa. Tuli mieleen, että mitkäköhän gripshiftit tuohon sopisi?
^Käsitääkseni mikä tahansa Sram grippari käy tuohon (X7,X9,X0), 9 vaihteinenhan tuo on? Uusi X0 n.30€ puoli, käytettynä on näkynyt jonkin verran.
Äkki katsomalla vaikutti hyvältä laitteelta, meni harkintaan. Laitteletko kokemuksia sitten?
Ite olen lyhentänyt ,laitoin maaalarin teippiä sisäpuolelle ja sahasin reunaa myöten varovasti pyörittämällä .Eli puhki ja siirto.
Sama tyyli itsellä, mitä hienompihampaimen saha niin parempi ja jättää pölyt vetämättä nenään.
Onnistunut myös täällä. Ostin hienoimman karkeuden vaihtoterän, merkkasin leikkauskohdan maalarinteipillä ja kun ylivarovainen olen hiilikuitupölyn suhteen, sahasin ulkona, laitoin jonkun kotoa löytyneen hengitysmaskin ja suihkutin vielä välillä sumutinpullosta vettä leikkauspintaan. Hieman jopa noloa myöntää.
Viimeistelin pinnan hienolla vesihiomapaperilla.
Hydraulinen etulevyjarru laahaa. Ja olen tehnyt tällä foorumilla/youtubesta löytyvien ohjeiden mukaan jarrusatulan säädön n. 50 kertaa ja jarru laahaa edelleen, mikä avuksi?
Kyllähän jokaisen jarrun suoralla levyllä saa laahaamattomaksi alkuunsa kun palat on painettu sisään. Jos levy suora, oikean kokoinen ja adapterit oikeat eli ei ota esim levyn ulkolaidasta satulaan kiinni. Jos muutaman jarrutuksen jälkeen kuitenkin laahaa, eikä levy vino, syy lienee jumittavassa männässä.
Pyörä on siis Silverback Scoop Fatty läskipyörä, otin yhteyttä pyörän myyneeseen verkkokauppa.comiin. Josta sain ohjeen, ”antaa asian olla ja ajaa vaan”. Mikä mielestäni kuullostaa vähän oudolta..
Oletko koittanut myös sillä youtubeohjeella jossa laitetaan pahvipalat levyn ja jarrupalojen väliin säätäessä? Jos sillä ei onnistu niin sitten mennään "antaa olla" osastolle. Tai siis joku kohta systemissä ei pysy ajaessa paikallaan tai on kiero jos vielä sitten laahaa.
Lisätietona sillä olisi arvoa, laahaako jarru koko kehän kierroksen ajan vai vaan osilla siitä. Jos laahaus on vaan osissa kehän kierrosta, kannattaa tietysti yrittää ihan ensimmäisenä suoristaa levyä.
Kyseessä ei ole avaruusteknologia. Jarrusatulan päältä sen "läpi" katsomalla hyvässä valossa näkee jarrulevyn ja -palojen välyksen. Levyn kummallakin puolella pitäisi tietysti olla hiuksen hieno ilmarako, jolloin palat eivät laahaa.
Jos rakoa ei näy kummallakaan puolella, jarrusatula on yhdessä tai useammassa suunnassa vinossa. Jos rako näkyy toisella puolella, jarrusatula on keskitetty sivuun tai jarrumäntä on jumissa. Jarrukahvaa painamalla ja jarrusatuloita katsomalla selviää, yrittävätkö ne puristaa levyä symmetrisesti.
Jarrusatulan keskittämiseen voi vaikuttaa moni asia. Letku saattaa vääntää jarrusatulaa vinoon niin paljon, ettei sen asento pysy pultteja kiristäessä. Pultit saattaa kiristyessään kiertää satulaa vinoon. Kiristyspinnoissa tai pulttien aluslevyissä saattaa olla likaa jotka ohjaa satulaa epäkeskosti jne.
Kokeilemalla selviää millä keskitystekniikalla jarrut saa helpoiten kohdalleen. Ja se on toisaalta aika paljon pyörän omistajasta kiinni, minkä vahvuisen laahauksen kokee häiritsevänä. Uskaltaisin väittää että aika harva hydraulinen levyjarru on aivan täysin laahaamaton, erityisesti jos samassa pyörässä käytetään erilaisia kiekkosettejä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Itellä ilmeisesti jumittaa sisäpuolen männät sekä edessä että takana. Miten olette noita herkistelleet?
Jos jumitus tarkoittaa sitä että toinen mäntä ei liiku kohti jarrulevyä kun jarrua painaa niin paras tapa lienee uuden satulan hankinta. Esim SLX satula maksaa 26€.
Jos on jotain hienovaraisempaa niin sitten voi ottaa kiekon ja palat irti, pumppailla mäntiä vähän ulos ja pyyhkiä männän kylkiä vaikka sinolilla tai vastaavalla aineella.
Mäntiä ulos pumppaillessa herkempää mäntää voi jarrutella vaikka rengamuovilla ettei kokonaan ulos pullahda. Jos pullahtaa niin tod. näk. satulakaupoille.
1) Jarrupalat pois
2) Jarrusatulan sisäpuolen ja mäntien reunojen putsaus brake cleanerilla (männät varovasti mahdollisimman ulos)
3) Mäntien reunojen voitelu silikonirasvalla
4) Männät painetaan takaisin sisään ja pyyhitään ylimääräiset rasvat jarrusatulan sisältä
5) Jarrupalat paikoilleen, jarrusatulan keskitys ja kowaa ajoa.
Oikein, oikein ihania toimenpiteitä. Myöskin ilimaus voi auttaa, joskus on ollut niinkin että se ei-herkempi puoli ei ole "imeytynyt" kunnolla sisään kun on ollut ilmaa systeemissä. Tai mistä niitä oikeasti koskaan tietää, mutta omat kokemukset tukee että jos systeemissä on ilmaa niin ei se kunnolla palauta (varsinkin Avid)
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hei, pari tyhmää kysymystä
1. Nykyisissä kiekoissani on edessä 9mm akseli ja takana 10mm. Voiko noiden tilalle laittaa 5mm akselilla olevat kiekot? Esim.Front axle 5 x 100 mm QR
· Rear axle: 5 x 130 mm QR
2. Tarkoittavatko nuo 100 ja 130 mm tarvittavaa haarukoiden leveyttä vai akselienpituutta?
Olen speksailemassa uutta sorapyörää, johon tulisi näillä näkymin Sramin Apex tai Rival 1 1x11 voimansiirto ja hydr. jarrut. Haluaisin (budjettisyistä) laittaa runkoon Apex 1 osasarjan hydraulisilla jarruilla. Kaavailemassani rungossa on jarruille flat mount kiinnitykset ja Sramin sivuilla näkyy kyllä Apex 1 jarruista flat mount -versio, mutta en löydä näitä mistään myynnistä. Rival 1 sarjan jarrut löytyy myynnistä flat mount versioina, mutta koko sarja on noin 200 euroa kalliimpi enkä usko että niissä olisi käytössäni mitään eroa Apexiin.
Eli saa vinkata, jos olette nähneet jossain myynnissä flat mount Apex 1 jarrut tai tiedätte jonkin edullisen paikan mistä niitä kannattaisi kysellä.
Toinen pikakysymys heti perään: jos hankin Kinesis Tripster AT rungon (142mm taka-akseli) niin millainen kampisarja siihen käy, että ketjulinja osuu oikein Sramin 1x11 vaihteistolla?
Toimivatko esim. nämä vaihtoehdot:
https://r2-bike.com/SRAM-Rival-1-Cra...1x11-GXP-black
https://r2-bike.com/SRAM-Apex-1-Crank-for-GXP
https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Brac...v-GXP-Team-BSA
Sopiiko 11s maantiepakka Shimanon maastonapaan? Tarkoitus olisi hankkia kestävät kiekot cyclocrossiin pyörämatkailua ajatellen.
Kirjanmerkit