ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 25 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 75 125 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 10543

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #721
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 49's Katso viesti
    ...Ja ketju on siis uusi.
    No niin, siinä syy. Kulunut takapakka ei toimi uuden ketjun kanssa.

    ...mitä työkaluja tarttee hankkia...
    Kasettiavain ja ketjuruoska.

    Ja jos se ei auta, niin uutta takavaihtajaa ostamaan??
    Ei sitä tarvii vaihtaa.


  2. #722
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Uusi ketju + kulunut ratas = epätaydellistä vaihtamista ja hyppimistä.

    Saattaa asettua pienellä ajolla ja toimia, tai sitten ei. Riippu miten kulunut pakka on.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #723
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Tässä vielä ohjeviideo
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #724
    Kiitos! Tästä on hyvä jatkaa säätöä sitten kun taas ehtii

  5. #725
    Ultegran ketjuissa lukee että vain kahden eturattaan järjestelmään. Mulla on 1x10 ja ultegran ketju, isommilla vaihteilla ketju saattaa hypätä vaihteilta yli. Lieneekö ketju syypää? Että tuo ultegran ketju ei soveltuisi noin vinoon ketjulinjaan?

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

  6. #726
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vaihteilta yli? Vivusta kun vaihtaa yhden, niin vaihtuukin kaksi? Vai ketju ei asetu hampalle ja loikkaa hampaan yli?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #727
    Kun vaihtaa pienemmälle rattaalle vaihtuukin kaksi. pientä rutinaa kuuluu kokoajan rattaista ja ketjuista.

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

  8. #728
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vaijeri jumittaa tai vaihtajan (eli vaijerin) säätö pielessä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  9. #729
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Tai 2x -> 1x muutoksessa ei huomioitu ketjun mitan muutosta tai B-ruuvin säätömuutosta. Jompikumpi tai molemmat pielessä. Helpommalla pääsee kun säätää ensin B-ruuvilla vaihtajan ylemmän rissan etäisyyden pakasta kuntoon. Jos vaikuttaa siltä ettei säätövara riitä, täytyy harkita ketjun lyhennystä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #730
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Shimanon SLX675-jarrut. Muutamalla nopealla pumppauksella jarrukahva menee "kovemmaksi" ja ottaa aikaisemmin kiinni. Ilmaa jarruissa? Samassa takajarrussa ilmeisesti pöllyävän lumen kanssa ongelmia kun tuntuu jäätyvän. Parilla jarrutuksella alkaa taas toimimaan.

  11. #731
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Hitusen jumittava mäntä kuulostaa todennäköisemmältä. Mäntä ei ehdi palautumaan normaaliin asentoonsa kun kahvasta painetaan jo lisää lientä putkeen. Tämän seurauksena kahva painuu vähemmän kun pala ottaa jo levyyn kiinni.

    Lumi levyn ja palan välissä vähentää kivasti kitkaa. Levyn leikkauksesta riippuen lumi häviää jarruttamalla tai sitten ei. Jäätymisestä tuskin on kyse, mutta levyä vaihtamalla oire voi vähentyä tai poistua.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #732
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Diagnoosit vaikuttaa aikalailla oikeilta.

  13. #733
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Meneeköhän 8-vaihteiseen hybridipyörään 9 tai 10 lehtinen pakka vapaarattaan osalta?

  14. #734
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Menee, jos kyseessä Shimano/Sram -pakka Shimano/Sram -vapaaratasrunkoon. Shimanon kymppipakka vaatii asiaankuuluvan spacerin, joka yleensä tulee 10-pakan mukana.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  15. #735
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Shimanon SLX675-jarrut. Muutamalla nopealla pumppauksella jarrukahva menee "kovemmaksi" ja ottaa aikaisemmin kiinni. Ilmaa jarruissa?
    XT kasitonnisissa sama oire kivijalassa tehdyn jarrusatulan takuuvaihdon jälkeen, poistui ilmaamalla kahva.

  16. #736
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kiitos vastauksista. Nää on uudet jarrut mutta voineet olla varastossa joten toi jumitus on yksi vaihtoehto. Jäätymisellä tarkoitin suunnilleen samaa mutta Elixireissä ei muistakseni ollut tätä ja sama jarrulevy. Nyt on kyllä väh leveämpi takarengas joka voi heittää lunta helpommin tonne jarrulle mutta seuraillaan tilannetta kun ei nää kuitenkaan kauhean akuutteja kai ole.

  17. #737
    Mulla oli myös SLX:sissä samaa oiretta aluksi. Ja myös jarrutehon häviämiästä. Päivitin jarrulevyt RT56 --> RT66 ja jarrupaloiksi jäähdytysrivalliset. Ilmasin jarrut oikein huolella ja nyt on pelittäny tosi hyvin.

  18. #738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Norcoilija Katso viesti
    Ultegran ketjuissa lukee että vain kahden eturattaan järjestelmään. Mulla on 1x10 ja ultegran ketju, isommilla vaihteilla ketju saattaa hypätä vaihteilta yli. Lieneekö ketju syypää? Että tuo ultegran ketju ei soveltuisi noin vinoon ketjulinjaan? Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
    Mulla siis hyppi ne vaihteet, mitkä on suorassa ketjulinjassa. Pienimmät ja suurimmat vaihteet toimii hyvin. No, tilasin uuden takapakan + työkalut, sittenpähän näkee meneekö ketju vielä toisen kerran vaihtoon..

  19. #739
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Omassa alkoi hyppimään kaksi tai kolme vaihdetta keskialueella, kun trainerissa otti enemmän wattia ja d-asen pakassa oli kolmesta rattaasta piikkien nokat vähän levinneet. Nyt uudella pakalla en saanut hyppimään vaikka kuinka yritin.
    Kuvassa kahden setti ja 15 piikkinen.

  20. #740
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Tai 2x -> 1x muutoksessa ei huomioitu ketjun mitan muutosta tai B-ruuvin säätömuutosta. Jompikumpi tai molemmat pielessä. Helpommalla pääsee kun säätää ensin B-ruuvilla vaihtajan ylemmän rissan etäisyyden pakasta kuntoon. Jos vaikuttaa siltä ettei säätövara riitä, täytyy harkita ketjun lyhennystä.
    B-ruuvista en ollut kuullutkaan aiemmin.. ketjun lyhensin niin lyhyeksi kuin sain, niin ettei pienimmällä vaihteella mikään osa kosketa toista. Kona on senverran vanha, että oli 3x9 vaihteet. Uusi 12-25 pakka postitettu, jos sen vielä vaihtaisi ja vois vielä opiskella b-ruuvista ja sen säädöstä.

    Kiitos kaikille avusta! Hyvä siitä tulee

  21. #741
    Ongelma: 3x9 (Shimano MTB) voimansiirto on kulunut. Muualla turhaksi käyneiden MTB-osien (Shimano) varastosta löytyvät 3x10-kampisetti ja 3x10-etuvaihtaja.

    Mikä olisi järkevin sekoitus saada tämä kampisetti käyttöön sillä oletuksella, että korkeintaan uudet ketjut voi ostaa? Jätänkö 9-etuvaihtajan, käytänkö 9-ketjua? Ymmärtääkseni 10-ketju ei olisi kuitenkaan ongelma 9-takarattailla? Jos niin on, niin silloin parasta olisi ehkä laittaa 10-etuvaihtaja (toimii kai täysin samoin 9-vivulla?) ja 10-ketju?

  22. #742
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Menisin omassani matalimman kautta, vain tuo 3x10 kampisarja, uusi ysiketju ja pakka tarvittaessa.
    Nosto kympiksi kaikkiaan, jos pyörä on hyvä, kympille tarvetta ja pitkästi tulevaisuutta näköpiirissä.
    Taakuuta eikä palautusoikeutta ohjeellani ei laisinkaan.😊

  23. #743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Menisin omassani matalimman kautta, vain tuo 3x10 kampisarja, uusi ysiketju ja pakka tarvittaessa.
    Nosto kympiksi kaikkiaan, jos pyörä on hyvä, kympille tarvetta ja pitkästi tulevaisuutta näköpiirissä.
    Taakuuta eikä palautusoikeutta ohjeellani ei laisinkaan.
    Mutta tuo etuvaihtajan vaihtaminen ei tuo kustannuksia ollenkaan, koska sellainen on jo ylimääräisenä, eikä sitä myytyäkään saa vaivaan nähden järkevällä hinnalla. Sen vaihtaminen ei siis ole mikään ongelma. 10-ketjukin näyttää jo löytyvän toisen pyörän odottavista varaosista, mutta pari 9-ketjua jäisi tuosta ylimääräiseksi, jos niitä en tuohon laita. Toisaalta luultavasti pystyn asentamaan ne jonkun tuttavan pyörään. Eli tämä ei olisi olennaisesti kalliimpi tie, vaan kyse on siitä, että kumpi toimii paremmin.

    10-päivitystä en halua tehdä, koska vasta ostin uuden takavaihtajan vanhan hajottua. Harmittaa nyt vähän, että en silloin ostanut 10-vaihtajaa, mutta en osannut ennakoida silloin näitä ylimääräisiä kampia ja HTII-keskiötä ja etuvaihtajaa. Jos tämän olisin tiennyt, niin olisin selvinnyt pelkästään ylimääräisellä takavaihtajan vivun ostamisella, joten olisihan se kannattanut tehdä.

  24. #744
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kymppiketjuja säästää mieluummin, niillä riittä käyttöä eivätkä happane, etuvaihtajaksi käynee kumpi vaan. Tuossa rakosessa tuli muutos Shimanolla, mutta luulenpa ettei sillä ole merkitystä edessä. Koettua tieto ei ole, pianhan sen näkee kun kokeilee, rikkoutumisen vaaraa ei liene. Hyvällä ratasvalinnalla ysillä pääsee yhtä hyvään kuin kympilläkin.

  25. #745
    Liittynyt
    04/2001
    Viestit
    138
    Minulla on tällä hetkellä 9-speed takapakka ja kiinnostaisi päivittää kiekot uudempiin, tarjolla olisi vähän käytetyt hyvät kiekot 11-speed pakalle, joten pystyykö tuon 9 pakan asentamaan 11 pakan tilalle?

    Ja jos pystyy, niin mitä tarvikkeita tarvitaan?

    Tietysti voisi päivittää vaihteet nykyaikaisemmiksikin, mutta kun nykyinen XT setti on vain niin hyvässä kunnossa, että sen voisi ajaa ensin loppuun...

  26. #746
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jusa.L Katso viesti
    ...pystyykö tuon 9 pakan asentamaan 11 pakan tilalle?...
    Pääsääntöisesti pystyy.

    Ja jos pystyy, niin mitä tarvikkeita tarvitaan?
    Jos se 11-pakka on Shimanon maastopakka et tarvitse mitään
    Jos se 11-pakka on Sramin maastopakka (pl NX) tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon
    Jos se 11-pakka on Shimanon tai Sramin maantiepakka tarvitset 9-pakan alle spacerin/välirenkaan/aluslevyn/shimmin
    Jos se 11-pakka on Campagnolon maantiepakka tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon tai uudet kiekot


  27. #747
    Liittynyt
    04/2001
    Viestit
    138
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pääsääntöisesti pystyy.



    Jos se 11-pakka on Shimanon maastopakka et tarvitse mitään
    Jos se 11-pakka on Sramin maastopakka (pl NX) tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon
    Jos se 11-pakka on Shimanon tai Sramin maantiepakka tarvitset 9-pakan alle spacerin/välirenkaan/aluslevyn/shimmin
    Jos se 11-pakka on Campagnolon maantiepakka tarvitset uuden vapaarattaan/kasettirungon tai uudet kiekot
    Kiitos vastauksesta, kyseessä on siis Shimanon maastopakka.

  28. #748
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Saako canti/mini-v jarruihin kiinni tavallisten maantiejarrujen jarrupalat vaihtamalla pidemmät ruuvit ja laittamalla väliin v-jarrupaloista ne kartiospacerit? Ostin crossariin maantiehommiin kuitukiekot, ja saisi helpoiten niille tarkoitetut maantiejarrujen jarrupalat käyttöön tällaisella virityksellä. Minkäköhän kokoinen se ruuvi niissä on?
    Siis tarkoituksena on saada suurinpiirtein tämä lopputulos:

    Tietenkin voisi siis ostaa nuo Tektrot, mutta jos saisi jotain hianompaa ja eri väreissä....

  29. #749
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 49's Katso viesti
    Moi, eka postaus ja heti kyselemässä.. elikkä olen muokannut mun -08 Kona Jakesta 3x9 -> 1x9. Etukiekko Race Facen NW 42t, takana SRAMin (muistaakseni 12-25) pakka, shimano 9-v Ultegra ketju. Ekalla kokeilulenkillä 5 ja 6 vaihteet hyppi, muut toimi kunnolla. Mun veikkaus ois kulunut takapakka, mutta kaikki vaihteet toimi kyllä alkuperäisillä eturattailla. Vai onko näissä NW rattaissa joku säätöniksi mitä en ole tajunnut? Ketjun lyhensin niin lyhyeksi kuin mun mielestä mahdollista. Takapakkaa en ole vaihtanut, onko se kova homma tehdä itse?
    Näissä omituisissa takavaihtajan ongelmissa mun mielestä pitäisi ekana tarkistaa kannattimen suoruus. Derailleur hanger alignment, kolmannella kotimaisella, ja jos Saame niin neljännellä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #750
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Saako canti/mini-v jarruihin kiinni tavallisten maantiejarrujen jarrupalat vaihtamalla pidemmät ruuvit ja laittamalla väliin v-jarrupaloista ne kartiospacerit? Ostin crossariin maantiehommiin kuitukiekot, ja saisi helpoiten niille tarkoitetut maantiejarrujen jarrupalat käyttöön tällaisella virityksellä. Minkäköhän kokoinen se ruuvi niissä on?
    Siis tarkoituksena on saada suurinpiirtein tämä lopputulos:

    Tietenkin voisi siis ostaa nuo Tektrot, mutta jos saisi jotain hianompaa ja eri väreissä....
    Cantijarruissahan käytetään normimaantiepyörän jarrujen paloja eli siis tottakai. Maantiepyörän kahvoille tarkoitetuissa V-jarruissa on vakiona pitkät vanhan ajan maastopyörän palat, en ny mitään estettä näe. Mun on kyllä helppo asia tutkia kun molemmat käytössä...
    I väntan på ännu dåligare tidet

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •