GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 27 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #781
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    On mahdollista, että kiekko on vinossa. Ensin kiekko kohdilleen eli pikalinkku pohjaan asti, ettei jää kiekko vinoon. Sitten tarvittaessa satulan tai/ja palojen/mäntien säätö riippuen onko ne kohdillaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #782
    Takahaarukka ei aivan varmasti väänny minnekään vaikka pikalinkkua kiristäisi kuinka. Se mitä saattaa tapahtua on että takapyörän (eli -kiekon kuten tavataan sanoa) akseli pyrkii nousemaan toiselta puolelta, jolloin takakiekko tietysti asettuu hieman vinoon ja voi aiheuttaa esim. levyjarrun hankaamista.

    Laittoipa takakiekon paikalleen fillari oikeinpäin tai kumipuoli ylöspäin, pitää pikalinkkua kiristäessään painaa sitä kunnolla jotta akseli pysyy dropoutien pohjalla ja kiekko suorana.

    PS Rengas on se mikä on kumia ja vanteella.

  3. #783
    Kiitos näistä, kokeilempa avata pikalinkut uudestaan ja painaa kiekkoa kiristäessä. Nyt vain vedin ne kiinni, kuten vanhassakin fillarissa. Jos ei se auta niin ihmetellään taas lisää.

  4. #784
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Jokainen tietty vetelee linkut niin kireälle kuin ohjekirjasta / oman mielenrauhan vuoksi hyvältä tuntuu, mutta ite en noita ole kovinkaan kireälle vetänyt. Eli sen verran, jotta nyt tuntuu selvä kiristys/vastus. Hyvin ovat kiekot paikallaan kestäneet.

    Jarrusatuloiden säätö kannattaa kyllä opetella. Sekin on suhteellisen helppoa. Jarrusatulan kiristyspultit sen verran löysälle, että satula on liikuteltavissa. Kahvasta puristellaan satula keskelle. Siinä sitten kiristellään varovasti satulan pultit vuorotellen. Lopputulos pitäisi olla laahaamaton jarru. Jos kihnaa, niin eikun uudelleen. Homman voi tietty myös hoitaa ensin puristelemalla satula keskelle ja pitämällä toisella kädellä satulaa paikallaan ja toisella kiristämällä pultit. Jos kyseessä on mekaaninen/säädettävä levyjarru, kannattaa ensin säätää palojen välys levyyn ja sen jälkeen keskitys. Tuon kun pari kertaa harjoittelee, niin menee nopeasti/helposti.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  5. #785
    Ensikesää varten olisi menossa cyclocrossista takapakka vaihtoon välitysten takia. Onko 105:n 10-vaihteinen takavaihtaja yhteensopiva tiagran kahvojen kanssa ja saanko jotain etua vaihtamalla samalla takavaihtajan tiagrasta 105:seen?

  6. #786
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Kun vaihdemäärä, valmistaja ja käyttötarkoitus (maantie/maasto) pysyy samana, eri mallisarjojen kahvoja ja vaihtajia voi sekoittaa huoletta. 105 taitaa olla nykyään kuuminta hottia mitä tulee maantieosiin ja hinta-laatusuhteeseen. Jos saa hyvään hintaan ei se ainakaan huononna, mutta jos vanha toimii moitteetta niin ei se parannakaan.

    Kahvoilla on suurempi vaikutus vaihtotuntumaan kuin takavaihtajalla.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #787
    Kun ei nykyisellä voimansiirrolla ole rullattu kuin 600km niin taitaa sitten vaihtaja jäädä kauppaan. Juuri tuota vaihteiston tuntumaa ajattelin jos se olisi parantunut. Kahvojen vaihto onkin sitten kalliimpaa hommaa.

  8. #788
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Tiagra 4700 kahvat toimivat vain Tiagra 4700 vaihtajien kanssa.
    https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2
    Niissä oli muistaakseni ei vetosuhde. Viisaammat korjatkoot!

  9. #789
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Tiagra 4700 kahvat toimivat vain Tiagra 4700 vaihtajien kanssa.
    https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2
    Niissä oli muistaakseni ei vetosuhde. Viisaammat korjatkoot!
    Mun käsittääkseni ne toimii kaikki keskenään. Ainakin jos pysyy maantievaihtajissa ja -kahvoissa. Tosin löysin googlella jotain muutakin viestiä että ei välttämättä toimisi.

  10. #790
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Shimanon yhteensopivuus kaavioissa 4700 sarja on myös omissa lokeroissaan
    http://productinfo.shimano.com/#/com/2.0?types=road
    Jos joku muistaa miksi näin on niin voisi valistaa muita. Jostain olen lukenut asiasta mutta en nyt muista mistä.

  11. #791
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Shimanon yhteensopivuus kaavioissa 4700 sarja on myös omissa lokeroissaan
    http://productinfo.shimano.com/#/com/2.0?types=road
    Jos joku muistaa miksi näin on niin voisi valistaa muita. Jostain olen lukenut asiasta mutta en nyt muista mistä.
    Muistin mukaan 4700 sarja toimii 11spd vaijerin vetosuhteella vaikka on 10 vaihteinen

    Tuolla selitetty eri vetosuhteet, tosin tiagrasta ei ole juttua

    http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/

    Edit: Bikeradarissa tuo olikin mainittu

    https://www.bikeradar.com/gear/artic...illeurs-48460/

  12. #792
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    47
    Pojalle tuli juuri Commencal Meta HT 24+ ja siinä on SRAMin X5 vaihteet. Vipujen käyttö vain tuntuu olevan lyhyt sormiselle 8-vuotiaalle aika hankalaa. Tuli mieleen, että mitkäköhän gripshiftit tuohon sopisi?

  13. #793
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    ^Käsitääkseni mikä tahansa Sram grippari käy tuohon (X7,X9,X0), 9 vaihteinenhan tuo on? Uusi X0 n.30€ puoli, käytettynä on näkynyt jonkin verran.
    Äkki katsomalla vaikutti hyvältä laitteelta, meni harkintaan. Laitteletko kokemuksia sitten?

  14. #794
    Liittynyt
    03/2015
    Viestit
    94
    Ite olen lyhentänyt ,laitoin maaalarin teippiä sisäpuolelle ja sahasin reunaa myöten varovasti pyörittämällä .Eli puhki ja siirto.

  15. #795
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Sama tyyli itsellä, mitä hienompihampaimen saha niin parempi ja jättää pölyt vetämättä nenään.

  16. #796
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Onnistunut myös täällä. Ostin hienoimman karkeuden vaihtoterän, merkkasin leikkauskohdan maalarinteipillä ja kun ylivarovainen olen hiilikuitupölyn suhteen, sahasin ulkona, laitoin jonkun kotoa löytyneen hengitysmaskin ja suihkutin vielä välillä sumutinpullosta vettä leikkauspintaan. Hieman jopa noloa myöntää.
    Viimeistelin pinnan hienolla vesihiomapaperilla.

  17. #797
    Hydraulinen etulevyjarru laahaa. Ja olen tehnyt tällä foorumilla/youtubesta löytyvien ohjeiden mukaan jarrusatulan säädön n. 50 kertaa ja jarru laahaa edelleen, mikä avuksi?

  18. #798
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Kyllähän jokaisen jarrun suoralla levyllä saa laahaamattomaksi alkuunsa kun palat on painettu sisään. Jos levy suora, oikean kokoinen ja adapterit oikeat eli ei ota esim levyn ulkolaidasta satulaan kiinni. Jos muutaman jarrutuksen jälkeen kuitenkin laahaa, eikä levy vino, syy lienee jumittavassa männässä.

  19. #799
    Pyörä on siis Silverback Scoop Fatty läskipyörä, otin yhteyttä pyörän myyneeseen verkkokauppa.comiin. Josta sain ohjeen, ”antaa asian olla ja ajaa vaan”. Mikä mielestäni kuullostaa vähän oudolta..

  20. #800
    Oletko koittanut myös sillä youtubeohjeella jossa laitetaan pahvipalat levyn ja jarrupalojen väliin säätäessä? Jos sillä ei onnistu niin sitten mennään "antaa olla" osastolle. Tai siis joku kohta systemissä ei pysy ajaessa paikallaan tai on kiero jos vielä sitten laahaa.

  21. #801
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brmpr Katso viesti
    Hydraulinen etulevyjarru laahaa. Ja olen tehnyt tällä foorumilla/youtubesta löytyvien ohjeiden mukaan jarrusatulan säädön n. 50 kertaa ja jarru laahaa edelleen, mikä avuksi?
    Lisätietona sillä olisi arvoa, laahaako jarru koko kehän kierroksen ajan vai vaan osilla siitä. Jos laahaus on vaan osissa kehän kierrosta, kannattaa tietysti yrittää ihan ensimmäisenä suoristaa levyä.

    Kyseessä ei ole avaruusteknologia. Jarrusatulan päältä sen "läpi" katsomalla hyvässä valossa näkee jarrulevyn ja -palojen välyksen. Levyn kummallakin puolella pitäisi tietysti olla hiuksen hieno ilmarako, jolloin palat eivät laahaa.

    Jos rakoa ei näy kummallakaan puolella, jarrusatula on yhdessä tai useammassa suunnassa vinossa. Jos rako näkyy toisella puolella, jarrusatula on keskitetty sivuun tai jarrumäntä on jumissa. Jarrukahvaa painamalla ja jarrusatuloita katsomalla selviää, yrittävätkö ne puristaa levyä symmetrisesti.

    Jarrusatulan keskittämiseen voi vaikuttaa moni asia. Letku saattaa vääntää jarrusatulaa vinoon niin paljon, ettei sen asento pysy pultteja kiristäessä. Pultit saattaa kiristyessään kiertää satulaa vinoon. Kiristyspinnoissa tai pulttien aluslevyissä saattaa olla likaa jotka ohjaa satulaa epäkeskosti jne.

    Kokeilemalla selviää millä keskitystekniikalla jarrut saa helpoiten kohdalleen. Ja se on toisaalta aika paljon pyörän omistajasta kiinni, minkä vahvuisen laahauksen kokee häiritsevänä. Uskaltaisin väittää että aika harva hydraulinen levyjarru on aivan täysin laahaamaton, erityisesti jos samassa pyörässä käytetään erilaisia kiekkosettejä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  22. #802
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Itellä ilmeisesti jumittaa sisäpuolen männät sekä edessä että takana. Miten olette noita herkistelleet?

  23. #803
    Jos jumitus tarkoittaa sitä että toinen mäntä ei liiku kohti jarrulevyä kun jarrua painaa niin paras tapa lienee uuden satulan hankinta. Esim SLX satula maksaa 26€.
    Jos on jotain hienovaraisempaa niin sitten voi ottaa kiekon ja palat irti, pumppailla mäntiä vähän ulos ja pyyhkiä männän kylkiä vaikka sinolilla tai vastaavalla aineella.
    Mäntiä ulos pumppaillessa herkempää mäntää voi jarrutella vaikka rengamuovilla ettei kokonaan ulos pullahda. Jos pullahtaa niin tod. näk. satulakaupoille.

  24. #804
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Itellä ilmeisesti jumittaa sisäpuolen männät sekä edessä että takana. Miten olette noita herkistelleet?
    1) Jarrupalat pois
    2) Jarrusatulan sisäpuolen ja mäntien reunojen putsaus brake cleanerilla (männät varovasti mahdollisimman ulos)
    3) Mäntien reunojen voitelu silikonirasvalla
    4) Männät painetaan takaisin sisään ja pyyhitään ylimääräiset rasvat jarrusatulan sisältä
    5) Jarrupalat paikoilleen, jarrusatulan keskitys ja kowaa ajoa.


  25. #805
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    1) Jarrupalat pois
    2) Jarrusatulan sisäpuolen ja mäntien reunojen putsaus brake cleanerilla (männät varovasti mahdollisimman ulos)
    3) Mäntien reunojen voitelu silikonirasvalla
    4) Männät painetaan takaisin sisään ja pyyhitään ylimääräiset rasvat jarrusatulan sisältä
    5) Jarrupalat paikoilleen, jarrusatulan keskitys ja kowaa ajoa.
    Oikein, oikein ihania toimenpiteitä. Myöskin ilimaus voi auttaa, joskus on ollut niinkin että se ei-herkempi puoli ei ole "imeytynyt" kunnolla sisään kun on ollut ilmaa systeemissä. Tai mistä niitä oikeasti koskaan tietää, mutta omat kokemukset tukee että jos systeemissä on ilmaa niin ei se kunnolla palauta (varsinkin Avid)
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  26. #806
    Hei, pari tyhmää kysymystä
    1. Nykyisissä kiekoissani on edessä 9mm akseli ja takana 10mm. Voiko noiden tilalle laittaa 5mm akselilla olevat kiekot? Esim.Front axle 5 x 100 mm QR
    · Rear axle: 5 x 130 mm QR
    2. Tarkoittavatko nuo 100 ja 130 mm tarvittavaa haarukoiden leveyttä vai akselienpituutta?

  27. #807
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Olen speksailemassa uutta sorapyörää, johon tulisi näillä näkymin Sramin Apex tai Rival 1 1x11 voimansiirto ja hydr. jarrut. Haluaisin (budjettisyistä) laittaa runkoon Apex 1 osasarjan hydraulisilla jarruilla. Kaavailemassani rungossa on jarruille flat mount kiinnitykset ja Sramin sivuilla näkyy kyllä Apex 1 jarruista flat mount -versio, mutta en löydä näitä mistään myynnistä. Rival 1 sarjan jarrut löytyy myynnistä flat mount versioina, mutta koko sarja on noin 200 euroa kalliimpi enkä usko että niissä olisi käytössäni mitään eroa Apexiin.

    Eli saa vinkata, jos olette nähneet jossain myynnissä flat mount Apex 1 jarrut tai tiedätte jonkin edullisen paikan mistä niitä kannattaisi kysellä.

  28. #808
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Toinen pikakysymys heti perään: jos hankin Kinesis Tripster AT rungon (142mm taka-akseli) niin millainen kampisarja siihen käy, että ketjulinja osuu oikein Sramin 1x11 vaihteistolla?

    Toimivatko esim. nämä vaihtoehdot:
    https://r2-bike.com/SRAM-Rival-1-Cra...1x11-GXP-black
    https://r2-bike.com/SRAM-Apex-1-Crank-for-GXP
    https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Brac...v-GXP-Team-BSA

  29. #809
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Sopiiko 11s maantiepakka Shimanon maastonapaan? Tarkoitus olisi hankkia kestävät kiekot cyclocrossiin pyörämatkailua ajatellen.

  30. #810
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Sopiiko 11s maantiepakka maastonapaan?
    Ei sovi.

    Tarkoitus olisi hankkia kestävät kiekot cyclocrossiin pyörämatkailua ajatellen.
    Onnistuuhan tuollainen ilman maastonapaakin.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •