HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 59 / 80 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 69 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 2384

Aihe: Keski-Uudenmaan kuvarastit

Hienot kuvat!

Rasti oli siis tuo Kulloontien valomaisema. Olin varalta kuvannut Kanniston lämpökeskuksen uljaine savupiippuineen, mutta sehän oli tietenkin jo vanha rasti. Uudeksi rastiksi olin ehtinyt lenkin aikana ajatella suomalaisen kriketin kotikentän klubirakennusta, mutta eihän siitä olisi saanut minkäänlaista kuvaa pilkkopimeässä! Ja kentän aitaakin oli jo käytetty rastina...

Tuon uuden voisin hakea, mutta en tänään Hemmetin ärsyttäviä tuollaiset (silloisten suunnittelumääräysten sallimat tai niiden puutteessa rakennetut) kapenevat kelvit! Jos ajat sellaiseen ns. normaalilla vauhdilla, on takuuvarma että vastaan osuu joku keskellä ajava fillaristi tai koiraa ulkoiluttava ihminen vaikka et olisi puoleen tuntiin nähnyt ketään kelvillä liikkujaa. Jos taas ajat mahdollista tilannetta ennakoiden ja varovasti, on yhtä varmaa ettei alikulun kohdalla ole ketään...

Teinit ajavat välillä todella kuolemaa uhmaten ylämäen suunnasta tuohon alikulkuun, jossa on alituksen toisella puolella lievä mutka ja nollanäkyvyys. Kaksi pyörää mahtuu sillan alla ohittamaan toisensa aivan nippa nappa, jos eivät ole 78 sentin tangoilla varustettuja maastureita.

Paikka on tuollainen siksi, että joskus 80-luvulla oli vain autotie ja alikulku. Kevyen liikenteen väylä rakennettiin myöhemmin, mutta sillan uusimiseen eivät rahat riittäneet. Käytännössähän koko silta olisi pitänyt pistää uusiksi, jotta kevarille olisi saatu asiallisesti tilaa.

Joo. Aika paha paikka. Tuurilla mennään kaikkiin suuntiin.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

Vanha rasti oli - kuten täällä jo tunnistettiinkin - Lahdentien alitus Porvoontiellä (vai muuttuuko Porvoonkatu Porvoontieksi vasta toisella puolella?):

Kuvasta käy ehkä ilmi vielä yksi tuollaisen kapean kelvikohdan epäkohta: sen talvikunnossapito ei onnistu isolla koneella vaan saattaa vaatia jopa lapiomiehen, joten satanutta lunta ei sieltä heti korjata ja esimerkiksi sohjo ehtii jäätyä varsin ikävällä tavalla.

Uutta rastikuvaa katsellessa voi tulla mieleen kysymys siitä voiko vähittäinen slummiutuminen alkaa rikotusta ja korjaamatta jäävästä ikkunasta:

Vanha rasti ahjon hevostalleilla:

https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D

Uusi rasti: (Jos tosta näkis jotain niin se olisi "kivinen lärvilautanen")

Paikka on tuiki tuntematon , mutta taideteos on XXXXXXXXXXXX:n "XXXXXXXXXXXXXXXX", jollen pahasti erehdy!

Onneksi satuin taideteoksen tuntemaan ja sen paikankin jo tietämään, muuten olisin ehkä turvautunut ISOIHIN KIRJAIMIIN ja HUUTOMERKKEIHIN ja kenties jopa rumiin sanoihin. Ei mulla mitään vinkkejä vastaan ole, mutta niiden antamisen kanssa ei liene niin kiirettä ettei voisi edes päivää tai kahta odottaa ja katsoa hakeeko joku leikkijöistä rastin sen asettajan antamilla tiedoilla

PS Sitä etten minä todennäköisesti käy enkä yritäkään käydä rastia hakemassa ei ole syytä tulkita mielenosoitukseksi Liitiää kohtaan; syynä siihen on vain sunnuntaina aloittamani maastohiihtokausi ja se että palauttavan fillarilenkin puitteissa en mitenkään pääse Keravalle asti tai en ainakaan sinne ja takaisin.

Sorry, olin turhan hätäinen - ja toisaalta arvelin, että kai nyt jokainen tuon tunnistaa. Moderoin itseäni, toivottavasti monikaan ei ehtinyt vielä lukea aiempaa viestiäni!

Xxxxxxxxxxxxxxset varmasti tunnistivat - mutta hehän ovat sinä aikana kun olen tätä ketjua seurannut ja itse osallistunut osoittautuneet kovin laiskoiksi kuvarastiharrastajiksi erityisesti pyöräilyosuuden suhteen - eikä säännöissä ole mitään estettä sille että kuvarastialueen ulkopuoleltakin tullaan mukaan!

PS Noudatin esimerkkiä ja peitin paikkakunnan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...mutta hehän ovat sinä aikana kun olen tätä ketjua seurannut ja itse osallistunut osoittautuneet kovin laiskoiksi kuvarastiharrastajiksi erityisesti pyöräilyosuuden suhteen
    Häpeän puna leviää naamalleni.

Keravalla oltiin taas - eikä se mitenkään vastenmielistä ollut, tietyistä ennakkoluuloista huolimatta. Itse asiassa jos pitäisi johonkin ympäryskuntaan tai radanvarsitaajamaan muuttaa, niin Kerava olisi saamieni vaikutelmien ansiosta vahva ykkösehdokas (vaikka keravalaiset varmasti tuntevat myös kotikaupunkinsa nurjat puolet).

Kuten jo tiedettiin, rasti oli Alpo Jaakolan pronssiveistos "Menneiden sukupolvien muistomerkki". Harjakaton muotoinen veistos koostuu noin 50 pronssipalasta ja on kuvattu ihmishahmoja korkokuvina (jotka eivät tietenkään nyt näy lumen alta). Betoniset seinämät eivät taida kuulu taiteelliseen konseptioon, sillä niiden tarkoitus on estää veistoksen alle meneminen. Veistos on sijoitettu rautatieaseman (joka siis kuvaa ottaessani jäi selkäni taakse), mutta se ei mielestäni ole saanut arvoistaan ympäristöä:

Uudessa rastissa ei enää olla Keravalla. Punamultaiset ladot, vajat ja muut rakennukset eivät ole Keski-Uudeltamaalta mihinkään hävinneet, mutta kovin monessa paikassa niiden kanssa samaan kuvaan ei taida saada kuvan liikennemerkkiä:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Alpo Jaakolan pronssiveistos "Menneiden sukupolvien muistomerkki". Harjakaton muotoinen veistos koostuu noin 50 pronssipalasta ja on kuvattu ihmishahmoja korkokuvina...
    Pieni tietoisku lähihistoriasta: Keravalla toimi aikoinaan, muistaakseni 1970-luvulta alkaen Keravan taide- ja kulttuuriyhdistys, jonka puuhanainen oli 87-vuotiaana vuonna 2014 kuollut Aune Laaksonen. Yhdistys järjesti vuosittaista Sirkusmarkkinat-nimistä markkina- ja kulttuuritapahtumaa, jonka tuotolla se hankki vuosien mittaan suuren määrän suomalaista nykytaidetta. Yhdistys lahjoitti hankkimaansa taidetta vuosittain Keravan kaupungille. Vuonna 1990 yhdistyksen pitkäaikainen lobbaus tuotti tulosta ja nykyään Klondykena tunnettuun Savion vanhaan kumitehtaaseen perustettiin Keravan taidemuseo, jossa osa nykytaiteen kokoelmasta oli nähtävillä vaihtuvien näyttelyjen ohella.

Aune Laaksonen kuitenkin pikku hiljaa riitautui Keravan kaupungin kanssa, joka ei hänen mielestään arvostanut Keravan taide- ja kulttuuriyhdistyksen työtä riittävästi. Taiteen keruu kuitenkin jatkui, mutta lahjoitukset kaupungille hiipuivat. Lopulta Laaksonen neuvotteli Tuusulan kunnan kanssa diilin ja yhdistys lahjoitti loput teosvarastostaan Tuusulalle. Muistan, kun joskus viime vuosituhannen puolella kävin Laaksosen omakotitalossa Sariolanmäellä. Siellä oli kaikki paikat täynnä taideyhdistyksen hankkimia teoksia, joita ei vielä ollut lahjoitettu mihinkään. Niitä oli pitkin seinänvierustoja, sänkyjen alla, kaapeissa ja vaikka missä.

Rastikuvan teoksen tekijän Alpo Jaakolan toinen tunnettu teos on taideaita, pituudeltaan muistaakseni 37 metriä. Jaakola oli maalannut ihan tavalliseen lauta-aitaan pitkän teoksen, jolle ei oikein Keravalta löytynyt ilkivallalta turvattua sijoituspaikkaa. Niinpä sitä säilytettiin terveyskeskuksen kellarikerroksen pitkällä käytävällä. Ei aavistustakaan, missä aita nykyään majailee.

Vuonna 2012 Keravan taidemuseo siirtyi Klondykesta keskustaan ja sai nimekseen Sinkka. Sinkassa on lähinnä vaihtuvia näyttelyitä, viimeksi esim. suomalaisesta graffititaiteesta.

Yllä olevan tekstin pullautin lähinnä ulkomuistista. Jos siinä on virheitä, sopii korjata!

Muistan (hämärästi) jotain tästä kährämästä silloin kuin se oli ajankohtainen. (Silloinhan Keravallakin ajateltiin ettei taide saisi aiheuttaa kunnalle kustannuksia eikä nähty sitä että taidekin voi olla tekijä joka tarkoittaa kilpailukykyisempää kaupunkia, vireämpää yrityselämää ja iloisempia veronmaksajia.) Jonkinlainen juridinen kiistakapula taisi olla se mitä päätösvaltaa yhdistyksen voimanaisella oli tai ei ollut taideteoksiin jotka yhdistys omisti tai joita se oli saanut hallussapidettäväkseen; tähän liittyen myös se mitä yhdistyksen säännöissä oli mainittu sen toiminnan tarkoitukseksi ja mitä ei.

Anyway, uudesta rastista vihjeeksi sen verran että rastien välillä on jonkin verran matkaa taitettavaksi, mutta uskoisin että pysyttiin kuvarastien yleisen kymmenen kilometrin säännön sisällä.

Vihjeeksi ja kannustukseksikin myös se että tunnen Keski-Uuttamaatta oikeastaan vain sen mitä olen maantie- ja cyclolenkeilläni nähnyt. Rastien sijainti on minulle vahvasti alisteinen varsinaiselle ajamiselle eli tämäkin rasti löytyy sieltä mistä olen ajanut enkä minä missään sivuteillä ole kierrellyt. Kuvan tiellekään en ole koskaan kääntynyt ja syy selviää tästä kuvasta jossa näkyy tien toisella puolella oleva liikennemerkki:

Pää räjähtää kohta, jollen pian pelkästään kuvaa katsomalla keksi, mistä se on! Pidän kyllä sitten omana tietonani... Hämäävää tuossa on, että tien kapeudesta huolimatta sen laidassa näyttää menevän kevyen liikenteen väylä ja lisäksi paikassa on katuvalot.

Kerrankin on helppo. En kerro missä on. Saatanpa hakea. Kevyenliikenteenväylä ja valaistus ovat itseasiassa hyviä vinkkejä.

Paikka on risteys, josta mennään Ruotsinkylän koululle. Koulun ansiosta todennäköisesti kevli ja valaistus.
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D

http://kuvanjako.fi/f3luf

ja uusi:

http://aijaa.com/cr6nhR

Konsteja laittaa kuva näkyville on monia ja mikä kullekin sopii taitaa riippua siitäkin millaista laitetta käyttää. Mulla menee kuva puhelimesta läppäriin jossa muutan kuvakokoa pienemmäksi (ja rajaan jos on tarpeen). Tämän kuvan lataan sitten osoitteessa pic.useful.fi, josta saan URL:in jonka sitten laitan foorumin "Lisää kuva"-ikonia klikkaamalla aukeavaan laatikkoon. Vie kaikkineen parisen minuuttia ja uudessa viestissä näkyy:

Vihje Alpeista liittynee kadunnimeen tai sitten ei liity. (Sveitsi on Hyvinkäällä, joten sieltä en ainakaan lähde etsimään.)

Ei onnistunut kuvan lisäys pitkästä aikaa. Alpit voi unohtaa, se on kuvapalvelun mainos.

Tässä ollaan hyvinkin etelässä.

Etelässä tosiaan ollaan!

Vahvasti maantiepainotteinen fillaristi ei hevin sivuteille oma-aloitteisesti poikkea, mutta etenkin cyclokaudella ehtii sentään lukea tienviittoja ja jos on vähän nimidille kuten minä jotkut kadun- ja paikannimet jäävät mieleen. Niinpä kuva-arvoituksen ratkaisuun ei tarvittu erityistä oivallusta ja Kalliorinne-niminen tie löytyi Etelä-Tuusulasta aivan Vantaan rajan tuntumasta. Taitaa olla Maantiekylää, Vantaan puolella ollaan jo Kylmäojalla.

Kalliorinne vaihtuu rajalla Notkorinteeksi. Vaikka autoilta onkin läpiajo estetty, kulkee mukavalta vaikuttava pyöräreitti Notkotien kautta Himalajantielle ja siitä eteenpäin Ilolaan.

Tämä osa Tuusulaahan piti selvitystyöryhmän mukaan liittää Helsinkiin tai siihen metropoliin joka olisi synnytetty yhdistämällä Helsinki ja Vantaa. Ehkä vielä joskus? Nämä kuntien rajoille kaavoitetun alueen ulkopuolelle nousseet asuinalueethan ovat aika jänniä ja säilyttäneet usein alkuperäisen luonteensa, vaikka alkuperäisiä taloja on laajennettu tai purettu ja tilalle pystytetty erinäköisiä "kotini on linnani" -unelmia.

Uuden rastin löysin viittoja ja kylttejä seuraamalla:

Sivutielle pitää tätäkin rastia varten kääntyä, muttei mihinkään umpikujaan. Viitat ja kyltit löytyvät eteläisemmästä päästä; pohjoisemmasta päästä löytyy kelvi (joka tosin jatkuu vain jonkin matkaa), muttei viittoja eikä kylttejä.

Kyseessä on legendaarinen Tuusulan lihansavustamo Keravan hautausmaan vieressä.
    4

Uudesta voi aluksi arvailla onko Keravalla, Järvenpäässä vai muualla.

Tuusulan tammenlehvä-logon voi nähdä Hyrylässä kunnantalon edustalla. Logon ja kunnan visuaalisen ilmeen on luonut graafikko Matti Savimaa, joka on sittemmin suunnitellut myös Tuusulan taidemuseon idean kiteyttävän eli Halosenniemen, taiteilijakoti Erkkolan ja Kasarmin symbolisesti yhteenliittävän logon. "Tammenlehvä-logo kuvastaa Tuusulan strategiassa esiin nostettuja vahvuuksia. Ilme perustuu kunnan strategiaan ja pitkän tähtäimen visioon. Tuusulan kunnan visio kertoo olennaisen siitä, millaisen halutaan Tuusulan olevan ja millaiseksi sitä halutaan kehittää. Visuaalinen ilme tukee tätä visiota ja strategiaa."

Uuden rastin voi löytää hakemalla, mutta sen voi löytää lenkillään myös hakematta. Do you feel

Eilenkin aivan varmasti rastin ohi ajoi - ja tänään ajaa - lukemattomia pyöräilijöitä. Jotkut myötäpäivään ja jotkut vastapäivään ajaen.

PS Mulle tulee tässä usein mieleen vanhat televisiosarjat joissa pääosassa oli jokin poliisikaksikko eli kyttäpari.

Tuo on tosiaan niin selkeä rasti, että olen ajatellut jonkun sen nopeasti hakevan. Itse ei ole tullut tuolla nurkalla käytyä viimeaikoina. Hakekaa nyt joku, niin minun ei tarvitse.

Ehkä se oli tosiaan *liian* selkeä rasti - mutta täällä Keski-Uudenmaan kuvarasteissa tuntuu olevan erityisen vaikeaa löytää semmoinen sopiva vaikeustaso joka saisi hakijat liikkeelle (eikä vain tykönään tuumaamaan että kyllähän minä tuonkin tiedän tai sitten luopumaan leikistä jos ei rastia heti ensimmäisellä vilkaisulla tunnistanut)

Vanha Kalliotien ja Vanhankyläntien risteyksessä Jäkessä:https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D
    Sori. Oli karttasivuston kanssa suurta ongelmaa, eikä linkki hermoillessa osunu just kohalleen, mutta samassa korttelissa on kuitenkin... Ehkä
    [IMG][/IMG]
    Uusi
    [IMG][/IMG]
    onks pakko, jos ei haluu

Rasti oli Vanhankylän kartanon rantasauna tai sen avanto. Sikäli ajankohtainen rasti että kaupunginvaltuusto taisi päättää uuden rakentamisesta. Ja mulle henkilökohtaisesti osuva rasti sikäli että olen varmasti pitkälti toistasataa kertaa ajanut Vanhankylänniemen osoittavien tienviittojen ohi, mutta poikkesin vasta nyt.

Uutena rastina ei ole kartano, mutta komea pytinki kuitenkin:

^Me ikämiehet ajetaan Vanhiksen kautta nykyään aina, jos tulosuunta on järven länsipuolelta kaupunkiin... Jaa miksi; ei tarvii kiivetä jyrkkää Holjamäen nousua, kun sen pääsee nykyään kiertämään Vanhiksen kautta uutta kelviä pitkin. Ja talvella on ihan tasasta koko loppumatka pitkin järven jäätä.
    onks pakko, jos ei haluu

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •