ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 142 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 92 132 140 141 142 143 144 152 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.231 - 4.260 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #4231
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Corimasta en löytänyt tuulitunnelitestejä eli se putoaisi samantien pois hankintalistalta.
    Corimoilla taitaa olla ajettu vähän vähemmän mm-titteleitä radalla kuin Mavicilla, mutta mavic tarjoaa ja Corimat joutuu ostamaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  2. #4232
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    98
    Ei tullut tällä kertaa valittua Corimaa, Mavicia tai Zippiä. Reynoldsit vetivät pitemmän korren ja ovat kuljetuksessa kohti kotia. Valintaan vaikutti lähinnä Reynoldsien hyvä sivutuulikäyttäytyminen ja halu kokea tuubeilla ajamisen riemut (ja puuhastelun riesat?). Plussaa oli myös hieman eräitä muita vaihtoehtoja halvempi hinta ja pienempi massa.

  3. #4233
    Merlin cyclesillä mielenkiintoisia vanteita halvennuksessa: https://www.merlincycles.com/factory...sort=price-max

  4. #4234
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Merlin cyclesillä mielenkiintoisia vanteita halvennuksessa: https://www.merlincycles.com/factory...sort=price-max
    Kiitti vinkistä; pikkusysteri kuupailee (myöskin) päivitystä.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  5. #4235
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Onkos täällä jo käsitelty vanteiden sisäleveydet (clincher), kun en niissä oikein pysy kartalla. Nykyinen valtavirta tuntuu olevan suurin piirtein 17 mm tai 22 mm sisäleveys. Erton tai esim. DT Swissin taulukoiden https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_ZZ_001.pdf
    mukaan 22 mm sisämitalla ei pitäisi käyttää alle 28 mm rengasta. Ei ole turvallista. Vastaavasti esim. Steve palstallaan intheknowcycling.com laskeskelee, että 17 mm vanteen sisämitalla 25 mm (tai suurempi) rengas ei toimi aerodynaamisesti. Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti. Vai miten tämä nyt menee?

  6. #4236
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Onhan kehiä olemassa kaikenlaisilla sisäleveyksillä. Lonkalta heitän että kaupasta saa laajalti 15mm, 17mm ja 19mm sisäleveyksisiä maantiekäyttöön tarkoitettuja kehiä, joiden lisäksi 20-22mm on kovasti tulossa uutena trendinä. Löytyy siis varmasti sopiva yhdistelmä.

    Tuohon turvallisuusasiaan on olemassa useampi näkökulma. Jos kysyy kehävalmistajalta, yleensä juuri se heidän valitsemansa sisäleveys sattuu olemaan juuri sopivin sille suosituimmalle rengasleveydelle.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #4237
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti.
    Jotain tässä on nyt ymmärretty väärin, mutta en jaksa miettiä tarkemmin, että mitä. Kun siis ihan käytännössä:

    17 mm sisäleveydellä olevat hiilikuitukehät ovat ulkoleveydeltään haarukassa 24-25 mm. Näiden kanssa käytetään yleisesti varsinkin edessä 25-millistä rengasta, jotta se olisi aerodynamiikan takia jotakuinkin kehän levyinen. Esim. Contin 23-millisiksi merkatut renkaat ovat suosittuja, sillä niiden todellinen leveys on noin 25 milliä. Samoilla kiekoilla takarenkaana käytetään yleisesti pykälää leveämpää, sillä vierintävastus on levämmällä renkaalla pienempi.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  8. #4238
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Jotain tässä on nyt ymmärretty väärin, mutta en jaksa miettiä tarkemmin, että mitä. Kun siis ihan käytännössä:

    17 mm sisäleveydellä olevat hiilikuitukehät ovat ulkoleveydeltään haarukassa 24-25 mm. Näiden kanssa käytetään yleisesti varsinkin edessä 25-millistä rengasta, jotta se olisi aerodynamiikan takia jotakuinkin kehän levyinen. Esim. Contin 23-millisiksi merkatut renkaat ovat suosittuja, sillä niiden todellinen leveys on noin 25 milliä. Samoilla kiekoilla takarenkaana käytetään yleisesti pykälää leveämpää, sillä vierintävastus on levämmällä renkaalla pienempi.
    Voi olla väärinymmärrystä, minulla tai muualla.

    Mutta väännetään vielä kerran: Mainitussa In the know cycling testisivustolla kaveri mittaili vanne-rengasyhdistelmiä. Hänen mukaansa useimmilla kiekoilla, joiden SISÄleveys on 17 mm (mitta, johon monet valmistajat ovat siirtyneet 15 mm:stä), kiekon ULKOleveys jää testatuilla 25 mm, jopa 23 mm renkailla kapeammaksi kuin renkaan leveys asennettuna. Johtopäätöksenä on, että ei aero, ei hyvä, 25 mm renkailla pitäisi käyttää leveämpää vannetta. Joku Zippin malli taisi tehdä poikkeuksen, siinä ulkoleveys riitti. (Ymmärrän kyllä, että sisäleveys ei suoraan määritä vanteen ulkoleveyttä, mutta tuonkin testin mukaan niillä on yhteys, mikä nyt ei ole varsinaisesti yllättävää.)

    Siis pitäisi käyttää leveämpää vannetta 25 mm kumille. Mutta kun renkaan ja vanteiden valmistajien oman organisaation ETRTOn tai DT Swissin taulukot eivät sitä "salli". Ehkä noilla taulukoilla ei ole mitään tekoa, mutta miksi niitä sitten laaditaan. ENVEkin kertoo optimoineensa 3.4:n (sisäleveys 22 mm) 25 mm kumille.

  9. #4239
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Laitetaan yhtälöön lisäksi vielä se, että kehäprofiili voidaan tehdä muodoltaan erilaiseksi. Perusmuotoina on varmaan yleisimmin käytetty V-muotoa, U-muotoa ja koveria versioita molemmista. Koveralla tarkoitan siis kehää, jonka ulkolevein kohta ei ole renkaan ja kehän saumassa vaan lähempänä pinnoja. Eli jos kehästä ilmoitetaan yksittäinen "ulkoleveysmitta" se saattaa hyvinkin valehdella jos olettaa kehän olevan sen verran leveä renkaan reunalangan kohdalla.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #4240
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    29
    ”Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti. Vai miten tämä nyt menee?”

    Menee niin, että jättäisin ajamatta mikäli on noin nyansseista kiinni Aerodynaaminen etu tulee jostain muualta jos on tullakseen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #4241
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Siis pitäisi käyttää leveämpää vannetta 25 mm kumille. Mutta kun renkaan ja vanteiden valmistajien oman organisaation ETRTOn tai DT Swissin taulukot eivät sitä "salli". Ehkä noilla taulukoilla ei ole mitään tekoa, mutta miksi niitä sitten laaditaan. ENVEkin kertoo optimoineensa 3.4:n (sisäleveys 22 mm) 25 mm kumille.
    Ei ne taulukot ihan turhia ole, mutta ei niihin kannata myöskään hirttäytyä. Useimmat maantielle tarkoitetut avorenkaat ovat nimellismittaansa leveämpiä, esim. 23mm Continental GP4000SII asettuu 17C vanteelle ja 6,9 bar paineilla noin 25mm leveäksi. Saman renkaan 25mm versio rengas on samalla vanteella noin 27mm leveä.

    Eri levyisillä renkailla on omat ilmanpaineensa ja vanneleveytensä joilla niiden pitäisi asettua nimelliseen leveyteensä, mutta kuten Continentalin esimerkistä näkee niin kaikkia valmistajia ei etrto:n standardit kiinnostele ja mm. Schwalbe, Vittoria ja Mavic eivät ole edes sen jäseniä.

    Jos haluaa noudattaa standardin suosituksia, niin itse luen ao. taulukkoa siten että todellisuudessa 25mm leveäksi asettuva rengas sopii 13C...17C vanteille.

    Itse luotan näissä asioissa empiriaan; maailmalla on luultavasti miljoonia maantiepyöräilijöitä jotka ajavat "ylileveillä" renkailla eikä renkaan irtoaminen vanteelta ole tietääkseni mikään todellinen ongelma. Sitten kun tulee ensimmäinen oikeustapaus missä kantaja on joutunut vakavaan onnettomuuteen renkaan vanteelta irtoamisen takia niin silloin kaivetaan esiin ETRTOn taulukko.


  12. #4242
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    En minä kiekkojen aero-ominaisuuksiin niin vakavasti suhtaudu. Sujuvasti ajelen Campan Neutroneilla, jotka kuuluvat aeromielessä kiekkojen heikoimpaan 3 %:iin. Ihmetyttänyt vain ristiriita "modernin" kiekkomitoituksen ja esim. huotah'in julkaiseman ETRTON ohjeistuksen välillä: ENVE 3.4 (c21) ja ZIPP 30 disc (c21) minimikoon rengas 35 mm! Ei tosiaan kannata taulukoihin ylen vakavasti suhtautua. Pitää unohtaa mitat ja palata perusasioihin:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kiekkospeksauksen perusasioita - seksikkäimmät ovat lopulta nopeimmat ja varmasti kalleimmat.

  13. #4243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Onkos täällä jo käsitelty vanteiden sisäleveydet (clincher), kun en niissä oikein pysy kartalla. Nykyinen valtavirta tuntuu olevan suurin piirtein 17 mm tai 22 mm sisäleveys. Erton tai esim. DT Swissin taulukoiden https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_ZZ_001.pdf
    mukaan 22 mm sisämitalla ei pitäisi käyttää alle 28 mm rengasta. Ei ole turvallista. Vastaavasti esim. Steve palstallaan intheknowcycling.com laskeskelee, että 17 mm vanteen sisämitalla 25 mm (tai suurempi) rengas ei toimi aerodynaamisesti. Jos siis haluaisi ajaa 25 mm kumilla, ei löydy vaihtoehtoa, joka toimisi sekä teknisesti että aerodynaamisesti. Vai miten tämä nyt menee?
    Jotakuinkin noin. Zipp suosittelee 23mm eteen ja 25mm taakse. Suurin paino on takakumilla ja taas eturengas vastaa suurimmaksi osaksi aerodynaamisuudesta. Takarenkaassa virtaukset ovat jo sekaisin eturenkaasta ja rungosta.

    HED:in näkemys: https://www.youtube.com/watch?v=Py9Loc8xjoo&t=82s

    Hambini selittää asian myös mallintamalla: https://www.youtube.com/watch?v=BUih_emc54M

  14. #4244
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Onkos jollain kokemusta Huntin 4season Aerosta tai Race Aerosta? Tarkoitus olisi päivittää Canyon Enduraceen paremmat kiekot. Voi myös ehdotella muita alle 400€ kiekkoja.

    Edit: Nää olis kyl sopivaan hintaan https://www.merlincycles.com/dt-swis...ls-108397.html

    Edit: Laitoin kuitenkin All in ja tilasin Merliniltä Fulcrum racing 3 kiekot.
    Vivve muokkasi tätä : 15.02.2018 at 12.38

  15. #4245
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    167
    Sattuuko kellään olemaan tuntumaa Campagnolon Eurus -avokiekoista? Ainakin 2017 mallia on jonkin verran tarjolla.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #4246
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik@ Katso viesti
    Sattuuko kellään olemaan tuntumaa Campagnolon Eurus -avokiekoista? Ainakin 2017 mallia on jonkin verran tarjolla.
    Pinnat on alumiinia? En lähtisi itse kokeilemaan.

  17. #4247
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Eurus kiekoista tosiaan herää ensimmäisenä kysymys, että miksi? Melko kalliit keikot (700-800€?) ja tuskin tuollaiset paksupinnaiset ovat ainakaan earo-ominaisuuksiltaan kovin ylivertaiset saati sitten huollettavuudetaan. Ihan mukavan "eksoottisen" näköiset nuo kuitenkin ovat.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  18. #4248
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    167
    kiitokset kommenteista Eurus-kiekon osalta. Maantiepyörässäni on tällä hetkellä alkuperäiset Fulcrum Racing 5 LG -kiekot ja paremmat (kevyemmät ja jäykemmät) alumiiniset kiekot voisivat siivittää hurjiin suorituksiin. Lisäksi olisi ihan kiva, että olisi kahdet kiekkoparit. Mitähän hyvää ja kestävää saisi noin max 600 eurolla?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #4249
    Liittynyt
    06/2007
    Viestit
    248
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik@ Katso viesti
    Sattuuko kellään olemaan tuntumaa Campagnolon Eurus -avokiekoista? Ainakin 2017 mallia on jonkin verran tarjolla.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Euruksesta ei kokemusta mutta lähes vastaavat mutta kevyemmät ja kalliimmat Shamal Ultrat ollut käytössä pian seitsemän vuotta.
    Aluksi avorenkailla ja nykyisin tubelessina. Helpot huoltaa ja varaosia saa tarvittaessa. En keksi mitään moittimista.

  20. #4250
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik@ Katso viesti
    kiitokset kommenteista Eurus-kiekon osalta. Maantiepyörässäni on tällä hetkellä alkuperäiset Fulcrum Racing 5 LG -kiekot ja paremmat (kevyemmät ja jäykemmät) alumiiniset kiekot voisivat siivittää hurjiin suorituksiin. Lisäksi olisi ihan kiva, että olisi kahdet kiekkoparit. Mitähän hyvää ja kestävää saisi noin max 600 eurolla?
    Vanha ja varma vastaus: Campagnolo Zonda, esim. Mantelilta alle neljään sataan: https://www.mantel.com/fi/campagnolo...-road-wheelset

    Yleisesti ottaen Campan ja Fulcrumin kiekkoja pidetään kestävinä, joten ei muuta kuin valitsemaan joku omaa silmää miellyttävä ja budjettiin sopiva malli. 600 eurolla saa valita jo useista eri malleista. Itse ottaisin ehkä Fulcrumin uudet Racing 3:t - vanhan mallin omistajat kehuvat omiaan ja uudet tuskin ovat yhtään huonommat: https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...ad-bike-wheels

  21. #4251
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    167

    Uudet kiekot maantiepyörään

    Kiitokset Huotah ja TTP. Campa Zonda tai Fulcrum Racing 3 (2018) näyttävät oikeinkin hyviltä vaihtoehdoilta. Loput grammat otetaan pois kuskista ja kiekot tulee entistä jäykemmiksi

    p.s. onkohan Go Expossa (yleensä) tarjolla hyviä kiekkotarjouksia?

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #4252
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Itse en kyllä missään nimessä maksaisi lähelle 500€ Fulcrum 3:sta. Noita vastaavia Campan Zondia saa kuitenkin alta 400€ vai onko näissä nykyisin sit jotakin eroo? Ainakin vanhempi mallisto oli identtisiä paitsi pinnat olivat hieman eri järjestyksessä ja eri teipit. Varmaan tulevat samalta Campagnolon tehtaaltakin.

    Nykyisin Zondien hinta ihan järkevä verrattuna mitä vanhemmasta generaatiosta piti pulittaa, kun taas Fulcrumien hinnat nähtävästi nousseet pilviin.

    Täällä on 22,5mm Zondaa Shimanonki vapaarattaalla tarjolla 378€:
    http://www.starbike.com/en/campagnol...-c17-clincher/

    Jos silmiin sattuu yhdistää Shimanoa/Sramia Zondaan niin ratkaisu ongelmaan on teippien poisto.

  23. #4253
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Tuntuu että Fulcrum 3 vanhempia malleja (eli ei 2018) on pitkin talvea myyty 360-400egellä. Onko sit ollu uuden mallin tieltä poismyyntiä. Uudessa nyt ei 25% hintaeron vertaa liene parannuksia ainakaan itselleni.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  24. #4254
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    285
    Tuli päivitettyä kesää varten kiekot reilusti edellisiä kevyempiin, kiekkosetin paino renkaineen putosi n. 700g (2400gr -> 1700gr). Aikaisempaan kokemusta vastaavasta päivityksestä ei ole, minkähänlaista muutosta fillarin käytökseen sopii odottaa. Ihan vielä ei tarkene kokeilemaan lähteä...

  25. #4255
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti simtee Katso viesti
    Tuli päivitettyä kesää varten kiekot reilusti edellisiä kevyempiin, kiekkosetin paino renkaineen putosi n. 700g (2400gr -> 1700gr). Aikaisempaan kokemusta vastaavasta päivityksestä ei ole, minkähänlaista muutosta fillarin käytökseen sopii odottaa. Ihan vielä ei tarkene kokeilemaan lähteä...
    Kuulostaapa kevyeltä. Mitkä kiekot hommasit?

  26. #4256
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Kuulostaapa kevyeltä. Mitkä kiekot hommasit?
    Tämmöiset, 1355g pari:

    https://www.bikeexchange.com.au/a/ro...h-sl/103024661

  27. #4257
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    345g jäi renkaille ja sisureille painoa tuon laskelman mukaan. Epäilen suuresti tuota painoa jos renkaineen kerran 1700g.

    Kevyet maantierenkaat kevyillä sisureilla painaa jo helposti 500g. Sit ottaa huomioon mikä on kiekkojen oikea paino ellei ole sattunut lottovoittoa ja kiekot alle ilmoitetun painon. Tän mukaan oltaisiin jo lähempänä 1900g. Oliko nämä tubeless?

    http://weightweenies.starbike.com/fo...c.php?t=140939

  28. #4258
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    345g jäi renkaille ja sisureille painoa tuon laskelman mukaan. Epäilen suuresti tuota painoa jos renkaineen kerran 1700g.

    Kevyet maantierenkaat kevyillä sisureilla painaa jo helposti 500g. Sit ottaa huomioon mikä on kiekkojen oikea paino ellei ole sattunut lottovoittoa ja kiekot alle ilmoitetun painon. Tän mukaan oltaisiin jo lähempänä 1900g. Oliko nämä tubeless?

    http://weightweenies.starbike.com/fo...c.php?t=140939
    Sorry, heitin noi painot ulkomuistista (kuten sanottu, en ole näihin juuri aiemmin perehtynyt). Oleellista oli siis tuo n. 700g punnittu ero uudella ja vanhalla setillä, ei settien absoluuttinen paino renkaineen.

  29. #4259
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Ei anteeksi tarvitse pyytää, mutta kunhan totesin ettei 1700g pidä paikkansa lähinnä jos itse siinä uskossa.

    Todennäköisesti huomaat eroa kiihtyvyydessä. Itse lisäksi huomanut kevyeällä etukiekolla et sellainen lähtee sprintatessa helpommin irti maasta jos kovasti puolelta toiselle runttailee.

  30. #4260
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Ihmisiä on varmaan erilaisia, ja huomaavat eri asioita, mutta... Jokunen vuosi sitten pahimmassa kevennyskiimassa rakensin 1030-grammaiset tuubikiekot Enven kehillä, ja noiden tilalle hommasin myöhemmin samaan pyörään noin 1600-grammaiset korkeaprofiiliset avokiekot. Kyllä noin suuren eron pyörivässä massan määrässä tuntee, mutta en mä sitä liioittelisi. Olin kokonaisuutena tyytyväisempi niihin 1600-grammaisiin avokiekkoihin.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •