FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 40 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 38 39 40 41 42 50 90 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.171 - 1.200 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Taitaa kaikki muc offin wet lubet olla tuota biota jo.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/454...-wet-lube-50ml

Viuh Guest
    Tuota muc offin wet lubea olen käyttänyt. Kuivalla kelillä saman merkin dry lube.

Ketjut ei kitise, eivätkä ne myöskään kulu tolkuttoman nopeasti, eli voitelu toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    ^Tinneriei muuten ole sama asia kuin lakkabensiini eli mineraalitärpätti.Tinnerin kanssa touhutessa voi päässä alkaa pyöriä muutakin kuinjärkeviä ajatuksia (kuten joku 1970 luvulla elänyt saattaatietää).

Minäkin aluksimuistelin noin, mutta sitten vähän googlasin ja huomasin ettäwikipedia tietää kertoa, että "Tinneri (engl. thinner) onliuotin, jota käytetään öljypohjaisten maalien ohenteena japuhdistusaineena" ja Mineraalitärpätti on "Mineraalitärpättieli lakkabensiini on maaöljystä jalostettu liuotin". Molemmat tarkoittaa liottimia.

^Tinneri ja lakkabensiini ovat liuottimia, mutta teknisesti eri aineita. Lakkabensiinin suhteen ei taida olla ostorajoituksia kuten tinnerin. Vielä 1980-luvulla tinneriä sai ostaa vain poliisin luvalla (oli porukoita, jotka pehmittivät sillä aivojaan). Ketjujen pesemiseen sopivat molemmat, mutta itse en tinnerillä alkaisi lotrata.

Myös moottoriöljy ja oliiviöljy ovat molemmat öljyjä, mutta käyttökohteet vähän erilaisia
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Mugoffit on itselläni kanssa käytössä.
    Mugoffin wetlube sotkee paljon enemmän kuin trylube, muttei lähellekään yhtäpaljon kuin "normi" öljyt.

Miten se wet-lube pitää laittaa ettei se sotke?

Kiesus miten vaikeaa asiasta osataan tehdä. MP-puolella jotenkin ymmärrän tään keskustelun. Moto-käytössä ketjut ovat ihan eri nopeuksilla ja rasituksilla & roiskivat kaiken ylimääräisen kaikkialle ympäristöön. Polkupyörällä kaikki vastavat keskustelut on hienostelua vai onko kyse siitä, että väärän vaatevalinnan tuloksena puntti saattaa saada osumansa öljystä?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Miten se wet-lube pitää laittaa ettei se sotke?
    1) Voitelet ketjut turhia lotraamatta
    2) Pyörittelet kampia muutamia kierroksia
    3) Pyyhit ketjut (päällisin puolin) kuiviksi

Squirtin Wax Lubesta muilla kokemusta? Etenkin maastokäytössä.

Vähiten wattihäviöitä testissä:

https://www.youtube.com/watch?v=2SVHgy0oLFg

En löytänyt tota uusinta testiä PDF muodossa.

Itselläni ollut esittelypurkki käytössä vasta hetken niin en osaa sanoa paremmin, muuta kuin että helppo pistää ketjulle, pysyy tosi puhtaina. 100 km välein pitäisi lisätä, toki jos sataa niin sit useammin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Radonx Katso viesti
    Squirtin Wax Lubesta muilla kokemusta? Etenkin maastokäytössä.
    ....
    Miljoona kertaa kehuttu tässä ja muissakin voitelutopiceissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    1) Voitelet ketjut turhia lotraamatta
    2) Pyörittelet kampia muutamia kierroksia
    3) Pyyhit ketjut (päällisin puolin) kuiviksi
    Näin olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Onkohan se mennyt lotrauksen puolelle?
    Seuraavaksi meinasin kokeilla ketjujen voitelua lenkin/pyörän pesun jälkeen. Ja sitten ennen seuraavaa lenkkiä vaan armotonta rätillä hankaamista. Jos vaikka tällä tavalla se öljy olisi mennyt paremmin sinne ketjun sisään ja vähemmän siihen ulkopintaan...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Ainakaan WhiteLightningin EpicRide ja CleanRide -vahat eivät omissa fillareissa (maasto/maanti/cyclo) ole sateellakaan kadonneet tai sotkeneet pyörää. Muutaman sadan kilometrin välein kevyt puhdistus ja vahaus valuttamalla rätti alla alapuolen ketjuun. Se jälkeen vaan antaa kuivua seuraavan päivän lenkkiin asti.

Traineroinnissa tullut käytettyä Squirtia, mutta huomannut ettei se kovin kauaa pidä ketjua oikeasti hiljaisena. Parin tunnin pyörittelyn jälkeen rupeaa ainakin itselläni ääni lisääntymään merkittävästi voimansiirrossa.
    Ulkokäytössä Rex oli vaivalloista puhdistaa tiepölystä 500km jälkeen. Sisällä tätä ongelmaa ei ole niin täytyy ottaa uudelleen testiin jos saisi pidemmän aikaa pidettyä ylimääräiset äänet poissa.

Squirt ei minusta toimi pakkasilla, en ole varma oliko siitä joku talvi versio olemassa?

Tuota Rexiä olen käyttänyt vuoden verran ja ainoa miinus että ketjut pitää jollain öljyrätillä pyyhkiä sadelenkin jälkeen, muuten tulee pintaruostetta.

Trainerissa minusta toimii hyvin normaali muc-offin drylube. Tuossahan tosiaan huomaa todella nopeasti, jos ketju yhtään on kuiva. Ketjujen ääni on paljon selkeämpi mitä ulkona viimassa. Mulla on trainerin alla pelkkä laminaatti, enkä voisi kuvitellakkaan rexin käyttöä sisällä. Squirtia kaikki paljon kehuvat, mutta minusta se lähtee ketjuista nopeammin kuin talkkari katolta ja jos sataa vettä, niin se talkkari ei edes kerkeä kiivetä sinne katolle. Pakkaskelin squirtiakin minulla on. Käytin sitä tasan kerran ja hankasin ketjuja kohtuu kauan puhtaaksi ruosteesta.

Itse olen kokeillut nyt viimeksi kehuttua Squirtia ja ketjut tosiaan pysyvät hyvin puhtaina. Kohtuullisen usein tarvitsee lisätä ainetta, ainakin jos sadetta, lunta tms.

Jossakin testissä tms. arvioitiin, että Squirt Lubella pääsisi jopa 300-500 km, mutta nyt syksyllä ja talvella omassa käytössä on jäänyt alle 200 kilometriin:

1. Eka kerta Squirtlubella uusille tehdasrasvaisille ketjuille 308 km ajon jälkeen., nitinää oli jo vähän.
    2. Toka lisäys +195km.
    3. Kolmas +181 km:n (ketjuilla ajettu yht. 684 km) jälkeen, nitinää.
    4. Neljäs +185km, ei nitinää ("varmuuden vuoksi").
    5. +133 km, oli nitinää.

Pakkaskelin Squirtista en tiedä (onko täysin välttämätöntä/hyödyllistä vaiko vain vähentää jäykkyydestä aiheutuvaa tehohäviötä?) ja pikaisesti etsiskeltynä saatavuus näyttää vähän huonolta. Squirt täytyy ainakin lisätä ketjuun plussa-asteessa ja antaa myös kuivua sisätiloissa, mutta en ole huomannut vielä pikkupakkasissa kovin suuria ongelmia käytössä. Ehkä tulee ilmi 20-30 asteen pakkasissa?

Squirttia pitää laittaa normaaleihin öljyihin nähden REILUSTI ENEMMÄN ja eikä vanhojen öljyjen päälle. Sitten annetaan kuivua ennen ajoa. Silti se ei ensimmäisen laiton jälkeen tunnu kestävän kovin hyvin ja siksi laitan sitä kuivumisen jälkeen vielä toisen satsin 1. kerralla.

Hiljentää ketjun hyvin, mutta hiljainen ei ole wattimielessä paras.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Squirttia pitää laittaa normaaleihin öljyihin nähden REILUSTI ENEMMÄN ja eikä vanhojen öljyjen päälle. Sitten annetaan kuivua ennen ajoa. Silti se ei ensimmäisen laiton jälkeen tunnu kestävän kovin hyvin ja siksi laitan sitä kuivumisen jälkeen vielä toisen satsin 1. kerralla.

Hiljentää ketjun hyvin, mutta hiljainen ei ole wattimielessä paras.
    Noin minä sen silloin tein. Siihenhän jää sellainen talikerros päälle, kun laitaa reilusti ja muutamaan kertaan.
    Sitten ajat pätkän vesisateessa ja voitelu loppuu kesken pitkän lenkin.
    Olen itse vielä tosi huono pesemään pyörää, tai siis en pese sitä ikinä lenkin jälkeen, jolloin öljypohjainen aine on ainoa vaihtoehto märällä ajaessa.

Edit: Minulla on muuten tuo winter squirt pullo ylimääräisenä helsingissä. Kerran käytetty. YV:tä vaan jos joku muukin haluaa tuota testata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Näin olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Onkohan se mennyt lotrauksen puolelle?
    Seuraavaksi meinasin kokeilla ketjujen voitelua lenkin/pyörän pesun jälkeen. Ja sitten ennen seuraavaa lenkkiä vaan armotonta rätillä hankaamista. Jos vaikka tällä tavalla se öljy olisi mennyt paremmin sinne ketjun sisään ja vähemmän siihen ulkopintaan...
    Tällaiseen törmäsin taannoin, ja olen itse versioinut: https://www.youtube.com/watch?v=cNLuxu_VAFI (parin minuutin kohdalla alkaa varsinainen pointti)
    Vaikkei sitä näytetäkään, veikkaisin, että tuon öljyn ketjuun hieromisen jälkeen rättiä käytellään vielä kertaalleen.

Sasu Halmeen kokemukset Rexistä: https://sasuhalme.com/2018/03/04/kok...oratuotteista/

Velosportissa on myynnissä Velosportin kehittämää Watt Plus -ketjuöljyä. Kovasti kehuivat ja otin sen kokeilukäyttöön tohon mun talvipyörääni. 100km takana ja ketjut ihan puhtaat ei kerää likaa tähän saakka, pakkasessa ajettu ei siis ole vielä loskakelejä kokeiltu.

Tälläsen mainostekstin sain:
    Toinen mitä suosittelen on WattPlus, ehdottomasti ainakin voimansiirtoon.
    Se on meidän oma tuote ja aivan ylivertaiseksi muihin ketjurasvoihin verrattuna.
    WattPlus muodostaa voimansiirron pinnalle niinsanotun tribokeraamisen pinnoitteen,
    mikä vähentää kitkaa ja suojaa kaikelta lialta, suolalta yms.
    Samalla se lisää voimansiirron kulutuskestävyyttä huomattavasti ja yksi pinnoitus
    kerta pysyy voimansiirrossa n. 1000km

Sitä myydään spray-pullossa, toivottavasti joskus saisi tippapulloissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Velosportissa on myynnissä Velosportin kehittämää Watt Plus -ketjuöljyä. Kovasti kehuivat ja otin sen kokeilukäyttöön tohon mun talvipyörääni. 100km takana ja ketjut ihan puhtaat ei kerää likaa tähän saakka, pakkasessa ajettu ei siis ole vielä loskakelejä kokeiltu...
    Yllättäen kehuvat omaa "kehittämäänsä" öljyä "100km pakkasessa" - mikäs ne ketjut noissa olosuhteissa ja tuolla kilometrimäärällä olisi liannut???

WhiteLightning Clean Ridellä huomasin tänään tulleen ajettua edellisestä vahauksesta noin 400km pakkasessa ja ajattelin puhdistaa ketjun uudelleenvahausta varten, mutta ketju on ihan puhdas

Kesällä 150km tienlaitoja ja ketju on pahemmassa kunnossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Yllättäen kehuvat omaa "kehittämäänsä" öljyä "100km pakkasessa" - mikäs ne ketjut noissa olosuhteissa ja tuolla kilometrimäärällä olisi liannut???
    Toki kehuvat omaa tuotettansa. Kukapa muukaan sitä kehuisi jos ei itse. Kyllä itse mieluusti käytän kotimaisia tuotteita jos se on laadullisesti yhtä hyvä kuin ulkomaalainen. Ja itse mieluusti hankin kokemuksia eri aineista. Tyhmintä on se että käyttää aina vain yhtä ja samaa tuotetta.

^Tyhmintä ?

Miksi kokeilla jatkuvasti eri aineita, kun on löytänyt sellaisen, johon voi luottaa ja joka toimii?

Entä jos ei ole löytänyt sellaista niin eikö se ole ihan hyvä testailla? STN sitä ketjua on testaamassa etkä sinä niin miksi lynkata samantien. Varsinkin, kun itsekkin vielä totesi ettei ole päässyt testaamaan loskakeleillä.

Mielenkiinnolla odotan tuloksia, koska en ole täysin tyytyväinen Squirttiin, Rexiin ja kaikista vähiten Muc-offin tuotteisiin. Squirt pitää voimansiirron puhtaana, mutta huono kestävyydeltään ja alkaa helposti pitämään melua pidemmillä lenkeillä, varsinkin jos veden kanssa pääsee vaikuttamaan. Rexissä hyvät voiteluominaisuudet, mutta voimansiirron pitäminen puhtaana Squirttia työläämpää. Trainerikäytössä Rex toimii loistavasti, kun ei ole mahdollisuutta likaantumiseen, pystyy helposti ajamaan 500km hiljaisella ketjulla.

Ei auta jos joku muu on löytäny täydellisen aineen omiin tarpeisiinsa, koska itse sitä en ole ja mielellään kuulen vaihtoehdoista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    ^Tyhmintä ?

Miksi kokeilla jatkuvasti eri aineita, kun on löytänyt sellaisen, johon voi luottaa ja joka toimii?
    Joku toinen aine on saattanut kehittyä vielä paremmaksi.

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei.

Kyseessä on kuitenkin aika arkinen juttu, polkupyörän ketjuöljy. Kuinka ison projektin siitä viitsii itselleen ottaa.

Miten/mistä sen tiedät?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Miten/mistä sen tiedät?
    Kokeilemalla ja testaamalla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •