Uusi ketju + kulunut ratas = epätaydellistä vaihtamista ja hyppimistä.
Saattaa asettua pienellä ajolla ja toimia, tai sitten ei. Riippu miten kulunut pakka on.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tässä vielä ohjeviideo
Holokki auki ku H. Moilane.
Kiitos! Tästä on hyvä jatkaa säätöä sitten kun taas ehtii
Ultegran ketjuissa lukee että vain kahden eturattaan järjestelmään. Mulla on 1x10 ja ultegran ketju, isommilla vaihteilla ketju saattaa hypätä vaihteilta yli. Lieneekö ketju syypää? Että tuo ultegran ketju ei soveltuisi noin vinoon ketjulinjaan?
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Vaihteilta yli? Vivusta kun vaihtaa yhden, niin vaihtuukin kaksi? Vai ketju ei asetu hampalle ja loikkaa hampaan yli?
Holokki auki ku H. Moilane.
Kun vaihtaa pienemmälle rattaalle vaihtuukin kaksi. pientä rutinaa kuuluu kokoajan rattaista ja ketjuista.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Vaijeri jumittaa tai vaihtajan (eli vaijerin) säätö pielessä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tai 2x -> 1x muutoksessa ei huomioitu ketjun mitan muutosta tai B-ruuvin säätömuutosta. Jompikumpi tai molemmat pielessä. Helpommalla pääsee kun säätää ensin B-ruuvilla vaihtajan ylemmän rissan etäisyyden pakasta kuntoon. Jos vaikuttaa siltä ettei säätövara riitä, täytyy harkita ketjun lyhennystä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Shimanon SLX675-jarrut. Muutamalla nopealla pumppauksella jarrukahva menee "kovemmaksi" ja ottaa aikaisemmin kiinni. Ilmaa jarruissa? Samassa takajarrussa ilmeisesti pöllyävän lumen kanssa ongelmia kun tuntuu jäätyvän. Parilla jarrutuksella alkaa taas toimimaan.
Hitusen jumittava mäntä kuulostaa todennäköisemmältä. Mäntä ei ehdi palautumaan normaaliin asentoonsa kun kahvasta painetaan jo lisää lientä putkeen. Tämän seurauksena kahva painuu vähemmän kun pala ottaa jo levyyn kiinni.
Lumi levyn ja palan välissä vähentää kivasti kitkaa. Levyn leikkauksesta riippuen lumi häviää jarruttamalla tai sitten ei. Jäätymisestä tuskin on kyse, mutta levyä vaihtamalla oire voi vähentyä tai poistua.
Holokki auki ku H. Moilane.
Diagnoosit vaikuttaa aikalailla oikeilta.
Meneeköhän 8-vaihteiseen hybridipyörään 9 tai 10 lehtinen pakka vapaarattaan osalta?
Menee, jos kyseessä Shimano/Sram -pakka Shimano/Sram -vapaaratasrunkoon. Shimanon kymppipakka vaatii asiaankuuluvan spacerin, joka yleensä tulee 10-pakan mukana.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Kiitos vastauksista. Nää on uudet jarrut mutta voineet olla varastossa joten toi jumitus on yksi vaihtoehto. Jäätymisellä tarkoitin suunnilleen samaa mutta Elixireissä ei muistakseni ollut tätä ja sama jarrulevy. Nyt on kyllä väh leveämpi takarengas joka voi heittää lunta helpommin tonne jarrulle mutta seuraillaan tilannetta kun ei nää kuitenkaan kauhean akuutteja kai ole.
Mulla oli myös SLX:sissä samaa oiretta aluksi. Ja myös jarrutehon häviämiästä. Päivitin jarrulevyt RT56 --> RT66 ja jarrupaloiksi jäähdytysrivalliset. Ilmasin jarrut oikein huolella ja nyt on pelittäny tosi hyvin.
Omassa alkoi hyppimään kaksi tai kolme vaihdetta keskialueella, kun trainerissa otti enemmän wattia ja d-asen pakassa oli kolmesta rattaasta piikkien nokat vähän levinneet. Nyt uudella pakalla en saanut hyppimään vaikka kuinka yritin.
Kuvassa kahden setti ja 15 piikkinen.
B-ruuvista en ollut kuullutkaan aiemmin.. ketjun lyhensin niin lyhyeksi kuin sain, niin ettei pienimmällä vaihteella mikään osa kosketa toista. Kona on senverran vanha, että oli 3x9 vaihteet. Uusi 12-25 pakka postitettu, jos sen vielä vaihtaisi ja vois vielä opiskella b-ruuvista ja sen säädöstä.
Kiitos kaikille avusta! Hyvä siitä tulee![]()
Ongelma: 3x9 (Shimano MTB) voimansiirto on kulunut. Muualla turhaksi käyneiden MTB-osien (Shimano) varastosta löytyvät 3x10-kampisetti ja 3x10-etuvaihtaja.
Mikä olisi järkevin sekoitus saada tämä kampisetti käyttöön sillä oletuksella, että korkeintaan uudet ketjut voi ostaa? Jätänkö 9-etuvaihtajan, käytänkö 9-ketjua? Ymmärtääkseni 10-ketju ei olisi kuitenkaan ongelma 9-takarattailla? Jos niin on, niin silloin parasta olisi ehkä laittaa 10-etuvaihtaja (toimii kai täysin samoin 9-vivulla?) ja 10-ketju?
Menisin omassani matalimman kautta, vain tuo 3x10 kampisarja, uusi ysiketju ja pakka tarvittaessa.
Nosto kympiksi kaikkiaan, jos pyörä on hyvä, kympille tarvetta ja pitkästi tulevaisuutta näköpiirissä.
Taakuuta eikä palautusoikeutta ohjeellani ei laisinkaan.😊
Mutta tuo etuvaihtajan vaihtaminen ei tuo kustannuksia ollenkaan, koska sellainen on jo ylimääräisenä, eikä sitä myytyäkään saa vaivaan nähden järkevällä hinnalla. Sen vaihtaminen ei siis ole mikään ongelma. 10-ketjukin näyttää jo löytyvän toisen pyörän odottavista varaosista, mutta pari 9-ketjua jäisi tuosta ylimääräiseksi, jos niitä en tuohon laita. Toisaalta luultavasti pystyn asentamaan ne jonkun tuttavan pyörään. Eli tämä ei olisi olennaisesti kalliimpi tie, vaan kyse on siitä, että kumpi toimii paremmin.
10-päivitystä en halua tehdä, koska vasta ostin uuden takavaihtajan vanhan hajottua. Harmittaa nyt vähän, että en silloin ostanut 10-vaihtajaa, mutta en osannut ennakoida silloin näitä ylimääräisiä kampia ja HTII-keskiötä ja etuvaihtajaa. Jos tämän olisin tiennyt, niin olisin selvinnyt pelkästään ylimääräisellä takavaihtajan vivun ostamisella, joten olisihan se kannattanut tehdä.
Kymppiketjuja säästää mieluummin, niillä riittä käyttöä eivätkä happane, etuvaihtajaksi käynee kumpi vaan. Tuossa rakosessa tuli muutos Shimanolla, mutta luulenpa ettei sillä ole merkitystä edessä. Koettua tieto ei ole, pianhan sen näkee kun kokeilee, rikkoutumisen vaaraa ei liene. Hyvällä ratasvalinnalla ysillä pääsee yhtä hyvään kuin kympilläkin.
Minulla on tällä hetkellä 9-speed takapakka ja kiinnostaisi päivittää kiekot uudempiin, tarjolla olisi vähän käytetyt hyvät kiekot 11-speed pakalle, joten pystyykö tuon 9 pakan asentamaan 11 pakan tilalle?
Ja jos pystyy, niin mitä tarvikkeita tarvitaan?
Tietysti voisi päivittää vaihteet nykyaikaisemmiksikin, mutta kun nykyinen XT setti on vain niin hyvässä kunnossa, että sen voisi ajaa ensin loppuun...
Pääsääntöisesti pystyy.
Jos se 11-pakka on Shimanon maastopakka et tarvitse mitäänJa jos pystyy, niin mitä tarvikkeita tarvitaan?
Jos se 11-pakka on Sramin maastopakka (pl NX) tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon
Jos se 11-pakka on Shimanon tai Sramin maantiepakka tarvitset 9-pakan alle spacerin/välirenkaan/aluslevyn/shimmin
Jos se 11-pakka on Campagnolon maantiepakka tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon tai uudet kiekot
Saako canti/mini-v jarruihin kiinni tavallisten maantiejarrujen jarrupalat vaihtamalla pidemmät ruuvit ja laittamalla väliin v-jarrupaloista ne kartiospacerit? Ostin crossariin maantiehommiin kuitukiekot, ja saisi helpoiten niille tarkoitetut maantiejarrujen jarrupalat käyttöön tällaisella virityksellä. Minkäköhän kokoinen se ruuvi niissä on?
Siis tarkoituksena on saada suurinpiirtein tämä lopputulos:
Tietenkin voisi siis ostaa nuo Tektrot, mutta jos saisi jotain hianompaa ja eri väreissä....
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit