HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 26 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 24 25 26 27 28 36 76 126 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 751 - 780 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #751
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Saako canti/mini-v jarruihin kiinni tavallisten maantiejarrujen jarrupalat vaihtamalla pidemmät ruuvit ja laittamalla väliin v-jarrupaloista ne kartiospacerit? Ostin crossariin maantiehommiin kuitukiekot, ja saisi helpoiten niille tarkoitetut maantiejarrujen jarrupalat käyttöön tällaisella virityksellä.
    Siis toiminnallinen tarve on hiilikuitukehille sopiville jarrupaloille? Ja nykyiset jarrupalat on kokonaan kumia, ei erillistä jarrukenkää johon voi vaihtaa kumin? Maantiejarrujen jarrukenkien kiinnityspultit on varmasti säännönmukaisesti lyhyet, mutta nehän on irtopultteja. Periaatteessa tilalle voi vaihtaa pidemmänkin pultin.

    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #752
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Joo, pääsitte jyvälle asiasta. Nyt jarruissa on kiini Kool Stopin Salmonit, ja tarve olisi kuitukiekkojen kanssa saada kiinni SwissStop Black Princet. Mutta ei kait auta muuta kuin koittaa, saisiko viriteltyä. Satutteko muistamaan, onko noi maantiepyörän jarrukengän pultit minkä kokoisia ja onko kierre ihan standardi? Sittenhän se olisi ihan helppo homma.

  3. #753
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Näissä omituisissa takavaihtajan ongelmissa mun mielestä pitäisi ekana tarkistaa kannattimen suoruus. Derailleur hanger alignment, kolmannella kotimaisella, ja jos Saame niin neljännellä.
    Yleensä jompi kumpi pää toimii jos on vääntynyt, ei molemmat ja keskellä ei toimi. Mulla oli sama kun meni kammet vaihtoon mutta lopullista diagnoosia ei tullut tehtyä kun pyörä pöllittiin, saipahan joku kivasti pomppivat vaihteet.

  4. #754
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Satutteko muistamaan, onko noi maantiepyörän jarrukengän pultit minkä kokoisia ja onko kierre ihan standardi? Sittenhän se olisi ihan helppo homma.
    En usko että kierre olisi universaali standardi, koska jarrukenkiäkään ei ole käsittääkseni standardoitu tarkkaan vaan ne muuttuu jarrulängen mallin mukaan. Jarrukumit taitaa olla lähes poikkeuksetta yhteensopivia laidasta laitaan.

    Helpoimmalla varmaan pääsee kun ostaa mieluisat jarrukengät ja lähtee sitten ratkaisemaan sitä pulttiasiaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  5. #755
    10-ketjun pikaliitin kyseessä; tarviiko sen liittimen olla niin tiukka kestääkseen ajamista, että se aukeaa vain pihdeillä? Mulla tuli siis vastaan nyt liitin, joka lähtee helposti käsin auki. Merkki taitaa olla KMC

  6. #756
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ysi ja kymppipikaliittimiä merkiltään juuri KMC on useita käytössä ja niitä avattu ja suljettu moneen kertaan aina käsin eikä yksikään ole pettänyt. Syvä luottamus noihin syntynyt.

  7. #757
    Ok. Mulla on vaan liittimet ollu tähän asti niin tiukkoja ettei mitään jakoja avata ilman pihtejä. Tämä liitin ei edes napsahda kun sen sulkee.

  8. #758
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    10 ja 9 ollu mulla löysiä. 11 vaatinu pihdit.

  9. #759
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Yleensä jompi kumpi pää toimii jos on vääntynyt, ei molemmat ja keskellä ei toimi. Mulla oli sama kun meni kammet vaihtoon mutta lopullista diagnoosia ei tullut tehtyä kun pyörä pöllittiin, saipahan joku kivasti pomppivat vaihteet.
    Ihan yleisellä tasolla halusin kannattimen suoruuden mainita. Jollei vaikka kuin osaa takavaihtajan säätää jos homma ei toimi niin vika on vääntyneessä kannattimessa, tämän uskallan sanoa. Tietenkin nää vaijeri/kuoret poislukien.

    Joulun alla sen verran kylkimyyryä vedin jotta oikaisemaan jouduin, kolmesti ihan oikealla työkalulla, kesti ajaa 20-30 kilsaa ja sitten ketju mun tapauksessa pakan keskivaiheillakin teki ihan omiaa hyppyjään. Uus kannatin ja homma ok. Postilaatikkoon tuotuna 20€/kpl. En pidä kalliina, semmoinen ohjenuora mulla on ,varsinkin jos kannatin on perussekundalaatua jotta 20t ja 3 oikaisua, kumpi ekana täyttyy niin kannatin vaihtoon. Voi olla liioittelua mutta jos mietitään pahinta skenaariota niin vaihtaja pinnojen väliin, tuhoutuu siinä ja kuski tonttiin. Kiekko paskana ja ajajan naamataulu ehken myös.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #760
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ysi ja kymppipikaliittimiä merkiltään juuri KMC on useita käytössä ja niitä avattu ja suljettu moneen kertaan aina käsin eikä yksikään ole pettänyt. Syvä luottamus noihin syntynyt.
    KMC10 ja 11spdliittimet mullakin käytössä, pihtejä avatessa käytän, suljen ilman. Samalla liittimellä useita tuhansia. Njet probleema.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #761
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    KMC10 ja 11spdliittimet mullakin käytössä, pihtejä avatessa käytän, suljen ilman. Samalla liittimellä useita tuhansia. Njet probleema.
    Niin mellähän on kolmen ketjun kierrätys käytössä. Sama liitin kiertää ketjunvaihdon yhteydessä koko ketjun iän, paljon yli kymppitonnin per ketju ja liitin, monta keraa avataan ja suljetaan eikä ainoatakaan rikkoutumista. Ei se tosiaan napsahda lukittuessaan, mutta selvästi sulkeutuu ja huolellinen oltava jotta molemmat puoliskot asettuvat oikein. Liittimen rakennetta tutkimalla selviää liittimen kestävyys. Loppuunajettu liitin on jo poikkitapeistaan huomattavasti kulunut, syvät urat sivulevyjen kohdilla. Tämä on kokemusperäistä nippelitietoa.😁

  12. #762
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Kolme fillaria (9-, 10- ja 11-ketjut). Nopea vastaus: 9- ketjun liittimet helppoja ja aukeaa käsin. 10-ketjun liitin aukeaa yleensä käsin, mutta jos on vaihtoväli venynyt, niin on kerran vaatinut pihdit, 11-ketjut puolestaan todella piukat ja jo liittäminenkin tapahtuu vasta "polkaisemalla". Aukaiseminen *vaatii* pihdit.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  13. #763
    Haluaisin vaihtaa deoren 10-systeemin sramiin, mutta esmes gx 10s takavaihtajalle suurin ratas 36T. Deoren pakka mulla on 10-42. Pitääkö siis unohtaa koko asia?

  14. #764
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Miksei Simppa kelpaa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #765
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gibsy Katso viesti
    Haluaisin vaihtaa deoren 10-systeemin sramiin, mutta esmes gx 10s takavaihtajalle suurin ratas 36T. Deoren pakka mulla on 10-42. Pitääkö siis unohtaa koko asia?
    En nyt kyllä yhtään hahmota tilannetta enkä motiiveja. Ensinnäkin oletko ihan varma, että sulla on Shimano Deore 10-42 -pakka?

    Oli miten hyvänsä, vaihda haluamasi Sramin 10-liipasin ja 10-vaihtaja. Ne toimivat nykyisellä pakalla, jos se ei ole kulunut. Valmistajan speksit eivät pidä useinkaan paikkaansa.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  16. #766
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    En nyt kyllä yhtään hahmota tilannetta enkä motiiveja. Ensinnäkin oletko ihan varma, että sulla on Shimano Deore 10-42 -pakka?

    Oli miten hyvänsä, vaihda haluamasi Sramin 10-liipasin ja 10-vaihtaja. Ne toimivat nykyisellä pakalla, jos se ei ole kulunut. Valmistajan speksit eivät pidä useinkaan paikkaansa.
    Pakka olikin 11-42 ja CS-HG500 on tarkempi malli. Motiivit sikseen.

  17. #767
    Deoren hydraulisesta levarista katosi paineet. Näyttää vuotavan jonkin verran öljyä tuolta kahvan kannen etupuolelta. Toimii nyt, ilmaamisen ja täyttämisen jälkeen, mutta öljyä tihkuu edelleen.

    Onko havaintoa, voisiko tiivistettä viritellä itse kuntoon? Ilmeisesti sellaista ei saa erikseen tilattua?

    Tämä jarru kyseessä:

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...m615-set-88973

  18. #768
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Siis kansitiiviste?
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ri-2000017979/
    Leikkely vaatii terävät terät kun on noinkin pieni kohde.

  19. #769
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tai hommaa sinne sen "separator unit" : https://www.sjscycles.co.uk/brake-le...nit-y8vc98060/
    Linkin liike vain esimerkkinä,muualtakin varmaan saatavana.

    Osanumeron katsoin tuolta :http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BL-M615-3496.pdf

  20. #770
    Kiitokset, huomattavasti kivempi hoitaa korjaamalla kuin kokonaan uusi jarrusetti ostamalla.

  21. #771
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    On-Onen Fatty keulaan pitää ilmeisesti olla jonkinlainen offset adapteri jarrulle kun perinteisellä PM-IS palikalla tulee noin 3mm liian lähelle levyä (lue=kiinni levyyn). Eipä oo tuommoseen aikasemmin törmännyt, mistähän löytyis ratkaisu?
    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  22. #772
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Eturattaat nykyään edessä 40-30-22 ja takana 28-12 ja vaihtaisin eurattaat 42-32-22. Ei kait tässä muuta kun vaihtaa ketjut niin jättää ne muutaman lenkin pidemmäksi ja säätää etuvaihtaja?

  23. #773
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Niinpä,eipä siinä kai muuta,jos takarattaat ei kovin paljon ajetut/kuluneet.

  24. #774
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Niinpä,eipä siinä kai muuta,jos takarattaat ei kovin paljon ajetut/kuluneet.

  25. #775
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trecu Katso viesti
    ... Ei kait tässä muuta kun vaihtaa ketjut niin jättää ne muutaman lenkin pidemmäksi...
    Älä paa "muutamaa lenkkiä pidemmäksi" vaan juuri oikean mittainen.


  26. #776
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jsavilaa Katso viesti
    On-Onen Fatty keulaan pitää ilmeisesti olla jonkinlainen offset adapteri jarrulle kun perinteisellä PM-IS palikalla tulee noin 3mm liian lähelle levyä (lue=kiinni levyyn). Eipä oo tuommoseen aikasemmin törmännyt, mistähän löytyis ratkaisu?
    Ilmeisesti olet kiekon vaihtanut? Itsellä oli sama ongelma ja ratkaisin vaihtamalla/päivittämällä keulan kun on tuplakiekot että pääsee nastoillakin nopeasti liikkeelle. En ainakaan löytänyt mitään adapteria mutta jotkut ovat työstäneet alkuperäisestä sopivan. Eli ostin siis toisen kiekon joka ei tosiaan mene alkuperäiseen keulaan.

  27. #777
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ilmeisesti olet kiekon vaihtanut? Itsellä oli sama ongelma ja ratkaisin vaihtamalla/päivittämällä keulan kun on tuplakiekot että pääsee nastoillakin nopeasti liikkeelle. En ainakaan löytänyt mitään adapteria mutta jotkut ovat työstäneet alkuperäisestä sopivan. Eli ostin siis toisen kiekon joka ei tosiaan mene alkuperäiseen keulaan.
    Runkosetistä kasasin pyörän. Vaihdoin keulan kun sattui sopiva alsa kohalle. Keulaa ei ensimmäisenä viiti leikellä (=kiinnikkeen siirto) niin vois sorvata jotain adapteria matalemmaksi ja tutkia miten toimii. Sais tuon orkkiksen käyttöön hyllystä.
    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  28. #778
    Tuli ostettua uusi pyörä ja asensin ensi töikseni nastoja alle. Renkaan vaihdon jälkeen jarru levy hankaa jarrupaloihin. Työkaveri kehoitti säätämään jarrusatulaa, mutta olisiko todennäköisempää, että rengas on vain aavistuksen vinossa? Löysäsin pikalukkoja kunnes hankaus loppui, mutta jäi arveluttamaan niiden kireys loppupeliessä. Kireämmälle ne vielä saisi, mutta sitten hankaa jarru. Miten tälläistä lähtee korjaamaan?

    Pyörällä ei ole ajettu.

  29. #779
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Säätää sen jarrun. Pikalinkun kanssa sen kireys voi vaikuttaa vähän satulan paikkaan suhteessa levyyn ja jos laitoit kireämmälle kuin alkujaan on ollut niin säätö on pielessä.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  30. #780
    Ohjekirjassa käskettiin laittamaan pikalinkut niin kireälle, että jää jälki kämmeneen. Jotta jarrut ei hankaa on pikalinkut kireällä, töitä saa tehdä kiinni laittamiseksi, mutta eivät ne ihan noin kireällä ole. Takahaarukka selvästi "vääntyy" rengasta kohti jos pikalinkun vetää niin kireälle kuin vaan saa. Tässä varmasti siis lienee syy tuohon hankaukseen. Hämmentää silti tavallaan miksi se hankaa jo nyt.

    Jarruja en ole myöskään koskaan itse säätänyt. Onko hankala prosessi? Ensimmäiset levyjarrut kyseessä

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •