- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Ei tullut tällä kertaa valittua Corimaa, Mavicia tai Zippiä. Reynoldsit vetivät pitemmän korren ja ovat kuljetuksessa kohti kotia. Valintaan vaikutti lähinnä Reynoldsien hyvä sivutuulikäyttäytyminen ja halu kokea tuubeilla ajamisen riemut (ja puuhastelun riesat?). Plussaa oli myös hieman eräitä muita vaihtoehtoja halvempi hinta ja pienempi massa.
Merlin cyclesillä mielenkiintoisia vanteita halvennuksessa: https://www.merlincycles.com/factory...sort=price-max
Onkos täällä jo käsitelty vanteiden sisäleveydet (clincher), kun en niissä oikein pysy kartalla. Nykyinen valtavirta tuntuu olevan suurin piirtein 17 mm tai 22 mm sisäleveys. Erton tai esim. DT Swissin taulukoiden https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_ZZ_001.pdf
mukaan 22 mm sisämitalla ei pitäisi käyttää alle 28 mm rengasta. Ei ole turvallista. Vastaavasti esim. Steve palstallaan intheknowcycling.com laskeskelee, että 17 mm vanteen sisämitalla 25 mm (tai suurempi) rengas ei toimi aerodynaamisesti. Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti. Vai miten tämä nyt menee?
Onhan kehiä olemassa kaikenlaisilla sisäleveyksillä. Lonkalta heitän että kaupasta saa laajalti 15mm, 17mm ja 19mm sisäleveyksisiä maantiekäyttöön tarkoitettuja kehiä, joiden lisäksi 20-22mm on kovasti tulossa uutena trendinä. Löytyy siis varmasti sopiva yhdistelmä.
Tuohon turvallisuusasiaan on olemassa useampi näkökulma. Jos kysyy kehävalmistajalta, yleensä juuri se heidän valitsemansa sisäleveys sattuu olemaan juuri sopivin sille suosituimmalle rengasleveydelle.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Jotain tässä on nyt ymmärretty väärin, mutta en jaksa miettiä tarkemmin, että mitä. Kun siis ihan käytännössä:
17 mm sisäleveydellä olevat hiilikuitukehät ovat ulkoleveydeltään haarukassa 24-25 mm. Näiden kanssa käytetään yleisesti varsinkin edessä 25-millistä rengasta, jotta se olisi aerodynamiikan takia jotakuinkin kehän levyinen. Esim. Contin 23-millisiksi merkatut renkaat ovat suosittuja, sillä niiden todellinen leveys on noin 25 milliä. Samoilla kiekoilla takarenkaana käytetään yleisesti pykälää leveämpää, sillä vierintävastus on levämmällä renkaalla pienempi.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Voi olla väärinymmärrystä, minulla tai muualla.
Mutta väännetään vielä kerran: Mainitussa In the know cycling testisivustolla kaveri mittaili vanne-rengasyhdistelmiä. Hänen mukaansa useimmilla kiekoilla, joiden SISÄleveys on 17 mm (mitta, johon monet valmistajat ovat siirtyneet 15 mm:stä), kiekon ULKOleveys jää testatuilla 25 mm, jopa 23 mm renkailla kapeammaksi kuin renkaan leveys asennettuna. Johtopäätöksenä on, että ei aero, ei hyvä, 25 mm renkailla pitäisi käyttää leveämpää vannetta. Joku Zippin malli taisi tehdä poikkeuksen, siinä ulkoleveys riitti. (Ymmärrän kyllä, että sisäleveys ei suoraan määritä vanteen ulkoleveyttä, mutta tuonkin testin mukaan niillä on yhteys, mikä nyt ei ole varsinaisesti yllättävää.)
Siis pitäisi käyttää leveämpää vannetta 25 mm kumille. Mutta kun renkaan ja vanteiden valmistajien oman organisaation ETRTOn tai DT Swissin taulukot eivät sitä "salli". Ehkä noilla taulukoilla ei ole mitään tekoa, mutta miksi niitä sitten laaditaan. ENVEkin kertoo optimoineensa 3.4:n (sisäleveys 22 mm) 25 mm kumille.
Laitetaan yhtälöön lisäksi vielä se, että kehäprofiili voidaan tehdä muodoltaan erilaiseksi. Perusmuotoina on varmaan yleisimmin käytetty V-muotoa, U-muotoa ja koveria versioita molemmista. Koveralla tarkoitan siis kehää, jonka ulkolevein kohta ei ole renkaan ja kehän saumassa vaan lähempänä pinnoja. Eli jos kehästä ilmoitetaan yksittäinen "ulkoleveysmitta" se saattaa hyvinkin valehdella jos olettaa kehän olevan sen verran leveä renkaan reunalangan kohdalla.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
”Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti. Vai miten tämä nyt menee?”
Menee niin, että jättäisin ajamatta mikäli on noin nyansseista kiinniAerodynaaminen etu tulee jostain muualta jos on tullakseen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei ne taulukot ihan turhia ole, mutta ei niihin kannata myöskään hirttäytyä. Useimmat maantielle tarkoitetut avorenkaat ovat nimellismittaansa leveämpiä, esim. 23mm Continental GP4000SII asettuu 17C vanteelle ja 6,9 bar paineilla noin 25mm leveäksi. Saman renkaan 25mm versio rengas on samalla vanteella noin 27mm leveä.
Eri levyisillä renkailla on omat ilmanpaineensa ja vanneleveytensä joilla niiden pitäisi asettua nimelliseen leveyteensä, mutta kuten Continentalin esimerkistä näkee niin kaikkia valmistajia ei etrto:n standardit kiinnostele ja mm. Schwalbe, Vittoria ja Mavic eivät ole edes sen jäseniä.
Jos haluaa noudattaa standardin suosituksia, niin itse luen ao. taulukkoa siten että todellisuudessa 25mm leveäksi asettuva rengas sopii 13C...17C vanteille.
Itse luotan näissä asioissa empiriaan; maailmalla on luultavasti miljoonia maantiepyöräilijöitä jotka ajavat "ylileveillä" renkailla eikä renkaan irtoaminen vanteelta ole tietääkseni mikään todellinen ongelma. Sitten kun tulee ensimmäinen oikeustapaus missä kantaja on joutunut vakavaan onnettomuuteen renkaan vanteelta irtoamisen takia niin silloin kaivetaan esiin ETRTOn taulukko.
![]()
En minä kiekkojen aero-ominaisuuksiin niin vakavasti suhtaudu. Sujuvasti ajelen Campan Neutroneilla, jotka kuuluvat aeromielessä kiekkojen heikoimpaan 3 %:iin. Ihmetyttänyt vain ristiriita "modernin" kiekkomitoituksen ja esim. huotah'in julkaiseman ETRTON ohjeistuksen välillä: ENVE 3.4 (c21) ja ZIPP 30 disc (c21) minimikoon rengas 35 mm! Ei tosiaan kannata taulukoihin ylen vakavasti suhtautua. Pitää unohtaa mitat ja palata perusasioihin:
Jotakuinkin noin. Zipp suosittelee 23mm eteen ja 25mm taakse. Suurin paino on takakumilla ja taas eturengas vastaa suurimmaksi osaksi aerodynaamisuudesta. Takarenkaassa virtaukset ovat jo sekaisin eturenkaasta ja rungosta.
HED:in näkemys: https://www.youtube.com/watch?v=Py9Loc8xjoo&t=82s
Hambini selittää asian myös mallintamalla: https://www.youtube.com/watch?v=BUih_emc54M
Onkos jollain kokemusta Huntin 4season Aerosta tai Race Aerosta? Tarkoitus olisi päivittää Canyon Enduraceen paremmat kiekot. Voi myös ehdotella muita alle 400€ kiekkoja.
Edit: Nää olis kyl sopivaan hintaan https://www.merlincycles.com/dt-swis...ls-108397.html
Edit: Laitoin kuitenkin All in ja tilasin Merliniltä Fulcrum racing 3 kiekot.
Vivve muokkasi tätä : 15.02.2018 at 12.38
Sattuuko kellään olemaan tuntumaa Campagnolon Eurus -avokiekoista? Ainakin 2017 mallia on jonkin verran tarjolla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eurus kiekoista tosiaan herää ensimmäisenä kysymys, että miksi? Melko kalliit keikot (700-800€?) ja tuskin tuollaiset paksupinnaiset ovat ainakaan earo-ominaisuuksiltaan kovin ylivertaiset saati sitten huollettavuudetaan. Ihan mukavan "eksoottisen" näköiset nuo kuitenkin ovat.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
kiitokset kommenteista Eurus-kiekon osalta. Maantiepyörässäni on tällä hetkellä alkuperäiset Fulcrum Racing 5 LG -kiekot ja paremmat (kevyemmät ja jäykemmät) alumiiniset kiekot voisivat siivittää hurjiin suorituksiin. Lisäksi olisi ihan kiva, että olisi kahdet kiekkoparit. Mitähän hyvää ja kestävää saisi noin max 600 eurolla?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vanha ja varma vastaus: Campagnolo Zonda, esim. Mantelilta alle neljään sataan: https://www.mantel.com/fi/campagnolo...-road-wheelset
Yleisesti ottaen Campan ja Fulcrumin kiekkoja pidetään kestävinä, joten ei muuta kuin valitsemaan joku omaa silmää miellyttävä ja budjettiin sopiva malli. 600 eurolla saa valita jo useista eri malleista. Itse ottaisin ehkä Fulcrumin uudet Racing 3:t - vanhan mallin omistajat kehuvat omiaan ja uudet tuskin ovat yhtään huonommat: https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...ad-bike-wheels
Kiitokset Huotah ja TTP. Campa Zonda tai Fulcrum Racing 3 (2018) näyttävät oikeinkin hyviltä vaihtoehdoilta. Loput grammat otetaan pois kuskista ja kiekot tulee entistä jäykemmiksi
p.s. onkohan Go Expossa (yleensä) tarjolla hyviä kiekkotarjouksia?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Itse en kyllä missään nimessä maksaisi lähelle 500€ Fulcrum 3:sta. Noita vastaavia Campan Zondia saa kuitenkin alta 400€ vai onko näissä nykyisin sit jotakin eroo? Ainakin vanhempi mallisto oli identtisiä paitsi pinnat olivat hieman eri järjestyksessä ja eri teipit. Varmaan tulevat samalta Campagnolon tehtaaltakin.
Nykyisin Zondien hinta ihan järkevä verrattuna mitä vanhemmasta generaatiosta piti pulittaa, kun taas Fulcrumien hinnat nähtävästi nousseet pilviin.
Täällä on 22,5mm Zondaa Shimanonki vapaarattaalla tarjolla 378€:
http://www.starbike.com/en/campagnol...-c17-clincher/
Jos silmiin sattuu yhdistää Shimanoa/Sramia Zondaan niin ratkaisu ongelmaan on teippien poisto.
Tuntuu että Fulcrum 3 vanhempia malleja (eli ei 2018) on pitkin talvea myyty 360-400egellä. Onko sit ollu uuden mallin tieltä poismyyntiä. Uudessa nyt ei 25% hintaeron vertaa liene parannuksia ainakaan itselleni.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Tuli päivitettyä kesää varten kiekot reilusti edellisiä kevyempiin, kiekkosetin paino renkaineen putosi n. 700g (2400gr -> 1700gr). Aikaisempaan kokemusta vastaavasta päivityksestä ei ole, minkähänlaista muutosta fillarin käytökseen sopii odottaa. Ihan vielä ei tarkene kokeilemaan lähteä...
Tämmöiset, 1355g pari:
https://www.bikeexchange.com.au/a/ro...h-sl/103024661
345g jäi renkaille ja sisureille painoa tuon laskelman mukaan. Epäilen suuresti tuota painoa jos renkaineen kerran 1700g.
Kevyet maantierenkaat kevyillä sisureilla painaa jo helposti 500g. Sit ottaa huomioon mikä on kiekkojen oikea paino ellei ole sattunut lottovoittoa ja kiekot alle ilmoitetun painon. Tän mukaan oltaisiin jo lähempänä 1900g. Oliko nämä tubeless?
http://weightweenies.starbike.com/fo...c.php?t=140939
Ei anteeksi tarvitse pyytää, mutta kunhan totesin ettei 1700g pidä paikkansa lähinnä jos itse siinä uskossa.
Todennäköisesti huomaat eroa kiihtyvyydessä. Itse lisäksi huomanut kevyeällä etukiekolla et sellainen lähtee sprintatessa helpommin irti maasta jos kovasti puolelta toiselle runttailee.
Ihmisiä on varmaan erilaisia, ja huomaavat eri asioita, mutta... Jokunen vuosi sitten pahimmassa kevennyskiimassa rakensin 1030-grammaiset tuubikiekot Enven kehillä, ja noiden tilalle hommasin myöhemmin samaan pyörään noin 1600-grammaiset korkeaprofiiliset avokiekot. Kyllä noin suuren eron pyörivässä massan määrässä tuntee, mutta en mä sitä liioittelisi. Olin kokonaisuutena tyytyväisempi niihin 1600-grammaisiin avokiekkoihin.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit