HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 347 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 247 297 337 345 346 347 348 349 357 397 447 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.381 - 10.410 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Eilen pyöräilin pohjois-baanaa, ja musta ainakin oli ihan kiva ajella harjasuolattua väylää. Itse asiassa kotiinpäin ajoin osan matkaa sen harjakoneen perässä (vauhti noin 15-20 km/h, oli vähän rasittavan hidasta se pätkä kun ohikaan ei oikein päässyt).
    Onnittelin itseäni, kun täällä idässä päin ei ole noita linkatussa kartassa olevia punaisia osuuksia ja on ollut aika talvista nyt, kun lunta tuli. Tänään jouduin kuitenkin käymään keskustassa eikä kohtaaminen ko. väylän kanssa Sörnäisten rantatiellä ollut epämieluisaa. Ihmettelin kyllä ensin, että mitäs tässä nyt, onko kaukolämpöputki vai mitä. Siinähän pääsi sulaa asfalttia pitkin aavistuksen ripeämmin kuin muuten ja jos olisi ollut ohitustarpeita, niin siihen olisi ollut tilaa.

Palatessa osuin taas hetkeksi sulalle osuudelle Rautatientorin tienoilla ja siinähän pyöräväylä sitten erottui melko selkeästi.

Onhan tosin mulla nyt ajossa teräksinen varapyörä, että sikäli suolasotkuja välttelisin mielelläni.

Nyt kun säätä tekosyynä käyttäen ajelin työmatkat tänään autolla, niin aamulla tuli kyllä melkein huono housuun. Paikallisessa liikenneympyrässä joku Ninja-pyöräilijä melkein järjesti itsensä koristamaan autoni keulaa. Syy varmaankin olisi ollut minun kun kelvin jatketta tuli pimeä metsä taustanaan yht'äkkiä eteen. Ei hitto, että pelästyin. Täysin umpitummissa vaatteissa, tummalla pyörällä ilman valoja tuolla lumettomassa sateisessa myrskyssä vedellään kelville valoitta "oikeuksistaan kiinni pitäen". Huomasin henkilön vasta kun tuo jarrutti (onneksi) keskikorokkeelle / pyyhkäisin tuosta ohi vailla mahdollisuuksia jarruttaa. S**tana, että oikeasti teki mieli heittää ympyrässä auto takaisin tulosuuntaan / pyöräilijän perään ja mennä kertomaan pari valittua.... Loppu työmatka kuluikin kiroillessa ja sitä miettiessä miltä olisi tuntunut niitata kaveri (tai henkilö) suojatiellä. Jurppi tietty myös sitä miettiessä mitä tein väärin / miksi en tuota nähnyt. Kuvittelen yrittäväni nykyisin erityisellä huolellisuudella huomioida kiertoliitymissä kelvin jatkeilla tulevat, mutta kun yrityksestä huolimatta ei näe, niin mitä **ttiä pitää tehdä... Pakko varmaan vaan keskittyä ajelemaan työmatkat fillarilla niin telon (todennäköisesti) ainoastaan itseni...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Joo-o, kaikkea sitä saa tuolla varoa, kuten liikennesääntöjä noudattamattomia. Molemmat jutut tapahtuivat ihan pienellä etäisyydellä toisistaan Turussa. Ensin Sirkkalankadun ja Lemminkäisenkadun risteyksessä Sirkkalankatua pitkin ajanut autoilija ei noudattanut stop-merkkiä ja hetken näytti siltä että se meinaa kylkeen ajaa (itse ajoin Lemminkäisenkatua). Ei sitten ajanut vaan sentään pysäytti, puoliksi suojatien päälle. Stop-merkin alla vielä pyöräiljöistä varoittava merkki. Seuraavaksi samaa Lemminkäisenkatua pitkin seikkaili pyörätiellä joku autoilija, en tiedä oliko pizzakuski vai mikä mutta ohjeistin että ei tää reitti ole autoille, älä aja täällä.

Hei ei tämä näin vaikeeta voi olla. Ei vaan voi!

Jännästi kyllä kun tietä suolataan, niin vaikka on vain noin kilometrin verran suolattua pätkää, niin silti tulee tuommoista pinttynyttä likaa, ja ruostetta hyvinkin nopealla tahdilla. Itse kyllä hyväksyisin maltillisen suolauksen pelkkään liukkaudentorjuntaan, jotta sepeliä ei tarvittaisi niin paljon. Veikkaisin että tuolla tavalla voisi päästä aika samaan hintaan kuin sepelöinti, sitä kun ei tarvitse kerätä keväällä pois, ja tuo suola pystyy poistamaan liukkauden täysin. Oliko sepelillä todettu että kaatumiset vähenee 30%, joka on kyllä hintaan ja kylvämiseen nähden aika pieni parannus (joku tielikennelaitoksen julkaisu mutulla oli).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Nyt kun säätä tekosyynä käyttäen ajelin työmatkat tänään autolla, niin aamulla tuli kyllä melkein huono housuun. Paikallisessa liikenneympyrässä joku Ninja-pyöräilijä melkein järjesti itsensä koristamaan autoni keulaa. Syy varmaankin olisi ollut minun kun kelvin jatketta tuli ....
    Syy ei olisi ollut sinun koska ninja tuli kelvin jatketta vaan koska sinä tulit kolmion takaa tai olit kääntymässä pois ympyrästä. Jatke ei anna koskaan etuajo-oikeutta. Tosin ninjana toikkarointi tasoittaa tilannetta kummasti..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peks Katso viesti
    Syy ei olisi ollut sinun koska ninja tuli kelvin jatketta vaan koska sinä tulit kolmion takaa tai olit kääntymässä pois ympyrästä. Jatke ei anna koskaan etuajo-oikeutta. Tosin ninjana toikkarointi tasoittaa tilannetta kummasti..
    Kyllä minä ihan kolmion takaa tulin mutta toki koen, että "pimeä" fillari olisi jakanut syyllisyyttä. Eri asia sitten, että vaikka syy olisi kokonaankin pyöräilijän, niin en halua edes miettiä sitä oloa, joka seuraa yliajoa - oli leivättömän pöydän ääressä sitten syytön, syyllinen tai jotain siltä väliltä.

Kyllä vähän ihmetyttää pääkaupunkimme kevlien hoito. Kaikilla kevleillä viiden sentin jääurakerros pienen lumen alla. Tai lumikasoja tms lumivallin kaventamaa pätkää josta just mahtuu yks kerrallaan ja vastaan tulee autoja. Ei se mua haittaa mutta joitakin saattas haitata

tota bulevardin pyörätietä oon talvisin ite ihmetelly kans jostain vuodesta 1996

Sama täällä

Kuullemma ei löydy sopivaa kalustoa pyörätien hoitoon... Eivät vissiin ole kuulleet Bobcatista.

Sama tarina kun olen Espoon kaupungille pistänyt palautetta määrättyjen kelvien hoidosta. Kuulemma syynä hoitamattomiin pätkiin on ollut raportoimissani tapauksissa se, "ettei sitä voida aurata kuorma-autolla" ja on ollut pulaa kevyemmästä kalustosta. Melkein uskottava selitys jos kyseessä ei olisi pätkä, joka jatkuu tasan samanlaisena risteyksen jälkeen kuin oli ennen sitä (pätkä joka on aurattu).

Mitä olen noin kymmenen vuotta talvipyöräilyä harrastanut, niin nämä samat selitykset annetaan vuodesta toiseen. Kyse on pelkästään siitä, että asian hoitamiseksi ei ole haluja eikä tahtotilaa. Yhtä surkeassa kunnossa on jalkakäytävätkin. Halvempi ilmeisesti hoitaa luiden murtumisia kuin jalkakäytäviä. Prioriteetit on kohdillaan. Omalla kohdalla tilanne on johtanut siihen, etten enää pyöräile kovin paljoa talvisin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pöökke Katso viesti
    Mitä olen noin kymmenen vuotta talvipyöräilyä harrastanut, niin nämä samat selitykset annetaan vuodesta toiseen. Kyse on pelkästään siitä, että asian hoitamiseksi ei ole haluja eikä tahtotilaa. Yhtä surkeassa kunnossa on jalkakäytävätkin. Halvempi ilmeisesti hoitaa luiden murtumisia kuin jalkakäytäviä. Prioriteetit on kohdillaan. Omalla kohdalla tilanne on johtanut siihen, etten enää pyöräile kovin paljoa talvisin.
    Kyse on siitä, että auraus ja kipsaus menevät eri monentilta, jote kannattaa vaalien alla keskustella kokonaistaloudellisista ratkaisuista ehdokkaiden kanssa, jolloin kokonaisveroaste voisi lakea muillakin kuin yli 100k€ vuodessa teinaavilla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kyse on siitä, että auraus ja kipsaus menevät eri monentilta, jote kannattaa vaalien alla keskustella kokonaistaloudellisista ratkaisuista ehdokkaiden kanssa, jolloin kokonaisveroaste voisi lakea muillakin kuin yli 100k€ vuodessa teinaavilla.
    Tiedän, että mennään ohi aiheesta (kelvien kunnossapito), mutta on pakko sanoa ettei auennut tuo momenttien jälkeinen osuus...

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/T...otot/Veroaste/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik@ Katso viesti
    Tiedän, että mennään ohi aiheesta (kelvien kunnossapito), mutta on pakko sanoa ettei auennut tuo momenttien jälkeinen osuus...
    https://www.veronmaksajat.fi/luvut/T...otot/Veroaste/
    Linkistä avautui palvelukatko, mutta toki riippuen mistä alkaen vertsailee, niin kyllä kokonaisveroaste on laskenut enemmän suuri- kuin pienituloisilla viimeisinä vuosikymmeninä.

Linkistä avautui palvelukatko, mutta toki riippuen mistä alkaen vertsailee, niin kyllä kokonaisveroaste on laskenut enemmän suuri- kuin pienituloisilla viimeisinä vuosikymmeninä.
    eih! politiikkaa pyöräfoorumilla... Ja kun se edes ei ole noin.

Hieman harvinaisempi tilanne Helsingissä, kun aamulla päädyin ajamaan oudon härvelin perässä - taisi olla latukone siirtymässä pätkältä toiselle. Eipä siinä muuten mitään, mutta raskaat telat olivat möyhentäneet sivukadun kevyen liikenteen väylän lumipinnan rikkonaisiksi laatoiksi, itse onneksi mahduin muun liikenteen puutteessa ajamaan sen kohdan telanjälkien välissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    eih! politiikkaa pyöräfoorumilla... Ja kun se edes ei ole noin.
    Kerro ihmeessä mikä ei ole noin?????????????????????????????????????????????? ????????????

Kerro ihmeessä mikä ei ole noin?????????????????????????????????????????????? ????????????
    Koska politiikka (ainakaan pyöräilyn ulkopuolinen) ei kuulu tälle foorumille, niin en täällä lähde tähän keskusteluun. Loppu, slut.

tempokisu Guest

Vihainen hullu tyyppi rantaperkiössä

Ei sentään käsiksi tarvi käydä!!
    Ajoin ihan nätisti kelvin oikeata reunaa ( ainoa paikka jossa siinä kohtaa pystyi ajaan) vastaan tuli nuorimies, joka oli sitä mieltä että ajan väärää puolta ja otti kiinni.
    Piteli fillarista kiinni eikä päästäny irti, sitten otti jo mun selästä kiinni. Yritin rimpuilla ja potkia ja huusin että päästä irti!
    Ikävä kun siinä ei ollu ketään näkemässä tai olisi voinu tulla auttaan. Viha vaihtui sitten itkuksi, hullu ukko.
    Vaikka olisin ajanu mitä puolta hyvänsä, niin ei ole oikeus tulla ottaan kiinni että jos ajatte Rantaperkiössä sitä Härmälään menevää pyörätietä niin siellä liikkuu tämmöinen tyyppi.
    Olisikohan käyny kiinni jos olisin ollu isokokoinen mies?

Pitääkö ostaa jonkunlainen vesipyssy, pitää sitä taskussa ja tämmöisissä tapauksissa voi ruiskauttaa naamaan. Lataa sinne pyssyyn vaikka pissaa.

Tempokisulle kysymys: Nuolialantietäkö tarkoitat? Siinä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä molemmilla puolilla eli ajoit ihan oikein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ei sentään käsiksi tarvi käydä!!
    Ajoin ihan nätisti kelvin oikeata reunaa ( ainoa paikka jossa siinä kohtaa pystyi ajaan) vastaan tuli nuorimies, joka oli sitä mieltä että ajan väärää puolta ja otti kiinni. Piteli fillarista kiinni eikä päästäny irti, sitten otti jo mun selästä kiinni. Yritin rimpuilla ja potkia ja huusin että päästä irti!
    Olisiko ollut (lievän) pahoinpitelyn yritys tjsp.? Poliisi olisi ehkä voinut auttaa. Tai kai tuosta voisi vieläkin tehdä rikosilmoituksen halutessaan.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Tempokisulle kysymys: Nuolialantietäkö tarkoitat? Siinä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä molemmilla puolilla eli ajoit ihan oikein.
    Se kun lähtee Rantaperkiön autokaupan risteyksestä Härmälään päin, varmaan sitten Nuolialantie. Ajoin oikeaa reunaa, mun mielestä se on ensinnä oikee puoli, mutta tässä tapauksessa toisella puolella oli jääsöheröä niin myös ainoa mahdollinen, tein vaan pienen koukkausen sinne kun odottelin vihreitä valoja. Ja vaikka olisin ajanu miten päin hyvänsä, niin ei kenelläkään ole oikeutta ottaa fillarista tai fillaristista kiinni se nyt on ainakin väärin. Ainakin niissä paikoissa missä on erikseen merkattu pyöräkaistat, niin kyllä se menosuunta on oikealla puolella.
    Mitä mä poliisille ilmoitan kun en tiedä ukon nimeä. Joku kaljupää. Saikohan ukkeli kovastikin tyydytystä kun yritti pidellä vanhan ämmän kuraista fillaria, naureskeli että kuule pyöräilijän pitää ajaa vasenta puolta. Eikä pidä. Suositeltavaa on oikeaa puolta, mutta ei se rikos ole vasenta puoltakaan ajaa jos on jäisiä kohtia.

Nyt on sitten koettu tappouhkailu ja käsiksi käyminen.

No aikamoista menoa siellä Birkanmaalla. Se on vissiin että kun kevät koittaa niin kaikenmaailman hullutkin tulee ulos...

Omat avautumiset: Joku hemmetin homekorva oli orkestoida kunnon miinan. Ajoin kadun vasenta laitaa kevliä loivaan myötämäkeen. Samaan suuntaan ajava autoilija oli kääntymässä risteyksessä vasemmalle eli edestäni. Katsoin autoilijaa, joka pysähtyi joten oletin että hän huomasi minut, mutta eipäs mitään vaan nosti kytkintä kun olin jo ajamassa risteykseen. Vasta silloin tajusin, että vastaantuleva ukkeli risteyksen toisella puolella viittoili autoilijaa ajamaan ensin. Autoilija onneksi älysi katsoa takaviistoon, eikä ajanut päälleni. Minulla kuohahti sen verran, että annoin välittömän palautteen tälle viittoilijalle. Tämä oli malliesimerkki siitä, mitä nämä hyväntahtoiset hölmöt voi saada aikaan näillä soveltamisillaan. Paskemmalla tuurilla tämä autoilija olisi vaan täräyttänyt risteykseen ja silloin olisi kolahtanut.

Muutama sata metriä myöhemmin henkilöauton kuljettaja odotteli liikennevaloristeyksessä oikealle kääntyvien kaistalla jalankulkijoiden tien ylitystä. Jostain syystä tämän takana hötkyilevä rekkapena päätti soittaa torvea. Siis mitä ihmettä taas?

tempokisu Guest
    taatana. Minä rimputtelen kelloa ja pikkupojat - kääntyy eteen. Siinä oli sitten joukko-kolari lähellä. Pojat vaan naureskeli. Kiersin toista kautta ja kävin sanoon että tommosessa, kääntyy yhtäkkiä vasemmalle toisen fillarilla tulevan eteen, voi käydä pahastikin. Suosittelin katsomaan taakse tai näyttämään suuntamerkkiä ( tosin he eivät tainneet tietää mikä on suuntamerkki, mutta mä näytin) jos kääntyy. Alkoiva *ittuilla, *ittuilin sitten takas.

Ajattelin eilen ottaa maantiemankelin ulos varastosta ja ajaa sillä 1.3km DHL:n pakettiautomaatille kelviä pitkin. Sepeliflättihän siitä seurasi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    taatana. Minä rimputtelen kelloa ja pikkupojat - kääntyy eteen.(...)Alkoiva *ittuilla, *ittuilin sitten takas.
    Joku jokus sanoi että aikuiset eivät *enetä *alttiaan eivätkä *uuda, *iroa tai *ittuille lapsille.

Päättyvät kadut jotka jatkuvat kelvinä tai ulkoilutienä ovat paikkoja joissa erityisesti koiranulkoiluttajien on kovin vaikea ymmärtää olevansa yleisellä tiellä eikä esimerkiksi omalla pihallaan tai keskellä metsää. Pitkillä fleksihihnoilla varustautuneina he onnistuvat koiriensa (ja lastensa) kanssa tukkimaan hetkessä normaalilevyisen kadun. Ja älypuhelimeensa keskittynyt koiranomistaja pitää aivan normaalina ja hyväksyttävänä että hän antaa lemmikkinsä singahtaa hänen selkänsä taakse ja kadun poikki...

PS Kun pyöräilijä sitten huutaa varoituksen ja jarruttaa välttääkseen törmäyksen, tilanne on täysin ja yksinomaan pyöräilijän aiheuttama: eihän tällä ollut kelloa!

Olen ite huomannu että useimmiten kun keski-ikäinen -> vanhempi pariskunta kävelee keskellä katua, ja kun huomaavat että tulet takaa niin kummatkin väistyvät keskemmälle tietä - eli törmäävät toisiinsa jonka jälkeen on täysin arpapeliä kummastako reunasta voi mennäkun he paniikissa arpoo väistääkö oikealle vai vasemmalle.

Täällä päin tuo kävelä pari, tietenkin keskellä väylää, kun jompi kumpi reuna olisi sääntö ja sääntöjen noudattaminen ei suomalaiselle sovi, väistävät molemmat eri reunaan. Olen toisinaan hidastanut kävelynopeuteen kunnes ymmärtävät yskän ja siirtyvät molemmat samaan reunaan, josku olen myös sanonut etten aja välistä.
    Millään ei ole mitään väliä näissä hommissa.

Oman taajaman läpi ajaessa koulupäivinä vältän koulunuorten väyliä, ne tulee neljä rinnakkain ajaen vastaan eikä yksikään voi väistää, koska menettäisi kasvonsa omassa sosiaaliryhmässään.
    Eräs naishenkilö oli sanonut tuollaisessa tilanteessa, elekäähän ajako päälle ja vastaus, haitanneeko tuo mittään.
    Millään ei ole mittään väliä näissä hommissa.

Joo. Kyllä nyt taas huomaa, että kevät tuli ja sen mukana kaikki "ne" kelveille. Talvella sai ajella suhteellisen rauhassa. Nyt on taas viidakon meininki päällä

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •